بهترین گیاهان برای افزایش بهره‌وری در محیط کار

1222
گیاهان در محیط کار

لازم نیست روانشناس باشید تا بتوانید تأثیر وجود گیاهان در محیط کار را بر روحیه کارکنان تشخیص دهید. مزایای محوطه‌سازی داخلی (interior landscaping) بسیار فراتر از مسائل زیبایی‌شناسی است. بیوفیلیا (biophilia) زمینه‌ی رو‌به‌رشدی در طراحی داخلی است که با آوردن طبیعت به فضاهای داخلی، خلق‌و‌خو، خلاقیت و بهره‌وری افراد را بهبود می‌بخشد.

گیاهان داخلی به دلایل مختلف برای ساختمان‌ها و افراد مفید هستند. در زیر به تعدادی از مهم‌ترین مزیت‌های وجود گیاهان در یک محیط اداری اشاره کرده‌ایم:

  • گیاهان باعث می‌شوند ساختمان‌ها کمتر یکنواخت، دلگیر یا خسته‌کننده به نظر برسند. بنابراین وقتی گیاهان در اطراف ما هستند، استرس کمتری را تجربه می‌کنیم.
  • اضافه کردن گیاهان به محیط کار مانند سایر استراتژی‌های ارتقا روحیه کارکنان اهمیت دارد. مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد کارکنانی که به گیاهان داخلی دسترسی دارند، احساس بهتری دارند، اشتباهات کمتری مرتکب می‌شوند و عملکرد بهتر و بهره‌وری بیشتری دارند.
  • مدت‌هاست که از گیاهان برای کاهش صدا در جاده‌های شلوغ استفاده می‌شود، اما مطالعات اخیر نشان داده است که گیاهان می‌توانند به کاهش سطح صدای پس‌زمینه در داخل ساختمان‌ها نیز کمک کنند. گیاهان و برگ‌های آن‌ها صداهای پس‌زمینه را جذب و منعکس کرده و در نتیجه محیط را برای ساکنان آرام‌تر می‌کنند.
  • گیاهان هوای داخل ساختمان را تصفیه کرده و کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند. به‌علاوه سطح رطوبت نسبی را افزایش می‌دهند که منجر به کاهش گرد‌و‌غبار و ذرات آلرژی‌زا در هوا می‌شود.

برای کمک به شما در ایجاد یک فضای کاری جذاب، در ادامه لیستی از بهترین گیاهان داخلی را برای افزودن به محیط کار شما و تبدیل کردن آن به فضایی آرام، آرامش‌بخش و با بهره‌وری بیشتر گردآوری کرده‌ایم. فرقی نمی‌کند محیط شرکت شما وسیع باشد یا کوچک و دنج، غرق در نور باشد یا کم‌نور، در این لیست گیاهی متناسب با شرایط خود را خواهید یافت.

بامبو

در فرهنگ فنگ‌شویی معتقدند که بامبو شانس به ارمغان می‌آورد؛ دقیقاً همان چیزی که ممکن است در کسب‌و‌کارتان به آن نیاز داشته باشید. بامبو یکی از گیاهان آپارتمانی است که نگهداری از آن بسیار آسان است. شما می‌توانید بامبو را در اشکال مختلف از مستقیم گرفته تا پیچ‌خورده و بافته‌شده پیدا کنید.

بامبو در محیط‌هایی با نور کم و متوسط به‌خوبی رشد می‌کند. از قرار دادن آن در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید؛ زیرا باعث سوختگی آن می‌شود. زمانی که ساقه‌های این گیاه کاملاً در آب غوطه‌ور هستند، می‌تواند بدون خاک رشد کند. بنابراین هر چند روز یک بار کمی آب به گلدان آن اضافه کرده و مطمئن شوید که سطح آب زیر ساقه‌ها فرو نمی‌رود.

پوتوس

پوتوس (Pothos) که به Devil’s Ivy نیز معروف است، یکی از بهترین گیاهان برای سبدهای آویزان است که رنگ سبز روشن را به تاریک‌ترین فضاها می‌آورد. گیاهان آپارتمانی آویز می‌توانند دفاتر کوچک را بدون استفاده از فضای با‌ارزش زمین سرسبز کنند. می‌توانید این گیاه را در مکان‌های کم‌تردد مانند گوشه‌ها و به‌خصوص بالای کمدهای بایگانی یا کنار پنجره نصب کنید. پوتوس فقط در سبدهای آویزان عالی به نظر نمی‌رسد، بلکه می تواند میزها و اتاق جلسات را نیز رنگین‌تر و شادتر کند.

نگهداری از این گیاه نیز بسیار آسان است. این گونه به‌خوبی با شرایط مختلف اداری سازگار است و  می‌تواند نور متوسط تا کم را تحمل کند. به‌عنوان یک قاعده کلی در تابستان هر ۷ تا ۱۰ روز و در زمستان هر ۱۴ روز یک بار نیاز به آبیاری دارد. بهتر است قبل از آبیاری مجدد، اجازه دهید خاک آن تقریباً خشک شود.

سانسوریا

سانسوریا (Sansevieria) که به‌عنوان گیاه مار (Snake Plant) نیز شناخته می‌شود، یکی از سرسخت‌ترین گیاهان آپارتمانی است. طبیعت سخت سانسوریا آن را به یک گیاه مناسب برای زندگی اداری تبدیل کرده است. این گیاه به‌راحتی می‌تواند نور کم و آبیاری نامنظم را تحمل کرده، رطوبت هوا را کنترل و به‌عنوان یک تصفیه‌کننده هوا عمل کند.

سانسوریا به‌سرعت خود را با محیط وفق می‌دهد. این گیاه جذاب نور متوسط را ترجیح می‌دهد، اما نور کم و نور زیاد را نیز تحمل می‌کند. فقط مراقب باشید که این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ زیرا برگ‌های آن می‌سوزند. نقطه‌ضعف سانسوریا آبیاری زیاد است. قبل از آبیاری مجدد مطمئن شوید که خاک تقریباً خشک شده است تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. بسته به دما، سطح نور و رطوبت هر ۲ تا ۶ هفته یک بار آن را آبیاری کنید.

اسپاتی‌فیلوم

اسپاتی‌فیلوم (Spathiphyllum) که به گیاه صلح (Peace Lily) نیز معروف است، یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای افزودن به فضای شرکت شما است. این گیاه زیبا با گل‌های سفید خود، حس آرامش‌بخشی را به محل کار شما می‌آورد. اسپاتی‌فیلوم به‌عنوان یک گیاه تصفیه‌کننده هوا شناخته شده است که به نگهداری کمی احتیاج دارد و در تحمل محیط‌های سرد و خشک بهتر از بسیاری از گیاهان عمل می‌کند.

اسپاتی‌فیلوم به نور زیادی احتیاج ندارد و همین آن را برای محیط‌های داخلیِ بدون پنجره ایدئال می‌کند. با این حال، این گیاه برای گل‌دهی به نور بیشتری نیاز دارد. دقت کنید که آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. با وجود اینکه اسپاتی‌فیلوم می‌تواند کمبود آبیاری را تحمل کند، اما آبیاری منظم را ترجیح می‌دهد. قبل از آب دادن به آن دقت کنید که قسمت بالایی خاک باید نسبتاً خشک شده باشد.

ممکن است علاقه‌مند باشید: خوب بخواب، رهبر بهتری باش

زامیفولیا

زامیفولیا (Zamioculcas Zamiifolia) یک گیاه عالی برای دعوت به فضای کاری شماست. فریب نام سخت و پیچیده‌ی آن را نخورید؛ زامیفولیا یکی از ساده‌ترین گیاهان برای مراقبت در محیط‌های داخلی است. جذابیت اصلی این گیاه، شاخ و برگ‌های زیبا و براق آن است که توجه تماشاگران را به خود جلب می‌کند. 

در حالی که زامیفولیا نور متوسط و غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد، اما همچنان در نور کم به‌خوبی مقاومت می‌کند. این گیاه زیبا با لامپ‌های فلورسنت به‌عنوان تنها منبع نور نیز به‌خوبی عمل می‌کند. به همین دلیل برای ادارات و اتاق‌های بدون پنجره انتخاب مناسبی است. ریشه‌های برآمده زامیفولیا مقدار زیادی آب ذخیره می‌کند، به این معنی که این گیاه می‌تواند هفته‌ها بدون آب دوام بیاورد.

آگلونما

آگلونما (Aglaonema) که به گل همیشه‌سبزِ چینی نیز معروف است، با برگ‌ها و لکه‌های جذاب و متنوع خود مظهر شاخ و برگ‌های افسانه‌ای است که طیف گسترده‌ای از طرح و رنگ را به نمایش می‌گذارد. این گیاه یکی از آسان‌ترین گیاهان داخلی برای نگهداری است.

بسیاری از انواع آگلونماها به تحمل شرایط نوری کم شناخته شده‌اند. با این حال گونه‌های رنگی این گیاه به نور بیشتری نیاز دارند. آن‌ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید؛ زیرا آفتاب مستقیم باعث سوختگی این گیاه می‌شود. زمانی که رویه‌ی خاکِ این گیاه خشک شده باشد، بهترین زمان برای آبیاری آن است. معمولاً در ماه‌های گرم سال هر ۷ تا ۹ روز و در زمستان هر ۲ تا ۳ هفته یک بار به آبیاری نیاز دارد.

فیلودندرون برگ‌قلبی

فیلودندرون‌ها (Philodendron) یکی از محبوب‌ترین گیاهان داخلی هستند. فیلودندرون برگ‌قلبی نیز یکی از گونه‌های بسیار بادوام این گونه است که مراقبت از آن بسیار آسان است. این گیاه چشم‌نواز با برگ‌های سبز براق و شاخه‌های دنباله‌دارش در طیف گسترده‌ای از شرایط نوری و دما به‌خوبی عمل می‌کند.

فرقی نمی‌کند محیط کار شما غرق در نور طبیعی باشد یا در گوشه‌ای دنج قرار گرفته باشد، فیلودندرون برگ‌قلبی به‌راحتی می‌تواند رشد کند. حتی می‌تواند با نور لامپ‌های فلورسنت نیز به حیات خود ادامه دهد. این گیاه به آبیاری متوسط نیاز دارد. اجازه دهید که بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود. این گیاه دوست ندارد خیس باشد. بنابراین، پس از آبیاری باید آب مازاد زیر گلدان را خالی نمود.

تیلاندسیا

اگر یک گیاه اداری با ظاهری جذاب می‌خواهید که فضای زیادی را اشغال نکند، تیلاندسیا (Tillandsia) و سایر گیاهان هوازی بهترین انتخاب برای شما هستند. از آنجایی که این گونه از گیاهان به خاک نیاز ندارند، می‌توانید آن‌ها را بر روی انواع سطوح قرار داده و منظره‌ی جذابی را در محیط کار خود ایجاد کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید یک تراریوم مینیاتوری را با تیلاندسیا یا هر گیاه هوازی دیگری پر کرده یا آن‌ها را در یک فنجان یا هر ظرف زیبای دیگری بچینید.

گیاهان هوازی نیازی به خاک ندارند و فقط باید چند نوبت در هفته روی آن‌ها آب اسپری کرد. هرچند این گیاهانِ هوازی نوردوست هستند، اما تابش مستقیم نور خورشید موجب سوختن برگ‌های آن‌ها خواهد شد. تیلاندسیا را می‌توان در زیر نورهای فلورسنت نیز پرورش داد.

پاپیتال

پاپیتال یا عشقه (English Ivy) با برگ‌های ظریف و رونده‌ی زیبایش یک اثر هنری زنده را به محیط کار شما اضافه می‌‌کند. این گیاه نسبت به شرايط محيطی قدرت سازگاری بالایی دارد و در دمای بالا و پايين و روشنایی كم و زياد می‌تواند رشد كند.

با اینکه پاپیتال نور متوسط و زیاد را دوست دارد، اما در تابستان آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. این گیاه در زیر نور فلورسنت نیز رشد خوبی دارد. اگر پراکندگی رنگ در برگ‌های گیاه تغییر کند، به این معناست که نور به اندازه کافی به گیاه نمی‌رسد. پاپیتال گیاهی رطوبت‌دوست است و در این شرایط رشد بهتری دارد، اما مانند بسیاری از گیاهان از غرقاب شدن خوشش نمی‌آید. پس سعی کنید همیشه خاک آن را مرطوب نگه دارید، نه خیس.

گل گندمی

گل گندمی یا گیاه عنکبوتی (Spider Plant) به دلیل زیبایی و رشد سریع و نگهداری آسان، یک انتخاب بسیار مناسب برای دفاتر و ساختمان‌ها است. گل گندمی یکی از بهترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا نیز به شمار می‌رود.

نور مناسب برای گل گندمی نور فراوان و غیر‌مستقیم آفتاب است. بنابراین قرار دادن آن در نزدیک پنجره بهترین گزینه است. دقت کنید که تابش مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌های این گیاه خواهد شد. بین هر بار آبیاریِ این گیاه اجازه دهید که سطح خاک به‌خوبی خشک شود.

ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها

اگر در شرکت خود فضای کمی دارید، به این معنا نیست که از داشتن گیاهان به‌طور کامل منصرف شوید. با کمی خلاقیت می‌توانید گیاهان کوچکی مثل ساکولنت‌ها (succulent) یا انواع کاکتوس را در فضای شرکت بگنجانید.

اگر یک قفسه استفاده‌نشده در دفترتان دارید، می‌توانید از آن استفاده کرده و ترکیبی جذاب از ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها را در کنار هم بچینید. همچنین می‌توانید ترکیبی از گلدان‌های کوچکِ ساکولنت و کاکتوس را روی میزهای اتاق جلسات قرار دهید.

این گیاهان آب را در خود ذخیره می‌کنند، بنابراین ممکن است تا مدت‌ها به آبیاری احتیاج نداشته باشند. با این حال میزان آب مورد‌نیاز آن‌ها به اندازه گلدان، مخلوط خاکی که گیاه در آن کاشته شده است و دمای محیط کار شما بستگی دارد. ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها نور زیاد ولی غیرمستقیم را دوست دارند. دقت کنید که آفتاب مستقیم آن‌ها را می‌سوزاند.


دسترسی به مناظر بیرونی و طبیعت موجب بهبود خلق‌و‌خو، بهره‌وری، خلاقیت و سلامت کلی کارکنان می‌شود، اما واقعیت این است که شرکت‌ها نمی‌توانند نمای پنجره را برای همه کارمندان فراهم کنند. خوشبختانه، مطالعات نشان می‌دهد که دسترسی به گیاهان در محیط کار به همان اندازه اثربخشی دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر زیبا کردن ظاهر شرکت، از هوای تصفیه‌شده و ویژگی‌های آرامش‌بخشی که گیاهان می‌توانند به ارمغان بیاورند، بهره‌مند شوید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
امین
امین
1 سال قبل

خیلی مطلب خوبی بود 😍
نیاز به خرید گل پیدا کردم 😁

یاسمن
یاسمن
1 سال قبل

سلام این مطلب ترجمه است ؟ یا تحقیق داخلی ؟