مدیرعامل OpenAI، سم آلتمن: Chatgpt برای افراد در این سه صنعت مفید است

342
کاربرد chatgpt

خبری در خبرگزاری CNBC منتشر شد و نقل‌قول‌هایی را که آقای Sam Altman، مدیرعامل OpenAI و خالق ChatGPT در نشست سالانه Hope Global Forums مطرح کرده بود را پوشش داد.

در این نشست که 11 دسامبر 2023 برگزار شد، آقای آلتمن گفت: «هرکسی می‌تواند از ChatGPT بخواهد به یک سوال پاسخ یا کاری را انجام دهد.» 

اما ایشان باور دارند که کاربرد این چت‌بات محبوب در سه صنعت بیشتر و گسترده‌تر از سایر حوزه‌ها است.

آقای آلتمن گفت: «کدنویسی احتمالا تنها حوزه‌ای در زمینه افزایش مهارت و بهره‌وری است که امروز بیش از هرچیزی در مورد آن هیجان‌زده هستیم.»

آلتمن در یکی از قسمت‌های اخیر پادکست «UnConfuse Me» که توسط بیل گیتس میزبانی می‌شود، گفت: «ChatGPT به‌طور گسترده و در مقیاس بزرگ برای کدنویسی استفاده می‌شود؛ اما دو حوزه دیگر شامل مراقبت‌های بهداشتی و همچنین آموزش دو موردی هستند که به‌سرعت به صنعت Coding نزدیک می‌شوند و ما درباره این نزدیکی بسیار هیجان‌زده هستیم.»

طی اظهارات ایشان، آموزش برنامه نویسی، کدزنی و حوزه مراقبت‌های پزشکی سه صنعت درحال رشد هستند که کارمندان آن‌ها می‌توانند بیشترین سود را از ChatGPT به‌منظور افزایش بهره‌وری و پیشبرد امور تکراری ببرند.

آقای آلتمن نگرانی‌های ما را کم و خاطرنشان کرد: «AI درحال‌حاضر نمی‌تواند وظایف انسان‌ها را با همان شیوه و دقت پیش ببرد؛ اما می‌توان از این ابزار برای بهبود عملکرد و خروجی بهره‌ زیادی برد.» 

در ادامه سه صنعت و نظر سم آلتمن درباره هرکدام را خواهید خواند.

کدزنی

آلتمن گفت که ChatGPT می‌تواند به برنامه‌نویسان کمک کند تا سه برابر سریع‌تر از حد معمول کار خود را به‌پایان برسانند. 

وی افزود: «این سیستم می‌تواند در کارهایی مانند بررسی کدهای نوشته‌شده و شناسایی اشتباهات، نوشتن Test Case، پاسخ به سوالات برنامه‌نویسی و حتی تولید کد جدید به‌طورکامل به افراد کمک کند.»

کلمه کلیدی در این‌جا «کمک» است. GPT-4 که OpenAI سال گذشته آن را منتشر کرد، تقریبا در نیمی از مواقع پاسخ اشتباهی به سوالات برنامه‌نویسی می‌دهد. این آمار در سال 2023 با همکاری محققان استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا و برکلی منتشر شد.

کدنویس‌هایی که از ChatGPT برای کمک به کار خود استفاده می‌کنند، باید با احتیاط از کدهای نوشته‌شده توسط این AI استفاده کنند و همه چیزهایی که ربات می‌گوید را بررسی کنند. گاهی این فرآیند سریع‌تر از نوشتن کدها انجام می‌شود.

آلتمن گفت: «هدف فقط کمک به کدنویسان نیست که کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهند؛ چنین تغییر بهره‌وری می‌تواند و باید به افراد وقت آزاد بیشتری بدهد تا خارج از چهارچوب فکر کنند.»

او گفت: «برنامه‌نویسان می‌توانند با ایده گرفتن از ChatGPT و به‌کارگیری قوه تفکر و قدرت انتزاعی مغز خودشان، چیزهای کاملا متفاوتی خلق کنند.»

تحصیلات و آموزش

درحال‌حاضر سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به معلمان در طراحی یک برنامه درسی کمک کنند. همچنین استفاده از AI در تدوین برنامه‌های شخصی‌سازی‌شده متناسب با وضعیت دانش‌آموزان خاص، امروزه موضوعی کاملا عادی و البته خلاقانه است. 

ابزارهای مبتنی بر AI می‌توانند با انجام کارهای اداری تکراری مانند ردیابی حضور و غیاب یا ارسال یادآوری انجام تکالیف، در وقت معلمان صرفه‌جویی کنند.

بیل گیتس همچنین توانایی ChatGPT در تقویت برنامه‌های تدریس خصوصی را تبلیغ کرده است. پیام آقای گیتس به فعالان حوزه آموزش این بود: «امیدواریم دسترسی دانش‌آموزان به معلمان مناسب توسط هوش مصنوعی تسهیل شود. این موضوع برای مناطق دورافتاده و محروم کاربرد بیشتری دارد.» 

سال گذشته، او پیش‌بینی کرد که به‌زودی مردم از قدرت AI و این‌که چقدر هوش مصنوعی می‌تواند در زمان کوتاهی مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان را ارتقا دهد، متحیر خواهند شد.

گیتس در اجلاس ASU+GSV که آوریل 2023 برگزار شد، گفت: «هوش مصنوعی به این توانایی دست خواهد یافت که مانند انسان‌ها، آموزگار خوبی باشد.»

مراقبت‌های بهداشتی

چت‌بات OpenAI قبلا آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده را گذرانده است؛ اگرچه کارشناسان هشدار می‌دهند که سوگیری AI و همچنین تمایل این سیستم‌ها به خطا باعث می‌شود که اکثر بیماران در آینده نزدیک به آن‌ها اعتماد نکنند.

جسی ارنفلد (Jesse Ehrenfeld)، رئیس انجمن پزشکی آمریکا، سال گذشته گفت: «ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به‌عنوان دستیار دیجیتالی در خدمت پزشکان باشند تا به آن‌ها در کارهای اداری وقت‌گیر مانند کاغذبازی بیمه و ثبت گزارشات کمک کنند.»

AMA سال گذشته به این قابلیت اشاره کرد که چنین ابزارهایی می‌توانند تحقیقات را تجزیه‌و‌تحلیل و تاریخچه پزشکی بیماران را خلاصه کنند. 

پژوهش‌های گسترده نشان می‌دهند که AI می‌تواند در زمان پزشکان و محققان حوزه سلامت صرفه‌جویی کند و سوالات متداول بیماران را پاسخ  و به آن‌ها آموزش‌های لازم را ارائه دهد.

گیتس در بلاگ‌پست سایت شخصی‌اش در سال 2023 نوشت: «حضور AI در زندگی امروزی چیزی فراتر از مطب پزشک است؛ جایی‌که برخی از شرکت‌های داروسازی از ChatGPT برای خودکارسازی بخش‌هایی از فرآیندهای کشف و تحقیق داروهای جدید استفاده می‌کنند.»

همچنین آقای گیتس خاطرنشان کرد که: «یکی از اولویت‌های بنیاد گیتس در توسعه هوش مصنوعی این است که مطمئن شود ابزارهای مبتنی بر AI برای مشکلات سلامتی که فقیرترین افراد جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از جمله ایدز، سل و مالاریا استفاده می‌شوند.»

جمع‌بندی

سم آلتمن، در پادکست گیتس با هیجان گفت که این فناوری اکنون در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. آقای آلتمن به آینده AI امیدوار است؛ اما می‌گوید: «چیزهایی که می‌بینیم و پیش‌رویمان هستند، به‌نظر بسیار هیجان‌انگیز و شگفت‌انگیز می‌آیند؛ اما من فکر می‌کنم ارزش آن را دارد که همیشه آن را در چهارچوب فناوری نوپا قرار دهیم که حداقل برای پنج یا ده سال آینده، در منحنی پیشرفت با شیب‌ بسیار زیادی حرکت خواهد کرد.» در ادامه آقای آلتمن گفت: «این‌ها احمق‌ترین مدل‌هایی هستند که تابه‌حال اختراع شده‌اند و در طول تاریخ با این نام از آن‌ها یاد خواهد شد.»

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

از اسفند 99 مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم؛ با این هدف که خوب بنویسم و این چشم‌انداز که کمک‌های موثری کنم. بعداز گذشت سه‌ سال و مطالعه زیاد در زمینه‌های گوناگون بازاریابی آنلاین ازجمله رفتارشناسی مخاطب آنلاین، حالا تلاش می‌کنم محتوایی بنویسم که شما بخونی، لُب‌کلام رو متوجه بشی، لذت ببری و با دست پر صفحه رو ترک کنی؛ شایدم بقیه نوشته‌هام رو بخونی :)

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments