بهترین کتاب آموزش جاوا

2858

اگر به دنبال بهترین منبع، دوره و بهترین کتاب آموزش جاوا بوده‌اید، احتمالا قبل از مطالعه این مطلب به دوره های آنلاین و ویدیوهای آموزشی زیادی درباره این زبان قدرتمند برخورده اید یا حتی تعدادی از دوره های آنلاین را گذرانده اید. اما آیا آموزش های آنلاین کافی است؟

علی رغم فراگیر شدن دوره‌های آموزش آنلاین برنامه‌نویسی، کتاب‌ها همچنان از عمیق ترین و قابل استناد ترین منابع آموزشی در این حوزه به شمار می آیند. کتاب های آموزشی با توجه به ساختار دقیق و قدم به قدم و باز کردن لایه های بیشتر، شما را درگیر یادگیری عمیق تر می کنند و افق های تازه ای را به روی شما باز می کنند.

در این مطلب درباره مهمترین کتاب ها و منابع آموزشی جاوا با شما صحبت می کنیم و با معرفی منابع معتبر انگلیسی و فارسی تلاش می کنیم تا شما کتاب های مفید و موثری را در مورد آموزش زبان جاوا شناخته و از آنها استفاده کنید.

در میان کتاب های معرفی شده در این مقاله از کوئرا بلاگ، کتاب های رایگان و پولی وجود دارند و شما می توانید با توجه به نوع استفاده، آن‌ها را انتخاب و یادگیری خود را آغاز کنید. تا انتها همراه ما باشید تا این کتاب‌ها را با هم بررسی کنیم.

جاوا چیست؟

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، مبتنی بر کلاس و شی‌گراست که به اجرای برنامه‌هایی با وابستگی پیاده‌سازی پایین کمک می‌کند. به زبان دیگر، نرم‌افزارهای نوشته شده با زبان جاوا، با محیط‌های عامل مختلف سازگارند. جاوا می‌تواند یک زبان مفسری و کامپایلری محسوب شود. به این معنا که ویژگی‌هایی از هر دو این زبان‌ها را داراست.

البته جاوا با بیشتر زبان‌های کامپایل شده دیگر متفاوت است زیرا به صورت مستقیم به یک فایل اجرایی کامپایل نمی‌شود، بلکه کد ابتدا کامپایل شده و سپس به یک فرم باینری به نام جاوابایت کامپایل می‌شود. در نهایت، جاوابایت کامپایل شده و تفسیر شده، به زبان بومی مورد نیاز برای اجرا در محیط عامل مقصد تبدیل می‌شود. 

این رفتار متفاوت، یک مزیت قابل توجه برای توسعه‌دهندگان است؛ چون به این معناست که می‌توانند یکبار کد بنویسند و در هر جا اجرا کنند. این ویژگی به عنوان فلسفه “یکبار بنویس، در هر جا اجرا کن” (WORA) شناخته می‌شود که در سال ۱۹۹۵ به عنوان شعار Sun Microsystems معرفی شد.

ممکن است علاقه‌مند باشید: تاریخچه برنامه‌نویسی

بهترین کتاب آموزش جاوا برای وب

کتاب جذاب Head First Servlets and JSP

Head First Servlets and JSP

کتاب Head First Servlets and JSP، نوشته کتابخانه O’Reilly Media، یکی از بهترین کتاب‌های آموزشی برای توسعه وب در جاواست. و به شما یاد می‌دهد که چگونه با استفاده از Servlets و JSPs برنامه‌های وب ایجاد کنید.

این کتاب به شکلی آموزشی و با مثال‌های عملی، مفاهیم پیشرفته‌ای مانند تکنولوژی JSTL، فریم‌ورک‌های MVC، تست واحد و غیره را آموزش می‌دهد.

اگر در زمینه توسعه وب با جاوا مبتدی هستید و می‌خواهید کتابی برای شروع در این حوزه انتخاب کنید، این کتاب مناسب شماست. اما آیا این کتاب تنها برای مبتدیان مناسب است؟ پاسخ یک نه قاطع است! Head First Servlets and JSP برای همه سطوح مناسب است و قطعا پس از خواندن آن حس می‌کنید چیزی به شما اضافه شده است.

کتاب Java Web Services

Java Web Services

این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های آموزش جاوا برای توسعه وب است که با داشتن مثال‌های فراوان، شما را با Web Service ها آشنا می‌کند. البته بهتر است به این نکته اشاره کنیم که این کتاب، چندان برای مبتدی‌ها  مناسب نیست. پس اگر کمی با توسعه جاوا آشنایی دارید و به دنبال کتابی می‌گردید که علاوه بر پرداختن به مفاهیمی مانند آشنایی با Web Serviceها و توسعه برنامه‌هایی به زبان جاوا، تکنولوژی‌هایی چون JSF، JSP، JAX-WS و غیره را بررسی کند؛ این کتاب مناسب شماست.

تهیه کتاب Java Web Services

کتاب پیشرفته Spring in Action

بهترین کتاب آموزش جاوا- Spring in Action

Spring in Action نوشته‌ی Craig Walls، یک منبع جامع و کاربردی برای درک مفاهیم مهم توسعه وب با جاوا است که به شما یاد می‌دهد که چگونه با استفاده از فریم‌ورک Spring، برنامه‌های وب بهتری ایجاد کنید. 

این کتاب به شکلی جامع و با مثال‌های عملی، مفاهیم پیشرفته‌ای مانند Dependency Injection ،AOP ،Spring MVC Spring Boot و غیره را آموزش می‌دهد. همچنین، این کتاب به شما کمک می‌کند تا با معماری مدرن وب و کتابخانه‌های مورد استفاده در Spring آشنا شوید.

خرید کتاب Spring in Action

بهترین کتاب آموزش جاوا برای اندروید

کتاب مشهور Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide

این کتاب با شیوه‌ای آموزشی کاملاً تعاملی و با مثال‌های عملی، به شما یاد می‌دهد که چگونه برنامه‌های اندرویدی خود را ایجاد کنید. مباحث این کتاب از تاریخچه اندروید و معرفی آن آغاز شده و مطالبی مانند Android Studio برای توسعه برنامه‌های اندرویدی، برنامه‌نویسی جاوا برای اندروید، طراحی برنامه‌های اندروید با الگوی MVVM و غیره را در بر می‌گیرد. همچنین؛ هم افراد مبتدی و هم حرفه‌ای می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

خرید کتاب Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide

کتاب Learn Java for Android Development

بهترین کتاب آموزش جاوا-Learn Java for Android Development

کتاب Learn Java for Android Development نوشته Jeff Friesen، منبعی قابل اطمینان برای آموزش مفاهیم جاوا و به‌کارگیری آن‌ها در توسعه برنامه‌های اندروید است. 

این کتاب شامل چهار فصل است که به‌صورت جامع و کامل به آموزش مبانی جاوا، نحوه کار با کلاس‌ها، شی‌ها، آرایه‌ها، رشته‌ها، وراثت، پلی‌مورفیسم، استثناءها و کالکشن‌ها می‌پردازد و با توضیح این مفاهیم از صفر،می‌تواند شروع خوبی برای کسانی باشد که دانش جاوای کمی در زمینه اندروید دارند و یا کاملا مبتدی هستند و می‌خواهند شروع کنند.

خرید کتاب Learn Java for Android Development

بهترین کتاب آموزش جاوا برای مبتدیان

کتاب Beginning Programming with Java For Dummies

Beginning Programming with Java For Dummies

کتاب Beginning Programming with Java For Dummies، اثر Barry Burd، بدون صحبت درمورد مسائل حاشیه‌ای و مفاهیم غیرضروری، شما را در آموزش برنامه‌نویسی با زبان جاوا یاری می‌دهد و می‌تواند یک شروع فوق‌العاده برای کسی باشد که در زمینه جاوا صفر است.

 این کتاب، با مفاهیم پایه‌ای مانند متغیرها، متدها، حلقه‌ها و آرایه‌ها، اشیاء، کلاس‌ها و غیره شروع می‌شود و به شما کمک می‌کند تا به زبان جاوا «صحبت» کنید. همچنین، این کتاب با ورژن ۹ جاوا به‌روز شده است تا بتوانید با نمونه‌های مختلف، این زبان را یاد بگیرید.

خرید کتاب Beginning Programming with Java For Dummies

کتاب رایگان Java The Legend

این کتاب (اثر Raoul-Gabriel Urma) با معرفی تاریخچه ای از جاوا کار خود را آغاز می‌کند و با نگاهی به رویکرد متن‌باز و چگونگی رشد جاوا در این بستر تلاش می‌کند برنامه نویسان را بیش از قبل با قدرت زبان جاوا آشنا کند. در این کتاب علاوه بر مسائل تکنیکی و آموزشی به موضوعات مفهومی و تاریخی نیز پرداخته شده است و برای برنامه نویسان جوان یک تصویر کلی از تاریخچه و آینده این زبان را ارائه می کند.

برخی از سرفصل های کتاب آموزشی جاوا 

  • Primary Java Language Design
  • Backwards Compatibility
  • Simple Type System
  • Libraries
  • Java’s Greatest Hits
  • Java Virtual Machine and Platform
  • The Future of Java

برای  مشاهده رایگان این کتاب از طریق سایت  oreilly.com و لینک زیر اقدام کنید.

 دسترسی رایگان کتاب Java: The Legend

کتاب پرفروش Head First Java: A Brain-Friendly Guide

بهترین کتاب آموزش جاوا-Head First Java: A Brain-Friendly Guide

این کتاب، همان‌طور که از اسمش پیداست، یک کتاب با متن روان و بسیار قابل فهم است. از این رو برای افراد مبتدی که از خواندن کتاب‌هایی با متن سنگین و پیچیده بیزارند، مناسب بوده و فرمتی تصویری‌ دارد که به جذابیت آن اضافه می‌کند. این کتاب ارزشمند که سایت‌های معروف زیادی مانند Freecodecamp آن را جزء منابع خود قرار داده‌اند از بهترین کتاب‌ها برای یادگیری جاوا است. این کتاب به صورت پایه‌ای و مفهومی زبان جاوا را توضیح داده است و از پرفروش ترین کتاب‌های آموزشی جاوا در سایت آمازون به حساب می آید.

موضوعاتی مانند کلاس‌ها، آبجکت‌ها، ترد و کالشکن‌ها در کنار ویژگی‌های تخصصی جاوا چون Generics, Enums, variable arguments, auto-boxing از مهمترین بخش‌های آموزشی این کتاب به حساب می‌آیند..بنابراین، Head-First Java در واقع یک تجربه یادگیری چند حسی است که به شما کمک می‌کند به سرعت به یک برنامه‌نویس جاوای حرفه‌ای تبدیل شوید!

اگه علاقه مند به تهیه این کتاب هستید می‌توانید از سایت دیجی‌کالا و از لینک زیر اقدام کنید.

خرید کتاب Head First Java

Core Java Volume I – Fundamentals (11th Edition)

Core Java Volume I – Fundamentals (11th Edition)

اگر می‌خواهید جاوا را از پایه بیاموزید و بر تمام مفاهیم مقدماتی آن مسلط شوید، کتاب Core Java Volume I – Fundamentals را از دست ندهید! این کتاب با داشتن مثال‌های فراوان که بیشتر آنها نشان دهنده ماژولاریتی هستند، به شما در آموزش عمیق درباره جاوا و API کمک خواهد کرد. توجه کنید که ماژولاریتی باعث مدیریت و توسعه آسان‌تر کدها با تجزیه آن‌ها به قطعات کوچک‌تر است.

این کتاب، فصل‌هایی با موضوعاتی از مباحث پایه‌ مانند متغیرها، ساختارهای داده، اشیاء و کلاس‌ها تا مباحث پیشرفته‌تری نظیر اشیاء، ژنریک، مجموعه‌ها، عبارات لامبدا، طراحی Swing، همروندی و برنامه‌نویسی تابعی دارد.

کتاب رایگان Docker for Java Developers

اگر کمی با زبان جاوا و سرویس‌های دولوپمنت و پروداکشن آن کار کرده باشید، حتما می دانید که دیپلوی کردن اپلیکیشن جاوا یکی از کارهای بدقلق و سخت به حساب می‌آید. شما همزمان باید دپلوی کد، کانفیگ‌ها، تغییرات دیتابیس، فایل‌های سیستمی و … را بدون هیچ عیب و نقصی انجام دهید. این فرآیندها بسیار خسته کننده هستند و امکان اشتباه در آنها زیاد است.

در این کتاب Arun Gupta به شما یاد می‌دهد که چگونه با استفاده از  سرویس داکر در سرور و کلود و با انواع سیستم عامل (لینوکس، ویندوز و …) اپلیکیشن‌های خود را دیپلوی کنید.

دسترسی رایگان به Docker for Java Developers

خرید کتاب Core Java Volume I–Fundamentals, 11th Edition

اگر علاقه مند به  یادگیری داکر هستید یک خبر خوب تهیه یک دوره آموزشی رایگان  در سایت Udemy  درباره داکر و استفاده از آن است.

 این دوره آموزشی در Udemy تا امروز با استقبال زیادی مواجه شده است و بیش از 10 هزار نفر در این دوره شرکت کرده اند.

در صورتی که وقت کافی برای مطالعه و دیدین فیلم‌های آموزشی را دارید پیشنهاد می‌کنیم که مشاهده این دوره کاربردی را از دست ندهید.

مشاهده دوره آموزشی Docker for beginners

بهترین کتاب آموزش جاوا برای سطح متوسط و پیشرفته

کتاب بی نظیر آموزش جاوا به نام Effective Java

بهترین کتاب آموزش جاوا- Effective Java

اگر تصمیم دارید جاوا را به همراه یکی از شناخته شده ترین شخصیت‌های این زبان دنبال کنید کتاب آموزش Effective Java اولین پیشنهاد ما به شماست.

کتاب Effective Java از معتبرترین منابع آموزشی زبان برنامه نویسی جاوا است. نویسنده این کتاب آقای Joshua Bloch یکی از چهره‌های برتر این زبان برنامه نویسی است و همکاری مستقیم در طراحی و ایجاد بسیاری از فریم ورک‌ها و پکیج‌های جاوا داشته است.

Joshua Bloch یک مهندس نرم افزار اهل آمریکا و متولد سال 1961 است و با مجموعه‌های بزرگی مانند Sun Microsystems و گوگل همکاری داشته است.  دو تا از ویژگی‌های شناخته شده ای که او در توسعه آنها نقش کلیدی داشته است، (Concise Instance Creation Expressions (CICE و Automatic Resource Management (ARM) block بوده اند.

برای اطلاعات بیشتر درباره او می‌توانید صفحه معرفی Joshua Bloch در ویکی پدیا را مشاهده کنید.

اما در مورد کتاب Effective Java، این کتاب شامل مجموعه ای از بهترین روش‌های انجام شده در طراحی و برنامه نویسی جاوا (Java programming best practices) شامل : static factories, serialization, equals و … است.

برای تهیه این کتاب می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

تهیه منبع آموزشی زبان جاوا به نام Effective Java

  Java: The Complete Reference (11th Edition)

  Java: The Complete Reference (11th Edition)

کتاب Java: The Complete Reference  برای افرادی که سطح متوسط و پیشرفته دارند و تنها دوره مفاهیم مبتدی برایشان کفایت می‌کند، کتابی فوق‌العاده است؛ چرا که نه تنها کامل است و تمامی مباحث را پوشش می‌دهد، بلکه برای هر مبحث مثال‌هایی از دنیای واقعی نیز دارد.

 این مباحث شامل مباحث اساسی مانند سینتکس، کلمات کلیدی و اصول برنامه‌نویسی پایه و مباحث پیشرفته‌تر مانند کتابخانه Java API، ابزارهای همروندی، Swing، JavaBeans، سرویس‌دهنده‌ها و غیره می‌پردازد. این کتاب همچنین به معرفی JShell، ابزار برنامه‌نویسی تعاملی جاوا نیز می‌پردازد. 

خرید کتاب Java: The Complete Reference (11th Edition

کتاب جذاب (Thinking in Java (4th Edition

(Thinking in Java (4th Edition

اگر می‌خواهید به زبان جاوا فکر کنید، این کتاب را از دست ندهید! در جدیدترین نسخه Thinking in Java، چیزی در حدود ۵۰۰ برنامه کارآمد و ۷۰۰ فایل کامپایل شده بازنویسی شده است که می‌تواند در درک نحوه کدنویسی به این زبان بسیار کمک‌کننده بوده و راهنمایی بی‌نظیر برای نوشتن کدهای موثر، با استفاده از بهترین ویژگی‌های جاوا باشد.

این کتاب با یک مقدمه شی‌گرا شروع می‌شود که هم برای مبتدیان و هم افراد حرفه‌ای مفید است. سپس به موضوعاتی مانند الگوهای طراحی، معرفی XML، همروندی و غیره می‌پردازد. به طور کلی، این کتاب در طول سال‌هایی که قرار است به برنامه‌نویسی با جاوا بپردازید؛ همواره یک منبع ارزشمند است.

خرید کتاب (Thinking in Java (4th Edition

بهترین کتاب آموزش جاوا به زبان فارسی

کتاب آموزش جاوا (افشین رفوآ)

همچنین با توجه مشکلات عمده ای که برنامه نویسان جوان در نصب برنامه های مورد نیاز خود برای کار با این زبان دارند، بخش های مختلفی در این کتاب به بررسی این اشکالات و توصیه هایی برای رفع آنها می پردازد.

این کتاب به زبان فارسی است و برای علاقه مندانی توصیه می شود که به دنبال کتاب ها و منابع یادگیری جاوا به زبان فارسی هستند. در این کتاب مولف سعی کرده است به شکل گام به گام تمام مباحث پایه ای جاوا را به زبان ساده توضیح دهد.

کتاب آموزش گام به گام برنامه‌نویسی جاوا (جواد حیدری-همایون موتمنی- عباس نژاد ورزی)

این کتاب، با داشتن متنی ساده و قابل فهم و مثال‌های کاربردی گزینه مناسب دیگری برای افرادی‌ست که به دنبال کتاب آموزش جاوا به زبان فارسی می‌گردند.

 کتاب آموزش گام به گام برنامه‌نویسی جاوا، دارای ۸ فصل است که مباحثی نظیر عملگرها، دستورات ورودی و خروجی، ساختارهای تصمیم، متدهای پیاده‌سازی، آرایه‌ها و کلاس‌ها، وراثت، استریم‌ها و غیره را در بر می‌گیرد.

خرید کتاب آموزش گام به گام برنامه‌نویسی جاوا

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا با معرفی چندی از بهترین‌ کتا‌ب‌ها، به شما در انتخاب بهترین کتاب آموزش جاوا کمک کنیم. تمامی کتاب‌هایی که معرفی شدند می‌توانند نقطه شروع مناسبی باشند؛ همه‌چیز به سلیقه، سطح و اهداف شما از یادگیری بستگی دارد. برخی از کتاب‌های معرفی شده برای سطوح مبتدی مناسب‌ترند، برخی برای سطوح متوسط و پیشرفته. بعضی از آن‌ها متن سنگین‌تر و کامل‌تری دارند و دیگر کتاب‌ها متن روان‌تر و همه‌پسندتر. مهم این است که یک کتاب را انتخاب کرده و قدم به قدم با آن همراه شوید.

ممنون که تا انتها ما را همراهی کردید و امیدواریم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم تا اگر شما هم کتاب خوبی در زمینه یادگیری جاوا سراغ دارید، نام آن را در بخش نظرات کامنت کنید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments