آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان با جونیورا

1247

آموزش به کودکان و نوجوانان برای همه جوامع پیشرفته از اولویت‌های آموزشی بشمار می‌آید. مجموعه‌ها و موسسات آموزشی هر کدام به نوبه خود در تلاشند تا با ارتقاء محتواهای آموزشی خود دانش روز را به کودکان و نوجوانان سرزمین خود بیاموزند.

در ادامه این مقاله با یک مجموعه آموزشی آشنا می‌شویم که با تیمی توانمند قدم در مسیر رشد ذهنی دانش آموزان ایرانی با محوریت آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان گذاشته‌اند.

ایده اولیه

تیم متخصص کوئرا که در سال  94  با هدف ساخت جامعه برنامه نویسان ایرانی قدم در عرصه آموزش برنامه نویسی در ایران گذاشته بود، چشم‌اندازی گسترده را پیش روی خود نظاره می‌کرد.

ایده «جونیورا» حدودا از سال ۹۸ شروع شد. در آن زمان محصول کالج (در کوئرا) و اولین دوره‌اش (یعنی مبانی برنامه‌نویسی و تفکر الگوریتمی) تازه منتشر شده بود. با این حال این تیم جوان، رویای طراحی آموز‌ش‌های برنامه نویسی مناسب برای دانش‌آموزان را در سر می‌پروراند.

این مجموعه با هدف گسترش آموزش باکیفیت برای دانش آموزان ایرانی با نام «جونیورا» به صورت مستقل شروع به کار کرد. 

جونیورا با جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و معلمان برنامه‌نویسی مدارس برتر و همینطور نخبگان المپیادی‌ تعامل کرد تا هسته اولیه تیم دانش‌آموزی خود را تشکیل دهد.

 تمرکز جونیورا  به صورت ویژه روی مخاطب دانش‌آموز است و مطابق با نیازهای کودکان و نوجوانان برنامه‌های آموزشی خود را طراحی و تدوین می‌کند.

چرا جونیورا؟

از آنجایی که جونیورا  همیشه آینده کودکان و نوجوانان را در اولویت خود قرار داده‌است، صرف آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان هدف‌های بلند مدت آنها را برآورده نمی‌ساخت. در جریان بررسی‌ها برای تدوین مسیرهای آموزشی، دغدغه آموزش برنامه‌نویسی، به مسائلی بزرگ‌تر و متعالی‌تری یعنی «تفکر رایانشی» تبدیل شد.

در کنار این دغدغه زیبا، اهداف بیشتری مثل مهارت‌های کار گروهی، تقویت خلاقیت، مهارت حل مسئله، بازی‌آموزی و … پررنگ‌تر شدند و  جونیورا تلاش کرد تا در طراحی دوره‌ها، همه این بخش‌ها را در نظر بگیرد. 

و اما محتوا که یکی از چالش‌هایی‌ست که هر مجموعه آموزشی مرتبط با کودک و نوجوان با آن روبروست. بنابراین یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که به نظر می‌رسید باید با اولویت بالا پیگیری شود، بحث طراحی و تدوین محتوای آموزشی بود.

جونیورا در اولین قدم محتوای آموزشی خود به زبان ساده را برای آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوان با زبان‌های پایتون و C++ برای دانش آموزان مقطع متوسطه دوم طراحی و تدوین کرد تا در دوره‌ای با عنوان دوره «کدآپ» در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

کمی بعد، آموزش برنامه‌نویسی بلوکی با نقاشی و انیمیشن با عنوان «بلوک‌آپ» برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و دوره آموزشی علوم کامپیوتر با عنوان «آنپلاگد» برای دانش آموزان ابتدایی و متوسطه به دوره‌های آموزشی اضافه شد.

چطور کودکان و نوجوانان برنامه نویسی می کنند؟

از ویژگی‌های منحصر به فرد دوره «بلوکی» که مسیرهای آموزش برنامه نویسی به کودکان را کاملا متناسب می کرد این بود که دانش‌آموزان درگیر خط‌های کد نمی‌شدند و در واقع بدون نوشتن کد، با مفاهیم برنامه‌نویسی آشنا می‌شدند و از آن مفهوم‌ها در برنامه خود استفاده می‌کردند. خروجی‌های این سبک از آموزش برنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان  انواع رسم نقاشی‌ها، ساخت انیمیشن یا حتی ساخت بازی است.

در دوره‌های «آنپلاگد» هم دانش‌آموزان طی بازی‌های فردی و گروهی، با مفاهیم پایه‌ای علوم کامپیوتر مثل نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات، الگوریتم، منطق و … آشنا می‌شدند و با هم رقابت می‌کردند.

کرونا و جونیورا

بنابراین همه چیز برای برگذاری کلاس ها آماده بود. اما در سال  98 و با شروع همه گیری کرونا گام اول آموزشی در جونیورا بصورت آنلاین کار خود را آغاز کرد.

در کنار همه پستی‌ها و بلندی‌های موجود در کلاس‌داری آنلاین، رضایت ۹۵ درصدی مخاطبان کسب شد و با افتخار، شرکت‌کننده‌ها از ۳۰ شهر ایران در این دوره شرکت‌ کردند.

حالا کودکان و نوجوانان می‌توانند برنامه نویسی را در پویش جدید جونیورا تجربه کنند. برای شرکت در این پویش اینجا را کلیک کنید.

جونیورا در مدارس

استقبال و رضایت بالای دانش آموزان در دوره های آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان آنلاین، انرژی را بیش از پیش در تیم جاری کرد و باعث شد قدم بلندتری در راستای آموزش برنامه‌نویسی، این بار در مدارس و به‌ عنوان برنامه رسمی برداشته شود تا ارتباط گیری با مدارس از شهرها و سطح‌های مختلفی آغاز  و مذاکرات پیگیری شود.

در نتیجه امروز جونیورا توانسته است آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان را در حدود ۵۰ مدرسه به صورت غیر متمرکز و در بیش از ۱۰ مدرسه برتر کشور به شکل متمرکز، با طرح درس و محتوای آموزشی  اختصاصی کدآپ، بلوک آپ و آنپلاگد در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد.  

جونیورا که محصولی از کوئراست، تا کنون با انرژی و روحیه بالا، در جهت اهداف خود، خستگی‌ناپذیر با مداومت قدم برداشته تا خط به خط رویاهای خود یعنی ساخت ایرانی توانمند را واقعی کند.

«جونیورا، خط به خط برای واقعی شدن رویاها »

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
جونیورا

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments