بهترین ترندها و تکنولوژی‌های توسعه اپلیکیشن موبایل در سال ۲۰۲۴

290
توسعه اپلیکیشن موبایل

صنعت توسعه اپلیکیشن موبایل دائما در هر حال تغییر است و با گذشت هر سال، شاهد نوآوری‌ها، تکنولوژی‌ها و ترندهایی تازه هستیم که تجربه کاربران را به کل دگرگون می‌کنند. دقیقا به همین خاطر، چه افرادی که مایل به پشت سر گذاشتن آموزش برنامه نویسی هستند و چه افرادی که پیش‌تر در توسعه اپلیکیشن سابقه داشته‌اند، باید از آخرین وقایع و دستاوردها باخبر باشند تا نه‌تنها از لحاظ علمی از همتایان خود عقب نمانند، بلکه بتوانند به رقابت با آن‌ها نیز مشغول شوند. با این مطلب از کوئرا بلاگ همراه باشید تا ۱۴ مورد از ترندها و تکنولوژی‌های توسعه اپلیکیشن موبایل در سال ۲۰۲۴ را با یکدیگر بررسی کنیم.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

با دستاوردهای مهمی که هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر داشته، اپلیکیشن‌های موبایل قرار است بیش از پیش برای تک‌تک کاربران شخصی‌سازی شوند. در واقع توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از یادگیری عمیق و تحلیل رفتار کاربر، محتوایی کاملا سفارشی و منحصر به فرد در اختیار هر کاربر قرار دهند تا تجربه‌ای متفاوت از دیگران کسب کند. به این ترتیب، نرخ تعامل و نگهداشت مخاطبان نیز بالا می‌رود.

ترندهای توسعه اپلیکیشن موبایل

برخی از قابلیت‌هایی که می‌توان به کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی پیاده کرد را در ادامه آورده‌ایم:

  • تشخیص تصویر
  • تشخیص چهره
  • دسته‌بندی متون و تصاویر
  • تشخیص و دسته‌بندی احساسات
  • تشخیص گفتار
  • نگهداری و تعمیرات پیش‌گویانه

بیشتر بخوانید: راه های کسب درآمد از هوش مصنوعی – ۱۴ راه برای مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (Augmented Reality | AR) یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی است که به سرعت راه خود را به اپلیکیشن‌های گوناگون باز کرده و می‌تواند مرزهای میان جهان فیزیکی و جهان دیجیتال را کمرنگ‌تر از همیشه کند. از این تکنولوژی می‌شود در زمینه‌های گوناگون مانند گیمینگ، بازرگانی دیجیتال و همینطور تعاملات اجتماعی کمک گرفت و رابط‌های کاربری نوآورانه را در اختیار مردم گذاشت. تنها برخی از هزاران کاربرد واقعیت افزوده را در پایین آورده‌ایم:

  • گیمینگ: با توجه به موفقیت چشمگیری که پیش‌تر بازی‌هایی مانند Pokemon GO و Minecraft Earth به دست آورده‌اند، در سال ۲۰۲۴ شاهد بازی‌های واقعیت افزوده بیشتری خواهیم بود که تجربه‌ای درگیرکننده و تعاملی در اختیار گیمرهای موبایل خواهند گذاشت.
  • خرید: واقعیت افزوده تجربه خرید را هم دگرگون کرده و برای مثال کاربران می‌توانند لباس‌ها را به صورت دیجیتالی بر تن کنند یا پیش از خرید لوازم خانگی، سازگاری آن‌ها را با ابعاد و شمایل منزل خود بسنجند.
  • تعاملات اجتماعی: واقعیت افزوده حتی تعاملات اجتماعی را هم دگرگون کرده و به عنوان مثال اجازه می‌دهد به تجربه تورهای مجازی بپردازید یا از انواع فیلترهای موجود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

توسعه اپلیکیشن موبایل به صورت کم کُد

با از راه رسیدن فریم‌ورک‌های توسعه اپلیکیشن مختلف مانند ری‌اکت (React)، فلاتر (Flutter) و زامارین (Xamarin)، توسعه اپلیکیشن به صورت کم کُد (Low-Code App Development) محبوبیتی چشمگیر پیدا کرده‌ است. در این ترند تازه، دسترسی به کتابخانه‌هایی غنی و اجزای گوناگون رابط کاربری به افرادی که دانش چندانی در برنامه‌نویسی ندارند اجازه می‌دهد انواع اپلیکیشن‌های موبایل و تحت وب را بسازند.

پلتفرم‌های ساخت اپلیکیشن‌های کم‌کد

با چنین فریم‌ورک‌هایی به جای نوشتن کد از ابتدا تا انتها، می‌شود از رابط‌های کاربری از پیش آماده استفاده کرد و با ساز و کار «کشیدن و انداختن» (Drag and Drop)، عناصر رابط کاربری را درون پنجره‌ها و فریم‌های گوناگون قرار داد تا اپلیکیشن نهایی شکل بگیرد. این تکنولوژی از آن جهت مهم است که ساخت اپلیکیشن‌ را برای کسب‌وکارهایی که منابع محدود دارند و همینطور افراد معمولی که لزوما دانش عمیقی از برنامه نویسی ندارند، آسان می‌کند.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (Internet of Things | IoT) تماما راجع به این است که اشیا و لوازم روزمره را وارد قلمروی دیجیتال کنیم. در سال ۲۰۲۴ نیز شاهد اپلیکیشن‌هایی هرچه بیشتر خواهیم بود که به کاربران اجازه می‌دهند با لوازم هوشمند خانگی، دستگاه‌های پوشیدنی، اتومبیل‌ها و تقریبا هر چیز دیگری تعامل کنند و اساسا اکوسیستمی دیجیتالی و یکپارچه برای اکثر لوازم روزمره شکل بگیرد.

  • لوازم هوشمند خانگی: آن دسته از لوازم هوشمند خانگی که به اینترنت اشیا مجهز شده‌اند، محبوبیتی بیش از پیش پیدا کرده‌اند و کاربران حالا می‌توانند نور خانه، حرارت ترموستات، سیستم‌های امنیت خانگی و هر چیز دیگری را از راه دور کنترل کنند. اپلیکیشن‌ها نیز اصلی‌ترین نقش اصلی را در مدیریت و پایش این دستگاه‌ها ایفا خواهند کرد.
  • دیوایس‌های پوشیدنی: دستگاه‌های پوشیدنی مختلف (از ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی گرفته تا هدست‌های واقعیت مجازی و لباس‌های هوشمند) اکنون پیچیده‌تر از همیشه شده‌اند و می‌توانند فعالیت‌های مختلف بدن را پایش کنند. در این بین، اپلیکیشن‌ها تعامل با پوشیدنی‌ها را آسان‌تر می‌کنند و داده‌هایی ضروری راجع به سلامت بدن و همینطور پیشنهادهای مختلف برای بهبود سلامتی را در اختیارتان می‌گذارند.
  • اتومبیل‌های هوشمند: نسل جدید خودروهای هوشمند قرار است راه را برای کسب تجربه‌ای بهتر و امن‌تر از رانندگی همواره کنند. اپلیکیشن‌های سازگار با این اتومبیل‌ها می‌توانند به بررسی ترافیک در هر لحظه بپردازند، ایرادات مختلف ماشین را شناسایی کنند و حتی به رانندگان اجازه دهند بدون برداشتن دست خود از روی فرمان، تجربه‌ای سرگرم‌کننده از رانندگی‌های طولانی به دست آورند.

تکنولوژی Beacon

Beacon تکنولوژی و متد جدیدی برای ارتباطات بی‌سیم است که به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد براساس موقعیت جغرافیایی کاربران، با آن‌ها تعامل کنند. Beaconها دیوایس‌هایی کوچک هستند که سیگنال‌ها را به کمک تکنولوژی Bluetooth Low Energy (یا BLE) مخابره و دستگاه‌های هوشمند نزدیک به خود (مانند موبایل‌ها و تبلت‌) را شناسایی می‌کنند.

ترندهای توسعه اپلیکیشن موبایل

برخی از کاربردهای تکنولوژی Beacon را در ادامه آورده‌ایم:

  • خرده‌فروشی: تکنولوژی Beacon می‌تواند تجربه خرید از خرده‌فروشی‌ها را به کل دگرگون کند و برای مثال هنگام ورود کاربران به راهروهای به‌خصوص در فروشگاه یا نزدیک شدن به محصولی مشخص، اعلاناتی سفارشی برای آن‌ها بفرستد. به این شکل، تعامل مشتریان با محصولات افزایش می‌یابد و دسترسی به اطلاعات ضروری راجع به هر محصول آسان‌تر می‌شود.
  • ناوبری و مسیریابی: از تکنولوژی Beacon می‌شود برای هدایت مردم به نقاط صحیح درون ساختمان‌های بزرگ – مانند فرودگاه‌ها، پاساژ‌ها و مراکز برگزاری همایش – استفاده کرد.

رابط‌های کاربری مبتنی بر صوت

اگرچه سالیان سال از آغاز به کار دستیارهای صوتی مختلف مانند الکسا، سیری و گوگل اسیستنت می‌گذرد، اما تعاملات مبتنی بر صوت طی چند وقت اخیر به محبوبیت دوچندان رسیده‌اند. به این ترتیب، شاهد عرضه اپلیکیشن‌های بیشتری خواهیم بود که با این دستیارها یکپارچه‌سازی می‌شوند و اجازه می‌دهند کارها را به شکلی بهینه‌تر و آسان‌تر پیش ببرید.

تکنولوژی 5G

نسل پنجم از تکنولوژی ارتباطات بی‌سیم در سال ۲۰۲۴ به دست افراد بیشتری خواهد رسید و بنابراین می‌توان منتظر سرعت بسیار بالا، تاخیر بسیار کم و اتکا‌پذیری هرچه بیشتر در اتصالات اینترنتی بود. این ویژگی‌های برجسته باعث می‌شوند که روش طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل نیز دگرگون شود و تجربه‌ای جدید در اختیار کاربران قرار بگیرد.

تکنولوژی 5G
  • سرعت بالاتر: شبکه‌های 5G می‌توانند سرعتی تا ۱۰۰ برابر بیشتر از شبکه‌های 4G داشته باشند و بنابراین باید منتظر دسترسی آنی به انواع داده و استریم سریع‌تر اطلاعات در اپلیکیشن‌های موبایل بود.
  • کاهش تاخیر: 5G از تاخیر در تعاملات مختلف در دنیای گیمینگ، واقعیت افزوده و موارد مشابه خواهد کاست و باعث می‌شود اپلیکیشن‌ها پاسخگویی (Responsiveness) بیشتری از خود به نمایش بگذارند.
  • تراکم بیشتر اتصالات: شبکه‌های 5G می‌توانند از اتصالات بسیار بیشتری با دیوایس‌های هوشمند پشتیبانی کنند و در عین حال از کاهش عملکرد رنج نبرند. بنابراین شاهد شکل‌گیری فرصت‌هایی تازه برای اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و همینطور راهکارهای شهری هوشمند خواهیم بود.

بهبود توسعه اپلیکیشن موبایل با تحلیل پیش‌گویانه

اگرچه پیش‌تر در بخش مربوط به هوش مصنوعی راجع به تحلیل پیش‌گویانه صحبت کردیم، اما این تکنولوژی آنقدر کاربردی و هیجان‌انگیز است که ارزش بررسی جداگانه را نیز دارد. در تحلیل پیشگویانه، از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای پیش‌بینی وقایع آینده – براساس داده‌های تاریخی – استفاده می‌شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی نیز همین حالا استفاده از این تکنولوژی را آغاز کرده‌اند.

به عنوان مثال می‌شود به اپلیکیشن نتفلیکس اشاره کرد که از تحلیل پیش‌گویانه برای بررسی تاریخچه فیلم‌های تماشا شده از سوی کاربر و سپس ارائه پیشنهادات جدید به او کمک می‌گیرد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ شاهد فراگیری هرچه بیشتر این تکنولوژی در توسعه اپلیکیشن موبایل باشیم و اصلی‌ترین هدف، بهبود تجربه کاربر (User Experience | UX) و رابط کاربری (User Interface | UI) خواهد بود.

یکپارچه‌سازی با پردازش ابری

برای همه ما پیش آمده که به خاطر محدودیت‌های پردازشی موبایل خود از رسیدگی به برخی وظایف محروم شده‌ایم و یا به خاطر کمبود فضای داخلی، نتوانسته‌ایم داده‌ها را مستقیما درون موبایل ذخیره کنیم. خبر خوب اینکه در سال ۲۰۲۴، تکنولوژی‌های «ابری» (Cloud) بیش از پیش راه خود را به اپلیکیشن‌های موبایل باز می‌کنند و تغییراتی بنیادین از نظر نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات و رسیدگی به وظایف سنگین پدید می‌آورند.

ترندهای توسعه اپلیکیشن موبایل

با استفاده از قدرت پردازش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل تجربه کاربری جدیدی ارائه خواهند کرد و برای مثال می‌توانید منتظر دسترسی آنی به اطلاعات، بارگذاری سریع‌تر و کارکردهای هرچه بیشتر باشید. اما مزایای پردازش ابری تنها به عملکرد کلی آن محدود نمی‌شود. یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزایای تکنولوژی‌های ابری، مقرون به صرفگی آن‌هاست و این یعنی حتی استارتاپ‌ها و تیم‌های توسعه کوچک نیز می‌توانند بدون هدر دادن تمام بودجه خود، از آن کمک بگیرند.

توسعه اپلیکیشن موبایل برای دیوایس‌های تاشو

موبایل‌ها و دیوایس‌های تاشو تا همین چند سال پیش مثل قماری بزرگ به نظر می‌رسیدند، اما اکنون بسیاری از برندهای سرشناس شروع به تولید اسمارت‌فون‌های تاشو کرده‌اند و مردم هم تمایل بیشتری به خرید آن‌ها نشان می‌دهند.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت رو به رشد موبایل‌های تاشو و اپلیکیشن‌های سازگار با آن‌ها این است که نسل جوان ترجیح می‌دهد به نمایشگری بزرگ دسترسی باشد و تجربه‌ای بهتر از بازی‌ها، اپلیکیشن‌های استریم محتوا و همینطور شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به دست آورد.

تکنولوژی بلاکچین

تکنولوژی بلاکچین (Blockchain) بیش از هر چیز به امنیت و شفافیت بالا شهرت دارد و دقیقا به همین خاطر می‌تواند جهان توسعه اپلیکیشن موبایل را دگرگون کند. این سیستم تمرکز زدایی‌شده (Decentralized) راه‌های تازه برای ذخیره‌سازی اطلاعات و مدیریت تراکنش‌های مالی را در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد و منجر به شکل‌گیری نسلی تازه از اپلیکیشن‌های موبایل امن و منحصر به فرد می‌شود.

بلاکچین

در بستر بلاکچین، تمام تراکنش‌ها رمزنگاری و به تراکنش قبلی متصل می‌شوند و بنابراین دستکاری داده عملا غیرممکن خواهد بود. به این ترتیب، اپلیکیشن‌هایی که با اطلاعات محرمانه – مانند جزییات مالی کاربران یا هرگونه اطلاعات شخصی – سر و کار دارند، کاملا امن باقی می‌مانند. از سوی دیگر، نبود یک سیستم مدیریت مرکزی باعث می‌شود شاهد سطحی دیده‌نشده از شفافیت و اعتماد باشیم. کاربران می‌توانند مستقیما و بدون نیاز به مرد میانی به کنترل داده و راستی‌آزمایی تراکنش‌ها مشغول شوند و این یعنی هزینه‌ها کمتر می‌شوند و بهینگی افزایش خواهد یافت.

اپلیکیشن‌های آنی

انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴، شاهد توسعه هرچه بیشتر اپلیکیشن‌های آنی (Instant Apps) باشیم. این اپلیکیشن‌ها، برخی از کارکردهای به‌خصوص اپلیکیشن‌های بزرگ‌تر را در اختیار شما می‌گذارند، آن هم بدون نیاز به دانلود و نصب. به این ترتیب نه‌تنها در وقت کاربران صرفه‌جویی می‌شود، بلکه فضای کمتری هم از حافظه داخلی گوشی آن‌ها اشغال خواهد شد.

گیمیفیکیشن هرچه بیشتر اپلیکیشن‌ها

گیمیفیکیشن (Gamification) یا «بازی‌وارسازی» به معنی پیاده‌سازی تکنیک‌هایی است که باعث می‌شوند کار با اپلیکیشن‌ها تجربه‌ای شبیه به بازی کردن به همراه بیاورد و بنابرین کاربران میل بیشتری به تعامل با آن‌ها نشان دهند. در حال حاضر اپلیکیشن‌های موبایل زیادی را پیدا می‌کنید که با ارائه جوایز گوناگون و تعبیه لیدربرد (Leaderboard)، دست به چنین کاری زده‌اند و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴، شاهد استفاده گسترده‌تر از این تکنیک‌ها باشیم تا نرخ تعامل و نگهداشت کاربران و همینطور وفاداری آن‌ها به بیشترین میزان ممکن برسد.

توسعه اپلیکیشن موبایل به صورت کراس‌پلتفرم

با توجه به اینکه این روزها دیوایس‌های گوناگونی داریم که سیستم عامل‌های مختلف را به اجرا درمی‌آورند، توسعه اپلیکیشن‌های کراس‌پلتفرم (Cross-Platform) قرار است در سال ۲۰۲۴ به اوج خود برسد. فریم‌ورک‌هایی مانند ری‌اکت نیتیو (React Native) و فلاتر به توسعه‌دهندگان اجازه داده‌اند که اپلیکیشن‌هایی سازگار با هر دو سیستم عامل iOS و اندروید بسازند و بنابراین هزینه‌های مالی و زمانی توسعه نرم‌افزار به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد و اپلیکیشن‌ها با سرعت بیشتری در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

ترندهای توسعه اپلیکیشن موبایل

جمع‌بندی ترندها و تکنولوژی‌های توسعه اپلیکیشن موبایل در سال ۲۰۲۴

همانطور که با مطالعه موارد این فهرست قطعا خودتان هم متوجه شده‌اید، چشم‌انداز توسعه اپلیکیشن موبایل قرار است تغییراتی بزرگ به خود ببیند. از هوش مصنوعی و فراگیری هرچه بیشتر اتصالات 5G گرفته تا تمرکز گسترده‌تر بر امنیت و حریم شخصی، سال ۲۰۲۴ بسیاری از ساز و کارهایی که به آن‌ها عادت داریم را دگرگون خواهد کرد.

منبع: Hyscaler و Linkedin (Daisy Grace)

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments