نسل جدید (Gen Z) به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی فشار بیشتری را در محل کار تحمل می‌کند

397
نسل Z در محل کار

استاد روان‌شناسی، خانم کاتلین پایک (Kathleen Pike) طی مصاحبه‌ خود با Business Insider می‌گوید: «نسل Z (افراد متولدشده در اواخر 1375  و اوایل 1390) در محل کار با فشار بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی مواجه هستند؛ زیرا فناوری مرزهای بین کار و زندگی را حذف کرده است.»

نسل Z با بدبینی گسترده‌ای روبه‌رو شده است؛ چراکه مدام تلاش زیادی برای کنترل استرس خود در محل کار می‌کند و با پیشرفت تکنولوژی و سرعت زیاد همه‌چیز، گاهی با شکست‌های بدی مواجه می‌شود. اما به گفته خانم پایک، این درگیری مداوم به‌دلیل از بین رفتن تعادل بین کار و زندگی و همچنین عدم آشنایی این نسل با مفهوم Work-Life Balance است.

کاتلین پایک که در دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند و به‌طور همزمان رئیس و مدیرعامل One Mind at Work هم است، به Business Insider گفت که نسل‌های قدیمی‌تر در شروع کار خود با فشارهای ناشی از فناوری مواجه نبودند.

او موقعیت افراد شاغل در چندین دهه قبل را به این شکل توصیف کرد: «زمانی که آن‌ها – نسل‌های قدیمی‌تر – شروع به‌‌کار کردند، دنیا کاملا متفاوت‌تر از آن‌چه درحال‌حاضر تجربه می‌کنیم، بود.»

همچنین خانم Kathleen Pike خاطرنشان کرد که: «امروزه محتوای زیادی در مورد نسل Z نوشته می‌شود که همه آن‌ها بر اهمیت مرخصی گرفتن، انعطاف‌پذیری، افزایش تاب‌آوری و همچنین ایجاد تعادل بین کار و زندگی تاکید ویژه‌ای دارند.»

50 سال پیش، زمانی که مدیران ارشد شروع به‌کار کردند، خودرو شخصی برای تردد بین خانه و شرکت، تلفن همراه، اینترنت و ارگان‌های امروزی وجود نداشتند.

دکتر پایک به فناوری به‌عنوان مقصر سردرگمی‌های این نسل و همچنین عامل کشمکش‌های بی‌انتهای آن‌ها اشاره کرد؛ چیزی‌که باعث می‌شود نسل جدید مدام بین افزایش مهارت‌های شغلی و لذت بردن از زندگی شخصی‌ دچار چالش و خودسرزنشی شود.

او گفت: «در گذشته، هیچ‌چیز تا این میزان آنی و لحظه‌ای نبود. زمانی‌که کارمندان نسل‌های قبلی به خانه می‌رفتند، دیگر امکان دسترسی به آن‌ها سلب یا سخت می‌شد. بنابراین یک ساختار کلان و طبیعی وجود داشت تا افراد زمان‌ بیشتری را در خانه بگذرانند و خود را به‌طورکامل وقف کار و وظایف شغلی نکنند.»

در نتیجه، نسل جدید در تلاش است تا مرز مشخصی بین کار و زندگی شخصی خود ایجاد کند.

پایک گفت: «بخشی از آن‌چه‌که ما می‌بینیم این است که نسب Z در حال تلاش برای بازگرداندن مرزها است تا همه‌چیز را سر جای خود قرار دهد. این یک تمایز نسلی آشکار بین این نسل و نسل‌های پیشین است.»

بسیاری از متخصصان جوان به دو ترند بسیار معروف در محیط کاری روی آورده‌اند:

  1. Act Your Wage: میزان تلاشی که کارمندان برای شغل خود انجام می‌دهند باید مستقیما با حقوق آن‌ها مطابقت داشته باشد.
  2. Quite Quitting: کارمندان به حداقل تلاش خود برای حفظ شغلشان ادامه می‌دهند؛ اما برای کارفرما تلاش بیشتری نمی‌کنند؛ مثلا از حضور در جلسات کاری خودداری می‌کنند و به اضافه کاری و داوطلب شدن برای انجام امور رضایت نمی‌دهند.

این دو ترند بر اصول «انجام وظایف شغلی محدود» و «جلوگیری از فرسودگی شغلی (Burnout)» بنا شده‌اند.

اگرچه نسل Z در حال عادی‌سازی گفت‌وگو در زمینه سلامت روان در محل کار است، اما دکتر پایک گفت که آن‌ها گاهی اوقات تفاوت بین احساسات واقعی و اختلالات روانی را فراموش می‌کنند.

او گفت: «احساس استرس یا اضطراب می‌تواند شاخص‌های مفیدی برای کمک به شما در تکمیل وظایف باشد؛ اما همیشه نشانه‌ای از بیماری یا اختلال روانی جدی نیست.»

او می‌گوید: «موفقیت در گذراندن یک دوره آموزشی به‌منظور توسعه مهارت، نحوه درخواست کمک از روان‌درمانگر و چگونگی افزایش تاب‌آوری، نقش موثری در زمینه بهبود شغل و افزایش کیفیت زندگی ایفا می‌کنند. اگر بتوانید این مسئولیت‌ها را بپذیرید و در مسیر توسعه فردی قدم بگذارید، بخشی از بلوغ خود را در محل کار تکمیل خواهید کرد.»

جمع‌بندی

وجود دوره‌های فراوان آموزشی مانند آموزش برنامه نویسی، سرعت بسیار زیاد شرکت‌های بزرگ در توسعه هوش مصنوعی، بمباران اطلاعاتی ناشی از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و بسیاری عوامل دیگر، استرس بشر را به‌طور چشم‌گیری افزایش داده است. برای حفظ عملکرد بهینه و افزایش خلاقیت در محل کار، باید تمام تلاش خود را برای پیاده‌سازی مفهوم Work-Life Balance در زندگی به‌کار بگیریم تا در عین لذت بردن از وظایف شغلی و حرفه‌ای خود، به زندگی شخصی‌مان هم رسیدگی کنیم و نهایت استفاده را از آن ببریم.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

نزدیک به سه سالی هست که مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم. از خوندن و نوشتن لذت زیادی می‌برم و تلاش می‌کنم جوری بنویسم که خواننده‌ها محتوام رو به‌خوبی متوجه بشن.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments