از مبانی تا پایتون مقدماتی

543

همیشه شروع یه مسیر، خیلی مهمه. مهمه که صبور باشی، مهمه که نترسی و مهمه که اعتماد داشته باشی!

برنامه‌نویسی، یکی از حوزه‌های جذاب و پرکاربرده که این کاربرد، صرفاً به رشته کامپیوتر منتهی نمیشه و داشتن این علم، در رشته‌های دیگه هم مفیده. دیگه گذشت اون زمانی که هر کسی که رشته‌اش مهندسی کامپیوتر بود، از فضیلت و دانش برنامه‌نویسی بهره‌مند باشه و امروزه، یادگیری برنامه‌نویسی، به هر کسی و در هر رشته‌ای توصیه میشه! اما همین نکته، یعنی اینکه داریم یادگیری برنامه‌نویسی رو به هر کسی و در هر رشته‌ای توصیه می‌کنیم، باعث میشه کمی کار برای طراحان دوره‌های آموزشی و مؤلفان سخت بشه. چون باید دوره‌ای رو طراحی کنن که هم پیش‌نیاز خاصی نداشته باشه، هم ساده مطالب رو بیان کنه و با مثال‌ها و تمرین‌ها روند آموزش تکمیل بشه و از طرف دیگه،‌ این دوره کسل‌کننده نشه و حوصله افراد رو سر نبره!

با دونستن همه این نکته‌ها و بررسی همه‌جانبه نظرات کاربرانی که دوره‌های مبانی برنامه‌نویسی و تفکر الگوریتمی کوئرا کالج رو گذرونده بودن، به‌تازگی دوره جدید پایتون مقدماتی رو طراحی و منتشر کردیم و در این دوره، کلیه سرفصل‌ها را کاملا مفهومی، پایه‌ای و مسئله‌محور ارائه دادیم. امروزه محصولات آموزشی آنلاین و آفلاین زیادی در دسترس کاربران قرار گرفته و هر کدومشون ویژگی‌ها و سبک‌های متفاوت یادگیری دارن که مخاطبان و طرفداران خودشون رو دارن. بنابراین دونستن این نکته که دوره آموزشی چه ویژگی‌هایی داره و چطور باید ازش استفاده کنیم تا بهترین میزان بهره‌وری رو داشته باشیم، از اهمیت ویژه‌ای برخورداره.

به‌طور کلی این دوره شامل چند فصل آموزشیه و در تمام فصل‌ها، این بخش‌ها تکرار میشن:

  • درس‌نامه‌های مفهوم: در یادگیری برنامه‌نویسی، مهمه که قبل از پرداختن به دستورات و شروع تمرین‌ها و پروژه‌ها،  اول مفهوم و نیازمندی‌ها مشخص بشن، فضاسازی مناسبی از دستورات در ذهن شکل بگیره و کمی با منطق اصلی دستورات آشنا  بشیم. برای همین هم در درس‌نامه‌های ابتدای فصل‌ها، درس‌نامه‌های مفهومی طراحی شده‌ تا این آشنایی نسبت به مفهوم اولیه دستورها و نحوه استفاده ازشون در الگوریتم شکل بگیره و در مرحله بعدی، خارج از فضای پایتون و توسط شیوه‌های جدید، این مفاهیم تمرین بشن.
  • درس‌نامه‌های پایتون: حالا که با مفهوم و الگوریتم دستورات آشنا شدین، نوبت اینه که ازشون در پایتون استفاده کنین. در این درس‌نامه‌ها، کد رو یاد می‌گیرین، با چندین مثال متوجه می‌شوین چطور از این دستورات در برنامه خود استفاده کنین و با ویدئوهای آموزشی هم این آموزش را تکمیل می‌کنین.
  • تمرین‌های آموزشی: پس از آشنایی با دستورات، باید خودتون دست به کد بشید! شاید هیجان‌انگیز و کمی ترسناک به نظر بیاد. اما نترسین. همچنان همراه شما هستیم! در تمرین‌های آموزشی، سعی کردیم با اضافه کردن راهنمایی، نکات مهم، ویدئو حل تمرین یا کد نهایی سؤال، به شما کمک کنیم سؤال‌ها و تمرین‌ها را حل کنین و به کمکشون، نکته‌ها رو مرور کنین و اون‌ها رو به خاطر بسپارین.
  • تمرین‌های تثبیت: حالا که دستورات را یاد گرفتین و برای خودتون مرور کردین، وقتشه که خودتون رو محک بزنین و آموخته‌هاتون رو تثبیت کنین. تمرین‌های تثبیت، تمرین‌هایی هستن که راهنمایی یا ویدئو حل تمرین ندارن و برای حلشون باید کاملا روی پای خود بایستید! البته نگران نباشین. مربیان ما در طول دوره همراهتون هستن و هرجا نیاز به هم‌فکری و کمک داشتین، می‌تونین سؤال‌های خودتون رو ازشون بپرسین.
  • دیباگ و بی‌باگ: یکی از مهارت‌های مورد نیاز برنامه‌نویس‌ها، اینه که بتونن خطاها یا به اصطلاح باگ‌های برنامه خودشون رو پیدا و اون‌ها رو برطرف کنن. از اونجایی که این دوره، دوره‌ایه که می‌خواد شما برنامه‌نویسی رو حرفه‌ای دنبال کنین، درس‌نامه‌هایی در برخی فصل‌ها با عنوان دیباگ و بی‌باگ طراحی کردیم تا در این زمینه مهارت لازم رو پیدا کنین.
  • کدنویسی تمیز: یکی از نکات مهمی که در برنامه‌نویسی مخصوصاً در سطوح حرفه‌ای وجود داره اینه که بتونیم مرتب و منظم کد بنویسیم! کدنویسی تمیز برکات بسیاری داره. از اذیت نشدن چشم گرفته تا پیدا شدن راحت‌تر خطاها! چون این نکته و توجه بهش خیلی مهمه، در هر فصل، درس‌نامه‌ای طراحی کردیم که بهتون کمک می‌کنه برنامه‌نویس حرفه‌ای‌تری بشین!
  • نکات اضافه: بعضی از کاربران و شرکت‌کنندگان دوره هستن که به برنامه‌نویسی علاقه زیادی دارن و دوست دارن نکات بیشتری یاد بگیرن. در حالی که یادگیری این نکات ممکنه برای همه مناسب نباشه و برخی رو اذیت و خسته کنه. پس این درس‌نامه رو در فصل‌ها قرار دادیم تا به کمکش بتونیم برای علاقمندان، نکات بیشتری رو ارائه بدیم. قطعاً گذروندن و یادگیری این نکات الزامی نیست و در امتیاز نهایی تأثیری نداره.
  • مربی‌گری: ما گام‌به‌گام در طول مسیر این کالج همراه‌تون هستیم! در صورت وجود هرگونه پرسش یا ابهام درباره‌ هر بخشی از این کالج می‌تونید از طریق پیام خصوصی، با مربی‌های کالج در ارتباط باشید.

پیش‌ثبت‌نام رایگان دوره‌ی برنامه‌نویسی پایتون مقدماتی تا تاریخ ۱۸ اسفندماه تمدید شد.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
عطیه پوردرخشان

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments