چگونه تغذیه سالم شما را تبدیل به مدیر کارآمدتری می‌کند

1113
تغذیه مدیران

همه ما عناوین مجلاتی که مزایای تغذیه سالم را تبلیغ می‌کنند، دیده‌ایم: «رژیم غذایی پیشنهادی برای تبدیل شدن به فردی بهتر»، «چگونه این رژیم غذایی به من کمک کرد تا شغل مورد‌علاقه‌ام را پیدا کنم، دانشمند فضایی شوم و…»

جای تعجب نیست که نظارت بر رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا اندام متناسب‌تر و روحیه بهتری داشته باشید. اما آیا می‌دانستید که رژیم غذایی شما می‌تواند بر توانایی‌های مدیریتی شما نیز تأثیر بگذارد؟

با افزایش بیماری‌هایی مانند چاقی، ناراحتی‌های قلبی و دیابت، توجه به آنچه در بشقاب شماست بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. اما عادات غذایی سالم نه‌تنها به بهبود سلامت کلی شما کمک می‌کنند، بلکه بر ویژگی‌های کلیدی شما به‌عنوان یک مدیر نیز تأثیر می‌گذارند. در ادامه توضیح می‌دهیم که تغذیه سالم چه تأثیری در بهبود توانایی‌های مدیریتی شما خواهد داشت:

بهبود روحیه و سطح انرژی

داشتن انرژی و حفظ روحیه خوش‌بینانه، برای پشت سر گذاشتن هفته‌های کاری پرمشغله‌ی مدیران بسیار اهمیت دارد. تغذیه سالم علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به افسردگی، به روش‌های دیگری نیز بر بدن و ذهن شما تأثیر می‌گذارد.

تغذیه مناسب می‌تواند سطح انرژی شما را در طول روز بالا نگه دارد. سبزیجات، کربوهیدرات‌های تصفیه‌نشده و غلات کامل برای حفظ سطح انرژی در مدت زمان‌ طولانی‌تر، بسیار عالی هستند و از کاهش ناگهانی انرژی که از مصرف بیش از حد شکر تصفیه‌شده و نشاسته سفید ناشی می‌شود، جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر این، پرهیز از غذاهای ناسالم می‌تواند سلامت روده شما را بهبود بخشد. روده شما خانه تریلیون‌ها سلول باکتری است که سیگنال‌هایی را از روده به مغز شما منتقل می‌کنند. حدود ۹۰ درصد از گیرنده‌های سروتونین (ماده‌ای که به شما احساس اعتماد‌به‌نفس، شادی و انگیزه می‌دهد) در روده شما قرار دارند. در نتیجه، اگر باکتری‌های موجود در روده خود را با مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات سالم نگه دارید، این گیرنده‌ها سالم‌تر خواهند بود و در نتیجه شما روحیه مثبت‌تری خواهید داشت. این نگرش مثبت می‌تواند انگیزه و عملکرد کاری و مدیریتی شما را بهبود بخشد.

بهبود توانایی شما در مدیریت زمان

ممکن است تعجب‌آور باشد، اما تغذیه سالم حتی در بهبود مهارت مدیریت زمان شما نیز مؤثر خواهد بود؛ مهارتی که برای یک مدیریت موفق ضروری است. پیروی از قوانینِ زمان‌بندی وعده‌های غذایی، مانند خوردن وعده‌های غذایی کامل در ساعات مشخصی از روز، شما را مجبور می‌کند تا سایر فعالیت‌های روز کاری خود را برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کنید. 

تغذیه مدیران

به عنوان مثال یکی از قوانین اصلی تغذیه سالم، خوردن یک صبحانه کامل است. پس به جای اینکه دیر از خواب بیدار شوید و با یک لقمه در دست و با‌عجله از خانه خارج شوید تا به‌موقع به محل کارتان برسید، بهتر است خوردن صبحانه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

برنامه‌ریزی برای صبحانه به شما زمان بیشتری می‌دهد تا به‌درستی از خواب بیدار شوید و در مورد برنامه کاری خود فکر کنید. نتیجه یک روز کاری آماده‌تر و آرام‌تر خواهد بود که به شما کمک می‌کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشید. در مقابل، نخوردن صبحانه و با‌عجله به سر کار رفتن، دستور‌العملی برای یک روز کاری پر‌استرس و بدون آمادگی خواهد بود.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع نگارش روزنوشت بازاندیشی

بهبود تصویر شما در ذهن کارمندان

داشتن تصویر قوی و سالم برای ترغیب کردن و انگیزه دادن به کارمندان و تقویت بهره‌وری آن‌ها ضروری است. هرچند کلیشه‌ای به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که اگر تناسب اندام داشته باشید، مدیری توانمندتر دیده خواهید شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که از نظر کارمندان، مدیرانی که اضافه وزن دارند قابلیت‌های رهبری و عملکرد ضعیف‌تری دارند. کارمندان از ویژگی‌های خوب و بد مدیران خود پیروی می‌کنند. بنابراین اگر شما را ناکارآمد تلقی کنند، این تصور بر اثربخشی آن‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد. پس تغذیه سالم و داشتن اندامی متناسب‌تر می‌تواند به شما کمک کند تا در تیم خود وجهه بهتری داشته باشید و احترام کسب کنید.

مدیرانی که عادات غذایی سالم دارند، به‌راحتی می‌توانند ویژگی‌هایی که باعث موفقیت آن‌ها می‌شوند را کسب کنند. با جایگزین کردن چیزبرگر با یک ساندویچ سبوس‌دار، می‌توانید در جهت رهبری و مدیریت مؤثرتر گام بردارید.


منبع:

How Eating Healthy Can Actually Make You A More Effective Leader, Forbes

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments