برگزاری کدکمپ مدرسه کوئرا در مدارس، مؤسسات آموزشی و پژوهش‌سراها

681

کوئرا

کوئرا کار خود را در تابستان ۱۳۹۴ در شتاب‌دهنده شریف آغاز کرد. این تیم که در ابتدا بر روی یک سامانه کمک‌آموزشی (LMS) برای کلاس‌های درس برنامه‌نویسی کار می‌کرد، رفته‌رفته رؤیای بزرگتری را برای خود ترسیم کرد: ساخت جامعه‌ای برای توسعه‌دهندگان ایران

مدرسه کوئرا

مدرسه کوئرا که یکی از مجموعه فعالیت‌های کوئراست، از بهار سـال ٩۸، فعالیت خود را برای آموزش‌ برنامه‌نویسی به دانش‌‌آموزان آغاز و تاکنون سه بوت‌کمپ آنلاین با نام کد{آپ} برگزار کرده است. دوره اول کد{آپ} به مدت دو ماه به صورت آزمایشی در مرداد و شهریور ٩٩ برگزار شد. پس از کسب نتیجه موفق، گروه دانش‌آموزی کوئرا تصمیم گرفت رویداد سه‌ماهه کد{آپ}۲ را از بهمن ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار کند. همچنین ترم تابستان کد{آپ}۳ از نیمه تیرماه با همکاری آکادمی همراه اول برگزار گردید.

هـدف از بـرگـزاری این رویدادها، ترویج بـرنـامـه‌نویسی به‌عنوان یکی از مهارت‌های اصلی عصر تکنولوژی و تقویت تفکر رایانشی بین دانـش‌آمـوزان اسـت که نـه‌تـنها در مسیرهای منتهی به رشته‌های مرتبط با ریاضی و کامپیوتر، که در هـر مسیر علمی دیگر نیز لازم و ضروری است. لازم به ذکر است که این برنامه، هم‌راستا با طرح ساحت شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش نیز می‌باشد.

کدکمپ، حضور مؤثر در مراکز آموزشی

در جریان برگزاری کد{آپ}، به‌صورت آزمایشی با برخی مدارس ارتباط جدی‌تری برقرار شد. نتایج مثبت و استقبال مدارس از دوره‌های کدکمپ باعث شد تا قدم بلندی برای حضور فعال و پررنگ در مدارس و مراکز آموزشی برداریم. 

ویژگی‌های کدکمپ به شرح زیر است:

  • محتوای آموزشی: با توجه به متفاوت بودن شرایط و نیازهای دانش‌آموزانِ دوره ابتدایی و متوسطه و اهمیت توجه به آن‌ها، دوره‌های مجزا برای این دو مقطع تحصیلی تدارک دیده شده است. محتوای آموزشی در دوره ابتدایی با رویکرد بازی‌آموزی و یادگیری برنامه‌نویسی به همراه نقاشی و انیمیشن و در دوره متوسطه با رویکرد کدآموزی و رویکرد تقویت مهارت حل مسئله، به همراه پروژه‌های جذاب و تمرینات هدفمند طراحی و تدوین شده است. محتوای آموزشی مقطع متوسطه (پایه‌های تحصیلی هفتم تا نهم) را به زبان‌های پایتون و ++C تدارک دیده‌ایم که در سه دوره ۲۴ جلسه‌ای یا شش دوره ۱۲ جلسه‌ای قابل ارائه هستند.
  • طراحی و تدوین محتوای مخصوص مربیان: مربیان و معلمان برای برگزاری کلاس‌ها در مدرسه، با چالش‌های زیادی مواجه هستند و مواردی وجود دارد که توجه کردن به آن‌ها می‌تواند کلاس‌هایی با کیفیت و راندمان بالاتری را نتیجه دهد. تیم مدرسه کوئرا این موارد را شناسایی کرده و سعی در پوشش همه نیازها دارد. از جمله «طرح درس روزانه یا سالانه (ترمیک)»، «انتظارات و اهداف هر فصل» و «پاسخ سؤالات بخش‌ها» که همگی در بخشی تحت عنوان «همیار معلم» آورده شده‌اند.
  • امکان معرفی معلم مجرب برنامه‌نویسی به مراکز: برخی از مدارسی که مخاطب برنامه‌های دانش‌آموزی هستند، در بین معلمان خود، معلم مجرب برای برنامه‌نویسی دارند. اما برخی مدارس چنین امکانی ندارند. تیم دانش‌آموزی کوئرا برای پاسخگویی به نیاز این مدارس، در بخش تربیت معلم قدم‌هایی جدی برداشته است. در این راستا، طبق نظر مدیران می‌توان معلم‌هایی که از قبل با کد{آپ} همراه بوده‌اند را به مدرسه معرفی کرد و یا معلمی که مدیر مدرسه معرفی می‌کند را به دوره‌های تربیت معلم دعوت کرد تا از نظر فنی و مهارتی، به استاندارد قابل‌قبول رسیده و در مدرسه خود به تدریس برنامه‌نویسی مشغول شود.

دیگر ویژگی‌های کدکمپ:

  • سامانه آموزش تعاملی برنامه‌نویسی: سامانه آموزشی شامل بخش‌هایی از جمله ادیتور آنلاین، داوری خودکار تمرین‌ها، دسته‌بندی تمرین‌های ارسال‌شده توسط دانش‌آموزان و رصد عملکرد دانش‌آموزان است که امکانات ویژه‌ای برای مدیریت کلاس برای معلم‌ها فراهم می‌کند.
  • رصد دانش‌آموزان و ارائه گزارش آنلاین از عملکرد فردی و گروهی

نحوه ارتباط با مدرسه کوئرا

جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه برگزاری دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی و تفکر رایانشی یا دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با برگزاری کدکمپ در مدرسه، پژوهش‌سرا یا مؤسسه آموزشی شما می‌توانید با شماره ۹۱۰۷۰۶۲۹-۰۲۱ داخلی ۴ تماس بگیرید یا اطلاعات خود را در این فرم وارد کرده تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

همچنین در رسانه‌های مدرسه کوئرا پاسخگوی شما خواهیم بود:

تلگرام پشتیبانی مدرسه کوئرا
کانال تلگرام مدرسه کوئرا
پیج اینستاگرام مدرسه کوئرا

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
جونیورا

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Sadra
Sadra
1 سال قبل

cout << “quera alieh” << endl;