7 راز موفقیت در مصاحبه‌های برنامه‌نویسی از زبان یکی از توسعه‌دهندگان فیس‌بوک

1022

فیس‌بوک یکی از شرکت‌های جذاب از دید برنامه‌نویسان است. مهندسان بسیاری خواستار استخدام در این شرکت هستند، چون فرصت‌های زیادی را از همان روزهای اول در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. فیسبوک 13هزار کارمند دارد که در 64 دفتر مختلف مشغول به کار هستند.

داستان از این قرار است که ابتدا با یک مصاحبه تلفنی، اطلاعاتی در مورد تجربیات و علایق شما در فیسبوک به دست می‌آورند و در مصاحبه تلفنی دوم بیشتر روی مهارت‌های فنی شما تمرکز می‌کنند. در صورتی که این دو مرحله را به خوبی پشت بگذارید، برای مصاحبه حضوری به فیسبوک دعوت می‌شوید و پس از بازدید از دفتر در تست کدنویسی شرکت می‌کنید.

یکی از مهندسین ارشد فیس بوک به نام Dwayne Reeves که بیش از 4 سال در فیسبوک کار کرده و در توسعهٔ زبان Hack و بهبود سیستم حریم خصوصی این شرکت فعالیت داشته، نکته‌هایی برای موفقیت در مصاحبهٔ استخدام برای توسعه‌دهندگان بیان کرده که باهم به بررسی آن‌ها میپردازیم:

  1. سوال بپرسید تا ابهامات یک مسئله مشخص شود:
    اشتباه رایج بیشتر دولوپرها این است که فکر می‌کنند سوال پرسیدن اشتباه است! ممکن است سوالات مطرح شده مبهم و دوپهلو باشند.قبل از اینکه شروع با پاسخ و انجام کار کنید، تا حد امکان سعی کنید مسئله برایتان شفاف باشد…
  2. قبل از نوشتن هر چیزی، رویکرد و شیوه کاری خودتان رو شرح دهید:
    سعی کنید عمیق فکر کنید و توجه داشته باشید، راه رسیدن به پاسخ یک سوال همانقدر اهمیت دارد که پاسخ نهایی اهمیت دارد. قبل از آنکه شروع به نوشتن پاسخ خود کنید، شیوه و رویکرد خود را برای مصاحبه کننده مطرح کنید تا بفهمد چه در سر دارید!
  3. از زبان برنامه‌نویسی استفاده کنید که به آن تسلط کافی دارید.
    مهندس ارشد فیس‌بوک می‌گوید، در مصاحبه‌ها می‌توانید از هر زبان برنامه‌نویسی که راحت‌تر هستید استفاده کنید و درکل مصاحبه کنندگان بر روی استدلال و میزان توجه شما به جزئیات تمرکز می‌کنند.
  4. قبل از ارائه پاسخ، آن را با یک مثال بررسی کنید!
    پاسخ خود را با یک مثال ساده بررسی کنید، و نتایج را دنبال کنید. هرچه زودتر باگ‌هایتان مشخص شود، به نفع شما خواهد بود.
  5. برای توضیح نحوه عملکرد کدهایی که نوشتید، آماده باشید!
    فرض کنید کدهای شما بدون باگ اجرا شد، مصاحبه‌کننده از شما میپرسد این کد در واقعیت چگونه اجرا میشود و اگر بخواهید آن را تست کنید، راه حل شما چیست!
  6. راه حل‌های جایگزین ارائه دهید.
    با این کار نشان دهید که توانایی دارید برای حل یک مسئله چندین راه حل ارائه دهید و بهترین را انتخاب کنید.
  7. سوالاتی در مورد شرکت بپرسید:
    بعد از اینکه از مصاحبه سربلند بیرون آمدید، سعی کنید در مورد شرایط، محیط، برنامه‌ها و… سوال کنید.

جمع بندی

شاید در ایران به ندرت این چنین شرایطی برای دولوپرها پیش آید که جلسه مصاحبه با شرکت بزرگی داشته باشد که مدیران استخدامی شرکت‌ها این رویه را پیش گیرند، از نظر شما چنین استراتژی برای استخدام دولوپرها می‌تواند مفید باشد؟

منبع مقاله

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
تیشرت مشکی بدید!
تیشرت مشکی بدید!
5 سال قبل

به‌به!

محمد
محمد
10 ماه قبل

فقط اسمتون! :))))))