بهترین منابع یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون (۱)

1043

چرا پایتون؟!

پایتون یک زبان سطح بالا می‌باشد که در دنیای امروز بسیار فراگیر شده است. شرکت‌ها و سازمان‌های پیشرو در فناوری مانند Instagram, Mozilla, Zenefits, Nasa, Google و خیلی از استارتاپ‌های Silicon Valley بسیار از این زبان استفاده می‌کنند. این زبان بسیار ساده و راحت است و برنامه نویسی را لذت بخش می‌کند. این زبان هم اکنون برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و برنامه نویسی وب یک استاندارد محسوب میشود و استفاده کلان دارد و در ده‌ها زمینه دیگر کاربرد فراوان دارد که بعد از ورود به جامعه‌ی پایتون کاران حیرت زده خواهید شد.

آموزش برنامه نویسی پایتون پیشرفته
آموزش برنامه نویسی پایتون

یادگیری زبان پایتون

قبل از شروع باید بگیم که پایتون دو نسخه ۲ و ۳ را در حال حاضر پشتیانی میکنید ولی حتما از پایتون ۳ استفاده کنید حتی اگر در منبعی که مطالعه میکنید پایتون ۲ استفاده شده بود. این دو نسخه اختلاف ناچیز دارند و از بابت تفاوت کم آن خیالتان راحت باشد.

اگر با برنامه نویسی آشنایی ندارید و یا خیلی علاقه‌مند به یادگیری عمیق و مفهومی هستید، کتاب Introduction to computation and programming using Python را بسیار توصیه میکنیم. هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ syntax به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. این کتاب اولین کتابی است که در دانشگاه‌های مطرح دنیا به دانشجویان برق و کامپیوتر درس داده میشود.

اگر با برنامه نویسی آشنایی دارید و میخواید با سرعت وارد زبان و اکوسیستم پایتون شوید سایت منابع و محتوای سایت The Hitchhiker’s Guide to Python را به شما توصیه میکنیم خیلی راحت با ابزارها و syntax زبان پایتون آشنا میشود و خیلی زود میتوانید یک پروژه را استارت بزنید.

علاوه بر این‌ها دوره‌ی آموزش برنامه نویسی پایتون پیشرفته و تفکر شی‌گرا نیز در کوئراکالج منتشر شده است که می‌توانید به صورت پروژه‌محور این زبان برنامه‌نویسی را بیاموزید.

البته منابع بسیار دیگری هم هستند ولی به دلیل اینکه مخاطب به دلیل تعداد زیاد انتخاب‌ها به چالش کشیده نشود از بیان‌ آنها خودداری میکنیم.

زبان برنامه نویسی پایتون
زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون برای توسعه وب

چارچوب‌های بسیاری برای توسعه برنامه‌نویسی وب در پایتون موجود است و واقعا زبان بسیار پرکاربردی در این شاخه فناوری است. سه چهارچوب بسیار مشهور پایتون Django و Flask و Tornado نام دارند. اگر به صفحه گیت‌هاب اینها سری بزنید از وضعیت محبوبیتشان با خبر خواهید شد. البته اینها فرق‌های جدی دارند که خیلی خلاصه به آنها می‌پردازیم. جنگو چهارچوبی بسیار بزرگ و کامل و متشکل از امکانات فراوان است در صورتی که Flask چهارچوب کوچک(Microframework) و کمینه می‌باشد. جنگو ساختار پروژه مشخص و ابزارهای توسعه مشخصی مانند ORM و Admin دنبال میکند و شما اگر بخواهید آنها را بازنویسی کنید یا تغییر دهید ممکن است قسمت‌های بسیاری از کار بیافتند ولی Flask آزادی در انتخاب می‌دهد. البته اکثریت قبول دارند که سرعت توسعه در Django بسیار بالاتر است و هزینه توسعه پروژه بسیار در ابتدای کار پایین می آورد. برای یک معیار ساده انتخاب به شما پیشنهاد میکنیم: اگر با پایتون به تازگی آشنا شده اید و یا با مفاهیم توسعه وب توسعه سمت سرور آشنایی حرفه ای ندارید بهتر است با Django شروع به کار کنید.

برای یادگیری هر سه framework آموزش‌های مقدماتی(tutorial) خیلی خوبی موجود است و به مشکل بر نمی‌خورید ولی اگر به آموزش کاملتر و حرفه‌ای تر نیاز دارید کتاب‌ها و منابع زیر بسیار پیشنهاد می‌شوند:

برای حرفه‌ای شدن در Django کتاب Two Scoops of Django و کتاب Django Design Patterns and Best Practices و کتاب Lightweight Django را توصیه میکنیم.

برای پیشرفت بیشتر با Flask کتاب Building Web Applications with Flask را توصیه می‌کنیم.

برنامه نویسی پایتون هستید؟ آگهی‌های استخدام برنامه نویس پایتون را در Quera ببیند.


اگر شما هم تجربه استفاده از منابع آموزشی پایتون را داشته‌اید، در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

6 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نیکان
7 سال قبل

ممنون واقعا عالی

hosein
hosein
7 سال قبل

سلام ایا کتاب Two Scoops of Django برای مبتدی ها هم خوبه 🙂 ؟ یا فقط برای کسای که جنگو رو تا حدی بلند و میخواند حرفه ای بشند مناسبه؟

کوتاه سازی لینک

سلام ممنونم مطلب بسیار عالی بود

محسن
محسن
5 سال قبل

سلام ممنون از راهنماییتون … یه سوال داشتم … برای ورود به مبحث بیگ دیتا و دیتا ماینینگ و کلا هوش تجاری چطور میشه از پایتون استفاده کرد و میشه منابع و راهنمایی هایی از این فیلد هم قرار بدید؟

بی نام{:
بی نام{:
4 سال قبل

سایتتون عالیه مممنون