معرفی هوش مصنوعی گوگل بارد (Google Bard) – دانستنی‌ها، کاربردها و نحوه استفاده

1137
هوش مصنوعی گوگل بارد

این روزها علاوه بر اینکه تمایل به آموزش یادگیری ماشین و هوش مصنوعی سر به فلک کشیده، شاهد از راه رسیدن انبوهی ابزار متکی بر این تکنولوژی‌ها نیز هستیم که می‌توانند زندگی را برای عموم مردم آسان‌تر کنند. یکی از این ابزارها، Google Bard است که در واقع پاسخ گوگل به ChatGPT به حساب می‌آید، اما تفاوت‌هایی کوچک و بزرگ نیز با آن دارد. با گوگل بارد می‌توانید به تقریباً هر نیازی رسیدگی کنید، از برنامه‌ریزی برای جشن‌های تولد و تهیه پیش‌نویس ایمیل‌ها گرفته تا دریافت پاسخ راجع به موضوعات پیچیده. در ادامه این مطلب با کوئرا بلاگ همراه باشید تا نگاهی جامع به هوش مصنوعی گوگل بارد بیندازیم و هرآنچه لازم است راجع به آن بدانید را تشریح کنیم.

هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟

Google Bard نوعی ابزار «چت‌بات» (Chatbot) است که از هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین برای شبیه‌سازی مکالمات انسانی کمک می‌گیرد. این ابزار نه‌تنها مکملی برای جستجوگر گوگل به حساب می‌آید و یافتن پاسخ سوالات را آسان‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند با وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های پیام‌رسان و همینطور اپلیکیشن‌های گوناگون ادغام شود و مکالماتی طبیعی و واقع‌گرایانه با کاربران برقرار کند.

هوش مصنوعی گوگل بارد

با تمام این اوصاف، Google Bard تفاوت آنقدرها زیادی با ChatGPT ندارد که احتمالا نامش به گوش‌تان آشناتر باشد. هم Bard و هم ChatGPT از نوعی «مدل زبانی» (Language Model) برای برقراری ارتباط موثر با کاربران کمک می‌گیرند. به عنوان مثال گوگل بارد در ابتدا با مدلی به نام «Language Model for Dialogue Applications» (یا به اختصار LaMDA) تمرین داده شد تا با کاربران مکالمه کند. اما در گذر زمان، گوگل شروع به استفاده از مدلی دیگر به نام Pathways Language Model 2 (یا به اختصار PaLM 2) کرد که قابلیت‌هایی پیشرفته‌تر مانند پشتیبانی از کدنویسی و جستجوی چندوجهی را با خود به ارمغان می‌آورد.

جالب است بدانید که گوگل احتمالا برای آموزش دادن هوش مصنوعی بارد از تمام محتوای موجود در سطح اینترنت استفاده می‌کند. این شرکت در یکی از اعلامیه‌ای رسمی می‌گوید که از «اطلاعات عمومی در دسترس» برای آموزش دادن مدل‌های هوش مصنوعی خود بهره می‌گیرد و به کمک آن‌ها، سرویس‌هایی مانند Bard و Google Translate را گسترش و بهبود می‌دهد.

هوش مصنوعی گوگل بارد چطور کار می‌کند؟

درست مثل سایر چت‌بات‌های امروزی، Bard از اساس به‌گونه‌ای طراحی شده که «گفتگوگر» (Conversational) باشد. این یعنی کاربران می‌توانند جستارها (یا به اصطلاح کوئری‌ها) و درخواست‌های خود را درون کادری متنی تایپ کنند و سپس Google Bard با استفاده از ادبیاتی مشابه ادبیات انسانی، پاسخی جامع به آن‌ها ارائه می‌دهد.

Google Bard

برای مثال می‌توانید از گوگل بارد بپرسید که: «تلسکوپ جیمز وب چه دستاوردهای جدیدی داشته که بتوانم آن‌ها را به کودک ۹ ساله‌ام توضیح دهم؟» و بعد از جمع‌آوری اطلاعات از سوی هوش مصنوعی، پاسخی در اختیارتان قرار می‌گیرد که برای کودکان قابل فهم خواهد بود. البته که هیچ‌یک از چت‌بات‌های امروزی دقتی ۱۰۰ درصدی ندارند و گاهی از اوقات، اطلاعات اشتباه یا دروغین را از سطح وب جمع‌آوری می‌کنند و در اختیار شما می‌گذارند. بنابراین تا جای ممکن باید به بررسی چندباره اطلاعات پرداخت و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

ناگفته نماند که هنگام کار با Bard، نه‌تنها می‌توان از تصاویر به عنوان فرمان یا پرامپت (Prompt) استفاده کرد، بلکه می‌توان از آن خواست که پاسخ پرامپت‌ها را با تصاویر با ویدیوهای موجود در سطح وب بدهد.

کاربردهای هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟

توانایی‌های Google Bard در گذر زمان افزایش می‌یابد، اما سازندگان آن می‌گویند که در غایی‌ترین حالت، این چت‌بات برای «تولید متن»، «ترجمه به زبان‌های گوناگون»، «نوشتن محتوای خلاقانه» و «پاسخ دادن به سوالات» طراحی شده، آن هم «به شکلی آموزنده». از سوی دیگر، می‌توانید از این هوش مصنوعی برای نوشتن کد به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و یا ایرادیابی کدها نیز استفاده کنید.

هر زمان که از پاسخ دریافتی برای جستارها راضی نبودید، می‌توانید به سراغ دکمه‌ای به نام «Google It» بروید تا به جستجوگر گوگل هدایت شوید و اطلاعاتی هرچه بیشتر به دست آورید. گوگل می‌گوید این قابلیت برای اوقاتی طراحی شده که می‌خواهید اطلاعات دریافتی را صحت‌سنجی کنید. در واقع این شرکت بارها و بارها به کاربران اخطار داده که کاملاً بر پاسخ‌های Bard متکی نباشند و حقایق را با جستجوی دستی بیابند. با درنظرگیری این مسائل، لازم است به Bard به چشم ابزار مکملی نگاه کنید که بعد از جمع‌آوری اطلاعات ضروری، به شما در امور خلاقانه یاری می‌رساند.

هوش مصنوعی گوگل بارد

اگر به دنبال پاسخی سرراست‌تر برای کاربردهای هوش مصنوعی گوگل بارد می‌گردید، باید گفت که قابلیت‌ها و توانایی‌های چنین ابزارهایی به مراتب گسترده‌تر از آن است که بتوان تمامی آن‌ها را فهرست کرد. اما مواردی که در پایین آورده‌ایم احتمالا به شما در درک ظرفیت‌های بارد کمک کنند:

  • پاسخ دادن به سوالات، اما به شکلی‌تر سرراست‌تر و هدفمندتر نسبت به جستجوگر گوگل
  • کمک به فرایند کدنویسی و تولید کد برای قسمت‌های ساده‌تر پروژه‌های برنامه‌نویسی
  • ایفای نقش معلم هنگام نیاز به یادگیری موضوعات تازه
  • تولید ایمیل و پیام‌های رسمی
  • کمک به مشکلات منطقی
  • ترجمه جملات و پاراگراف‌ها از یک زبان به زبانی دیگر
  • بهینه‌سازی متون به اشکال گوناگون
  • گردآوری اطلاعات از منابع مختلف
  • خلاصه‌نویسی مقالات و متون موجود در صفحات وب
  • کمک به طوفان فکری و ایده‌پردازی برای محتوا
  • نوشتن توضیحات کوتاه و الهام‌بخش راجع به هر سوژه‌ای
  • مقایسه داده‌ها و پژوهش‌ها در قالب نمودار
  • ارائه پیشنهاد برای مقاصد گردشگری یا فعالیت‌های ورزشی (همراه با تصویر)

به عنوان نکته نهایی باید گفت فارغ از اینکه با Google Bard چه می‌کنید و چه اهدافی را در پیش می‌گیرید، لازم است در ارائه اطلاعات شخصی محتاط باشید. در گزارش‌ها آمده که گوگل مکالمات خصوصی شما با Bard را ذخیره می‌کند و بنابراین بهتر است به هیچ وجه اطلاعات حساس خود را در اختیار این هوش مصنوعی نگذارید.

چطور از هوش مصنوعی گوگل بارد استفاده کنیم؟

اگرچه تا همین چند وقت پیش برای استفاده از Google Bard باید در صف انتظار باقی می‌ماندید، اما اکنون هرکسی می‌تواند در این سرویس ثبت نام و شروع به استفاده از آن کند. ضمنا Bard در ۱۸۰ کشور جهان در دسترس قرار گرفته و از بیش از ۴۰ زبان (از جمله فارسی) پشتیبانی می‌کند. اگر با مطالعه بخش‌های قبلی مقاله به استفاده از هوش مصنوعی بارد علاقه‌مند شده‌اید، در ادامه روش ثبت نام و استفاده از آن را آموزش داده‌ایم.

۱. مراجعه به bard.google.com

پیش از هر چیز روی مرورگر وب دلخواه خود به آدرس bard.google.com بروید. اگرچه تصاویر این بخش، فرایند ثبت‌نام را روی آیفون نشان می‌دهند، اما روی موبایل‌های اندرویدی یا کامپیوترهای دسکتاپ شاهد هیچ تفاوتی نخواهید بود.

سایت Google Bard

۲. انتخاب گزینه Try Bard

بعد از ورود به صفحه مورد نظر، لازم است روی دکمه «Try Bard» کلیک کنید. در نظر داشته باشید که برای استفاده از هوش مصنوعی بارد، نیاز به یک حساب گوگل دارید و باید حداقل ۱۸ ساله (یا در برخی از کشورها، ۱۳ ساله) باشید.

هوش مصنوعی گوگل بارد

۳. پذیرفتن قواعد استفاده از خدمات

در مرحله بعدی، باید قواعد استفاده از خدمات یا «Terms of Service» را بپذیرید. برای این کار ابتدا دکمه «More» و سپس دکمه «I Agree» را فشار دهید.

قواعد استفاده از خدمات Google Bard

۴. استفاده از Google Bard

در این مرحله، کار تقریباً به پایان رسیده است و صرفا باید روی دکمه «Continue» کلیک کنید تا وارد صفحه اصلی Bard شوید. ناگفته نماند که مراحل قبلی را فقط یک بار پشت سر می‌گذارید و از این پس هر بار که به آدرس bard.google.com بروید، صفحه کنونی را مشاهده خواهید کرد.

هوش مصنوعی گوگل بارد

۵. وارد کردن عبارات و جستارهای دلخواه

حالا می‌توانید شروع به کار با Bard کنید. بنابراین سوال، جستار یا فرمان مورد نظر خود را درون کادر جستجو بنویسید و دکمه Enter را فشار دهید.

نوشتن پرامپت در Google Bard

۶. صبر برای دریافت پاسخ

و بالاخره در مرحله آخر باید چند لحظه منتظر بمانید تا هوش مصنوعی به جستار شما پاسخ دهد. بعد از دریافت پاسخ نیز می‌توانید به سراغ گزینه «Continue the Conversation» بروید تا مکالمه را ادامه دهید یا از دکمه «Google It» برای دریافت اطلاعات هرچه بیشتر از طریق جستجوگر سنتی گوگل استفاده کنید.

هوش مصنوعی گوگل بارد

محدودیت‌های هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟

همانطور که قطعا با مطالعه بخش‌های قبلی متوجه شده‌اید، نه Google Bard و نه هیچ چت‌بات دیگری ۱۰۰ درصد قابل اتکا نیستند و می‌توانند از خطاها و مشکلات گوناگون رنج ببرند. در ادامه تنها برخی از محدودیت‌ها و ایرادات هوش مصنوعی بارد را بررسی می‌کنیم:

  • خیال‌پردازی: این مشکل زمانی رخ می‌دهد که مدل‌های هوش مصنوعی، موضوعی اشتباه را مطرح و روی حقیقت داشتن آن پافشاری می‌کنند. به عنوان مثال اگرچه بارد هنوز از قابلیت تولید تصویر و کلاژ‌های تصویری بهره‌مند نیست، می‌تواند با اعتماد به نفس کامل ادعا کند که چنین کارکردی نیز دارد. اما کافی‌ست از آن بخواهید تصویری برایتان تولید کند تا به حالت قبلی بازگردد و اعتراف کند که از این قابلیت برخوردار نیست.
  • عدم بهره‌مندی از مهارت‌های ادبی: زمانی که از هوش مصنوعی گوگل بارد می‌خواهید محتوایی متنی و ادبی بنویسد، متونی بسیار ساده در اختیارتان می‌گذارد که بی‌شباهت به ادبیات رایج در سایت ویکیپدیا نیستند. در واقع وقتی مهارت‌های ادبی بارد را با نویسندگان انسانی یا حتی ابزارهایی مثل ChatGPT مقایسه می‌کنید، شاهد ضعف‌هایی محسوس خواهید بود.
  • عدم ارائه منابع: یکی دیگر از عادات آزاردهنده Bard، عدم نمایش منابعی است که اطلاعات را از آن‌ها جمع‌آوری کرده، مگر اینکه به صورت مشخص چنین چیزی را از آن بخواهید. از سوی دیگر، حتی زمانی که منابع را معرفی می‌کند هم با مشکلاتی گاه و بی‌گاه روبه‌رو می‌شوید، مثل نمایش سایت‌هایی که کوچک‌ترین ارتباطی به موضوع مورد جستجوی شما ندارند.

گوگل بارد یا ChatGPT؛ کدام یک بهتر است؟

از آن‌جا که ChatGPT یکی از مشهورترین و قدرتمندترین ابزارهای هوش مصنوعی فعلی به حساب می‌آید، بسیاری از کاربران می‌خواهند بدانند که آیا گوگل بارد می‌تواند به همان اندازه قدرتمند ظاهر شود یا خیر. اگرچه برای اینکه بتوانیم پاسخی جامع به این سوال بدهیم نیاز به مطلبی جداگانه خواهیم داشت، اما می‌شود برخی از تفاوت‌ها و شباهت‌ها را به صورت خلاصه بررسی کرد.

پیش‌ از هرچیز باید گفت که Google Bard و ChatGPT، هردو چت‌بات هستند و یعنی برای تعامل با انسان‌ها براساس مدل‌های زبان طبیعی و یادگیری ماشین طراحی شده‌اند. ChatGPT نوعی هوش مصنوعی مولد (Generative AI) است و این یعنی می‌تواند محتوای اصیل تولید کند. گوگل بارد هم چنین کاری انجام می‌دهد، اما با این فرق که سعی دارد پاسخ‌هایی طبیعی و مفید را گردآوری کند و در اختیار کاربران بگذارد.

مقایسه Google Bard و ChatGPT

البته که ChatGPT هم قرار است در گذر زمان قابلیت‌های گسترده‌ای در جستجوی محتوا بیابد. برای مثال مایکروسافت اکنون قراردادی ۱۰ میلیارد دلاری با OpenAI (سازنده ChatGPT) امضا کرد تا از این هوش مصنوعی در موتور جستجوی Bing استفاده کند. می‌توان حدس زد که در سال‌های آتی، سایر موتورهای جستجو هم شروع به بهره‌گیری از توانایی‌های ChatGPT خواهند کرد، اما Bard تنها در انحصار گوگل و جستجوگر آن خواهد بود.

تفاوت بزرگ دیگر اینکه پاسخ‌های ChatGPT براساس اطلاعاتی ارائه می‌شوند که تا ماه آپریل ۲۰۲۳ در دسترس بوده‌اند، اما Google Bard از اطلاعات کاملاً به‌روز استفاده می‌کند. این را نیز باید افزود که OpenAI از خطرات سرقت ادبی با ChatGPT باخبر است و برای جلوگیری از این اتفاق، ابزاری به‌خصوص توسعه داده‌، از طرف دیگر اما تاکنون چیزی راجع به ابزار تشخیص سرقت ادبی Google Bard به گوش نرسیده است.

در نهایت مروری کوتاه بر مزایا و معایب هر هوش مصنوعی می‌اندازیم تا بهتر قادر به مقایسه هوش مصنوعی گوگل و OpenAI باشید.

مزایا و معایب Google Bard

مزایامعایب
بارد در مجموع تجربه کاربری بهتری ارائه می‌کند و اجازه می‌دهد به سادگی به تغییر دادن پرامپت‌ها، انتقال پاسخ‌ها به Google Docs و Gmail و همینطور اشتراک‌گذاری مکالمات مشغول شوید. بارد می‌تواند پاسخ‌ها را به صورت صوتی هم برای شما بخواند، اما صدای بیش از حد رباتیک آن آزاردهنده است.
بارد با سرعت بیشتری نسبت به ChatGPT در سطح وب جستجو می‌کند و تمام قابلیت‌ها را به رایگان در اختیار کاربران می‌گذارد. اگرچه می‌توان منابع محتوا را از بارد دریافت کرد، اما این منابع لزوما همیشه موثق یا صحیح نخواهند بود.
بارد می‌تواند به گردآوری تصاویر از سطح وب و نمایش آن‌ها مشغول شود. هوش مصنوعی گوگل تجربه‌ای نسبتا ایزوله ارائه می‌کند و پلاگین‌ها و افزونه‌هایی برای ابزارهای شخص ثالث ندارد (هرچند که یکپارچه‌سازی آن با سایر اپلیکیشن‌های گوگل همین حالا آغاز شده است).

مزایا و معایب ChatGPT

مزایامعایب
ChatGPT در تولید متن، مقالات طولانی و ایمیل‌ها بهتر عمل می‌کند و از قابلیت تولید تصویر هم برخوردار است. دسترسی به ابزارهای قدرتمند ChatGPT تنها با خرید اشتراک پولی امکان‌پذیر می‌شود.
ChatGPT را می‌توان به صورت گروهی و مشارکتی مورد استفاده قرار داد و مکالمات را نیز با دیگران به اشتراک گذاشت. جستجوهای وب می‌توانند ایرادات گاه و بی‌گاه داشته باشند و با سرعت کمتری نسبت به بارد انجام می‌شوند.
ChatGPT گستره وسیعی از پلاگین‌ها و افزونه‌هایی دارد که با انبوهی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث سازگار هستند. ChatGPT شما اجازه نمی‌دهد مکالمات را در قالب تصویر با دیگران به اشتراک بگذارید.

ناگفته نماند که ChatGPT و Google Bard یک ایراد مشترک نیز دارند: ارائه محتوا و پاسخ‌هایی که به نظر موثق جلوه می‌کنند، اما حاوی اطلاعات دروغین یا اشتباه هستند. در مجموع باید گفت که هر دو ابزار مجموعه‌ای از قابلیت‌های بی‌نظیر را در اختیار شما قرار می‌دهند و اینکه کدام هوش مصنوعی را برتر به حساب می‌آورید، بستگی به این دارد که می‌خواهید چه نیازهایی را برطرف کنید.

هوش مصنوعی گوگل بارد

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون هوش مصنوعی گوگل بادر

اکنون که به پایان مطلب رسیده‌ایم، به خوبی از کاربردها و توانایی‌های هوش مصنوعی گوگل بارد باخبر هستید و می‌دانید که چطور باید به استفاده از این ابزار مشغول شد. بنابراین همین حالا دست به کار شوید و هر سوالی که دارید را از بارد بپرسید. اما هیچوقت از یاد نبرید که گوگل بارد و تمام ابزارهای مشابه، ۱۰۰ درصد دقیق نیستند و باید موثق بودن اطلاعات حساس را به صورت جداگانه بررسی کنید.

آیا گوگل بارد از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؟

بله، گوگل بارد از بیش از ۴۰ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به فارسی، انگلیسی، ژاپنی، کره‌ای، عربی، چینی، آلمانی، فرانسوی، ترکی و روسی اشاره کرد.

آیا گوگل بارد رایگان است؟

در حال حاضر که این مقاله نوشته می‌شود، Google Bard کاملاً رایگان است و در دسترس تمام کاربران در ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفته است. گوگل ممولا سرویس‌های خود را به صورت رایگان عرضه می‌کند، اما با توجه به اینکه برای استفاده از ChatGPT نیاز به اشتراک پولی دارید، اصلا بعید نیست که Bard هم در آینده پولی شود.

منبع: Tom’s Guide و TechTarget و Google Bard و Zapier

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments