حقوق دیتا ساینتیست در ایران، جهان و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چقدر است؟

225
حقوق دیتا ساینتیست

تقریبا یک دهه پیش بود که رسانه Harvard Business Review در مقاله‌ای نوشت دیتا ساینس یا علم داده جذاب‌ترین شغل قرن بیست‌ویکم خواهد بود. در این مقاله گفته شد که کمبود دیتا ساینتیست در صنایع گوناگون به این معناست که افزایش چشمگیر تقاضا برای این تخصص رقم می‌خورد. اکنون که ۱۲ سال از انتشار مقاله می‌گذرد نه‌تنها این پیش‌بینی به حقیقت پیوسته، بلکه دانشمندان داده یا دیتا ساینتیست‌ها از پردرآمدترین متخصصان حوزه داده به حساب می‌آیند.

در ادامه با کوئرا بلاگ همراه باشید تا حقوق دیتا ساینتیست را در ایران، کشورهای مختلف جهان و همین‌طور شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بررسی کنیم.

حقوق دیتا ساینتیست در کشورهای مختلف چقدر است؟

به دست آوردن دقیق‌ترین اطلاعات ممکن راجع به درآمد دیتا ساینتیست ها در کشورهای گوناگون کار آسانی نیست، عمدتا به این خاطر که همه‌چیز به نقش دانشمندان داده در سازمان، شرکتی که در آن فعالیت می‌کنند و همین‌طور مهارت‌های فردی آن‌ها بستگی دارد. به همین دلیل، حقوق دانشمند داده می‌تواند حتی در کشوری یکسان، بسیار متغیر باشد.

با این حال اطلاعاتی که در ادامه آورده‌ایم از منابع معتبر تهیه شده‌اند و میانگین درآمد در بازار کار دیتا ساینس را نشان می‌دهند.

حقوق دیتا ساینتیست

درآمد دیتا ساینتیست در ایران

با نگاهی به سایت‌ها و آگهی‌های استخدام متوجه می‌شویم که کارفرمایان برای افرادی با سطوح مختلف مهارت، حقوقی بین ۸ میلیون تا ۳۶ میلیون تومان در ماه را پیشنهاد می‌‌دهند و میانگین حقوق درخواستی نیروها هم حدود ۲۱ میلیون تومان در ماه است.

البته این ارقام برای کارشناسان تازه‌وارد است و در صورت دستیابی به فرصت‌های شغلی سنیور و یا مدیریتی در حوزه علوم داده، می‌توانید به ترتیب منتظر بیشینه درآمد ۵۰ و ۹۰ میلیون تومانی در ماه نیز باشید.

حقوق دیتا ساینتیست در ایالات متحده

میانگین درآمد سالانه دیتا ساینتیست‌ها در آمریکا ۱۱۳ هزار دلار است، تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین حقوق مردم این کشور. برای مقایسه باید گفت حقوق سالانه مهندسان نرم‌افزار آمریکایی ۹۰ هزار دلار است و دانشمندان کامپیوتر هم ۹۵ هزار دلار دریافت می‌کنند.

اما دریافتی این متخصصان می‌تواند بسته به هر ایالت نیز متغیر باشد. در کالیفرنیا درآمد میانگین دیتا ساینتیست‌ها ۱۳۴ هزار در سال است که ۱۶ درصد بیشتر از میانگین به حساب می‌آید. در نیویورک و سان فرانسیسکو، درآمد سالانه ۱۴۴ هزار دلار است و در نیوجرسی این رقم به ۱۱۰ هزار دلار می‌رسد.

حقوق دانشمند داده در انگلیس

دانشمندان داده انگلیسی هم درآمدی بالاتر از دیگر متخصصان در حوزه‌های دیگر دارند. میانگین درآمد سالانه این افراد معادل ۵۱ هزار پوند است. برای مقایسه، مهندسان نرم‌افزار ۴۶ هزار پوند دریافت می‌کنند و درآمد سالانه توسعه‌دهندگان وب هم ۳۲ هزار پوند است.

لندن بهترین شهر انگلیس برای دیتا ساینتیست‌ها به حساب می‌آید و درآمد سالانه ۶۰ هزار پوندی را روانه جیب آن‌ها می‌کند. افراد ساکن در ادینبرگ و کمبریج هم به ترتیب درآمد ۴۵ و ۴۰ هزار پوندی دارند.

حقوق دیتا ساینتیست در هند

تقاضا برای دیتا ساینتیست‌ها در هند به اوج خود رسیده است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که هند تا سال ۲۰۲۶ بالغ بر ۳۲ درصد از بازار بیگ دیتا جهان را تسخیر می‌کند و صنعتی ۲۰ میلیارد دلاری پدید می‌آورد.

شرکت‌هایی مانند گوگل و Deloitte و EY معمولا برای استخدام دیتا ساینتیست، به سراغ بازار هند می‌روند. میانگین درآمد دیتا سایسنت‌های این کشور معادل ۱۱ میلیون روپیه است، اما می‌تواند بسته به شرکت کارآفرما و سطح مهارت، کاملا متغیر باشد. به گفته موسسه Indeed، درآمد دیتا ساینتیست‌های سنیور می‌تواند به سالانه ۱۶ میلیون روپیه هم برسد.

درآمد دانشمند داده در کانادا

میانگین درآمد سالانه دیتا ساینتیست‌های کانادا، ۹۶ هزار دلار کانادا است. تورنتو و ونکوور از بهترین شهرها برای دانشمندان داده به حساب می‌آیند و میانگین درآمد آن‌ها را به ۹۹ هزار دلار کانادا افزایش می‌دهند.

درآمد بازار کار دیتاساینس

حقوق دانشمند داده در استرالیا

درآمد دیتا ساینتیست‌های استرالیایی معمولا بسیار زیاد است و به میانگین ۱۱۴ هزار دلار آمریکا در سال می‌رسد. برای مقایسه باید گفت که میانگین درآمد مردم این کشور، ۷۳ هزار دلار استرالیا است.

از سوی دیگر، مهندسان نرم‌افزار استرالیایی ۱۰۱ هزار دلار دریافت می‌کنند، دانشمندان کامپیوتر ۹۳ هزار دلار و توسعه‌دهندگان وب، ۷۹ هزار دلار. درآمد دیتا ساینتیست در سیدنی ۱۰۸ هزار دلار در سال است و در ملبورن ۱۱۳ هزار دلار استرالیا.

درآمد دیتا ساینتیست در آلمان

درآمد دیتا ساینتیست‌های آلمان حدود ۶۸ هزار یورو در سال است که تفاوت زیادی با میانگین درآمد ۵۰ هزار یورویی مردم این کشور دارد. ضمنا این درآمد از دیگر متخصصان مانند مهندسان نرم‌افزار که سالانه ۶۵ هزار یورو درمی‌آورند نیز بیشتر است.

افراد ساکن در برلین می‌توانند منتظر درآمدی بسیار بهتر باشند که به ۹۷ هزار یورو در سال نیز می‌رسد. در مونیخ و هامبورگ هم میانگین درآمد به ترتیب ۶۵ هزار و ۶۰ هزار یورو است.

حقوق دیتا ساینتیست در شرکت‌های بزرگ چقدر است؟

درآمد کارمندان شرکت‌هایی مانند نتفلیکس، گوگل و متا همیشه بیشتر از میانگین بازار کار بوده است. در ادامه می‌بینیم درآمد دانشمندان داده حاضر در چنین شرکت‌هایی معمولا چقدر است:

  • نتفلیکس: بنابر آمارهای موسسه معتبر Glassdoor، میانگین حقوق دیتا ساینتیست در شرکت Netflix معادل ۱۷۶ هزار دلار است که به مراتب بیشتر از میانگین درآمد ملی آمریکا و دیگر کشورها به حساب می‌آید. باید در نظر داشت که این رقم صرفا حوق پایه است و کارمندان از مزایا اضافه، ساعات کاری منعطف، مرخصی باحقوق و امکان دریافت بخشی از سهام شرکت نیز برخوردار هستند.
  • متا (فیسبوک): دیتا ساینتیست‌های متا هم حقوقی مشابه به نتفلیکس دارند و سالانه ۱۷۰ هزار دلار دریافت می‌کنند. این شرکت اخیرا به تمام کارمندان خود در تمام سطوح امکان دورکاری داده و بنابراین شرایط کاری آن انعطاف‌پذیرتر از همیشه است.
  • گوگل: شرکت گوگل به دانشمندان داده خود سالانه حدود ۱۳۹ هزار دلار می‌پردازد. اگرچه گوگل امکان دورکاری کامل را به کارمندان نمی‌دهد، همچنان مزایایی اضافه مانند کار هیبریدی، دسترسی به کلاس‌های آموزشی و بهره‌مندی از مشاور مالی در اختیار آن‌ها می‌گذارد.
  • اپل: دیتا ساینتیست‌های اپل سالانه ۱۷۹ هزار دلار درمی‌آیند. درست مثل گوگل، اپل هم به سراغ شرایط کاری هیبریدی رفته که انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیار کارمندان می‌گذارد. کارمندان این شرکت علاوه بر دسترسی به سهام اپل، از مزایا دیگری مانند تخفیف خرید محصولات اپل، بیمه درمانی و کلاس‌های آنلاین رایگان برخوردار می‌شوند.
  • مایکروسافت: مایکروسافت به دانشمندان داده خود سالانه ۱۵۵ هزار دلار می‌پردازد. کارمندان ضمنا از مزایایی مانند دورکاری، زمان‌بندی کاری منعطف،‌ مربی مالی، امکان دریافت سهام و وام نیز برخوردار می‌شوند.

چطور حقوق خود را به عنوان دانشمند داده افزایش دهیم؟

اگرچه تبدیل شدن به دیتا ساینتیست و دستیابی به درآمد قابل توجه می‌تواند چند سال زمان ببرد، با دنبال کردن چند رویکرد ساده می‌توانید سرعت پیشرفت شغلی را بالا ببرید و فرصت‌هایی جذاب‌تر برای خود پدید آورید.

درآمد دانشمند داده

۱. گسترش دادن مهارت‌ها

دانشمندان داده باید در گذر زمان تسلطی کامل بر مهارت‌های زیر بیابند تا قادر به مذاکره بر سر بالاترین حقوق و دریافتی ممکن باشند:

  • یادگیری ماشین: دیتا ساینتیست‌ها با شرکت در بوت کمپ هوش مصنوعی و همینطور آموزش یادگیری ماشین می‌توانند مدل‌های پیش‌بینی بسازند و آن‌ها را در دنیای واقعی به کار بگیرند.
  • تحلیل آماری: به عنوان یک دیتا ساینتیست، باید قادر به تحلیل و تفسیر داده‌ها باشید تا به اطلاعاتی ارزشمند دست پیدا کنید. بنابراین خوب است که کار را با مبانی آمار شروع کنید و در گذر زمان،‌ دانش و تخصص خود را گسترش دهید.
  • برنامه‌نویسی پایتون یا R: دانش برنامه‌نویسی از مهم‌ترین مهارت‌های بنیادین هر دانشمند داده‌ای به حساب می‌آید. خوشبختانه یادگیری این زبان‌ها آنقدر دشوار نیست و می‌توانید فرایند آموزش پایتون و R را با بیشترین سرعت پشت سر بگذارید.
  • تسلط بر SQL: تقریبا ۶۵ درصد از فرصت‌های شغلی دیتا ساینس، خواستار تسلط شما بر SQL نیز می‌شوند. بنابراین ضروری است که به مرور، بر این زبان نیز مسلط شوید.
  • ابزارهای ابری: بسیاری از دیتا ساینتیست‌ها در شرکت‌های بزرگ، داده‌ها را در محیط ابری دستکاری و ذخیره‌سازی می‌کنند. بنابراین خوب است که با بیشترین ابزارهای ممکن آشنا باشید و به بالاترین سطح از بهره‌وری در کار برسید.

۲. دریافت گواهی‌های معتبر

با دریافت گواهی‌های معتبر در حوزه دیتا ساینس، شانس بسیار بیشتری برای به دست آوردن فرصت‌های شغلی بهتر و پردرآمدتر خواهید داشت. بسیاری از گواهی‌های امروزی، توانایی‌های شما در رسیدگی به چالش‌های دیتا ساینیس را می‌سنجند و بنابراین روشی عالی برای نمایش توانایی‌هایتان به کارفرمایان بالقوه به حساب می‌آیند.

۳. پروژ‌ه‌سازی و رزومه‌سازی

در نهایت باید به کارفرمایان بالقوه نشان دهید که پروژه‌هایی تکمیل‌شده دارید و تمام فرایندهای ضروری را می‌شناسید. بنابراین پروژه‌هایی باکیفیت و خلاقانه بسازید که مدیران را تحت تاثیر قرار می‌دهند و شما را از سایر کاندیداها متمایز می‌کنند. تنها با ساخت رزومه‌ای قوی است که می‌توانید برای درآمدی بالاتر از هرکس دیگر مذاکره کنید.

سوالات متداول پیرامون حقوق دیتا ساینتیست

اکنون که می‌دانیم بازار کار دیتاساینس در نقاط مختلف جهان چگونه است و چه درآمدی به همراه می‌آورد، در آخر به برخی از سوالات پرتکرار پاسخ می‌دهیم.

تقاضا برای دیتا ساینتیست در حال افزایش است یا کاهش؟

تقاضا برای دیتا ساینتیست های ماهر نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه دائما بیشتر می‌شود. اگرچه طی سال‌های اخیر شاهد ظهور مشاغلی مانند مهندس داده و مهندس یادگیری ماشین نیز طی بوده‌ایم، دانشمندان داده کماکان متخصصانی ضروری برای تفسیر داده‌های کلان و دستیابی به اطلاعات کاربردی به حساب می‌آیند.

آیا درآمد داشنمند داده همچنان در سال ۲۰۲۴ رقابتی است؟

بله، حقوق دیتا ساینتیست ها در صنایع و کشورهای گوناگون کماکان رقابتی باقی مانده است. رشد چشمگیر صنعت داده باعث شده تقاضا همواره بالا بماند و مبالغی کلان به افرادی پرداخت شود که تخصص و مهارت فراوان با خود به سازمان‌ها می‌آورند.

آیا بازار کار دیتاساینس در حال اشباع‌شدن است؟

اگرچه رقابت به اوج خود رسیده، هنوز هم بی‌شمار فرصت گوناگون پیش روی دانشمندان داده ماهر قرار می‌گیرد، خصوصا آن‌هایی که مهارت‌های فنی پیشرفته و گواهی‌های معتبر دارند. با یادگیری مداوم و تنوع دادن به مهارت‌ها می‌توانید از باقی دیتا ساینتیست‌ها متمایز شوید و به حقوقی بالاتر دست پیدا کنید.

مهم‌ترین مهارت‌ها برای یک دانشمند داده چیست؟

از مهم‌ترین مهارت‌ها می‌شود به یادگیری ماشین، تحلیل آماری، برنامه‌نویسی پایتون یا R، آشنایی با SQL و پردازش ابری اشاره کرد. با ساخت رزومه‌ای قوی و دریافت گواهی‌های گوناگون نیز می‌توان شانس دستیابی به فرصت‌های شغلی پردرآمدتر را بالاتر برد.

منبع:‌ DataCamp

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

ممکن است علاقه‌مند باشید
راه‌حل‌های مسابقه نهایی کدکاپ ۸
راه‌حل‌های مسابقه انتخابی ۶ کدکاپ ۸
راه‌حل‌های مسابقه انتخابی ۵ کدکاپ ۸
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments