با بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای برنامه نویسی آشنا شوید

67
هوش مصنوعی برای برنامه نویسی

طی چند سال اخیر که شاهد انقلابی بزرگ در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بوده‌ایم، دستیارهای هوش مصنوعی برای برنامه نویسی هم به ابزارهایی ضروری تبدیل شده‌اند. این ابزارها به شما در تولید کند، درک کند و جستجو موارد گوناگون کمک می‌کنند و وظایف گوناگون را با پرامپت و کد دلخواه شما پیش می‌برند. حتی پلتفرم‌های IDE ابری مانند Google Colab و Deepnote هم دستیارهایی برای تولید کد و ایرادیابی مشکلات دارند. در این مطلب با بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برنامه نویسی آشنا می‌شوید.

ابزارهایی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، اتکا فراوان بر «یادگیری ماشین» (Machine Learning) دارند. اگر مایل به درک عمیق کارکرد این ابزارها و همینطور استفاده حداکثری از آن‌ها هستید، دوره‌های آموزشی کوئرا کالج مانند دوره آموزش یادگیری ماشین و آموزش برنامه نویسی به مهارت و تخصص شما کمک فراوان می‌کنند. با پشت سر گذاشتن چنین دوره‌هایی، شانس بسیار بیشتری برای به دست آوردن فرصت‌های استخدام برنامه نویس خواهید داشت و وارد مشاغل پردرآمدتر می‌شوید.

ابزار GitHub Copilot

GitHub Copilot ابزاری متکی بر هوش مصنوعی است که به بالا بردن بهره‌وری برنامه‌نویسان و نوشتن کدهای باکیفیت‌تر کمک می‌کند. با نصب افزونه Copilot در ادیتور VS Code، توسعه‌دهندگان می‌توانند به تولید کند، یادگیری از کدها، تکمیل کردن خودکار کدها و پیکربندی ادیتور خود مشغول شوند.

ابزارهای هوش مصنوعی برنامه نویسی

Copilot محصولی تکمیل و بالغ است که معمولا پاسخ‌ها و پیشنهاداتی به‌روزتر و دقیق‌تر از رقبا در اختیارتان می‌گذارد. این ابزار قابلیتی برای گفتگو با هوش مصنوعی هم دارند که به شما اجازه می‌دهد با استفاده از زبان طبیعی، کدها را تغییر و بهبود دهید. همین قابلیت گفتگو با هوش مصنوعی اجازه می‌دهد کدهای خود را مستقیما درون ادیتور متن تولید کنید.

تنها ایراد بزرگ هوش مصنوعی برنامه نویسی Github Copilot، پولی بودن آن است. البته که اگر توسعه‌دهنده یا مهندس نرم‌افزاری تمام وقت و مایل به دستیابی به بهره‌وری حداکثری باشید، احتمالا بتوانید با قیمت‌گذاری ۱۰ دلاری Copilot در ماه کنار بیایید.

هوش مصنوعی Codeium

Codeium ابزاری بسیار شناخته‌شده و رایگان است که اخیرا به محبوبیت فراوان رسیده است. این هوش مصنوعی، اکثر قابلیت‌های GitHub Copilot را در اختیارتان می‌گذارد و اگر به دنبال استفاده شخصی و غیر تیمی باشید، می‌توانید به رایگان از آن کمک بگیرید.

ابزارهای هوش مصنوعی برنامه نویسی

Codeium می‌تواند به پاسخ‌های شما راجع به فایل‌ها پاسخ دهد و برای این کار، کدهای فایل را می‌خواند تا دقیق‌ترین پاسخ ممکن را ارائه کند. علاوه بر این می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید که کدها را ریفاکتور (بازسازی) کند، تشریح دهد، بهبود دهد و حتی خطاهای موجود را از بین ببرد.

این ابزار قابلیت تکمیل‌ کردن خودکار کدها یا Autocomplete هم دارد، اما به خاطر اینکه بی‌دقتی‌های گاه و بی‌گاه به نمایش می‌گذارد، بهتر است از قابلیت Autocomplete پایتون کمک بگیرید. بزرگ‌ترین ایراد Codeium هم این است که معمولا جدیدترین ورژن از کد را تولید نمی‌کند و نیاز به نظارت دقیق انسانی دارد.

هوش مصنوعی Cody

Cody یک دستیار هوش مصنوعی دیگر برای برنامه‌نویسان است که باعث می‌شود سریع‌تر کد بزنید و درکی بهتر از تمام فرایند توسعه به دست آورید. این دستیار، قابلیت‌هایی مشابه Codeium دارد و برای مثال می‌شود به گفتگو با AI، پشتیبانی از انواع فرمان، تشریح کد و همینطور تکمیل کردن کد اشاره کرد. این ابزار هم نسخه رایگان دارد و هم نسخه Pro که باید بابت آن هزینه بپردازید.

ابزار Cody

Cody ابزاری‌ست که می‌توانید در طولانی‌مدت روی آن حساب کنید و در رسیدگی به انواع پروژه‌ها – مثلا پروژه‌های داده‌محور و یادگیری ماشین – به کمک‌تان خواهد آمد. متاسفانه اما این هوش مصنوعی معمولا آنقدرها از از مضامین زیرین کدها باخبر نیست و در نتیجه، کدهایی نه‌چندان دقیق تولید می‌کند.

در مجموع باید گفت که تجربه نشان داده که در مقایسه میان Codeium و Cody، ابزار Cody عملکرد ضعیف‌تری در درک کد به نمایش می‌گذارد و پیشنهادهایی با دقت پایین ارائه می‌کند. در نتیجه احتمالا استفاده از Codeium را ترجیح بدهید.

هوش مصنوعی برنامه نویسی Code GPT

Code GPT ابزاری اندک متفاوت از باقی ابزارهای این فهرست و بسیار قدرتمند است. از تحسین‌برانگیزترین ویژگی‌های Code GPT می‌شود به یکپارچه‌سازی با تقریبا تمام مدل‌های زبانی برجسته اشاه کرد. از سوی دیگر می‌توانید منتظر انبوهی قابلیت ارزشمند دیگر نیز باشید. افزونه Code GPT قابلیت گفتگو با هوش مصنوعی، تشریح کد، بررسی خطا، تکمیل کد و موارد مشابه را در اختیارتان می‌گذارد. اگر هم به API یا رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن OpenAI و هر پلتفرم دیگری دسترسی داشته باشید، می‌توانید به رایگان از این افزونه کمک بگیرید.

ابزارهای هوش مصنوعی برنامه نویسی

علاوه بر پلتفرم OpenAI، این هوش مصنوعی با رابط برنامه‌نویسی Google AI و Anthiopic AI نیز سازگاری دارد، اما در تعامل با برخی دیگر از پلتفرم‌ها مثل Claude 2.1، دقت پایین‌تری به نمایش می‌گذارد. برای دستیابی به بالاترین کارایی، برنامه‌نویسان باید روی کاهش لگ در قابلیت تکمیل خودکار کار و مشکلات مربوط به تولید پاسخ‌های اشتباه را برطرف کنند. یک راهکار بالقوه می‌تواند استفاده از Codeium برای تکمیل خودکار متون و استفاده از Code GPT برای تولید کد و برطرف‌سازی مشکلات باشد.

ابزار Tabnine

Tabnine آخرین دستیار هوش مصنوعی برنامه نویسی این فهرست است که سرعت کار شما را بالا می‌برند و فرایند توسعه نرم‌افزار را آسان می‌کند. این ابزار ضمنا در خصوصی نگه داشتن و ایمن‌سازی کد نیز به کمک‌تان می‌آید. در حال حاضر که این مطلب را می‌خوانید، Tabnine توسط میلیون‌ها توسعه‌دهنده در صنایع گوناگون استفاده می‌شود و در VSCode نیز به بیش از ۷ میلیون دانلود رسیده است.

اگرچه Tabnine به رایگان در دسترس است، اما این نسخه رایگان احتمالا به اندازه نسخه Pro موثر ظاهر نشود. بنابراین اگر به دنبال بهترین تجربه ممکن از کار با دستیارهای کدنویسی می‌گردید، نسخه Pro ارزش سرمایه‌گذاری را خواهد داشت. با این حال خوب است بدانید که قابلیت تکمیل کردن کد در نسخه رایگان به اندازه کافی سریع و دقیق ظاهر می‌شود.

Tabnine یک نسخه آزمایشی ۹۰ روزه نیز دارد که بدون هیچ هزینه‌ای در دسترس قرار می‌گیرد. اما متاسفانه برای استفاده از این نسخه آزمایشی لازم است حساب‌های بین‌المللی داشته باشید و اطلاعات حساب را در اختیار سازندگان Tabnine بگذارید.

جمع‌بندی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برنامه نویسی

دستیارهای هوش مصنوعی برای برنامه نویسی در حال دگرگون‌سازی فرایند توسعه نرم‌افزار و افزایش بهره‌وری برنامه‌نویسان هستند. در این مطلب با ۵ مورد از بهترین دستیارهای فعلی آشنا شدیم که به هرکسی که با تسلط یافتن بر منطق، قالب‌بندی و تست کد به مشکل می‌خورد، کمک می‌کنند. با اضافه کردن یک یا چند مورد از ابزارهای این فهرست به فرایندهای کاری خود، کدهایی بهینه‌تر و باکیفیت‌تر و تمرکز هرچه بیشتر بر کدنویسی تمیز خواهید داشت.

منبع: KDNuggets

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments