سلام
به مسابقه **نهایی** از **مسیر داده** لیگ **کُدکاپ ۱۴۰۱** خوش آمدید.
برای آشنایی با سیستم داوری مسابقات تحلیل داده و یادگیری ماشین، ویدئو زیر را مشاهده کنید.
%video.arvan_https://player.arvancloud.ir/index.html?config=https://qvideo.arvanvod.ir/0YLXKYyxOa/17eQK5q9Gd/origin_config.json%
قبل از شروع مسابقه، ابتدا موارد زیر را مطالعه کنید:
+ این مسابقه، دارای ۴ سوال برای ۵ ساعت میباشد و راس ساعت ۲۱:۰۵ به پایان میرسد.
+ برای حل سوالات این مسابقه، **میتوانید** از روشهای زیر استفاده کنید:
+ تحیل داده
+ داده کاوی
+ پردازش متن
+ یادگیری ماشین
+ یادگیری عمیق
+ داوری هر سوال تا قبل از پایان مسابقه، تنها بر اساس ۳۰ درصد از مجموعه داده آزمایش (`test`) خواهد بود. پس از اتمام مسابقه، برای بهروزرسانی نهایی جدول امتیازات، از ۱۰۰ درصد مجموعه داده آزمایش بر روی **ارسال نهایی** شما استفاده خواهد شد؛ این کار برای جلوگیری از بیشبرازش (`overfitting`) انجام میشود.
+ پیش از پایان زمان مسابقه، کُد سوالات خود را در بخش "بارگذاری کد" قرار دهید. در صورتی که پس از پایان زمان مسابقه، فایل کدها توسط شما بارگذاری نشده باشد، از جدول مسابقات حذف خواهید شد.
+ این مسابقه در مجموع ۴۰۰ امتیاز دارد و همین مسابقه معیار تعیین نفرات برتر خواهد بود.
+ محدودیتی برای شما در انتخاب ابزار نرم افزاری یا زبان برنامهنویسی وجود ندارد.
+ برای مطالعه قوانین شرکت در مسابقه به [اینجا](https://quera.ir/course/assignments/2693/problems/33523) مراجعه کنید.
+ در طول زمان مسابقه میتوانید سوالهای خود را از قسمت "سوال بپرسید" مطرح کنید.
+ بعد از پایان زمان مسابقه، امتیاز افرادی که از روشهای غیرمتناسب با هدف مسابقه (مانند تابع تصادفی) استفاده کرده باشند، صفر میشود و این امر تخلف به حساب میآید.
+ شما مجاز به استفاده از دادگان به اشتراک گذاشته شده در این مسابقه، برای سایر اهداف (آموزشی و غیرآموزشی) **نیستید**.
# زیرساخت و نحوه دریافت مجموعههای داده
مجموعه داده هر سوال را در صورت سوال مربوطه، میتوانید دریافت نمایید. اما پیش از آن، بایستی که محیط برنامهنویسی لازم برای محاسبات خود را آماده کنید. اگر میخواهید که با استفاده از زبان برنامهنویسی پایتون و کتابخانههای موجود در آن، در این مسابقه شرکت کنید. میتوانید از سامانه [گوگل کُلَب](https://colab.research.google.com) استفاده کنید.
بدین صورت نیازی نیست که شما مجموعه داده های این مسابقه را روی کامپیوتر خود دانلود کنید. همچنین گوگل کُلَب این امکان را به شما میدهد که از قابلیتهای `GPU` و `TPU` آن به رایگان استفاده کرده و سرعت محاسبات خود را به طور قابل ملاحظهای افزایش دهید. **پیشنهاد** میشود که ابتدا کُد خود را در حالت `CPU` توسعه دهید و **فقط** هنگامی که می خواهید شروع به آموزش دادن مُدل خود کنید، قابلیت `GPU` یا `TPU` را در صورت **نیاز** فعال کنید؛ بدین صورت، بهینه از منابع استفاده میکنید.
اگر اولین باری است که با گوگل کُلَب آشنا میشوید. پیشنهاد میشود راهنمای فارسی کار با آن را از [اینجا](https://virgool.io/@baran.science/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7-google-colab-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-mihfp5n8mdta) به دقت مطالعه کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از گوگل کُلَب، شما نیازمند به داشتن ایمیل `gmail` میباشید و قابلیتهای ارائه شده در نسخه رایگان آن، برای انجام این مسابقه کافی است.
همچنین **فعلا** برای دسترسی به آن نیازی به استفاده از فیلترشکن نیست.