کوئرا به رسم جدید

660

در باب تغییرات جدید در گرافیک کوئرا

هویت دیداری سازمانی یا Visual Corporate Identity) VCI) معرف ویژگی‌ها، خدمات و اهداف یک مجموعه است. درخصوص شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند یعنی داری یک مجموعه هویت دیداری هستند، اهتمام و تبعیت کردن از سازوکاری که طراحی و تعریف شده بسیار حایز اهمیت و قابل توجه است. از جمله اقدامات شرکت‌ها در این زمینه اقدام به بازنگری VCI می‌باشد که بعضا به دلیل تغییر عملکرد شرکت یا مشکلات و نقص‌های هویت سازمانی طراحی شده و یا حتی تغییراتی در جهت به‌روزرسانی طراحی‌های انجام‌شده دست به طراحی مجدد (ری‌دیزاین) می‌زنند.

«کوئرا» نیز از ابتدای سال ۱۳۹۷ براساس عملکرد فعلی خود و همچنین نیازهایی از جنس بازنگری و رفع ایراداتی در هویت دیداری سازمانی‌اش، اقدام به ری‌دیزاین هویت خود کرد. برای این امر ابتدا باید کارایی و نتایج VCI در این مدت ارزیابی می‌شد که در این مرحله پارامترهایی تعیین و هدف‌گذاری گردید.

همان‌طور که می‌دانید اولین مرحله و البته مهم‌ترین بخش هویت دیداری هر برند، لوگو (logo)ی آن مجموعه است که خوب در خصوص «کوئرا» در ابتدا با توجه به عملکرد آن در خصوص دِوِلوپِرها و موضوع برنامه‌نویسی، باید از یک تایپ‌فیس (فونت) متناسب با برنامه‌نویسی استفاده کنیم. لوگوی سابق متشکل از نوشته‌شدن عنوان شرکت با یک فونت مدرن به صورت ساده و ترکیب آن با دو رنگ و تغییراتی جزیی در ترکیب حرف «Q» می‌باشد.

در این پروسه هم با حفظ همین خصوصیات به تکمیل و تغییراتی در جهت رسیدن به اصلاحات مطلوب قدم برداشتیم. همانطور که عنوان شد، استفاده از یک تایپ‌فیس مونواسپیس (monospaced typeface) حس برنامه‌نویسی را به مخاطب خواهد داد و در حوزه گرافیک و ویژوال زبان مشترکی با آن را پیدا خواهد کرد که به نزدیک‌تر شدن روحیه و ساختار لوگو با عملکرد مجموعه کمک می‌کند. پس از این مرحله نیاز به یک نشانه (Sign) در لوگو به عنوان یک طرح ساده، قابل تکرار و گویا برای استفاده در شبکه‌های مجازی و اجتماعی (social media) و حتی اقلام چاپی احساس می‌شد که در لوگوی قبلی، استفاده از حرف «Q» این کارایی را می‌توانست داشته باشد و در مواردی هم داشته است.

همچنین در این نشانه، توجه به تناسبات 1×1 در طراحی آن برای کاربردهای متعدد لوگو در پروفایل‌های مجازی همچنین هندسه مورد استفاده در اکثر فضاهای مجازی یعنی دایره و نیز توجه به عملکرد نشانه در این جایگاه‌ها، مسیر را به سمت طراحی نشانه در فضای محاط در دایره و به صورت کاملا ساده برد که در قدم بعدی منجر به طراحی تایپ‌فیس مخصوصی برای کوئرا در خانواده حروف انگلیسی شد. پس از استفاده آن در نشانه اصلی و اجرای اتودهای مختلف برای رسیدن به سادگی محض و گویایی آن در ابعاد مختلف، تایپ‌فیس طراحی شده پروسه نرم‌افزاری‌شدن و تبدیل‌شدن به یک فونت را جهت ایجاد نوشتار لوگوی کوئرا،  همچنین در مراحل بعدی استفاده آن در سایر لوگوهای «کوئرا»، اعلانات و طرح‌های آتی را طی کرد.

در خصوص رنگ سازمانی با توجه به رنگ سابق، تغییراتی در دو رنگ اصلی آن داده شد و از رنگ آبی نزدیکی به آبی قبلی به عنوان رنگ اصلی، همچنین از رنگ دوم (صورتی) آن، ابتدا دو رنگ میانه این طیف رنگی انتخاب و سپس رنگ‌های موجود در این طیف در ساختن پالت رنگی مخصوص برند و استفاده آن در سایر اقلام و هویت دیداری جدید استفاده شد. سپس به طراحی بقیه اقلام و متریال‌های مورد نیاز در طراحی برند منتهی شد.

[Best_Wordpress_Gallery id=”16″ gal_title=”Font Gallery”]

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
وجیهه صالحی
وجیهه صالحی
5 سال قبل

سلام
خیلی بهتر است که در قسمت مسابقه وقتی مسابقه تمام شد جواب هایش را بگذارید تا کسانی که نتوانستند آن مسابقه را حل کنند راه حل را ببینند و برنامه نویسی شان قوی شود

محمدرضا کریمی نژاد
محمدرضا کریمی نژاد
5 سال قبل

کاملا موافقم