راهنمای نگارش یک رزومه‌ی مؤثر برای توسعه‌دهندگان

1010

احتمالاً در یک دنیای ایدئال، شما نیازی به رزومه نوشتن ندارید. استخدام‌کننده‌ای با شما تماس می‌گیرد و می‌گوید: «همکار سابق شما، باب، درمورد شما با ما صحبت کرده است. شرکت ما در حال گسترش است و ما خوشحال می‌شویم که بتوانیم با شما همکاری کنیم. آیا وقت دارید چهارشنبه آینده با چند نفر از اعضای تیم ما صحبت کنید؟»

اما در واقعیت، معمولاً باید برای شرکت‌هایی درخواست کار بفرستید که در آن‌ها بابی وجود ندارد تا شما را تأیید کند. بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید از روند ارزیابی بدون ارسال رزومه عبور کنید.

Gergely Orosz در شرکت‌های متعددی مدیر استخدام نیروهای برنامه‌نویس بوده است. او که سالانه صدها رزومه را بررسی می‌کند، بر اساس تجربیات خود در این سال‌ها و مصاحبه با مدیران استخدام شرکت‌هایی مثل گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و… کتابی را تدوین کرده است با عنوان: «The Tech Resume Inside Out: What a Good Developer Resume Looks Like». در ادامه قصد داریم هفت توصیه‌ای که او در این کتاب به توسعه‌دهندگان برای نوشتن یک رزومه‌ی موفق ارائه کرده است را بیان کنیم.

باید بدانید که هدف رزومه چیست

هدف رزومه این است که استخدام‌کنندگان را متقاعد کند تا با شما تماس بگیرند و شما به مرحله‌ی بعدی فرایند استخدام راه پیدا کنید. این هدف بسیار متفاوت از بیان کل داستان حرفه‌ای شما است. هدف شما باید این باشد که به شرکت‌ها نشان دهید چرا برای موقعیت شغلی آن‌ها مناسب هستید. بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که رزومه‌ی خود را متناسب با نیازمندی‌های هر موقعیت شغلی تنظیم کنید. اختصاصی کردن رزومه برای هر موقعیت شغلی می‌تواند: تغییرِ ترتیبِ موارد ذکر‌شده در رزومه، کوتاه کردن قسمت‌های کمتر مرتبط، کنار گذاشتن موارد نامربوط و یا برجسته کردن قسمت‌هایی باشد که نشان می‌دهد شما برای آن موقعیت شغلی مناسب هستید.

از قالب رزومه‌ای استفاده کنید که خواندن آن آسان باشد

نحوه‌ی خواندن رزومه‌ی شما توسط مدیران استخدامی معمولاً این گونه است:

۱. آن‌ها ابتدا یک نگاه سریع به رزومه می‌اندازند تا به‌صورت اجمالی اطلاعات کلیدی را بررسی کنند؛ اطلاعاتی مثل سوابق شغلی، زبان‌ها و فناوری‌ها، نام شرکت‌ها، محل زندگی و هر چیز دیگری که ممکن است اهمیت داشته باشد.

۲. اگر در نگاه اول به نظر برسد توانایی‌های شما با نیازمندی‌های موقعیت شغلی آن‌ها مطابقت ندارد، رزومه‌ی شما رد می‌شود. اما با فرض اینکه در بررسی اولیه، شرایط شما با آنچه آن‌ها به دنبالش هستند مطابقت داشته باشد، آن‌ها دوباره رزومه را از بالا به پایین، با جزئیات می‌خوانند.

بنابراین شما باید از فرمتی برای رزومه‌‌ی خود استفاده کنید که به برجسته کردن اطلاعاتی که استخدام‌کنندگان در اولین نگاه به دنبال آن هستند کمک کند. هرچه استخدام‌کننده در نگاه اول راحت‌تر اطلاعات کلیدی را دریافت کند، زمان بیشتری برای بررسی سایر بخش‌های رزومه‌ی شما خواهد داشت. یک قالب رزومه‌ی خوب از این اصول پیروی می‌کند:

  • سوابق حرفه‌ای شما به‌صورت تک‌ستونی نوشته شده‌اند تا امکان خواندن آسان از بالا به پایین را فراهم کند.
  • تاریخ‌ها، مکان‌ها و نام شرکت‌ها همه از هم جدا هستند.
  • تاریخ‌ها به‌راحتی از بالا به پایین دیده می‌شوند.
  • زبان‌ها و فناوری‌ها به‌راحتی دیده می‌شوند.

Gergely Orosz در کتابش قالبی برای رزومه طراحی کرده است که تمام شرایط بالا را برآورده می‌کند. این اصول به‌طور خودکار در رزومه‌ساز کوئرا رعایت می‌شوند. بنابراین سعی کردیم در این مقاله، قالب رزومه‌ و نکاتی که او در کتابش پیشنهاد کرده است را در رزومه‌ساز کوئرا بازنویسی کنیم:

تجربیات خود را به ترتیب اهمیت و ارتباط آن‌ها در رزومه بیاورید

استخدام‌کنندگان محتوای رزومه‌ی شما را به‌ترتیب از بالا به پایین می‌خوانند. بنابراین باید مهم‌ترین قسمت‌ها را در بالا و مواردی که اهمیت کمتری دارند را در قسمت‌های پایین‌تر رزومه قرار دهید.

وقتی تازه‌کار هستید و هنوز تجربه‌ی کار چندانی ندارید، مدیران استخدام معمولاً به‌ترتیب، به این موارد در رزومه‌ی شما توجه می‌کنند:

  1. تجربه‌ی کار با مسائل واقعی از جمله دوره‌های کارآموزی
  2. مشارکت در پروژه‌های واقعی به‌عنوان مثال پروژه‌های منبع‌باز
  3. جزئیات تحصیلات شما
  4. پروژه‌هایی که به دلایلی اهمیت دارند
  5. تجربه‌ی تدریس یا رهبری در گروه‌های دانشجویی

با افزایش تجربه کاری، نحوه خواندن رزومه‌ی شما توسط استخدام‌کنندگان تغییر می‌کند. در این حالت موارد زیر اهمیت پیدا می‌کنند:

  1. سوابق کاری شما
  2. زبان‌ها و فناوری‌هایی که به آن‌ها مسلط هستید
  3. جزئیات تحصیلات شما: این مورد با گذشت زمان و افزایش تجربه اهمیت کمتری پیدا می‌کند بنابراین می‌توانید آن را به قسمت‌های پایین‌تر رزومه منتقل کنید
  4. موارد فوق‌برنامه مثل مقاله‌ها، سخنرانی‌ها و مشارکت‌های متن‌باز
  5. پروژه‌های شخصی: هرچه تجربه بیشتری داشته باشید، اهمیت این مورد کمتر می‌شود. هرچند مشارکت در پروژه‌های محبوب می‌تواند یک استثنا باشد، اما وزن آن‌ها به‌ندرت بیشتر از تجربه کاری شما است.

با تجربه‌ی کاریِ بیشتر رزومه‌ی طولانی‌تری هم خواهید داشت. بنابراین باید سعی کنید که درمورد تجارب قدیمی‌تر خود مختصر صحبت کنید؛ به‌خصوص زمانی که آن تجربه چندان مرتبط با موقعیت شغلی موردنظر شما نیست. مطمئن شوید که ابتدا موارد مهم و مرتبط را به اشتراک گذاشته‌اید. از فضا عاقلانه استفاده کنید و تجربیات مرتبط با موقعیت شغلی موردنظرتان را بیشتر توضیح دهید. می‌توانید از این ترتیب برای نوشتن رزومه‌ی خود کمک بگیرید:

  1. معرفی: به‌طور خلاصه برجسته‌ترین تجربیات خود و اینکه چگونه در این موقعیت شغلی می‌توانید تأثیرگذار باشید را شرح دهید
  2. سوابق شغلی: سعی کنید داستانی از پیشرفت شغلی خود بگویید. حتی ممکن است تصمیم بگیرید موقعیت‌های قدیمی و مواردی که از داستان شما پشتیبانی نمی‌کنند را کنار بگذارید.
  3. تحصیلات: ذکر مختصری از تحصیلات شما در پایان رزومه

حذف برخی از تجربیات از رزومه ممکن است ناخوشایند باشد. اما هدف رزومه را به خاطر بیاورید: تماس از طرف استخدام‌کننده برای مصاحبه. با توضیح مختصر و یا حذف قسمت‌های قدیمی و کمترمرتبط، رزومه‌ی تمیز‌تر، ساختایافته‌تر و مرتبط‌تری خواهید داشت و احتمالاً تماس‌های بیشتری دریافت خواهید کرد.

در توضیح زبان‌ها و فناوری‌ها شفاف باشید

برای اینکه نشان دهید که به چه زبان‌ها و تکنولوژی‌هایی مهارت دارید می‌توانید در صفحه‌ی اول رزومه‌ی خود یک بخش جداگانه برای مهارت‌های فنی در نظر بگیرید و مواردی که در آن‌ها مهارت دارید را فهرست کنید:

علاوه بر این از آنجایی که استخدام‌کنندگان می‌خواهند مطمئن شوند که شما قبلاً با فناوری‌های آن‌ها کار قابل‌توجهی انجام داده‌اید، می‌توانید زبان‌ها و فناوری‌ها را در قسمت تجربیات و سوابق شغلی ذکر کنید:

همچنین می‌توانید در توضیحات وظایف، نتایج و عملکردِ شما در هر موقعیت شغلی، ذکر کنید که از چه تکنولوژی‌هایی برای رسیدن به نتیجه استفاده کرده‌اید. با این کار شرایط و موقعیت استفاده از تکنولوژی‌ها برای استخدام‌کنندگان واضح‌تر می‌شود.

با بیان نتایج در قالب اعداد، رزومه‌ی خود را متمایز کنید

یکی از چیزهایی که در اغلب رزومه‌ها نادیده گرفته می‌شود، ذکر جزئیات است. افراد معمولاً مسئولیت‌ها و کارهایی که به آن‌ها محول شده است را فهرست کرده و یا به ذکر توضیحی کلی درمورد آن اکتفا می‌کنند. اکثر رزومه‌هایی که به دست مدیران استخدام می‌رسد، توضیحاتی شبیه به این دارند:

شخصی که جزئیات را اینگونه می‌نویسد احتمالاً تصور می‌کند که دارد قابلیت‌ها و کارهایی که انجام داده است را به نمایش می‌گذارد، اما مدیران استخدام، ویژگی‌ها و جزئیات کار انجام‌شده را درک نمی‌کند. برای برجسته شدن، باید جزئیات را ذکر کنید و برای این کار بهتر است این رویکرد را دنبال کنید:

  • از اعداد برای نمایش عملکرد خود استفاده کنید؛ تعداد کاربران، تعداد بارگذاری سرویس‌ها، تعداد تیکت‌ها و بسیاری موارد دیگر
  • برای بیان کارهایی که انجام داده‌اید از زبان فعال (active language) استفاده کنید. به‌عنوان مثال، به‌جای اینکه در رزومه‌ی خود بنویسید «رفع باگ‌های مختلف برای بهبود تجربه کاربر»، می‌توانید از زبان فعال و جزئیات بیشتر استفاده کنید و بنویسید «کاهش نقص‌های گزارش‌شده توسط کاربر تا 50 درصد پس از شناسایی و رفع علل ریشه‌ای چهار گزارش رایج کاربران» نسخه اول منفعل‌تر خوانده می‌شود؛ کلمه‌ی «اصلاح» ممکن است «به من گفته شد که این کار را انجام دهم» تعبیر شود، اما در نسخه‌ی دوم، شما مشخصاً می‌گویید که چه کاری انجام داده‌اید و چه نتایجی به دست آورده‌اید.
  • زبان‌ها و فناوری‌ها را در جایی که منطقی هستند ذکر کنید تا شرایط و موقعیتی که از آن‌ها استفاده کرده‌اید واضح‌تر شده و جزئیات رزومه شما نیز جذاب‌تر شود.

رزومه خود را متناسب با موقعیت شغلی تنظیم کنید

داشتن یک رزومه‌ی مادر و تنظیم آن برای هر موقعیت شغلی یک استراتژی عالی است. به عنوان مثال اگر تکنولوژی‌های مورد استفاده‌ در شرکتی که برای آن رزومه ارسال می‌کنید React و Node هستند و شما هم در این زمینه‌ها تجربه دارید، برجسته‌کردن این موارد در رزومه و مخصوصاً قسمت‌های بالاترِ رزومه می‌تواند یک تغییر کوچک با تأثیر بزرگ باشد. به طور مشابه، اگر کار مشابهی را انجام داده‌اید که متناسب با موقعیت درخواستی شماست، فهرست کردن این نکات در ابتدای رزومه راه‌ خوبی برای جلب توجه شخصی است که رزومه‌ی شما را می‌خواند.

فراتر از رزومه

موفقیت در جست‌و‌جوی شغلی به داشتن یک رزومه‌ی خوب ختم نمی‌شود. موارد دیگری هم هستند که می‌توانند به شما کمک کنند: انگیزه‌نامه، شبکه‌سازی در جامعه‌ی برنامه‌نویسان، Linkedin ،GitHub و…

انگیزه‌نامه‌ها اگر هوشمندانه نوشته شوند می‌توانند یک برگ برنده‌ باشند؛ به‌خصوص اگر تجربه‌ی کاری چندانی نداشته باشید. انگیزه‌نامه‌ی خود را برای هر موقعیت شغلی شخصی‌سازی کرده و آن را کوتاه، جذاب و مطابق با نیازمندی‌های آگهی شغلی موردنظرتان تنظیم کنید. انگیزه‌نامه تکرار رزومه‌ی شما نیست؛ باید جزئیاتی که در رزومه امکان توضیحشان وجود ندارد را اضافه کرده و توضیح دهید که چرا برای موقعیتی که درخواست می‌دهید مناسب هستید.

حتی اگر امروز به دنبال شغل نیستید، روی گسترش شبکه حرفه‌ای خود سرمایه‌گذاری کنید. با گسترش شبکه ارتباطات خود در این صنعت، طبیعتاً درهای بیشتری را به روی دنیای حرفه‌ای خود خواهید گشود.

LinkedIn ،GitHub و Stack Overflow همگی سایت‌هایی هستند که داشتن یک پروفایل به‌روز به شما کمک زیادی می‌کند. در GitHub، یک GitHub README ایجاد کرده تا خود و پروژه‌های کلیدی‌تان را به‌طور موثرتری معرفی کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که پروژه‌هایی که در رزومه‌ی خود آورده‌اید و یا پروژه‌هایی که به پروفایل GitHub خود پین می‌کنید، در پروفایل گیت‌هابتان فایل README داشته باشند.


اغلب توصیه‌های این مطلب به‌طور خودکار در رزومه‌ساز کوئرا رعایت می‌شوند. با عضویت در کوئرا و تکمیل کردن پروفایل‌تان، رزومه ایدئال‌تان را بسازید و برای ده‌ها موقعیت شغلی در فرصت‌های شغلی کوئرا اپلای کنید!

منبع:

How to write an effective developer resume: Advice from a hiring manager, stackoverflow.blog

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مانی
مانی
9 ماه قبل

print(‘مطلب خیلی خوبی بود’)
print(“امیدوارم رزومه خیلی خوب داشته باشید”)