تاریخچه جنگو

819

با نگاه به اهرام مصر ممکن است فکر کنید که طراحی چنین سازه‌های مینیمالی باید بسیار ساده باشد، در صورتی که آن‌ها در حقیقت محصولِ 4000 سال تکاملِ معماری هستند. درمورد جنگو هم ممکن است احساس مشابهی داشته باشید؛ آن‌قدر با‌ظرافت ساخته شده است که انگار از ابتدا همین قدر بی‌عیب‌و‌نقص بوده است. اما برعکس، جنگو نتیجه‌ی تکرارها و بازنویسی‌های بسیار در یکی از سریع‌ترین و پرفشارترین محیط‌های کاری قابل‌تصور یعنی یک «اتاق خبر» است!

در این مطلب از کوئرا بلاگ، می‌خواهیم با تاریخچه جنگو، از ابتدای پیدایش تا امروز کمی بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شروع آموزش جنگو

اگر به یادگیری جنگو علاقه‌مندید، می‌توانید با مراجعه به کوئراکالج و مشاهده دوره «جامپ بک‌اند یا جنگو»، توضیحات دوره را بررسی کرده و نظر باقی دوستان کوئرایی را بخوانید؛ و در نهایت با ثبت‌نام در این دوره جذاب، آموزش جنگو را از همین حالا شروع کنید!

صفحه اول از تاریخچه جنگو

در سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۳، سایمون ویلیسون (Simon Willison) و آدریان هولواتی (Adrian Holovaty) در روزنامه‌ی Lawrence Journal-World با هم کار می‌کردند. او به واسطه دانشگاه سایمون در انگلستان فرصت کارآموزی در خارج کشور را پیدا کرده بود و برای یک سال در کنار آدریان در Lawrence Journal-World، مشغول ایجاد چندین وب‌سایت خبریِ محلی در شهر لارنسِ کانزاس بود.

مانند همه‌ی سایت‌های خبری، این سایت‌ها فقط درگاه‌های محتوامحورِ پر از متن، عکس و ویدئو نبودند، بلکه باید دائماً نیازهای جامعه‌ی محلیِ لارنس را با اپلیکیشن‌هایی مانند فهرست راهنمای کسب‌وکار محلی، تقویم رویدادها، آگهی‌های طبقه‌بندی‌شده و… برآورده می‌کردند.

دلیل پیدایش جنگو

در آن زمان، آدریان و سایمون با PHP کدنویسی می‌کردند. اما رسیدن به ددلاین‌ها بسیار دشوار بود؛ زیرا وب‌سایت‌ها نیاز به به‌روزرسانی‌های سریع داشتند و آن‌ها اغلب مجبور بودند ویژگی‌های جدید یا حتی کل برنامه‌ها را ظرف چند ساعت پیاده‌سازی کنند. آدریان و سایمون به چیزی نیاز داشتند که به وسیله‌ی آن بتوانند برنامه‌ها را به‌سرعت بسازند و اتفاقاً هر دوی آن‌ها به لطف کتاب Dive Into Python اثر Mark Pilgrim عاشق پایتون شده بودند. بنابراین تصمیم گرفتند که به‌جای PHP از پایتون استفاده کنند.

Simon Willison (سمت راست) و Adrian Holovaty (سمت چپ)

اولین روزهای توسعه‌ی وب با پایتون در Lawrence Journal-World بود و آدریان و سایمون مجبور بودند برنامه‌ها را عمدتاً از ابتدا بنویسند. بنابراین، برای صرفه‌جویی در زمان و کدنویسیِ ساده‌تر و مؤثرتر، شروع به بازطراحی ماژول‌ها و ابزارهای رایج کردند. آن‌ها واقعاً قصد ساختن یک فریم‌ورک وب را نداشتند و برای مدت زمانی طولانی، کدی که تبدیل به جنگو شد، «CMS» نامیده می‌شد. اما در نهایت، بخش‌های مدیریت محتوای «CMS» به پروژه‌ی جداگانه‌ای به نام Ellington CMS منتقل و به یک محصول مدیریت محتوای موفق تبدیل شد. بقیه‌ی «CMS» نیز به اندازه‌ی کافی جامع بود که بتواند به‌عنوان یک فریم‌ورک برای ساخت انواع وب‌اپلیکیشن‌ها استفاده شود. آدریان و سایمون چندین وب‌سایت را با استفاده از این فریم‌ورک ساختند؛ 6newslawrence.com اولین سایتی بود که با استفاده از این فریم‌ورک ایجاد و به‌صورت رسمی منتشر شد.

ممکن است علاقه‌مند باشید: جنگو (Django) چیست؟

انتشار جنگو به عنوان یک فریم‌ورک متن‌باز

یک ماه قبل از پایان دوره‌ی یکساله‌ی کارآموزیِ سایمون، ژاکوب کاپلان ماس (Jacob Kaplan-Moss) به‌عنوان جایگزین او استخدام شد. ژاکوب و آدریان به توسعه‌ی این فریم‌ورک ادامه دادند. تا تابستان 2005، این فریم‌ورک به حدی بالغ شده بود که بتواند چندین سایت پربازدید را مدیریت کند. بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند تا World Company (صاحبان روزنامه) را متقاعد کنند که آن را به‌عنوان یک پروژه‌ی متن‌باز منتشر کند. آدریان آن را به افتخار گیتاریست جاز مورد‌علاقه‌اش، Django Reinhardt، نامگذاری کرد و در جولای 2005، این فریم‌ورکِ توسعه‌ی وب تحت مجوز متن‌باز Berkeley Software Distribution منتشر شد.

تاریخچه جنگو
Jacob Kaplan-Moss در کنفرانس PyCon 2015

جنگو در دنیای امروز

امروزه، جامعه‌ی Django بیش از 11000 توسعه‌دهنده از 166 کشور را با یکدیگر متحد کرده است. تاکنون وب‌سایت‌های بسیاری به کمک جنگو توسعه یافته‌اند و هرساله برنامه‌های جدیدی به لیست سایت‌های ساخته شده با جنگو اضافه می‌شوند. برخی از بهترین برنامه‌های ساخته‌شده با جنگو عبارت‌اند از Instagram ،Youtube ،Pinterest ،Dropbox و Spotify.

در حال حاضر، بنیاد نرم‌افزار جنگو (Django Software Foundation) چرخه‌ی توسعه و انتشار آن را نگهداری می‌کند. دیباگ‌ها و ویژگی‌های جدید به‌صورت روزانه عرضه می‌شوند و تیم توسعه‌دهنده‌ی اصلی کل فرایند را زیر نظر دارد تا مطمئن شود جنگو همان چیزی است که باید باشد؛ یک فریم‌ورک وب برای ساخت برنامه‌های وبِ تمیز، قابل‌نگهداری و قابل‌استفاده‌ی مجدد.

هرساله کنفرانس‌هایی به نام DjangoCon در سراسر جهان برگزار می‌شود تا توسعه‌دهندگانِ جنگو با یکدیگر ملاقات کرده و با یکدیگر تعامل داشته باشند. آن‌ها در این کنفرانس‌ها یک سنت جذاب و البته قابل‌ستایش دارند که در آن سخنرانی‌هایی نیمه‌طنز با عنوان «چرا جنگو مزخرف است» ارائه می‌شود. سخنرانی می‌تواند از طرف عضوی از جامعه جنگو باشد یا شخصی که از فریم‌ورکِ رقیب استفاده می‌کند یا هر شخصیت برجسته‌ی دیگری. در طول این سال‌ها، توسعه‌دهندگان جنگو با آغوش باز این انتقادات را پذیرفته‌اند و سعی کرده‌اند در نسخه‌های بعدی ایرادات را کاهش دهند.

ممنون که تا انتهای مقاله «تاریخچه جنگو» با ما همراه بودید. خوشحال می‌شویم تا نظر خود را درمورد این مطلب، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


منابع:

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments