مدت زمان یادگیری پایتون چقدر است؟

2597
یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد؟

دنیای برنامه‌نویسی به اندازه‌ای گسترده است که جواب دادن به سوال « مدت زمان یادگیری پایتون چقدر است؟ » کار دشواری به نظر می‌رسد. زیرا که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان همواره در حال یادگیری و بروزرسانی اطلاعات خود هستند و گویا دریای علم برنامه‌نویسی با توجه به رشد تغییرات پایانی ندارد. البته نگران نباشید، اگر علاقه‌مند به این زبان بسیار کاربردی هستید و می‌خواهید شروع به آموزش پایتون کنید، با ما همراه باشید. چرا که در این مقاله قصد داریم به عواملی که در مدت زمان یادگیری پایتون نقش دارند، اشاره کنیم. 

پایتون چیست؟

پایتون در حال حاضر یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیای فناوری است که در بسیاری از زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاریخچه پایتون به دهه ۱۹۸۰ بازمی‌گردد و این زبان با گذشت زمان، تکامل قابل توجهی پیدا کرده است و بسیار قدرتمند ظاهر شده است. از مزایای پایتون می‌توان به سادگی یادگیری برای کاربر، داشتن کتابخانه‌های غنی و وجود بسیاری از پروژه‌های منبع باز اشاره کرد. البته مانند تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی این زبان بی نقص نیست، اما معایب آن نسبت به مزایا و کاربردی بودن آن بسیار ناچیز است.

بیشتر بخوانید: پایتون چیست؟ آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Python

چرا پایتون؟

اگر برای خود مسیری حرفه‌ای اما شیرین برای برنامه نویسی تصور کرده‌اید، ما به شما پایتون را پیشنهاد می‌کنیم. زیرا سادگی و خوانایی بالای آن در نوشتن کدها از جاذبه‌های اصلی آن است و به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد که ایده‌های خود را به سرعت به کدهای قابل فهم و قابل توسعه برای پروژه‌های حرفه‌ای تبدیل کنند.

علاوه بر این پایتون به عنوان یک زبان اسکریپتی شناخته می‌شود و در نتیجه توسعه و آزمون نرم‌افزارها با آن به سرعت انجام می شود و بسیار ساده و کارآمد ظاهر شده است. این زبان با پشتیبانی از مجموعه‌ای وسیع از کتابخانه‌ها و ابزارها در زمینه‌های گوناگونی مانند علم داده، توسعه وب، برنامه‌های کامپیوتری و حتی هوش مصنوعی کاربردی است. علاوه بر این شاهد بسیاری از پروژه‌های متن باز با زبان پایتون هستیم که قابلیت توسعه و بهینه‌سازی پروژه‌های بزرگ‌تر را فراهم می‌کنند.

یادگیری پایتون چقدر طول می‌کشد؟

جای شکی نیست که یادگیری هر زبان جدیدی نیاز به زمان و تعهد دارد، اما زمان مورد نیاز برای مسلط شدن به Python با توجه به ساختار ساده و خوانایی بالای آن، نسبت به زبان‌های دیگر به طور قابل ملاحظه‌ای کم تر است. اگر مایل هستید این زبان را بیاموزید، مهمترین راهکار ایجاد تعهد و انگیزه برای خودتان است. برنامه‌ریزی دقیق و تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، به شما کمک می‌کند تا یک برنامه مؤثر برای یادگیری طراحی کنید و مسیر خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. قبل از هرچیزی دقت کنید که هر فردی نحوه یادگیری منحصر به خود دارد. برخی افراد به سرعت مفاهیم را درک کرده و برنامه‌نویسی پایتون را به سرعت فرا می‌گیرند، در حالی که برای دیگران ممکن است مدت زمان بیشتری نیاز باشد.

بنابراین عوامل متعددی در مدت زمان یادگیری پایتون موثر هستند. مهم‌ترین آن‌ها هدف شما از یادگیری و میزان آشنایی شما با برنامه‌نویسی است. مقدار زمانی که می‌توانید روزانه یا هفتگی به یادگیری پایتون اختصاص دهید، تأثیر مهمی بر زمان کلی یادگیری دارد. تخصیص زمان منظم برای تمرین و مطالعه به شما کمک می‌کند تا به سرعت پیشرفت کنید.

انتخاب منابع آموزشی مناسب و به‌روز نیز تأثیر قابل توجهی در مدت زمان یادگیری دارد. منابعی که به زبان ساده وجود دارند و  با شرح پروژه‌های عملی مفاهیم را توضیح می‌دهند، به شما کمک می‌کنند به سرعت پیشرفت کنید.

در نهایت، برای بسیاری از افراد، حدود چند ماه تا یک سال به طول می‌انجامد تا مفاهیم پایه‌ای را فرا بگیرند و قادر به توسعه پروژه‌های ساده باشند. اما باید توجه داشت که یادگیری برنامه‌نویسی یک فرآیند مداوم است و توسعه دهنده همواره باید با افزایش تجربه و تمرین، مهارت‌های خود را ارتقا دهد.

شاید علاقه‌مند باشید: ۹ کتاب آموزش پایتون برای مبتدی‌ها و حرفه‌‌ای‌ها

چرا مبتدیان باید از پایتون استفاده کنند؟

پایتون به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی، با جامعیت بالا و سادگی نوشتاری محبوبیت بالایی نیز دارد. همچنین یادگیری پایتون برای مبتدیان روشی سریع و آسان برای ورود به حرفه برنامه‌نویسی است. به دلیل سادگی توسعه کد و وجود کتابخانه‌های متن‌باز، یادگیری این زبان برای مبتدیان ایدئال است و بستر مناسبی برای انتخاب تخصص در یکی از حوزه های وب، هوش مصنوعی، شبکه و داده‌‌کاوی را فراهم می کند. 

مدت زمان یادگیری پایتون چقدر است؟
مدت زمان یادگیری پایتون چقدر است؟

وجود پروژه‌های متن‌باز برای مبتدیان انگیزه و تجربه عملی را فراهم می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری برنامه‌نویسی، انجام پروژه‌های کاربردی است. همچنین جامعه کاربران و توسعه‌دهندگان پایتون بسیار پویا و فعال است و منابع آموزشی، مستندات کامل و امکان پرسش و پاسخ در انجمن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف وجود دارد که به پیشرفت و رفع اشکال مبتدیان کمک شایانی خواهد کرد. همچنین پایتون در حوزه‌های تحقیقاتی و علمی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان با امکانات پردازش داده و کتابخانه‌های علمی مناسب، برای تحلیل داده‌ها و اجرای آزمایشات علمی مناسب است.

در کل، پایتون یک زبان قدرتمند، با پتانسیل بسیار بالاست که به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک برنامه‌نویس حرفه‌ای رشد کنید.

چرا پایتون زبان محبوبی است؟

دلایل بی‌شماری برای محبوبیت زبان برنامه‌نویسی پایتون وجود دارد. یکی از دلایل آن سادگی و خوانایی کد نوشته شده با پایتون است که حتی برای افراد تازه وارد به دنیای برنامه‌نویسی نیز قابل‌فهم است. همچنین، پایتون از قابلیت های بیشماری پشتیبانی میکند که به آن اجازه می‌دهد، به‌راحتی در پروژه‌های بزرگ و اجرایی قابل توسعه باشد. نمایش داده‌ها و توابع در این زبان از روش‌های ساده‌ای پیروی می‌کند که  یادگیری این زبان را ساده و سریع می‌نماید.

همچنین یادگیری پایتون برای افراد تازه‌کار، زمینه را برای یادگیری دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی فراهم خواهد کرد؛ زیرا اصول برنامه‌نویسی و کار با کتابخانه‌ها به طور کلی را خواهند آموخت. علاوه بر این پایتون به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی مفهومی، توسعه‌دهندگان مبتدی را با مفاهیم پایه برنامه‌نویسی آشنا می‌کند. 

مدت زمان یادگیری پایتون: چطور پایتون را سریع‌تر یاد بگیرم؟

 برای یادگیری سریع  پایتون می توانید از چند تکنیک ساده بهره ببرید. در ابتدا توصیه می شود  فرمت‌بندی و نوع کدنویسی پایتون را برای درک بهتر بیاموزید. همچنین بهتر است یادگیری را با مباحث ساده مانند متغیرها، لیست‌ها، دیکشنری‌ها و حلقه‌ها شروع کنید، در یادگیری هر کدام عمیق شوید و سپس به سمت مباحث پیشرفته‌تر حرکت کنید. از یک محیط مناسب توسعه پایتون مانند Python IDE  برای خروجی با کیفیت و راحتی کار خود استفاده کنید. اگر مایلید پایتون را کاربردی بیاموزید، در پروژه‌های مربوط به پایتون مشارکتی هرچند کوچک داشته باشید و پروژه‌های متن‌باز را بررسی کنید.  

برای یادگیری عمیق نیز بهتر است به حل تمرین درباره موضوعاتی که به تازگی یاد گرفته‌اید، بپردازید. استفاده از منابع آنلاین مانند یوتیوب نیز بسیار مفید خواهد بود و سرعت یادگیری شما را افزایش خواهد داد. به طور کلی، برای یادگیری سریع پایتون پیشنهاد می‌شود که مطالب به صورت مرتب و سلسله مراتبی به شما آموزش داده شود تا بهتر بتوانید آن را مسلط شوید.

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس پایتون

 برای رشد و پیشرفت به عنوان یک برنامه‌نویس پایتون لازم است که از مهارت های زیر برخوردار شوید:

  • آشنایی با اصول برنامه‌نویسی مانند توانایی نوشتن کد‌های ساده و استفاده از الگوریتم‌های مختلف
  • آشنایی کامل با ساختار زبان، نحوه تعریف متغیرها، توابع و کلاس‌ها و همچنین استفاده از ماژول‌ها و کتابخانه‌های مختلف
  • مهارت‌های نرم و توانایی ارتباط موثر، همکاری در گروه‌های توسعه، توجه به بازخورد‌ها و توانایی حل مشکلات 
  • توانایی بهینه‌سازی کد برای استفاده بهینه از پردازشگر و حافظه
  • مهارت‌های عیب‌یابی (Debugging) و تست برای  رفع اشکالات در کد 
  • آشنایی با مفاهیم شی‌آرایی (object oriented programming) مانند کلاس‌ها، شیء‌ها، وراثت 
  • آشنایی با کتابخانه‌های پرکاربرد از جمله Numpy، Pandas، Django و Flask 
  • توانایی خواندن و نوشتن کد به صورت پویا و تمرین مداوم 
  • یادگیری مفاهیم پایگاه داده‌ها و زبان‌های مرتبط مانند SQL 
  • یادگیری مفاهیم وب مانند HTTP، API و فریم‌ورک‌های وب 
  • تفکر مسئله‌محور و طراحی الگوریتم برای حل مسائل پیچیده
  • آشنایی با ابزارهایی مانند Git برای مدیریت تغییرات و توسعه کد

مدت زمان رسیدن به سطح‌های مختلف برنامه‌نویسی پایتون

به طور کلی، زمان لازم برای یادگیری هر فرد متفاوت است و به عواملی از جمله اهداف، تجربه قبلی، فعالیت‌های دیگر، و زمان تخصیص داده شده به یادگیری بستگی دارد. لازم به ذکر است که زمان لازم برای یادگیری پایتون به طور کلی به عوامل بسیاری بستگی دارد، اما هر چه تمرین و موفقیت بیشتری در یادگیری داشته باشید، به سطوح بالاتری از توانایی پایتون دسترسی پیدا خواهید کرد.

برای مرحله مقدماتی که فرد با مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی و ساختار زبان پایتون آشنا می‌شود، معمولا به چند ماه زمان نیاز است. 

برای مرحله متوسط یا میانی نیز که در آن فرد به توانایی حل مسائل ساده دست می‌یابد و می‌تواند از کتابخانه‌ها استفاده کند و  الگوریتم‌ها و توابعی را توسعه دهد نیز چند ماه تا یک سال بسته به فرد زمان نیاز است.

رسیدن به سطح یا مرحله پیشرفته که فرد به توانایی حل مسائل پیچیده دست می یابد و دید بیشتری در مورد کار با کتابخانه‌های پایتون به دست می‌آورد، به یک تا دو سال زمان نیاز دارد.

در نهایت برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس پایتون حرفه‌ای و پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر نیز ممکن است به چندین سال زمان نیاز باشد.

آیا یادگیری پایتون سخت است؟

یادگیری پایتون، همانند هر زبان برنامه‌نویسی دیگر، ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد. شاید یکی از بزرگترین مشکلات که برای مبتدیان در زمینه پایتون پیش می‌آید نوشتن کد‌ بدون رعایت استانداردها و مواجهه با خطاها و باگ‌های بیشمار باشد. علاوه بر این، پایتون به عنوان یک زبان میانه، برای یادگیری به مدت زمان کافی و تمرین‌‌های مستمر نیاز دارد. برای این که فرد بتواند مهارت‌های خود را در پایتون بالا ببرد، باید به یادگیری مستمر و تمرین‌های فراوان مشغول شود که این امر تا حدی چالش برانگیز خواهد بود. همچنین، یکی از مشکلات پیش روی کاربران مبتدی استفاده از منابع نادرست و بی‌اعتبار است. علاوه بر این، پیچیدگی کدهای پایتون در ابتدا و برای مبتدیان نیز ممکن است یکی از چالش‌های آن محسوب شود.

درنتیجه، برای یادگیری پایتون، لازم است این چالش‌ها را بشناسید و آن را پشت سر بگذارید و برای رسیدن به مهارت‌های تخصصی این زبان، تمرین کافی و موثر داشته باشید.

هنگام یادگیری پایتون این کارها را انجام ندهید

همان طور که اشاره شد یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌تواند ساده باشد، اما برای نتیجه بهتر باید نکاتی را رعایت کنید و از انجام برخی کارها پرهیز کنید.

حفظ نکنید

هرگز نباید با حفظ کردن کدها پایتون را یاد بگیرید، زیرا یادگیری شما عمیق و کاربردی نخواهد شد. همچنین لزومی ندارد تمام نکات فنی را بیاموزید، اما دقت کنید که مبانی اصلی پایتون را از قلم نیندازید. 

به راه‌حل‌های بدیهی و پیش‌فرض اکتفا نکنید

هنگام انجام پروژه‌های پایتون، ممکن است که تفکر خود را محدود کنید و راه‌حل‌های مختلف را بررسی نکنید. برای نتیجه بهتر از راه‌حل‌های مختلف و همفکری با دیگران یا تحلیل و بررسی کد آن‌ها استفاده کنید.

بدون مقدمه و تمرین از پروژه‌های بزرگ شروع نکنید

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد است، اگر از برنامه‌نویسی پایتون شروع کرده‌اید، ابتدا باید با پروژه های کوچک و ساده شروع کنید. 

کد‌ها را به صورت مستقیم به زبان‌های دیگر ترجمه نکنید

در حین یادگیری، بهتر است که کد‌ها و متن‌های پایتون را به صورت مستقیم به زبان‌های دیگر ترجمه نکنید. این کار ممکن است منجر به تداخل در تفکر  و روش برنامه‌نویسی شود. همچنین تنها مطالعه و تئوری کافی نیست. باید پروژه‌های عملی انجام دهید تا مهارت‌های عملی خود را تقویت کنید.

از خطا کردن نترسید

خطاها قسمت طبیعی از فرآیند یادگیری هستند. از آنها برای بهبود مهارت‌های خود استفاده کنید.

از تعصب به یک شیوه یا فریم‌ورک خاص پرهیز کنید

بهتر است از زبان پایتون در تمام جنبه‌های آن استفاده کنید و از تعصب به یک شیوه یا فریم‌ورک خاص پرهیز کنید. انتخاب درست بر اساس نیازهای پروژه بهترین راه است. کمال‌گرایی را کنار بگذارید. یادگیری برنامه‌نویسی زمان‌بر است. از خودتان انتظار نداشته باشید که به سرعت به زبان پایتون تسلط پیدا کنید. لازم است بدانید که به تدریج و با تمرین‌های مستمر به این زبان تسلط خواهید یافت.

در نهایت برای یادگیری پایتون، باید از تمرین شروع کرد و اگر خطایی داشتید، باید آن را بررسی کنید. همه ی پیشرفت ها با تلاش آغاز می شود.

شاید علاقه‌مند باشید: کاربرد پایتون در حوزه‌های مختلف

آیا پایتون در ۲۰۲۳ ارزش یادگیری دارد؟

پایتون در سال 2023 نه تنها ارزش یادگیری دارد بلکه یکی از ارزشمند‌ترین و بهترین زبان‌ها برای یادگیری است. پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد و محبوب است و به دلیل ویژگی‌هایی مانند دسترسی ساده به کتابخانه‌های قوی، قابلیت اجرا بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف، قابلیت استفاده در بسیاری از صنایع، هنوز هم پرکاربرد بوده و قابلیت استفاده در بیشتر زمینه‌ها را دارد. بنابراین به دلیل سادگی، جامعیت، وجود منابع آموزشی فراوان ( به زبان فارسی و انگلیسی) و دیگر ویژگی های منحصر به فرد احتمالا تا سال‌ها قطب برنامه‌نویسی باقی خواهد ماند. از عوامل محبوبیت  و ارزش یادگیری پایتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کاربری وسیع

پایتون در صنایع مختلف، از جمله توسعه وب، تحلیل داده، مهندسی نرم‌افزار، هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیا و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گستردگی کاربردها باعث می‌شود که ارزش یادگیری پایتون در آینده باقی بماند.

2. سهولت یادگیری

برای مبتدیان، یادگیری پایتون نسبتاً آسان است. ساختارهای خوانایی و زبانی شبیه به انگلیسی، کتابخانه‌های غنی و مستندات کامل، به افراد امکان می‌دهد به سرعت وارد دنیای برنامه‌نویسی شوند.

3. اکوسیستم پویا

برای پایتون تعداد زیادی فریم‌ورک و کتابخانه وجود دارد، که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد برای پروژه‌های خود از ابزارهای متنوع استفاده کنند.

4. مناسب برای آموزش

پایتون به عنوان یک زبان آموزشی، با وجود محیط‌های تعاملی (مانند Jupyter Notebook) و منابع آموزشی غنی بسیار موفق است.

5. پشتیبانی توسط بزرگترین شرکت‌ها

شرکت‌های معروفی مانند گوگل و مایکروسافت نیز از پایتون برای توسعه پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. 

جمع بندی

با توجه به این عوامل، پایتون به عنوان یکی از زبان‌های پرکاربرد در آینده نیز باقی خواهد ماند و یادگیری آن همچنان ارزشمند خواهد بود. البته با توجه به تغییرات جدید در صنایع مختلف، بهتر است همواره دانش خود را به روز نگه دارید. 

همچنین، مدت زمان لازم برای یادگیری پایتون ، بسیار متغیر است و به عواملی مانند تجربه شما در برنامه‌نویسی، زمانی که می‌توانید به این فرآیند اختصاص دهید، و همچنین تعهد شما بستگی دارد. اما به‌طور میانگین، برای رسیدن به سطح متوسط و کاربردی در پایتون، حدود 3 تا 6 ماه زمان نیاز است. در نهایت، مهمترین نکته این است که یادگیری پایتون یک مسیر مستمر و پیوسته است. این زبان پویا و متغیر است، بنابراین شما باید همیشه به‌روز باشید و از منابع آموزشی مختلف استفاده کنید تا مهارت‌های خود را بهبود دهید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
زهرا فغانی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments