مانیتور مناسب برای برنامه‌نویسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

6721
مانیتور مناسب برنامه نویسی

برنامه‌نویسان حرفه‌ای، مزیت داشتن مانیتور مناسب برای برنامه نویسی را به‌وضوح درک می‌کنند. نامناسب بودن مانیتور در طولانی‌مدت باعث سردرد، مشکل گردن و به‌خصوص خستگی زیاد و آسیب به چشم می‌شود. به هر حال کدنویسی برای اکثر برنامه‌نویسان مستلزم خیره‌ شدن به صفحه‌نمایش به مدت هشت ساعت یا بیشتر در طول روز است.

به همین خاطر نیاز است مانیتوری را انتخاب کنید که مشکلات کمتری برای جسم شما ایجاد کرده و از جهت روانی نیز تجربه‌‌‌ی راحت‌تری را برایتان فراهم کند. افزون بر این، استفاده از یک مانیتور مناسب، بهره‌وری شما را در انجام پروژه‌های پیچیده و سنگین افزایش خواهد داد.

در این مقاله از کوئرا بلاگ، به بررسی نحوه انتخاب مانیتور مناسب برای برنامه‌نویسی، معرفی چندتا از بهترین مانیتورها و سوالات متداول می‌پردازیم. پس تا انتهای این مقاله، با ما همراه باشید.

ممکن است علاقه‌مند باشید: ۸ حرکت یوگا که هر برنامه‌نویسی باید انجام دهد

چطور بهترین مانیتور برای برنامه‌نویسی را انتخاب کنیم؟

متغیرهای زیادی در این انتخاب دخیل هستند و این امر انتخاب را کمی پیچیده و استرس‌زا می‌کند.در این نوشتار، متغیرهای اندازه، رزولوشن (Resolution)، نوع پنل (Panel Type)، نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate)، مدت پاسخ‌دهی (Response Time)، خمیده یا تخت‌بودن و قابلیت عمودی‌شدن بررسی شده‌اند.

برخلاف دیگر سخت‌افزارها، رشد تکنولوژی در بخش نمایشگرها سرعت کمی دارد. بنابراین مانیتورها می‌توانند سال‌های زیادی برای شما کار کنند بی‌آنکه چندان قدیمی و اَز‌رده‌خارج شوند. (در سال ۲۰۲۲ هنوز هم نمایشگرهای 1080p تولید و فروخته می‌شوند، اما این رزولوشن دقیقاً چه زمانی منتشر شده است؟ اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ یعنی حدود ۲۰ سال پیش!). درست است که پیشرفت‌هایی در این زمینه اتفاق می‌افتد، اما معمولاً تا سال‌ها به‌قدری نیستند که ارزش خرید یک مانیتور جدید را داشته باشد. حالا که قرار است سال‌های زیادی از مانیتورتان استفاده کنید، بهتر است در انتخابتان بررسی و دقت بیشتری به خرج دهید.

ممکن است علاقه‌مند باشید: تاریخچه برنامه‌نویسی

اندازه

وقتی کدها طولانی می‌شوند، حتی اگر درمورد اضافه‌کردن کامنت به کدتان خوب عمل کرده باشید، پس از چند ساعت خیره‌شدن به خطوط کد، انگار تمامی آن‌ها یکسان به نظر می‌رسند و در صورتی که صفحه‌نمایش کوچک باشد، پیمایش مداوم در کد، مشاهده‌ی قطعه‌ی کوچکی از کد و جابه‌جایی بین پنجره‌ها می‌تواند کلافه‌کننده باشد. بنابراین بزرگ بودن صفحه‌نمایش و داشتن فضای بیشتر، برای به حداقل‌رساندن پیمایش بالا و پایین و همچنین درک بهتر ساختار کد، مفید است. داشتن قابلیت عمودی‌کردن مانیتور نیز کمک بیشتری به این امر می‌کند.

مزیت مانیتورهای بزرگ‌تر این است که درمجموع محتوای بیشتری در اختیار دارید و تعداد پنجره‌ی بیشتری می‌توانید باز کنید، البته با کمی حرکت‌دادن بیشتر سر و چشم. این مزیت عملکرد چندوظیفگی را بسیار بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود خطوط بیشتر و طولانی‌تری را در یک نگاه داشته باشید و نیاز کمتری به اسکرول‌کردن و جابه‌جایی بین پنجره‌ها داشته باشید.

در جدول زیر رزولوشن مناسب و بهینه را برای هر اندازه مشاهده می‌کنید. رزولوشن بالاتر از مقدارهای تعیین‌شده در این جدول ممکن است محتوا را کمی واضح‌تر نمایش دهد، اما احتمالاً چندان قابل‌توجه نخواهد بود و در بیشتر موارد ارزش هزینه‌ی بیشتر را نخواهد داشت.

اندازه‌ی مانیتوررزولوشن بهینه
۲۴ اینچ1080p / 1440p
۲۷ اینچ1440p / 4K
۳۲ اینچ1440p / 4K
+۴۲ اینچ4K
مانیتور مناسب برنامه نویسی
مانیتور مناسب برای برنامه نویسی

رزولوشن

اندازه‌ی بزرگ صفحه‌نمایش باعث می‌شود عناصر و متون را در اندازه‌های راحت‌تر و بزرگ‌تر مشاهده کنید، اما این رزولوشن است که تعیین می‌کند چقدر عناصر و متن‌ها دارای جزئیات و وضوح باشند. به‌عنوان مثال، کدها روی یک مانیتور۲۷ اینچ با دقت 1440p بسیار واضح‌تر و با جزئیات بیشتری نسبت به یک مانیتور با همان سایز ولی با رزولوشن 1080p نمایش داده می‌شوند.

اگر می‌خواهید اندازه‌ی نوشته‌هایتان را کوچک کنید یا اگر می‌خواهید خیلی به مانیتور نزدیک شوید، باید از مانیتورهای رزولوشن بالا را استفاده کنید، در غیر این صورت می‌توانید با کمی بزرگ کردن فونت‌ها و رعایت فاصله‌ی کافی با مانیتور، از رزولوشن‌های پایین مثل 1080p نیز استفاده کنید.

هر چقدر اندازه‌ی مانیتور بیشتر شود یا رزولوشن پایین بیاید، باید فاصله‌ی شما از مانیتور بیشتر شود. حداقل و حداکثر فاصله از مانیتور را می‌توانید از طریق واردکردن مشخصات مانیتورتان در ابزار TV Monitor Viewing Distance Calculator به‌صورت دقیق محاسبه کنید.

رزولوشن

نوع پنل

نمایشگرهای داخل مانیتورها می‌توانند از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده کنند. انواع متداول پنل‌های LCD عبارت‌اند از «TN» و «VA» و «IPS». پنل‌های غیر LCD نیز شامل نوع «OLED» می‌شود.

نکته: «LED» و «QLED» تکنولوژی «نور پس‌زمینه‌ی (backlight)» نمایشگرها هستند نه «پنل نمایشگر» و در کنار تکنولوژیِ «TN» یا «VA» یا «IPS» در یک مانیتور به کار می‌روند.

نوع پنلTNVAIPSOLED
مدت پاسخ‌دهیعالیخوبخیلی‌خوبعالی
نرخ تازه‌سازیعالیعالیخیلی‌خوبعالی
زاویه‌ی دیدمتوسطخیلی‌خوبعالیعالی
کیفیت رنگ‌هامتوسطخوبعالیعالی
کنتراستخوبخیلی خوبخوبعالی
قیمت

به‌طور کلی می‌توان پنل‌های IPS را دارای بیشترین کیفیت نسبت به قیمتشان دانست.

نمایشگرهای IPS بیشتر برای طراحی به کار می‌روند و نمایشگرهای VA و TN کار برنامه‌نویسان را راه می‌اندازند، اما اگر زنده بودن و کیفیت رنگ‌ها و همچنین زاویه‌ی دید خوب مانیتور برایتان مهم است، می‌توانید از مانیتورهای با پنل IPS استفاده کنید.

نوع پنل
مانیتور مناسب برای برنامه نویسی

نرخ تازه‌سازی

نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) مشخص می‌کند که یک مانیتور چقدر می‌تواند جزئیات حرکات و تغییرات در صفحه‌نمایش را پوشش دهد (هرچه نرخ تازه‌سازی بیشتر باشد، بهتر است). نرخ تازه‌سازیِ مانیتورهای مختلف محدوده‌ای بین ۶۰هرتز تا ۳۶۰هرتز دارد. این عدد، تعداد دفعاتی است که مانیتور در یک ثانیه می‌تواند صفحه را دوباره ترسیم کرده و نمایش دهد. به‌عنوان مثال نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز به این معناست که محتوای صفحه‌نمایش در هر ثانیه ۶۰ بار ترسیم و تازه‌سازی می‌شود.

نرخ تازه‌سازیِ خیلی خوب، محدوده‌ای بین ۱۲۰ هرتز تا ۱۶۵ هرتز دارد که باعث می‌شود تاری حرکات محتوا خیلی کم باشد و انیمیشن‌های عناصر روان‌تر به نظر برسند.

نرخ تازه‌سازی بالا بیشتر برای گیمرها مهم است و در برنامه‌نویسی چندان تغییری ایجاد نمی‌کند. بنابراین نرخ ۶۰ هرتز هم کار برنامه‌نویسی را راه می‌اندازد، اما باید بدانید نرخ تازه‌سازی بالا در کل تجربه‌ی برنامه‌نویسی را بهبود می‌بخشد؛ از جمله باعث می‌شود پیمایش در کد روان‌تر به نظر برسد و احساس بهتری ایجاد کند.

مدت پاسخ‌دهی

مدت پاسخ‌دهی (Response Time) نیز مانند نرخ تازه‌سازی در اینکه یک مانیتور چقدر جزئیات حرکات و تغییرات صفحه‌نمایش را پوشش دهد تأثیر دارد.

مدت پاسخ‌دهی، مدتی زمانی است که طول می‌کشد تا صفحه‌نمایش از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند. این زمان معمولاً با رفت‌و‌برگشت بین سفید و سیاه تعیین می‌شود. مقدارِ مدت پاسخ‌دهی بر حسب میلی‌ثانیه است و برخلاف نرخ تازه‌سازی هرچه کمتر باشد، بهتر است.

هرچه مدت پاسخ‌دهی مانیتور شما کمتر باشد، در هنگام تغییر و حرکت عناصر صفحه، شبح کمتری از عناصر احساس خواهد شد. ایجاد شبح به این معنی است که وقتی حرکت سریع روی صفحه رخ می‌دهد، رنگ‌ها و متن‌ها مقداری در همدیگر تار می‌شوند.

مانیتورهای با مدت پاسخ‌دهی ۱ میلی‌ثانیه بهترین تجربه‌ی کاربری را ارائه می‌دهند. مدت پاسخ‌دهی نیز مانند نرخ تازه‌سازی اهمیتی زیادی برای کار برنامه‌نویسی ندارد و به‌عنوانِ نمونه مانیتورهایی با مدت پاسخ‌دهی ۵ میلی‌ثانیه هم برای برنامه‌نویسی گزینه‌ی مناسبی هستند.

مدت پاسخ‌دهی
مانیتور مناسب برای برنامه‌ نویسی

مانیتور خمیده یا تخت؟

اینکه مانیتوری که برای برنامه‌نویسی انتخاب می‌کنید خمیده باشد یا تخت، بیشتر به سلیقه‌ی شما برمی‌گردد و در عملکرد فنی تأثیر چندانی ندارد. مانیتورهای خمیده می‌توانند مقداری به دیدن بهتر لبه‌های صفحه کمک کنند، اما در کل تأثیر زیادی روی عملکرد شما نخواهند داشت.

مزیت مانیتورهای خمیده در این است که باعث می‌شود فاصله‌ی بین چشمان شما و مانیتور در کل عرض مانیتور تقریباً ثابت باشد؛ یعنی نسبت به مانیتورهای تخت، «فاصله‌ی بین چشم و سمت راست و چپ مانیتور» و «فاصله‌ی چشم و وسط مانیتور» تفاوت کمتری دارند. افزون بر این، زاویه‌ی دید شما نیز نسبت به لبه‌های مانیتور بهتر خواهد بود. این دو عامل باعث می‌شود تجربه‌ی استفاده‌ی بهتری نسبت به مانیتورهای تخت داشته باشید.

  • نمایشگرهای خمیده برای اندازه‌های ۲۷ اینچ و بیشتر توصیه می‌شوند و در کمتر از این مقدار تقریباً تفاوتی با نوع تخت ندارند.
  • اگر قرار است دور از مانیتور بنشینید، مانیتور تخت بهتر از مانیتور خمیده است.
  • اگر از مانیتورهای عریض یا فوق‌عریض استفاده می‌کنید، مانیتورهای خمیده تجربه‌ی بهتری برای شما فراهم می‌کنند.
  • با وجود مانیتورهای خمیده‌ی فوق‌عریض، ممکن است گزینه‌ی «دو مانیتور تخت در کنار هم» انتخاب جذاب‌تری برای شما باشد.
مانیتور مناسب برنامه نویسی | مانیتور تخت یا خمیده

قابلیت چرخش و عمودی‌شدن

برخی از نمایشگرها به شما این امکان را می‌دهند که صفحه‌نمایش آن‌ها را ۹۰ درجه بچرخانید و از آن‌ها به‌صورت عمودی استفاده کنید. عمودی‌بودن مانیتور امکان مشاهده‌ی تعداد خطوط بیشتری از کد را فراهم می‌کند و بدین ترتیب می‌توانید ارتباط بهتری با اجزای مختلف کدتان برقرار کنید.

ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید، اما داشتن فضای عمودیِ بسیار بیشتر، می‌تواند در کدهای طولانی یا حتی مرور برخی صفحات به شما کمک کند.

  • به نظر می‌رسد یک مانیتور عمودی در کنار یک مانیتور افقی بتواند تجربه‌ی خوبی را فراهم کند.
  • اگر مانیتور از قابلیت چرخش و عمودی‌شدن پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از پایه‌هایی که به میز یا دیوار متصل می‌شوند برای عمودی‌کردن نمایشگر استفاده کنید.

آیا برای برنامه نویسی به مانیتوری با کیفیت 4K نیاز دارید؟

برخی برنامه نویسان اعتقاد دارند که به جای یک مانیتور 4k، بهتر است دو مانیتور 1440p بگیرید. چندین مانیتور به شما امکان باز کردن تعداد زیادی تب را بدون درگ و دراپ و ست کردن با پنجره های کوچکتر را می دهد.

اگر قصد استفاده از مانیتور موردنظر در خارج از محیط کار را نیز دارید، پنجره های 1440p انتخاب قدرتمندی برای بازی‌های با سرعت بالا هستند.

اگرچه ما با این موضوع موافقیم که داشتن دو مانیتور 1440p برای برنامه نویسی به خصوص در صورتی که با گرافیک و ویدیوهای زیادی کار نمی کنید بهتر است، اما برای دستیابی به بهترین بهره‌وری، بهتر است یک مانیتور 4K را بگیرید.

معرفی برخی از بهترین مانیتورها برای برنامه‌نویسی

HP VH240a

این مانیتور ۲۳.۸  اینچی، که رزولوشنی برابر با 1080 در 1920 دارد، یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسی است. این مانیتور همچنین دارای نرخ تازه‌سازی(Refresh rate) برابر با ۶۰ هرتز است و قابلیت چرخش ۹۰ درجه نیز دارد.

لینک خرید مانیتور HP VH240a

Dell UltraSharp U2415

Dell UltraSharp U2415  قابلیت‌های زیادی دارد که آن را به یک مانیتور مناسب برای برنامه نویسان تبدیل می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به رزولوشن 1920 در 1080، صفحه نمایش ضد تابش نور، قابلیت چرخش ۹۰ درجه و غیره اشاره کرد. این مانیتور نیز از مانیتورهای اقتصادی و قیمت مناسب به حساب می‌آید.

لینک خرید مانیتور Dell UltraSharp U2415

 BENQ EX3203R

این مانیتور به دلیل صفحه بزرگ 32 اینچی، برای آن دسته از برنامه‌نویسانی که چشمانشان از نگاه کردن به صفحه‌های کوچک در هنگام کد زدن خسته می‌شود؛ بسیار مناسب است.رزولوشن این مانیتور چیزی در حدود 1440 در 2560 است و خمیده بودن صفحه، کار کردن با آن را راحت‌تر می‌کند.

لینک خرید مانیتور BENQ EX3203R

 MSI Pro MP241x

 MSI Pro MP241x با اندازه 23.8 اینچ، رزولوشن Full HD، نرخ تازه‌سازی ۷۵ و داشتن قابلیت چرخش صفحه، به وضوح گزینه‌ای بسیار عالی برای برنامه‌نویسی به حساب می‌آید. نکته خوب این‌جاست که با وجود همه این ویژگی‌ها، این مانیتور به نسبت باقی مانیتورها بسیار اقتصادی و خوش قیمت به حساب می‌اید.

لینک خرید مانیتور MSI Pro MP241x

MSI MD271p 

رزولوشن Full HD و اندازه صفحه ۲۷ اینچی، در کنار نرخ تازه‌سازی۷۵ هرتز، ما را بر آن داشت تا از این مانیتور زیبا به عنوان آخرین مانیتور معرفی شده در این مقاله نام ببریم. اگر به دنبال یک مانیتور فوق‌العاده می‌گردید، این گزینه را از دست ندهید.

لینک خرید مانیتور MSI MD271p

جمع‌بندی

یک مانیتور مناسب برای برنامه نویسی نیازی به دقت رنگ و محدوده‌ی پشتیبانی رنگ بالا ندارد. اگر به غیر از برنامه‌نویسی‌کردن، با عکس و فیلم سروکار دارید یا اینکه برای طراحی فرانت‌اند انتخاب دقیق رنگ‌ها برایتان مهم است، ممکن است نیاز باشد این ویژگی‌ها را نیز در انتخاب خود لحاظ کنید. بهتر است مانیتورهایی را انتخاب کنید که با چشم سازگارتر هستند و آسیب و فشار کمتری به چشم وارد می‌کنند؛ نمایشگرهای دارای تکنولوژی flicker-free و فیلتر نور آبی (blue light filter)، خستگی و فشار به چشم و همچنین سردرد را کاهش می‌دهند. نرخ تازه‌سازی و مدت پاسخ‌دهی نیز بیشتر برای گیمرها مهم هستند و نیازی نیست چندان نگران این دو فاکتور باشید و بیشتر مانیتورها می‌توانند کار شما را راه بیندازند.

از طرف دیگر اندازه و رزولوشن خوب می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در تجربه‌ی برنامه‌نویسی شما ایجاد کند و بهره‌وریتان را افزایش دهد. خمیده و تخت‌بودن مانیتور برای اندازه‌های زیر ۲۷ اینچ تأثیر چندانی ندارد و بیشتر سلیقه‌ای است، اما برای اندازه‌های بزرگ‌تر از ۲۷ اینچ مانیتورهای خمیده گزینه‌های بهتری هستند. عمودی‌بودنِ یکی از مانیتورها می‌تواند تجربه‌ی شما را بهبود ببخشد، می‌توانید این روش را تست کنید و در صورتی که توانستید با این روش هماهنگ شوید این فاکتور را نیز در انتخابتان دخیل کنید.

ممنون که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید.امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر شما هم پیشنهادی دارید، خوشحال می‌شویم تا آن را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منابع:

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

8 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

مطلب مفیدی بود ممنون

علی
علی
1 سال قبل

خیلی عالی توضیح داده بودید

کامران
کامران
1 سال قبل

خیلی خوب نوشته شده بود . مرسی

مسعود
مسعود
9 ماه قبل

خیلی مفید و کاربردی بود.