کاربران کوئرا شب‌ها موفق‌ترند یا روزها؟

893

تصور کلیشه‌ای که از برنامه‌نویس‌ها وجود دارد این است که اکثراً عادت دارند شب‌ها مشغول برنامه‌نویسی باشند. اما آیا این تصور درست است؟ برنامه‌نویس‌ها در چه ساعاتی از شبانه‌روز نتیجه بهتری از کُدشان می‌گیرند؟ 

اگرچه نمی‌توان پاسخی کلی به این سؤالات داد و ممکن است عملکرد هر فرد در ساعات مختلف شبانه‌روز متفاوت باشد، اما امروز می‌خواهیم با اطلاعات موجود در دیتابیس کوئرا این موضوع را بررسی کنیم. کوئرا از هفت سال پیش میزبان برنامه‌نویس‌ها بوده و با سامانه داوری شریف‌جاج و در قالب محصولات مختلف، شبانه‌روز به داوری آنلاین کدهای برنامه‌نویسان پرداخته است. داستان شروع فعالیت کوئرا در مهر ماه ۱۳۹۴ را می‌توانید در اینجا بخوانید.

برنامه‌نویس‌هایی که در این هفت سال کدهای خود را به سامانه داوری کوئرا ارسال کرده‌اند در ساعت‌های ۱۶ تا ۲۴ فعال‌تر بوده‌اند:

تعداد کدهای ارسال‌شده به کوئرا در طول شبانه‌روز

سامانه داوری کوئرا به ۲۸/۷ درصد این کدها امتیاز کامل داده است.

توزیع درصد موفقیت ارسال‌ها در شبانه‌روز نشان می‌دهد که در ساعت ۱۶ با ۳۲/۵۷ درصد، اوج موفقیت برنامه‌نویس‌ها در کوئرا بوده است. بعد از آن فقط در ساعت‌های ۸ تا ۱۰ صبح، درصد موفقیت ارسال‌ها بیشتر از ۳۰ درصد بوده است:

درصد موفقیت کدهای ارسال‌شده به کوئرا در طول شبانه‌روز

همچنین ساعت‌ ۱۸ تا ۶ صبح تنها بازه‌ی زمانی است که درصد موفقیت کدها همواره کمتر از میانگین کلی موفقیت کدها ( ۲۸/۷ درصد) بوده است.

اما این کدها در محصولات مختلف کوئرا داوری شده‌اند. ممکن است رفتار کاربران، توزیع فعالیت آن‌ها و موفقیت کُدهایشان در هر محصول در طول شبانه‌روز متفاوت باشد و بررسی جداگانه‌ی آن‌ها خالی از لطف نیست.

سامانه‌ی آموزشی

اولین محصولی که در کوئرا کدهای برنامه‌نویس‌ها را داوری کرد سامانه‌ی آموزشی (LMS) بود. توزیع زمان ارسال کدها در سامانه‌ی آموزشی (LMS) به این صورت بوده است:

تعداد کدهای ارسال‌شده به LMS کوئرا در طول شبانه‌روز

با اینکه تعداد کدهای ارسال‌شده با نزدیک شدن به شب زیاد می‌شود و در ساعت ۱۱ شب به اوج خود می‌رسد، اما بیشترین موفقیت کدها در سامانه‌ی آموزشی در ساعت‌های ۷ تا ۱۰ صبح (حداکثر ۲۸/۹۶ درصد) و ساعت‌های ۱۳ تا ۱۷ (حداکثر ۲۷/۷ درصد) بوده و بعد از آن تا ساعت  ۵ صبح روند نزولی داشته است:

درصد موفقیت کدهای ارسال‌شده به LMS کوئرا در طول شبانه‌روز

کوئرا کالج

کاربران کوئرا کالج بیشتر در ساعت‌های ۲۱، ۱۶ و ۱۷ درس‌نامه‌های کالج را خوانده‌اند:

خوانده شدن درس‌نامه‌های کوئرا کالج در طول شبانه‌روز

همچنین در کوئرا کالج، ارسال کد تمرین‌ها از ساعت ۱۰ صبح شروع به افزایش می‌کند و در ساعت‌ ۱۷ به اوج خود می‌رسد:

تعداد کدهای ارسال‌شده به کوئرا کالج در طول شبانه‌روز

درصد موفقیت کدها در کوئرا کالج در ساعت‌های ۷ تا ۱۱ به بالاترین حد خود می‌رسد (۳۴/۲ تا ۳۵/۱ درصد). پس از آن تا ساعت ۹ شب روند یکنواختی دارد (بین ۳۲/۷ تا ۳۳/۹ درصد) و از ۹ شب تا ۵ صبح روند نزولی داشته و در کمترین حد خود به ۲۸/۶۷ درصد می‌رسد:

درصد موفقیت کدهای ارسال‌شده به کوئرا کالج در طول شبانه‌روز

بانک سؤالات

اوج ارسال کد در بانک سؤالات کوئرا از ساعت ۱۶ تا ۲۰ بوده است:

تعداد کدهای ارسال‌شده به بانک سؤالات کوئرا در طول شبانه‌روز

بیشترین درصد موفقیت کدها در بانک سؤالات در ساعت‌های ۱۶، ۱۰ و ۱۷ به ترتیب با ۴۶/۶۷ درصد، ۴۰/۸۲ درصد و ۴۰/۲۷ درصد حاصل شده است. این ساعت‌ها تنها زمان‌هایی هستند که در بین محصولات مختلف کوئرا بیشتر از ۴۰ درصدِ کدهای ارسال‌شده امتیاز کامل گرفته‌اند:

درصد موفقیت کدهای ارسال‌شده به بانک سؤالات کوئرا در طول شبانه‌روز

مسابقات

در مسابقاتی که طول برگزاری آن‌ها بیشتر از ۲۴ ساعت بوده است، شرکت‌کنندگان در ساعت‌های ۱۶ تا ۱۸ و ساعت ۲۳ کدهای بیشتری ارسال کرده‌اند:

تعداد کدهای ارسال‌شده به مسابقات کوئرا در طول شبانه‌روز

در مسابقاتی با طول برگزاری بیشتر از ۲۴ ساعت، اوج موفقیت کدها به‌ترتیب در ساعت‌های ۲۲ (۳۳/۸ درصد)، ۹ (۳۳/۲۳ درصد) و ۱۶ (۳۳ درصد) بوده و در ساعت‌های ۴، ۱۳ و ۱۸ تا ۲۰ به کمترین میزان خود رسیده است:

درصد موفقیت کدهای ارسال‌شده به مسابقات کوئرا در طول شبانه‌روز

مقایسه چهار محصول

مقایسه درصد موفقیت کدهای ارسال‌شده به چهار محصول کوئرا در طول شبانه‌روز

مقایسه توزیع موفقیت کدهای ارسال‌شده در طول شبانه‌روز در ۴ محصول LMS، کالج، بانک سؤالات و مسابقات نشان می‌دهد:

۱- محصولی که در اکثر ساعات شبانه‌روز درصد موفقیت کد بیشتری دارد «بانک سؤالات» و محصولی که در اکثر ساعات شبانه‌روز درصد موفقیت کد کمتری دارد «مسابقات» است. 

  • نقطه اشتراک این دو محصول این است که فقط دارای تمرین و چالش هستند و بدون درس‌نامه می‌باشند. همچنین سؤالات مسابقات بعد از برگزاری به بانک سؤالات منتقل می‌شوند و محتوای موجود در این دو محصول یکسان هستند.
  • اما تفاوت این دو محصول در نوع چالش و پیشرفت کاربران است. کاربر در بانک سؤالات معمولاً خودش را با خودش مقایسه می‌کند و برخلاف مسابقات، کاربر دیگری برای مقایسه و برتری‌جویی وجود ندارد.

۲- دو محصول دیگر یعنی LMS و کالج، نمودار مشابهی دارند.

  • نقطه اشتراک این دو محصول، کنار هم قرار گرفتن آموزش (درس‌نامه‌ها) و حل تمرین است.
  • درصد موفقیت کدها در کالج در تمام ساعات شبانه‌روز حدود ۵ درصد بیشتر از LMS بوده است. ممکن است دلیل این اتفاق در تفاوت انگیزه و اشتیاق کاربرانِ این دو محصول باشد. اکثر کاربران LMS با اجبار نمره‌ی دانشگاهی به حل تمرین در آن می‌پردازند، اما کاربران کالج با تمایل شخصی، اقدام به خرید و گذراندن دوره‌های آموزش برنامه نویسی کوئرا کالج می‌کنند.

سن

برای بررسی درصد موفقیت کدهای کاربران در سنین مختلف، کاربرها را به ۴ دسته تقسیم کردیم:

درصد موفقیت کدهای ارسال‌شده توسط سنین مختلف به کوئرا در طول شبانه‌روز
  1. درصد موفقیت کدهای کاربران کمتر از ۱۸ سال، در اکثر ساعات شبانه‌روز بیشتر از سنین دیگر است.
  2. برخلاف دسته‌ی قبل، درصد موفقیت کدهای کاربران بین ۱۸ تا ۲۵ سال در اکثر ساعات شبانه‌روز کمتر از سنین دیگر بوده است. دلایل احتمالی این موضوع در ادامه بررسی خواهد شد.
  3. نمودار عملکرد کاربران بین ۲۵ تا ۳۵ سال با نمودار عملکرد کاربران کمتر از ۱۸ سال، شباهت و نقاط تلاقی زیادی دارد.
  4. کاربران بیشتر از ۳۵ سال، در ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح بیشتر از بقیه‌ی سنین کد موفق داشته‌اند.

بررسی ۱۸ تا ۲۵ساله‌ها

در بخش قبل دیدیم که درصد موفقیت کدهای کاربران ۱۸ تا ۲۵ساله در اکثر ساعات شبانه‌روز کمتر از سنین دیگر بوده است. کاربران در این بازه‌ی سنی بیشتر از محصول LMS استفاده می‌کنند و ممکن است اجبار نمره دانشگاهی در اینجا بر درصد موفقیت کدها تاثیر منفی خود را گذاشته باشد. برای بررسی این موضوع، نمودار بخش قبل را این بار بدون در نظر گرفتن کدهای ارسال شده در LMS مشاهده می‌کنیم:

درصد موفقیت کدهای ارسال‌شده توسط سنین مختلف به کوئرا در طول شبانه‌روز به استثنای LMS

با صرف‌نظر کردن از کدهای ارسال‌شده به LMS، مشاهده می‌کنیم که ترتیب نمودارها با همان ترتیب سنی مرتب می‌شود و در اکثر ساعات شبانه‌روز درصد موفقیت کدها با سن کاربران رابطه معکوس داشته است. به استثنای ساعات ۲۳ تا ۴ که این ترتیب به‌ هم می‌ریزد و درصد موفقیت کاربران بزرگتر از ۳۵ سال به مرور بیشتر از سنین دیگر می‌شود.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
پیمان نجفی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments