سرگرمی‌هایی برای برقراری تعادل میان کار و زندگی برنامه‌نویسان

1166
تعادل میان کار و زندگی

برنامه‌نویسی همچنان که یک حرفه ارزشمند است، می‌تواند شلوغ، پر‌استرس و از نظر ذهنی طاقت‌فرسا باشد. برنامه‌نویسانی که راهی برای استراحت پیدا نمی‌کنند، در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند. بنابراین ایجاد تعادل مناسب بین کار و زندگی بسیار مهم است.

یکی از بهترین راه‌های استراحت ذهنی و آرامش برای افرادی که مشاغل پر‌استرس دارند، پرداختن به سرگرمی‌ها است. با این حال محیط‌های کاری رقابتی و فشار برای بهترین بودن در صنعت فناوری باعث می‌شود تا بیشتر برنامه‌نویسان وقت آزاد خود را نیز به کارشان اختصاص ‌دهند.

ممکن است برنامه‌نویسان داشتن یک سرگرمی را اتلاف وقت بدانند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک سرگرمی می‌تواند برای حرفه اصلی افراد نیز مفید باشد. بنابراین بسته به علاقه‌مندی‌های خود سرگرمی‌هایی را انتخاب کرده و به آن‌ها وقتی اختصاص دهید.

در ادامه، لیستی از سرگرمی‌های مناسب برای ارتقا زندگی شخصی و حرفه‌ای برنامه‌نویسان و مزایای آن‌ها، آورده شده است.

کارهای دستی

ساختن چیزی زیبا با دست، کاری لذت‌بخش است، اما این کار فواید درمانی نیز دارد. کار کردن با دست روشی طبیعی برای رهایی از استرس و پردازش احساسات است و می‌تواند ذهن شما را آرام کند. وقتی دست شما مشغول ساختن چیزی است، ذهن شما مجبور است سرعت خود را کاهش ‌دهد تا با ریتم دستان شما هماهنگ شود.

ساخت و تعمیر وسایل و دست‌کاری قطعات الکترونیکی، چوبی و فلزی همگی روش‌هایی مناسب برای کار با دست و تمدد اعصاب هستند. شما می‌توانید از فیلم‌های ساخت کاردستی با استفاده از وسایل دور‌ریختنی در YouTube الگو بگیرید. حتی می‌توانید چیز‌هایی را بسازید و به دیگران هدیه دهید. مثلاً یک سرکلیدی ساخته شده از قطعات قدیمی کامپیوتر.

ورزش

ما اغلب ورزش را با لاغر شدن یا زیبا به نظر رسیدن مرتبط می‌دانیم، اما ورزش مزایایی بیش از این‌ها دارد. ورزش باعث تولید اندورفین در بدن شما شده و به کاهش احساسات منفی و بهبود تغییرات خلقی که به‌دلیل اضطراب ناشی از شرایط کاری ایجاد می‌شوند، کمک می‌کند. ورزش همچنین خواب شما را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند تا کارهای روزمره را بدون استرس و ناامیدی انجام دهید.

بنابراین همه ما باید به ورزش به اندازه کارمان اهمیت دهیم. بدن سالم به معنای ذهن شاداب است، به این معنی که ما در زمان کمتری وظایف بهتر و کامل‌تری را انجام خواهیم داد.

ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شنا علاوه بر اینکه ورزش‌های در‌دسترسی هستند، بدن را متناسب و قدرتمند نگه می‌دارند، سطح انرژی را افزایش می‌دهند، این امکان را برای ما فراهم می‌کنند تا با افراد جدید آشنا شده و دوستانی پیدا کنیم، و احساس سلامتی و شادی بیشتر و استرس کمتری داشته باشیم.

شما می‌توانید ورزشی را که به آن علاقه‌مند هستید، امتحان کنید. سنگ‌نوردی، دویدن، تیراندازی با کمان، بسکتبال، فوتبال، والیبال، یوگا، پیلاتس و… همگی گزینه‌هایی مناسب برای بهبود کیفیت زندگی شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس هستند.

آشپزی

آشپزی یک کار سرگرم‌کننده است که می‌تواند ذهن شما را از مشکلات معمول مرتبط با کارتان دور کند. شما در هنگام آشپزی، مانند کارهای دستی یا بسیاری از هنر‌های دیگر، در حال ساخت چیزی با استفاده از مواد اولیه متفاوتی هستید. به‌علاوه، آشپزی یک سرگرمی مناسب برای گذراندن وقت با خانواده است. می‌توانید برای خانواده خود آشپزی کنید و از اوقاتی که در کنار همسر، والدین و فرزندان می‌گذرانید، لذت ببرید.

پخت‌و‌پز احساسات بسیاری را بیدار می‌کند و می‌تواند محرک ترشح اندورفین باشد. شما با دست خود مواد اولیه را احساس و بافت‌های مختلف را لمس می‌کنید. هنگام تهیه غذا، بوی ادویه‌جات و مواد غذایی خوشمزه‌ای را استشمام می‌کنید و در آخر همه این طعم‌ها و ترکیبات را می‌چشید. لذت‌بخش‌ترین قسمت پخت‌و‌پز، دستکاری دستور‌العمل‌های آشپزی است تا ببینید که آیا می‌توانید آن‌ها را بهتر کنید.

مطلب مشابه: غذاهای تقویت‌کننده ذهن که در یادگیری برنامه‌نویسی به کمکتان می‌آیند

عکاسی

عکاسی بسیار آرامش‌بخش است، زیرا شما را ملزم به نگاه کردن به محیط اطراف به‌گونه‌ای که معمولاً انجام نمی‌دهید، می‌کند. این سرگرمی شما را وادار می‌کند تا برای مدتی هم که شده از میز کارتان دور شوید، زیرا تقریباً هر چیزی که ارزش عکس گرفتن دارد، شما را از خانه به دنیای واقعی می‌کشاند.

شما می‌توانید عکس‌هایتان را در اینستاگرام و یا سایتی به نام GuruShots که میزبان مسابقات عکاسی روزانه است، به اشتراک بگذارید.

شاید مهم‌ترین مهارتی که برنامه‌نویسان می‌توانند با عکاسی تقویت کنند، صبر باشد. عکاسان معمولاً مجبورند ساعت‌ها صبر کنند تا عکسی مناسب بگیرند. به‌عنوان یک برنامه‌نویس، می‌دانید که صبر و شکیبایی برای کار شما چقدر ارزشمند است. با عکاسی، می‌توانید آستانه صبر خود را بالا برده و در کار برنامه‌نویسی بهتر شوید.

موسیقی

اگر اهل موسیقی هستید، نواختن یک ساز موسیقی نیز ایده بسیار خوبی است. شباهت‌های زیادی بین کدنویسی و موسیقی وجود دارد، زیرا هر دو آن‌ها به یادگیری فرایندها متکی هستند. نواختن یک ساز موسیقی مناطقی از مغز را که زبان و ریاضیات را پردازش می‌کنند، توسعه می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که یادگیری نواختن یک ساز موسیقی مهارت‌های تحلیلی و ظریف را بهبود می‌بخشد.

مطالعات همچنین نشان داده است که کسانی که سازهای موسیقی می‌نوازند، از corpus callosum (بخشی از مغز که دو نیمکره را به هم متصل می‌کند) قوی‌تری برخوردار هستند. نواختن موسیقی باعث افزایش تعداد اتصالات چپ به راست در corpus callosum شده و در نتیجه عملکرد کلی مغز در ارتباط با حافظه، حل مسئله و تفکر اجرایی بهبود پیدا می‌کند.

بنابراین اگر به دنبال یک سرگرمی هستید که به شما کمک کند تا برنامه‌نویس بهتری شوید، یادگیری نواختن یک ساز موسیقی این کار را انجام می‌دهد.

شما همچنین می‌توانید هنگام گوش دادن به آهنگ‌های مورد‌علاقه خود، برنامه‌نویسی کنید، یک وعده غذایی خوب بخورید و یا ورزش کنید.

مطالعه

مطالعه می‌تواند یک سرگرمی عالی باشد. از نظر علمی ثابت شده است که مطالعه میزان استرس را کاهش می‌دهد و به آرامش افراد پرمشغله مانند برنامه‌نویسان کمک می‌کند. مطالعه موجب بهبود حافظه، تمرکز و مهارت‌های اساسی تجزیه‌و‌تحلیل مانند تفکر انتقادی، حل مسئله و ارتباطات می‌شود.

خواندن داستان‌های سرگرم‌کننده و کتاب‌های غیر‌مرتبط با کار، راهی محبوب برای استراحت در آخر هفته است. فقط کافیست روی تخت دراز کشیده و شروع به خواندن کنید. برنامه‌نویسان پر‌مشغله نیز می‌توانند با اختصاص زمان‌های کوتاه 15 یا 30 دقیقه‌ای، به‌راحتی مطالعه را وارد زندگی روزمره خود کنند.

سرگرمی مناسب خود را انتخاب کنید

شما می‌توانید با انجام هر یک از سرگرمی‌هایی که در بالا پیشنهاد شد و یا هر سرگرمی دیگری، زندگی حرفه‌ای و شخصی خود را بهبود ببخشید. داشتن یک سرگرمی به‌عنوان یک برنامه‌نویس می‌تواند از فرسودگی شغلی در حرفه شما جلوگیری کند و دروازه‌ای برای آرامش در طول برنامه کاری شما باشد. سرگرمی‌ها حتی می‌توانند توانایی‌های ذهنی شما را بهبود بخشیده و به شما کمک کنند تا در حرفه خود پیشرفت کنید.

همه‌ی ما متفاوت هستیم. پس هیچ دستورالعمل یا نقشه واحدی در‌مورد چگونگی شاد بودن یا کارهایی که باید خارج از شغل یا برنامه خود انجام دهیم، وجود ندارد. اگر یک سرگرمی برای شما مناسب نیست، یک سرگرمی دیگر را امتحان کنید. گزینه‌های شما محدود نیستند. شما می‌توانید هر چیزی که به آن علاقه‌مند هستید را امتحان کنید. به‌زودی از مزایای داشتن یک سرگرمی لذت خواهید برد. 

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments