مقایسه SQL Server و Oracle – کدام پلتفرم دیتابیس برای ما بهتر است؟

157
مقایسه SQL Server و Oracle

رقابت میان شرکت‌های بزرگ، نقشی مهم در بنا شدن فونداسیون لازم برای طراحی محصولات و سرویس‌های باکیفیت ایفا می‌کند. وقتی هم نوبت به حوزه مدیریت دیتابیس می‌رسد، رقابت میان دو شرکت Oracle و مایکروسافت منجر به ساخت پلتفرم‌هایی معرکه شده است. بخش اعظمی از مشتریانی که نیاز به مدیریت دیتابیس می‌روند، یکی از محصولات این دو شرکت را انتخاب می‌کنند. بنابراین خوب است که به مقایسه SQL Server و Oracle بپردازیم و ببینیم کدام‌یک برای شما بهتر است. با کوئرا بلاگ همراه باشید.

پیش از اینکه تفاوت SQL Server و Oracle را به صورت عمیق بررسی کنیم، بد نیست به صورت کلی با آن‌ها آشنا شویم. Oracle پلتفرمی است که توسط Oracle Corporation ساخته شده و به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردش – مانند پشتیبانی از دیتابیس‌های موازی و توزیع‌شده و همین‌طور فهرست‌سازی بهتر – مورد توجه خیلی‌ها قرار گرفته است.

از سوی دیگر SQL Server را داریم که متعلق به مایکروسافت است و با هدف ساخت، مدیریت و دستکاری دیتابیس‌ها طراحی شده. فاکتورهای زیادی روی تصمیم‌گیری راجع به سیستم مدیریت دیتابیس برتر تاثیر می‌گذارند و اگر این مطلب را پایان بخوانید، تمام دانستنی‌های لازم را در اختیارتان می‌گذاریم.

ناگفته نماند اگر نیاز به دانش تخصصی‌تر و عمیق‌تر راجع به دیتابیس‌ها دارید و مایل به یادگیری مهارت‌های درآمدزا هستید، پیشنهاد می‌کنیم در دوره آموزش دیتابیس کوئرا کالج نیز شرکت کنید.

فاکتورهای موثر بر انتخاب میان SQL Server و Oracle

با دانش بنیادینی که در ابتدا مقاله به دست آوردید، اکنون می‌توانیم مقایسه SQL Server و Oracle را به شکلی جزئی‌تر پیش ببریم. مشخصا هرکدام از این پلتفرم‌ها مزایا و معایب خود را به نمایش می‌گذارند و باید براساس پیش‌نیازهای کسب‌وکار، بودجه و پارامترهایی که در ادامه آورده‌ایم، گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مقایسه SQL Server و Oracle

شرکت سازنده، پشتیبانی از پلتفرم‌ها و زبان

Oracle متعلق به Oracle Corporation است و با گستره وسیعی از پلتفرم‌ها مانند ویندوز، لینوکس، سولاریس، HP-UX و OS-X سازگاری دارد. اوراکل از PL/SQL و SQL برای نوشتن کوئری‌ها و بازیابی داده موجود در دیتابیس کمک می‌گیرد.

SQL Server هم متعلق به مایکروسافت است و فقط با پلتفرم‌های این شرکت سازگاری دارد. البته نسخه ۲۰۱۷ این ابزار روی پلتفرم‌های لینوکس هم اجرا می‌شود. SQL Server از زبان T-SQL (مخفف Transact-SQL) برای نوشتن کوئری‌ها و دسترسی به داده موجود در دیتابیس استفاده می‌کند.

قابلیت‌های اشتراک‌گذاری دیتابیس و کاربردپذیری

کار با Oracle می‌تواند اندکی دشوار باشد، زیرا قواعد نحوی یا «سینتکس» (Syntax) این پلتفرم در قیاس با SQL اندکی پیچیده است. کاربران هنگام کار با این پلتفرم می‌توانند دیتابیس‌ها را به سادگی با دیگران به اشتراک بگذارند. از سوی دیگر شاهد پشتیبانی از انواع پکیج‌ها و نرم‌افزارهای قدرتمند امروزی هستیم.

SQL Server به خاطر استفاده از قواعد نحوی مشابه با زبان SQL، کار را برای مخاطبان آسان‌تر می‌کند. دیتابیس‌های این پلتفرم امکان اشتراک‌گذاری ندارند و از سوی دیگر شاهد هیچ پکیجی نیستیم و عملکرد کلی SQL Server از اوراکل ضعیف‌تر است.

قواعد نحوی یا Syntax

مقایسه SQL Server و Oracle را با بررسی سینتکس آن‌ها ادامه می‌دهیم. این دو پلتفرم از سینتکس‌هایی کاملا متفاوت از یکدیگر کمک می‌گیرند. سینتکس Oracle اندکی پیچیده‌تر از SQL Server است و فرایند آموزش طولانی‌تر می‌طلبد.

تفاوت SQL Server و Oracle

در ادامه سینتکس اوراکل برای ساخت جدول، انتخاب آرشیو جدول کنونی، به‌روزرسانی جدول کنونی و افزودن آرشیو به جدول را در پایین خواهید دید:

ساخت جدول:

CREATE TABLE department (
dept_id int,
dept_name varchar(255),
numofemp int,
CONSTRAINT department_pk PRIMARY KEY (dept_id));

انتخاب آرشیو (Records) از جدول:

SELECT * FROM department;

به‌روزرسانی آرشیو جدول:

UPDATE department SET dept_id = ’11’ WHERE dept_name = ‘Marketing’;

تعبیه آرشیو درون جدول:

INSERT INTO department(dept_id,dept_name,numofemp) VALUES(‘2’,’Engineering’,’510’);

در پایین نیز قواعد نحوی SQL Server را برای ساخت جدول، انتخاب آرشیو از جدول، به‌روزرسانی آرشیو در جدول و تعبیه آرشیو درون جدول مشاهده می‌کنید.

ساخت جدول:

CREATE table Dep

انتخاب آرشیو از جدول:

SELECT *  
FROM Dep  
ORDER BY LastName;

به‌روزرسانی آرشیو در جدول:

UPDATE Dep
SET LastName = 'Johnson'
WHERE employee_id = 10;

تعبیه آرشیو درون جدول:

INSERT INTO Dep
(employee_id, LastName, FirstName)
VALUES(10, 'Anderson', 'Sarah');

زمان‌بندی وظایف، بهینه‌سازی query و تریگرها

وظایف پلتفرم اوراکل را می‌توان از طریق قابلیت Oracle Scheduler یا OEM زمان‌بندی کرد. این پلتفرم از تکنیک بهینه‌سازی Star برای بهبود عملکرد کوئری‌ها کمک می‌گیرد. تریگرها (Triggers) هم مجموعه‌ای از قوانین هستند که درون دیتابیس‌ها اعمال می‌شوند تا ارتباط میان ابعاد مختلف دیتابیس حفظ شود. دیتابیس‌های اوراکل هم با تریگرهای پیش از وظیفه و هم تریگرهای پس از وظیفه سازگاری دارند.

وظایف SQL Server تیز از طریق ابزار SQL Server Agent زمان‌بندی می‌شوند. این پلتفرم از هیچ تکنیکی برای بهینه‌سازی کوئری کمک نمی‌گیرد و عمدتا روی تریگرهای دیتابیس تمرکز دارد.

اس‌کیوال سرور و اوراکل

حالت اجرا و بکاپ‌گیری

تمام گزاره‌های اصلی (Major Statements) در SQL – مانند INSERT ،DELETE ،UPDATE و MERGE به صورت موازی اجرا می‌شوند. اوراکل ضمنا دائما به بکاپ‌گیری از داده‌ها به صورت کامل و همینطور فایل‌به‌فایل می‌پردازد.

گزاره‌های اصلی SQL در SQL Server – مانند INSERT ،UPDATE ،DELETE و MERGE – به صورت سریالی اجرا می‌شوند. علاوه بر این SQL Server می‌توان به صورت مداوم از تمام داده یا بخشی از آن بکاپ بگیرد.

عقب‌گرد (Rollback) و جریان‌های نوسازی (Redo)

هنگامی که معاملات (Transactions) در اوراکل انجام می‌شوند، امکان بازگردانی آن‌ها به حالت قبلی و یا به اصطلاح Rollback وجود دارد. علاوه بر این به یک جریان Redo در سطح دیتابیس دسترسی خواهید داشت.

از سوی دیگر، هنگامی که معاملات در SQL Server انجام می‌شوند، امکان عقب‌گرد وجود ندارد. هر کاربر نیز جریان Redo خاص خود را خواهد داشت.

پشتیبانی، ایرادیابی و قابلیت‌های رسیدگی به خطا

تیم‌های پشتیبانی مشتری و ایرادیابی اوراکل به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته در دسترس هستند و به سوالات شما پاسخ می‌دهند. اما به ازای هر بار ارتباط با پشتیبانی مشتریان باید مبالغی به‌خصوص بپردازید. رسیدگی به خطاها و ارورها نیز به شکلی بهینه پیش می‌رود، زیرا اوراکل به هر معامله در دیتابیس به چشم اتصالی جدید نگاه می‌کند.

از طریق دیگر SQL Server اطلاعات گسترده فنی ارائه می‌کند و توضیحاتی دقیق برای باگ‌ها، اسکریپت‌ها، پچ‌ها و آپدیت‌ها در اختیارتان می‌گذارد. با این حال، قابلیت‌های رسیدگی به ارور در SQL Server آنقدرها کاربردی ظاهر نمی‌شوند، زیرا SQL Server هر فرمان را به صورت مجزا اجرا می‌کند و شناسایی ارورهای پیش‌آمده در فرایند آسان نیست.

روش‌های دسترسی به داده

ارواکل از بیت‌مپ‌ها (Bitmaps) و ایندکس‌ها (Indexes) برای ارائه دسترسی به داده موجود در دیتابیس کمک می‌گیرد. علاوه بر این، مقادیر داده تنها با ارائه گزاره‌های مشخص تغییر خواهند کرد. این رویه منجر به یکپارچگی داده می‌شود و در صورت بروز خطا، عقب‌گرد معاملات به وضعیت قبلی را امکان‌پذیر می‌کند.

SQL Server برای دسترسی به داده از ایندکس‌ها و بیت‌مپ‌ها استفاده نمی‌کند. در عوض شاهد استفاده از دکمه‌های معکوس (Reverse Keys) و توابعی (Functions) هستیم که برای دسترسی به داده به کار می‌آیند. مقادیر داده می‌توان حتی پیش از کامیت (Commit) در SQL Server تغییر کنند و به همین دلیل، شناسایی خطاها و اصلاح آن‌ها سخت می‌شود.

مقایسه SQL Server و Oracle

پشتیبانی از اتوماسیون و اجرا موازی

اوراکل یک «دستیار ارتقا دیتابیس» (Database Upgrade Assistant) دارد که پشتیبانی از اتوماسیون را امکان‌پذیر می‌کند. این پلتفرم ضمنا قادر به اجرا موازی کوئری‌ها است و می‌تواند چند اسکیما مختلف را در یک دیتابیس واحد پیاده کند.

SQL Server پشتیبانی از اتوماسیون را با ابزار SQL Upgrade Advisor امکان‌پذیر می‌کند. این پلتفرم قادر به اجرا موازی کوئری‌ها نیست و هر دیتابیس هم فایل دیسک (File Disk) جداگانه‌ای در سرور خواهد داشت.

چالش‌های کار با Oracle

حالا که مقایسه SQL Server و Oracle از جنبه‌های گوناگون به پایان رسیده، خوب است که چالش‌ها و معایب هر پلتفرم را هم بررسی کنیم. اگرچه اوراکل دیتابیسی محبوب است که پچ‌های دائمی و قابلیت‌های نوآورانه در اختیار مخاطبان می‌گذارد، اما محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد، مثلا:

  • اشتراک Enterprise Edition اوراکل، تنها نسخه رایگان این پلتفرم است و تنها برای مقاصد تجاری قابل استفاده خواهد بود. این یعنی افراد کمی می‌توانند به این ابزار دسترسی بیابند و کار با آن را بیاموزند.
  • اطلاعات مربوط به تمام قیمت‌گذاری‌ها، به‌روزرسانی‌ها و پچ‌ها در اختیار Oracle Corporation است. این یعنی عموم کاربران نمی‌توانند راهکارهای جدید برای مشکلات گوناگون بیابند و ارائه کنند. این اتفاق منجر به کاهش سطح شفافیت محصول می‌شود.
  • یادگیری سینتکس Oracle در قیاس با سینتکس سنتی SQL (که در پلتفرم‌های RDBMS و NoSQL نیز استفاده می‌شود) سخت‌تر و زمان‌برتر است.

علی‌رغم تمام این چالش‌ها، Oracle یکی از برترین پلتفرم‌ها برای مدیریت دیتابیس به حساب می‌آید و می‌تواند کمک قابل توجهی به فرایند‌های هر کسب‌وکار کند.

دیتابیس اوراکل

چالش‌های کار با SQL Server

گذشته از Oracle، خوب است که محدودیت‌ها و چالش‌های کار با SQL Server را هم بدانیم:

  • اگر صرفا از نظر طراحی نرم‌افزار و قدرت پردازشی به مساله نگاه کنیم، SQL Server دیتابیسی ضعیف‌تر است.
  • SQL Server توانایی‌های محدودتری در ایندکس کردن و دسترسی به داده دارند.
  • برخی اوقات ممکن ارتباط میان آبجکت‌ها و هر رابطه دیگری، قطغ شود.

البته که علی‌رغم تمام این چالش‌ها، SQL Server همچنان یکی از اولین انتخاب بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارها به حساب می‌آید.

جمع‌بندی مقایسه SQL Server و Oracle

در این مطلب تفاوت SQL Server و Oracle را از ۹ جنبه مختلف بررسی کردیم و چالش‌های هرکدام را نیز توضیح دادیم. برای جمع‌بندی باید گفت Oracle زمانی انتخابی بهتر به حساب می‌آید که شرکت شما نیز به قدرت پردازشی بالاتر و دسترسی به نرم‌افزاری خوش‌ساخت‌تر دارد. اوراکل قابلیت‌های منحصربه‌فرد گوناگون مانند پردازش موازی کوئری و پشتیبانی مشتریان معرکه ارائه می‌کنند.

SQL Server هم برای افرادی مناسب است که سرعت و توان پردازشی را در اولویت قرار نمی‌دهند. حتی افراد کاملا ناآشنا و غیر فنی هم می‌توانند کار با SQL Server را سریع‌تر از Oracle بیاموزند و قابلیت‌های بیشتری هم نسبت به RDBMS-های سنتی ارائه می‌کند. در هر صورت، نتیجه مقایسه SQL Server و Oracle این است که هر دو ابزاری بی‌نهایت ارزشمند برای کسب‌وکارها به حساب می‌آیند و انتخاب میان آن‌ها، به نیازها و بودجه خودتان بستگی دارد.

منبع: HevoData

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments