بهترین نرم‌ افزارهای برنامه نویسی

13230
10 مورد از بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی

یکی از بایدها در آموزش برنامه نویسی، استفاده از بهترین نرم‌افزارها است. بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی محیطی را فراهم می‌کنند تا افراد بتوانند کدهای خود را درون آن‌ها بنویسند و اجرایشان کنند. انواع نرم افزارهای برنامه نویسی به چند دسته کامپایلر، لینک‌کننده، اسمبلر، دیباگرها و ابزارهای تست تقسیم می‌شوند. ابزارهای مناسب می‌توانند فرآیندهای کسب‌وکار را ساده کنند، بهره‌وری توسعه‌دهندگان را افزایش دهند و کمک کنند تا گردش کار پروژه با سرعت مناسبی در جریان باشد. در ادامه این مقاله از کوئرا بلاگ، 10 مورد از بهترین نرم افزارهایی که هر برنامه نویس باید بشناسد را معرفی خواهیم کرد.

10 مورد از بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی

در این بخش 10 مورد از بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی را معرفی خواهیم کرد که از سال 2021 تا 2023 بیشتر از سایر نرم‌افزارها استفاده شدند و بسیاری از توسعه‌دهندگان از آن‌ها به‌منظور نوشتن، ویرایش، کامپایل و تست کدها استفاده می‌کنند.

بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی برای مبتدیان

نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی برای مبتدیان حجم کمتری داشته و معمولا به عنوان ویرایشگر عمل می‌کنند. این نرم‌افزارها رابط کاربری ساده‌ای دارند و شامل ابزارهای خطایابی می‌شوند. همچنین قابلیت تکمیل خودکار کد و هایلایت کردن دستورات از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزارها هستند. در ادامه به بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی برای مبتدیان اشاره خواهیم کرد.

Visual Studio Code.1

نرم‌افزار ویژوال استودیو کد و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار Visual Studio Code

یکی از محصولات ماکروسافت ویژوال استودیو کد است. این نرم‌افزار متن باز که از بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی محسوب می‌شود و به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است. ویژوال استودیو کد جزو بهترین نرم افزار برنامه نویسی برای تازه‌کاران محسوب می‌شود؛ زیرا حجم بسیار کمی دارد و از زبان‌های HTML، CSS، JavaScript، Python، TypeScript و Node.JS و… پشتیبانی می‌کند. یکی از بهترین ویژگی‌های این نرم‌افزار امکان سفارشی‌سازی تم، رنگ و… است. ویژوال استودیو کد ویژگی‌های برتر دیگری مانند امکان نصب افزونه و گسترش قابلیت‌های نرم‌افزار را دارد. این ابزار دارای موتور قدرتمند IntelliSense است که به توسعه‌دهندگان امکان نوشتن سریع‌تر و دقیق‌تر کدها را می‌دهد. ویژوال استودیو کد روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس (Debian، Ubuntu، Red Hat، Fedora و SUSE) نصب می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های Visual Studio Code
ادغام‌شده با گیت و امکان استفاده از دستورات گیت درون ویرایشگر (شامل Merge Conflicts، diff checking, و modified file tracking)
امکان دیباگ کردن کد در نرم‌افزار
کتابخانه عظیم اکستنشن و پلاگین
سازگار با بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی
امکان انتخاب چند خط به‌طور همزمان
Code Folding. امکان نمایش (باز کردن) یا مخفی کردن (بستن) کدها
دارای ویژگی Command Line یا Terminal
ویژگی‌های نرم‌افزار Visual Studio Code

Atom.2

بهترین نرم‌ افزارهای برنامه نویسی: نرم‌افزار Atom و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار Atom

Atom، پروژه‌ای که توسط Github آغاز شده بود و اکنون متعلق به مایکروسافت است، به‌عنوان یکی از بهترین ویرایشگرهای کد در دنیای برنامه‌نویسی شناخته می‌شود. بهترین ویژگی‌های Atom امکان دسترسی به‌صورت کاملا رایگان، منبع باز و قابل گسترش توسط افزونه‌ها است. Atom از چندین زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند و کتابخانه‌های بسیاری را از سال‌های نخست تا امروز در خود جای داده است. این ابزار قدرت بسیاری دارد؛ به‌طوری‌که نیاز بسیاری از برنامه‌نویسان مبتدی تا متوسط را برطرف می‌کند. اگر این ویرایشگر کاری را که شما نیاز دارید انجام نمی‌دهد، می‌توانید آن ویژگی را خودتان بسازید. ویژگی Teletype نرم‌افزار اتم (که البته در VSCode نیز وجود دارد) مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. این ویژگی به چندین توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد تا به‌طور همزمان روی یک کد از راه دور کار کنند. این نرم‌افزار قابل نصب روی سیستم‌‌عامل‌های‌ ویندوز، مک و لینوکس است. اتم به‌صورت پیش‎‌فرض از زبان‌های HTML، CSS و JavaScript پشتیبانی می‌کند؛ اما امکان نصب افزونه و استفاده از زبان‌های دیگر را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ویژگی‌های Atom
تکمیل کد به‌صورت خودکار
امکان جست‌وجو در میان فایل‌های سیستمی
Snippet. قابلیت تعریف میانبر برای بخشی از کدها
Code Folding. امکان نمایش (باز کردن) یا مخفی کردن (بستن) کدها
امکان مدیریت پکیج درون نرم‌افزار
مناسب شرکت‌های کوچک تا بزرگ
ویژگی‌های نرم‌افزار Atom

Sublime Text.3

بهترین نرم‌ افزارهای برنامه نویسی: نرم‌افزار Sublime Text و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار Sublime Text

Sublime Text یک ویرایشگر چند منظوره و قابل نصب روی سیستم‌عامل‌های مختلف است که به شما امکان نوشتن کد و نشانه‌گذاری را می‌دهد. این نرم‌افزار فایل‌ها را در یک سلسله مراتب درختی نمایش می‌دهد که همین موضوع منجر به جست‌وجو و جابه‌جایی ساده‌تر بین فایل‌ها می‌شود. یکی از جذابیت‌های این نرم‌افزار برنامه‌نویسی، کلیدهای میانبر آن است که برای اکثر توابع در دسترس هستند.

Sublime Text دارای تنظیمات متعددی است که می‌توانید با توجه به نیازهای خود برای کدنویسی سریع و کارآمد از آن‌ها استفاده کنید. همچنین امکان به‌کارگیری از میانبرها و ماکروها برای بهبود کارایی کدنویسی‌تان را دارید. اگر کدتان با خطایی مواجه شود، Sublime Text تکه کد را هایلایت می‌کند که ویژگی عالی به شمار می‌آید. به علاوه این نرم‌افزار توصیه‌های دقیقی برای ویرایش و بهبود کد در اختیارتان قرار می‌دهد. Sublime Text قابل نصب روی ویندوز، لینوکس و مک است. 

ویژگی‌های Sublime Text
امکان جابه‌جایی سریع بین فایل‌ها، کدها و نمادها 
پشتیبانی از تعداد زیادی پلاگین‌
سازگار با بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی و نشانه‌گذاری
تصحیح و تکمیل خودکار کد
امکان انتخاب چند خط به‌طور همزمان
امکان جابه‌جایی سریع بین پروژه‌ها
ویژگی‌های نرم‌افزار Sublime Text

4.Komodo Editor

بهترین نرم‌ افزارهای برنامه نویسی: نرم‌افزار Komodo Editor و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار Komodo Editor

کومودو از پایگاه کد Scintilla و Mozilla استفاده می‌کند. این برنامه طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی را از جمله Python، Ruby، SQL، Perl، JavaScript، Go و PHP پشتیبانی می‌کند. این ویرایشگر دارای یک دیباگر بصری است که به شما امکان می‌دهد کد خود را اشکال‌زدایی  و آزمایش کنید. همچنین نسخه Commercial این نرم‌افزار یک کاوشگر پایگاه داده، مرور کد و پشتیبانی از سیستم‌های کنترل کد منبع محبوب دارد که در نسخه معمولی آن دیده نمی‌شود.

ویژگی‌های Komodo Editor
تکمیل خودکار کدها
ریفکتور کردن کدها (منظور از ریفکتور کردن کد، تغییر کد به صورتی است که بتوانیم کد تمیزتری داشته باشیم.)
دارای سیستم کنترل نسخه Git، Mercurial, Subversion, CVS, Perforce و Bazaar
پشتیبانی از تعداد زیادی افزونه
امکان همکاری با سایر توسعه‌دهندگان به‌صورت همزمان
امکان مدیریت و کنترل پروژه
ویژگی‌های نرم‌افزار Komodo Editor

5.Brackets

نرم‌افزار Brackets و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار Brackets

یکی از بهترین راه‌ها برای پیشرفت در توسعه وب‌سایت، یکسان‌سازی و ایجاد ارتباط بین طراحی و پیاده‌سازی طرح است. Brackets توسط Adobe برای CSS، جاوا اسکریپت و HTML توسعه یافته و هدف آن ایجاد همین ارتباط است. این ویرایشگر قدرتمند با حجم بسیار کم و سبک مدرن محبوبیت زیادی دارد. بهترین عملکردی که Brackets را از بقیه ویرایشگرهای کد جدا می‌کند، ویژگی قابل توجه “Extract” آن است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد رنگ‌ها، اندازه‌ها، فونت‌ها، گرادیان‌ها و غیره را از یک فایل فتوشاپ به یک CSS آماده برای وب تبدیل کنید. این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است.

ویژگی‌های Brackets
امکان اجرا و تصویرسازی عناصر در لحظه اجرای کد
حجم بسیار کم
هایلایت کردن دستورات و کدها
متن باز و ارائه امکانات شخصی‌سازی 
به‌روزرسانی مداوم کتابخانه اکستنشن‌ها
ادغام‌شده با گیت
ویژگی‌های نرم‌افزار Brackets

بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی برای حرفه‌ای‌ها

نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی برای حرفه‌ای امکانات بیشتری نسبت به نرم‌افزارهای مناسب مبتدیان دارد. پشتیبانی از چندین زبان برنامه‌نویسی، ابزارهای اشکال‌زدایی و ادغام با ابزارهای دیگر نظیر Git از ویژگی‌های این نرم‌افزارها هستند. همچنین امکان تمرکز روی توسعه یک زبان برنامه‌نویسی از مزیت‌ برتر این دست نرم‌افزارها است؛ مانند نرم‌افزارهای Java IDE که از Maven و Gradle پشتیبانی می‌کنند. در ادامه به پنج نرم‌افزار برنامه‌نویسی برای حرفه‌ای‌ها اشاره خواهیم کرد.

1.Visual Studio

نرم‌افزار Visual Studio و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار Visual Studio

ویژوال استودیو یک IDE قدرتمند است که برای ایجاد برنامه‌های دسکتاپ، موبایل، وب‌سایت، سرویس‌های وب و بازی‌ها استفاده می‌شود که توسط شرکت ماکروسافت تولید شده است. این نرم‌افزار که از بهترین نرم افزار برنامه نویسی محسوب می‌شود، برای ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است. ویژوال استودیو زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و جدید را پشتیبانی می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  C
  •  C++
  •  C++/CLI
  • Visual Basic.NET
  •  C#
  • F#
  •  JavaScript
  •  TypeScript
  •  XML
  •  XSLT
  • HTML 
  •  CSS

همچنین می‌توانید افزونه‌های اضافی را برای توسعه Python، Ruby، Node.js و M نصب کنید. 

ویژگی‌های ویژوال استودیو 2022
پشتیبانی از .Net 6
Intellicode. هوش مصنوعی ویژوال استودیو که می‌تواند کدها را بر اساس زبان برنامه‌نویسی، توابع و نام متغیرها تکمیل کند.
Hot Reload. این ویژگی توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد برنامه، تغییراتی در کد خود در طول زمان اجرا ایجاد کنند. این کار به کاهش زمان توسعه کمک می‌کند و باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بتوانند اثرات تغییرات خود را در زمان واقعی مشاهده کنند.
یافتن سریع‌تر کد درون فایل‌ها نسبت به نسخه‌های پیشین 
ادغام با Microsoft Azure DevOps
دیباگر داخلی. این دیباگر هم در سطح ماشین عمل می‌کند و هم در سطح کد منبع.
ویژگی‌های نرم‌افزار Visual Studio

2.PhpStorm

نرم‌افزار PhpStorm و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار PhpStorm

PhpStorm محصول شرکت JetBrains، یک IDE برای توسعه برنامه‌هایی به زبان PHP است. در این IDE امکاناتی همچون کامپایل، اشکال‌زدایی و تکمیل خودکار و هوشمند کدها را خواهید داشت. رابط کاربری این نرم‌افزار ساده، جذاب و حجم آن کم است. این نرم‌افزار از چندین فریم‌ورک PHP نظیر Laravel ،Jumla ،Drupal ،Magento ،WordPress و… پشتیبانی می‌کند. از PhpStorm می‌توانید به‌راحتی روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس استفاده کنید.

ویژگی‌های PhpStorm
سرعت بسیار زیاد
امکان تست و اشکال‌زدایی برنامه‌های دیگر درون IDE
پشتیبانی از جدیدترین نسخه PHP
ادغام سیستم‌های کنترل ورژن نظیر SVN، Github، Mercurial و… با IDE 
ویرایش کدهای SQL درون نرم‌افزار
مجهز به ابزارهای مدیریت و ویرایش دیتابیس
ویژگی‌های نرم‌افزار PhpStorm

3.WebStorm

نرم‌افزار WebStorm و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار WebStorm

WebStorm ساخت کمپانی JetBrains و یک IDE برای توسعه جاوا اسکریپت است. این نرم‌افزار از زبان‌های Stylesheet مانند جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت و همچنین کتابخانه‌های توسعه فرانت‌اند مانند React، Angular و Vue.js پشتیبانی می‌کند. همچنین نرم‌افزار WebStorm امکان توسعه برنامه‌های سمت سرور با Node.js، برنامه‌های موبایل با Ionic یا React Native و برنامه‌های دسکتاپ با Electron را به کاربر می‌دهد. WebStorm به کدنویسی هوشمند مجهز شده است تا به کاربران کمک کند سریع‌تر کدهای خود را بنویسند و آن‌ها را توسعه دهند. این نرم‌افزار ویژگی‌هایی مانند تکمیل خودکار و تجزیه‌وتحلیل کد، فرمت‌بندی و Refactoring را ارائه می‌دهد. این IDE پروژه شما را تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا مطمئن شود تمام متدها، توابع، ماژول‌ها، متغیرها و کلاس‌ها به‌درستی استفاده و نام‌گذاری شده‌اند. علاوه بر این، WebStorm تمام خطاها و هشدارها را هنگام تایپ کد نمایش می‌دهد و گزینه‌های رفع سریع آن‌ها را در اختیار کاربر می‌گذارد. این نرم‌افزار گسترده بیش از 2000 افزونه را در خود جای داده است.

ویژگی‌های WebStorm
استفاده از Jest، Mocha، Protractor و Cucumber.js برای تست‌های Unit
قابلیت History برای مشاهده همه تغییرات
امکان بازگرداندن کدهای نوشته‌شده از طریق History
تست سرویس‌های وب با HTTP
ایجاد، ویرایش و اجرای درخواست‌های HTTP درون نرم‌افزار
پشتیبانی از Command Line و Terminal
ویژگی‌های WebStorm

4.IntelliJ IDEA

نرم‌افزار IntelliJ IDEA و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار IntelliJ IDEA

یک IDE مناسب برای توسعه برنامه‌های Java که مانند IDEهایی که پیش‌تر معرفی کردیم، توسط JetBrains ساخته شد. اگر تجربه استفاده از دو نرم‌افزار یادشده را دارید، قطعا کار کردن با این IDE برای شما ساده و لذت‌بخش خواهد بود. این نرم‌افزار را می‌توانید روی ویندوز، مک و لینوکس نصب کنید. IntelliJ صدها ویژگی و ترفند را برای کدنویسی ساده‌تر ارائه می‌دهد. برخی ویژگی‌ها نظیر تکمیل هوشمند و خودکار کد برای انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، پشتیبانی از فریم‌ورک‌ میکروسرویس‌‌ها و ابزارهای داخلی مانند کنترل نسخه و ترمینال، این نرم‌افزار را خاص کرده است. استفاده از IntelliJ IDEA به برنامه‌نویسان مبتدی پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا ابزارها و روش‌ها پیچیدگی‌های بسیاری دارند که همین موضوع روی بهره‌وری و مدیریت زمان این افراد تاثیر خواهد گذاشت.

ویژگی‌های IntelliJ IDEA
مجهز به دستیار هوش مصنوعی برای نوشتن کامنت، پیشنهاد نام و…
امکانات زیاد برای پیکربندی نرم‌افزار
تحلیل کد 
تشخیص کدهای اشتباه 
ارزیابی نحوه اجرای کد و تشخیص خطاهای احتمالی
اتصال یکپارچه با ابزارهای ثالث نظیر Git
ویژگی‌های نرم‌افزار IntelliJ IDEA

5.PyCharm

نرم‌افزار PyCharm و ویژگی‌های آن
نرم‌افزار PyCharm

PyCharm یکی از IDEهای پایتون است که توسط JetBrains ساخته شد. این نرم‌افزار از بهترین IDEها برای پایتون محسوب می‌شود که تمام نیازهای یک توسعه‌دهنده را برطرف می‌کند. جالب است بدانید که این ابزار از توسعه با فریم‌ورک جنگو نیز پشتیبانی می‌کند. PyCharm روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل نصب است. این IDE از پایتون نسخه‌های 2، 2.7، 3، 3.5 و بالاتر پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های PyCharm
دیباگر گرافیکی
امکان تست‌ Unit درون برنامه
پشتیبانی یکپارچه از سیستم‌های کنترل نسخه
پشتیبانی از برنامه‌نویسی Data Science توسط Anaconda
پشتیبانی از برنامه‌نویسی Machine Learning
امکان Refactoring کدها
ویژگی‌های نرم‌افزار PyCharm

چگونه بهترین نرم افزار برنامه نویسی را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی نقش پر رنگی در روند توسعه برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها دارد. ابزار مناسب می‌تواند بهره‌وری توسعه را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد و کیفیت برنامه نهایی را بهبود بخشد.

انتخاب نهایی به نوع نرم‌افزار در حال توسعه شما، تیمتان، اهداف توسعه و فرآیندها بستگی دارد. با این حال، معیارهایی هستند که هنگام انتخاب بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی باید در نظر گرفته شوند و در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • عملکردی که نرم‌افزار ارائه می‌دهد؛
  • زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی‌شده؛
  • قابلیت ادغام با ابزارهای دیگر؛
  • امکان نصب افزونه‌های اضافی؛
  • کارایی؛
  • امکان اتصال نرم‌افزار به سرویس‌های ابری؛
  • میزان مصرف منابع پردازشی سیستم(میزان حافظه‌ای که اشغال می‌کند)؛

آنچه در بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی خواندیم

برای انتخاب بهترین نرم‌افزار برنامه‌نویسی باید به نیازها و ترجیحات خودتان رجوع و با کمک متخصصان این زمینه و برخی مقالات، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. برخی از ویژگی‌هایی که بسیاری از برنامه‌نویسان نیاز دارند شامل میانبرهای صفحه کلید، سرعت، ظاهر و ثبات است. هر کدنویس و توسعه‌دهنده مجموعه‌ای از ابزارهای مورد علاقه خود را دارد؛ درست مانند یک نجار که چکش مورد علاقه و هنرمند که مجموعه‌ای از برس‌های مورد علاقه خود را دارد. در این مقاله از کوئرا بلاگ تلاش کردیم مشهورترین و کارآمدترین نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی را نام ببریم؛ اما می‌دانیم که بسیاری از ابزارهای دیگر مورد پسند برنامه‌نویسان مبتدی و حرفه‌ای هستند. بنابراین اگر چیزی را از قلم انداختیم که فکر می‌کنید باید در این لیست قرار می‌گرفت، لطفا آن را در نظرات اضافه کنید تا سایر کاربران از پیشنهاد شما استفاده کنند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

نزدیک به سه سالی هست که مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم. از خوندن و نوشتن لذت زیادی می‌برم و تلاش می‌کنم جوری بنویسم که خواننده‌ها محتوام رو به‌خوبی متوجه بشن.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments