چگونگی جذب و استخدام افراد تازه‌کار

803
استخدام افراد تازه‌کار

کارمندان تازه‌کار و دارای مهارت، کارهای اصلی را پشتیبانی می‌کنند، فرایندهای شرکت را بهبود می‌بخشند، ایده‌های نویی را پیشنهاد می‌دهند و در نهایت به موفقیت شرکت شما در بلند‌مدت کمک خواهند کرد. نکاتی که در ادامه می‌آیند به شما در استخدام افراد تازه‌کار توانمند کمک خواهند کرد.

نکاتی در‌مورد استخدام افراد تازه‌کار

استخدام افراد تازه‌کار یک چالش است. با انتشار یک آگهی استخدام عمومی، درخواست‌های غیرمرتبط بسیاری دریافت خواهید کرد. از طرفی ممکن است افراد کارآمد و واجد‌شرایطی را که موقعیت شغلی آگهی‌شده را خیلی جزئی و ابتدایی تصور می‌کنند، از دست بدهید.

استخدام افراد تازه‌کار

در ادامه استراتژی‌هایی برای استخدام افرادتازه‌کار آورده شده است:

  • آگهی‌های شغلی هدف‌گذاری‌شده و جذاب

توضیحات شغلی مؤثری بنویسید که وظایف را به‌روشنی بیان می‌کند. به‌جای تمرکز بر تجربه‌‌، مهارت‌های لازم برای عنوان شغلی مورد‌نظر را لیست کنید. حقوق و مزایا را ذکر کرده و در‌مورد اینکه چگونه کارمندان می‌توانند در این موقعیت شغلی در شرکت شما رشد کنند، صحبت کنید.

  • در نمایشگاه‌ها و رویدادهای شغلی حاضر شده و آن‌ها را میزبانی کنید

شبکه‌سازی با گروه‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شما را در ارتباط با دانش‌آموختگان و کارآموزان جوان قرار می‌دهد. اما اگر تنها بر روی دانشگاه‌ها تمرکز کنید، ممکن است افراد حرفه‌ای که تصمیم به تغییر شغل گرفته‌اند را از دست بدهید. برای ارتباط با کارمندان بالقوه با پیشینه‌های گوناگون در نمایشگاه‌های شغلی شرکت کنید و رویدادهای عمومی را میزبانی کنید.

  • رسانه‌های اجتماعی و جوامع آنلاین را به‌دقت بررسی کنید

برای به دست آوردن درک درستی از توانمندی‌های افراد تازه‌کار، فقط به بررسی رزومه‌ها اکتفا نکنید. ممکن است این افراد بسترهای اجتماعی را برای به نمایش گذاشتن کارهای و پروژه‌های خود انتخاب کرده باشند و پروژه‌های شخصی آن‌ها نیز ممکن است مرتبط با موقعیت شغلی مورد‌نظر شما باشند. برخی نمونه‌ها عبارتند از:

  • توسعه‌دهندگانی که برنامه‌هایی را در Github بارگذاری می‌کنند.
  • طراحانی که پورتفولیوی (Portfolio) خود را در Behance ایجاد می‌کنند.
  • نویسندگانی که کارشان را در پلتفرم Medium منتشر می‌کنند.

مطلب مشابه: یک چک‌لیست برای ارزیابی توسعه‌دهندگان بک اند

مصاحبه با افراد تازه‌کار

مصاحبه با افراد تازه‌کار

گرچه رزومه‌ای که ضعیف نوشته شده است، می‌تواند از جانب یک فرد ماهر و باتجربه غیرقابل‌پذیرش باشد، اما شاید بهتر باشد از برخی از اشتباهات در رزومه افراد تازه‌کار چشم‌پوشی کرد. هنگام مصاحبه با افراد تازه‌کار، توانایی‌هایشان را با به‌کارگیری روش‌های زیر بسنجید:

  • پرسش‌های مصاحبه بر اساس موقعیت

به‌جای پرسش‌های رفتاری، مانند «زمانی را شرح دهید که شما پروژه‌ی X را مدیریت می‌کردید.»، که بر تجربیات پیشین تمرکز دارند، از سناریوهایی فرضی که چگونگی استفاده آن‌ها از توانایی‌هایشان را می‌سنجند، استفاده کنید. به‌عنوان مثال از آن‌ها بپرسید «اگر ندانید چه پاسخی به سؤال یک مشتری بدهید، چه خواهید کرد؟»

به فعالیت‌های فوق‌برنامه مانند کار داوطلبانه و حضور در کنفرانس‌ها که بیان‌کننده مهارت‌ها و علاقه‌مندی‌های آن‌ها هستند نیز توجه کنید.

  • تکالیف مبتنی بر مهارت

برای اطمینان از اینکه افرادی که استخدام خواهید کرد پروژه‌هایشان را با‌دقت و به‌نحو مؤثر انجام می‌دهند، تکالیفی را به آن‌ها بسپارید که وظایف اصلی شغلشان را شبیه‌سازی می‌کنند. این آزمون‌ها نشان می‌دهند که آن‌ها چگونه از دانش خود، حتی زمانی که فاقد تجربه کاری مناسب هستند، استفاده می‌کنند.

  • مصاحبه‌های گروهی و تلفنی

برای ارزیابی سریع و شناسایی نقاط احتمالی عدم‌توافق، مصاحبه‌های گروهی و غربال‌گری‌های تلفنی را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که ممکن است افراد تازه‌کار با این قبیل مصاحبه‌ها آشنا نباشند. روند مصاحبه را برای آن‌ها شرح دهید و هر مورد هشداردهنده‌ای را در ارزیابی‌هایتان لحاظ کنید.

همسوسازی (Onboarding) همکاران تازه‌کار

همسوسازی (Onboarding) همکاران تازه‌کار

نخستین روزهای کاری، به سازگاری با فضای کاری، آشنایی با همکاران و وظایف اختصاص دارد. از روش‌های زیر برای همسوسازی کارمندان تازه‌کار خود استفاده کنید:

  • تنظیم دستگاه‌ها و تکمیل مدارک منابع انسانی

حتماً راهنمای مفصلی درباره نحوه‌ی تنظیم محیط کار در اختیار آن‌ها قرار دهید و از دپارتمان IT بخواهید تا هر‌آنچه را که کارمندان جدید برای انجام وظایف خود لازم دارند، برای آن‌ها نصب کند. همچنین، حتماً آن‌ها را در‌مورد مدارک مالیاتی یا شناسایی که باید برای بخش منابع انسانی تهیه کنند، راهنمایی کنید.

  • آموزش فرهنگ کاری

کارمندان جوان و بی‌تجربه ممکن است با فرهنگ شرکت شما آشنا نباشند و بدون آنکه متوجه شوند غیرحرفه‌ای لباس بپوشند. یک مربی (ترجیحاً عضوی از تیم خودشان) می‌تواند چگونگی پاسخگویی به ایمیل‌ها را به آن‌ها آموزش دهد، برنامه روزانه تیم را برای آن‌ها شرح دهد و در‌مورد نوع پوشش در شرکت راهنمایی‌‌شان کند.

  • بازخورد مثبت

طبیعی است که کارمندان تازه‌کار از عملکردشان مطمئن نباشند. کارمندان تازه‌کار را برای موفقیت‌هایشان، هر‌چند کوچک، تشویق کنید. بازخورد مثبت به فروریختن وحشت آن‌ها از کار جدید کمک می‌کند و به آن‌ها برای انجام کارهایی با چالش بیشتر اعتماد‌به‌نفس می‌دهد.

مطلب مشابه: راهنمای جامع آنبوردینگ توسعه‌دهندگان دورکار

حفظ کارمندان تازه‌کار

حفظ کارمندان تازه‌کار

در ادامه خواهید دید که چگونه می‌توانید نرخ گردش و جابجایی کارمندان تازه‌کار را کاهش دهید:

  • وظایف شغلی را به‌روز کنید

رسیدگی به امور ساده و ابتدایی می‌تواند خیلی زود برای کارمندان تازه‌کار عادی شود. بنابراین به‌طور منظم وظایف آن‌ها را بازبینی کرده و هنگامی که برای پذیرش مسئولیت‌های جدید آماده بودند، کارهای پیشرفته‌تری را به آن‌ها وا‌گذار کنید.

  • طراحی مسیرهای شغلی

با سرمایه‌گذاری در آموزش کارمندان تازه‌کار، نشان دهید که علاقه‌مند به همکاری طولانی‌مدت با آن‌ها هستید. پیشرفت حرفه‌ای لزوماً به‌معنای ارتقا شغلی نیست. از کارمندان تازه‌کار خود بپرسید که می‌خواهند در‌مورد چه چیزهایی بیشتر بیاموزند. مهارت‌های جدیدی را به آن‌ها آموزش داده و آن‌ها را تشویق و هدایت کنید تا خودشان مربی و راهنما شوند.

  • برگزاری جلسات منظم

به‌صورت هفتگی یا دو هفته یک بار، از کارمندان تازه‌کار برای شرکت در جلسات یک‌به‌یک دعوت کنید. این جلسات نشان‌دهنده فرهنگ درب باز (Open-door culture) در شرکت شما هستند و به کارمندان جدید احساس راحتی بیش‌تری برای صحبت صادقانه و صریح با شما خواهند داد. این جلسات می‌توانند به مکانی برای ارائه بازخوردهای کارآمد یا بازبینی‌های مربوط به کارایی تبدیل شوند.

هنگام استخدام افراد تازه‌کار، از لیست زیر به‌عنوان راهنما استفاده کنید. به کارمندان تازه‌کار فرصت‌ رشد حرفه‌ای بدهید، خواهید دید که آن‌ها به رشد شرکت شما در بلند‌مدت کمک خواهند کرد.

چک‌لیست استخدام کارمندان تازه‌کار

  • تمرکز توضیحات شغلی بر مهارت‌ها به‌جای تمرکز بر میزان تجربه 
  • یافتن نامزدهای بالقوه برای استخدام در بسترهای اجتماعی
  • برگزاری یا شرکت در نمایشگاه‌های شغلی برای آشنایی با افراد تازه‌کار
  • ارائه توضیحات واضح به نامزدها در‌مورد روند مصاحبه 
  • ارزیابی نامزدها با استفاده از تکالیف و مصاحبه‌های تلفنی یا گروهی
  • همسوسازی (Onboarding) کارمندان تازه‌کار در نخستین روز‌های کاری آن‌ها
  • برگزاری جلسات آموزشی منظم برای کارمندان تازه‌کار
  • ایجاد اعتماد‌به‌نفس در کارمندان تازه‌کار با تشویق کارهایی که موفق به انجام آن‌ها شده‌اند
  • ایجاد مسیرهای شغلی برای کارمندان تازه‌کار
آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
علی محمدی

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments