توصیه‌هایی مفید در استخدام برنامه‌نویس‌ها

633

این مطلب توسط تیم استخدام شرکت Daxx نوشته شده که در اروپا به شکل تخصصی در حوزه برون‌سپاری فرآیند جذب و استخدام استعدادهای برنامه‌نویسی فعالیت می‌کند.

مدتی قبل، ما از مدیران جذب برنامه‌نویس شرکتمان خواستیم که یک چک‌لیست کوتاه از معیارهایی که در جذب توسعه‌دهنده برای مشتری‌هایمان دارند، به ما بدهند. وقتی لیست را گرفتیم، یکدفعه فکری به ذهنمان رسید: وقتی می‌شود همه این اطلاعات را با کل دنیا به اشتراک گذاشت، چرا آنها را فقط برای خودمان نگه داریم؟ کاری که در این مطلب می‌خواهیم بکنیم، دقیقاً به اشتراک گذاشتن آن چک لیست است. در جستجوهایمان به دنبال چک‌لیست ایده‌آل، ما انبوهی از تکنیک‌های استخدام را آزمودیم و حالا، می‌خواهیم به شما بگوییم که کدام تکنیک‌ها به مشتری‌های ما کمک کرده‌اند تا هربار بتوانند به برنامه‌نویس آرزوهایشان دست پیدا کنند!

استخدام برنامه نویس: توصیه‌های مربوط به مصاحبه

به عشق در اولین نگاه اکتفا نکنید. چه متن‌ها که درباره اهمیت آن چند دقیقه اول مصاحبه نوشته نشده است! اما اگر به برداشت‌هایی که در برخورد اول داشته‌اید زیادی متکی شوید، نمی‌توانید قضاوت واقع‌بینانه‌ای در مورد طرف مقابل داشته باشید. ثابت شده است که برای پیش‌بینی عملکرد کارجو در محل کار، تکنیک‌هایی مثل استفاده از آزمون آزمایشی، سنجش توانایی ذهنی عمومی (تست هوش و دیگر تست‌های مشابه)، و مصاحبه‌های ساختاریافته (رفتاری و/یا موقعیتی) بسیار مفیدتر هستند. اما نگران نشوید، لازم نیست از همه این روش‌ها در مصاحبه استفاده کنید. ولی پیشنهاد می‌کنیم یکی دوتای آنها را آزمایش کنید و ببینید نتایجی که می‌گیرید از روند فعلی مصاحبه‌هایتان بهتر می‌شود یا خیر!

مصاحبه را به شکل ساختاریافته پیش ببرید. اگر بی‌برنامه در جلسه مصاحبه حاضر شوید، بعید است بتوانید مصاحبه خوبی انجام دهید. بنابراین ایده خوبی است که از قبل خودتان را برای مصاحبه آماده کنید. از سوالات و موضوعاتی که حتماً قصد مطرح کردنشان را دارید، لیستی تهیه کنید. به این هم فکر کنید که به چه ترتیبی می‌خواهید این سوالات را بپرسید. مثال‌های واقعی از موقعیت‌های کاری را در چنته داشته باشید تا با آنها کارجو را به چالش بکشید. درست است که ساختار داشتن خوب است، اما اگر روند مصاحبه ناگهان تغییر کرد، دست‌پاچه نشوید. آماده باشید تا اگر لازم شد، خودتان را با روند جدید مصاحبه تطبیق بدهید. مثل هر چیز دیگری در زندگی، در اینجا هم فوت کوزه‌گری، حفظ کردن تعادل است.

به کارجویان بهانه‌ای برای پیوستن به تیمتان بدهید. در یک دنیای ایده‌آل، وقتی کارجویان از جلسه‌ با شما خارج می‌شوند، باید با خودشان فکر کنند که کار در شرکت شما تنها کار جذابی است که در دنیا برایشان وجود دارد! متاسفانه، فاصله دنیای ما با دنیای ایده‌آل بیشتر از این حرف‌هاست. در اروپا، رقابت برای برنامه‌نویسان خبره همیشه بالاست. ما مطمئنیم که در کشور شما هم شرایط آنقدرها با اروپا فرقی ندارد. معنای این حرف این نیست که شما نباید به دنبال ایده‌آل‌ها باشید؛ بلکه به این معنی است که باید به کارجویانتان نشان دهید که چرا پروژه‌هایی که قرار است با هم رویشان کار کنید، مهم هستند. از خودتان بپرسید که «چه چیزی باعث شده شرکت من خوب باشد؟ چرا محصول ما از محصول رقبایمان بهتر است؟ ماموریت شرکت من چیست؟ چه چیزی شرکت من را منحصر به فرد می‌کند؟» وقتی به جواب رسیدید، آنها را به کارجویتان هم بگویید.

کارجویان را تشویق کنید سوال بپرسند مصاحبه خوب مثل یک خیابان دو طرفه است؛ قرار نیست فقط شما کارجو را سوال‌باران کنید؛ بلکه مصاحبه فرصتی برای کارجویان هم هست تا در مور کسب‌وکار شما و فرهنگ شرکت بیشتر بدانند. بعضی افراد اعتماد به نفس بالایی دارند و بدون اینکه نیاز باشد شما کاری کنید، خودشان هر سوالی که بخواهند می‌پرسند. اما آنهایی که خجالتی‌ترند را کمی باید هل داد و به پرسیدن تشویقشان کرد. یادتان باشد که جواب‌های صادقانه و روراست بدهید و از این فرصت برای ایجاد ارتباط صمیمانه‌تر با کارجو استفاده کنید

استخدام برنامه نویس: توصیه‌های مربوط به پروژه آزمایشی

پروژه‌های تست را زیادی بزرگ نکنید. قطعاً دوست دارید قبل از استخدام افراد، ببینید کارشان واقعاً چطور است. اما به یاد داشته باشید که اگر پروژه‌ تستی که به کارجویان می‌دهید زیادی طولانی و پیچیده باشد، حتی مشتاق‌ترین کارجوها هم دیگر دلشان نخواهد خواست ادامه بدهند! پس مطمئن شوید که انجام دادن پروژه‌ تستی‌، چیزی بیشتر از سه یا چهار ساعت از وقت کارجو را نگیرد.

استخدام برنامه نویس: پس از مصاحبه و پروژه تستی

در سریع‌ترین زمان ممکن با کارجویان تماس بگیرید و در مورد کارشان روی پروژه تستی، به آنها بازخورد بدهید! در حالت ایده‌آل، این بازخورد باید در دو سه روز بعدی به کارجو داده شود. حتی اگر جوابتان نه بود، تمام تلاشتان را بکنید تا بازخورد مفصلی در مورد عملکرد کارجو به او ارائه دهید. با مشخص کردن بخش‌های خوب کار کارجوها و ارائه توصیه‌های مفید به آنها، هم ناراحتی کارجویان پذیرفته‌نشده را کم می‌کنید و هم برند کارفرمایی خوبی برای شرکتتان می‌سازید.

آمادگی تصمیم‌گیری سریع در مورد استخدام را داشته باشید. در اروپا هم مثل بقیه جاهای دنیا، حوزه فناوری در حال رشد است. این یعنی اگر برنامه‌نویسی کارش خوب باشد، قرار نیست مدت زیادی بی‌کار بماند! طبق تجربیات ما، حتی یک هفته تاخیر در تصمیم‌گیری هم می‌تواند منجر به از دست رفتن کارجویان خوب شود. بنابراین اگر کسی را پیدا کردید که با شرکت و نیازهای آن همخوانی داشت، دیگر وقت را برای استخدامش تلف نکنید.

استخدام برنامه نویس: همکاری با شرکت‌های کاریابی

اگر می‌خواهید بخشی از فرآیند استخدام برنامه‌نویس خود را به آژانس‌های کاریابی تخصصی حوزه IT برون‌سپاری کنید، این دو نکته را فراموش نکنید:

به شرکت کاریابی، به طور مفصل و جامع بگویید که چه مهارت‌هایی می‌خواهید و برای چه پروژه‌هایی دنبال برنامه‌نویس می‌گردید. هیچ‌کس کسب و کار شما را بهتر از خودتان نمی‌شناسد. بنابراین هدف اصلی شما باید این باشد که به شرکت کاریابی اطلاعاتی بدهید تا آن‌ها هم بتوانند به شما کمک کند. هر اطلاعات اضافه‌ای که به شرکت کاریابی بدهید، به آنها کمک می‌کند تا تعداد بیشتری از برنامه‌نویس‌های خوب و علاقمند به موقعیت شغلی شما را پیدا کنند. همچنین با دادن اطلاعات کافی، دیگر لازم نخواهد بود که با کارجویانی که گزینه مناسبی برایتان نیستند سر و کله بزنید.

فقط با یک شرکت کاریابی کار کنید. به نظر توصیه عجیبی می‌آید، اما مطمئناً شما هم موافق هستید که اگر آدم در آن واحد با چندین موسسه کاریابی مختلف درگیر نباشد، مدیریت کردن فرآیند جذب و استخدام خیلی ساده‌تر خواهد شد.

استخدام برنامه نویس: جذب برنامه‌نویسان دورکار

سازمان‌ها به دلیل‌های مختلف، ممکن است برای همکاری با برنامه‌نویسان به سراغ دورکاری بروند: فرهنگ سازمانی خاص، برون‌سپاری یک پروژه موقت، محدودیت در تعداد استعدادهای برنامه‌نویسی یک شهر یا کشور خاص برخی از این علت‌ها محسوب می‌شوند. اگر قرار است با برنامه‌نویس‌های دورکار همکاری کنید این توصیه‌ها را در نظر داشته باشید:

کارجویان پذیرفته‌شده را برای ملاقات به شرکت دعوت کنید. درست است که بخش اعظم ارتباطات با مهندسین نرم‌افزار دورکار از طریق برنامه‌های پیام‌رسان انجام می‌شود، اما بهترین کار این است که در اول همکاری، یک ملاقات رودررو هم داشته باشید. با گفتگوی رودررو، برنامه‌نویس‌های جدیدتان را بهتر خوهید شناخت و می‌توانید از همان روز اول، ارتباطات کاری خوب و مبتنی بر اعتمادی را بسازید. در ضمن، برخی کارجویان وقتی دارند تصمیم می‌گیرند که به تیم شما ملحق شوند یا نه، سفرهای کاری را یک امتیاز مثبت تلقی خواهند کرد.

اگر قصد دارید کارجویان پذیرفته شده را به شهر خودتان بیاورید، از قبل در مورد بسته پیشنهادی‌تان برای این انتقال فکر کنید. همچنین حتما به کارجو (یا شرکت کاریابی) بگویید که دقیقاً چه هزینه‌هایی را پوشش خواهید داد و اطلاع دهید که کارجویان پذیرفته شده قبل از ملحق شدن به تیم، چه فرآیندهای حقوقی را باید طی کنند.

مطلب‌های پیشین Quera برای کارفرمایان:

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments