فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید – راهنمای تصویری و گام‌به‌گام

509
فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید

آمارها نشان می‌دهند بیش از ۷۰ درصد گوشی‌های هوشمند جهان، سیستم عامل اندروید را به اجرا درمی‌آورند. بنابراین احتمالا شما هم یکی از این گوشی‌ها را در دست دارید و علاوه بر نصب اپلیکیشن‌های کاربردی، از آن برای گشت‌وگذار در سطح وب استفاده می‌کنید. گاهی اوقات اما پرسه زدن در سایت‌های گوناگون آنقدرها که باید رضایت‌بخش نیست و دائما با عناصری روبه‌رو می‌شویم که یا به درستی بارگذاری نمی‌شوند و یا هیچ واکنشی به لمس صفحه نشان نمی‌دهند.

خبر خوب اینکه در اکثر موارد، این مشکل با فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید حل می‌شود. با کوئرا بلاگ همراه باشید تا روش حل مشکل را روی سه مرورگر مختلف توضیح دهیم.

نحوه فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید روی کروم، فایرفاکس و اوپرا

فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید

اگر هیچوقت تنظیمات مربوط به جاوا اسکریپت را در گوشی خود تغییر نداده باشید، موبایل‌تان باید بدون هیچ ایرادی در نمایش صفحات وب به کار خود ادامه دهد. اما اگر دائما شاهد بارگذاری ناقص سایت‌ها هستید، احتمالا تغییراتی در این تنظیمات (چه سهوی و چه عمدی) به وجود آمده است. برخی سایت‌ها حتی پیامی مانند «برای استفاده از این سایت، لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید» به نمایش درخواهند آورد.

اگر به این مساله برخورده‌اید، جای نگرانی نیست و در چند گام ساده می‌توانید مشکل خود را برطرف کنید. نکته مهم اینکه برای فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید باید به سراغ مرورگر وب خود برویم و گزینه مربوط به آن را در تنظیمات داخلی سیستم عامل اندروید پیدا نخواهیم کرد.

اگر از گوگل کروم به عنوان مرورگر اصلی استفاده می‌کنید:

  • اپلیکیشن Google Chrome را به اجرا درآورید.
  • وارد منوی Settings شوید.
تنظیمات کروم
  • آنقدر به پایین اسکرول کنید تا به تنظیمات Site یا Content برسید و در صورت وجود دکمه Advanced، آن را فشار دهید.
فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید
  • حالا باید شاهد گزینه‌ای به نام JavaScript باشید.
فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید
  • با لمس دکمه کنار گزینه JavaScript می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. بعد از فعال‌سازی، اپلیکیشن خود را یک‌بار به صورت کامل ببندید.
تنظیمات JS در Android

اگر از موزیلا فایرفاکس به عنوان مرورگر اصلی استفاده می‌کنید:

  • اپلیکیشن Firefox را روی گوشی خود اجرا کنید.
  • عبارت about:config را در نوار آدرس سایت‌ها وارد کنید.
  • بعد از بارگذاری صفحه، عبارت jav را در کادر جستجو بنویسید.
  • با این کار شاهد نمایش مجموعه‌ای از تنظیمات و گزینه‌های پیکربندی حاوی عبارت jav خواهید بود.
فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید
  • اگر مقدار به نمایش درآمده برای javascript.enabled معادل false است، دکمه Reset را لمس کنید تا به حالت true درآید.
  • بعد از اتمام مرحله قبل، مرورگر خود را یک‌بار به صورت کامل ببندید.

اگر از مرورگر اوپرا در گوشی اندروید خود کمک می‌گیرید:

  • اپلیکیشن Opera را به اجرا درآورید.
  • به بخش Easy Setup بروید که تمام تنظیمات را در دسترس‌تان خواهد گذاشت.
  • گزینه Go to Browser Settings را بیابید و انتخاب کنید.
  • حالا زبانه Settings باز می‌شود. درون نوار جستجو عبارت javascript را بنویسید و صبر کنید تا نتایج به نمایش درآیند.
  • حالا گزینه Site Settings را بیابید و روی آن کلیک کنید.
  • زیر این بخش شاهد بخشی مختص به JavaScript خواهید بود. گزینه Allowed (Recommended) را به حالت روشن در بیاورید تا فرایند فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید به پایان برسد.

اهمیت جاوا اسکریپت در چیست؟

هر زمان که یک اپلیکیشن یا مرورگر وب را روی گوشی هوشمند خود به اجرا درمی‌آورید، جاوا اسکریپت نیز در پس‌زمینه مشغول به کار می‌شود. برای مثال فرض کنید در حال پر کردن فرمی آنلاین هستید. چنین فرمی، منوهای کشویی مختلف دارد که به شما اجازه می‌دهد کشور و شهر سکونت را انتخاب کنید. اگر گزینه‌ها بی‌شمار باشند، اسکرول کردن میان آن‌ها و انتخاب مورد صحیح بسیار انرژی‌بر خواهد بود. اما فرم مورد نظر به لطف جاوا اسکریپت آنقدر باهوش ظاهر می‌شود که داده را فیلتر می‌کند و صرفا مرتبط‌ترین موارد را نشان‌تان می‌دهد.

مقایسه Bun و Nodejs

با درنظر داشتن این مثال باید گفت جاوا اسکریپت زبانی برای اسکریپت‌نویسی است که به صفحات وب جان می‌دهد. به کمک این زبان می‌توان اطلاعات را از حالت متنی خالص درآورد و تجربه‌ای تعاملی، همراه با عناصر گرافیکی و انیمیشنی، در اختیار کاربر گذاشت.این زبان به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا صفحات وبی بسازند که به طور داینامیک با کاربران تعامل داشته باشند و محتوای خود را بر اساس اقدامات کاربر تغییر دهند.

جمع‌بندی

مهم نیست چه مرورگری را به اجرا درمی‌آوریم و از چه موبایلی استفاده می‌کنیم، همه ما این روزها انتظار داریم سایت‌ها با بالاترین سرعت بارگذاری شوند و مثل ساعت کار کنند. اما اگر جاوا اسکریپت غیرفعال باشد، نه‌تنها تجربه‌ای ضعیف به دست می‌آوریم، بلکه دیگر قادر به کارهایی مانند تماشا ویدیوها یا مشاهده نقشه و مسیریابی نخواهیم بود. در این مطلب روش فعال سازی جاوا اسکریپت اندروید را روی سه مرورگر کروم، فایرفاکس و اوپرا توضیح دادیم. اما اگر از مرورگری دیگر استفاده می‌کنید جای هیچ نگرانی نیست و فرایند فعال‌سازی جاوا اسکریپت روی آن‌ها تفاوتی با مثال‌های داخل این مطلب نخواهد داشت.

منبع: Island Echo

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments