مطالعه گروهی؛ مزایا و راهکارها

1060

مطالعه گروهی یک روش یادگیری فوق‌العاده است. در مطالعه گروهی، افراد روش‌های مختلف و منحصربه‌فردی را به اشتراک می‌گذارند که می‌تواند به شفاف‌سازی و تسلط بر تمامی مفاهیم در زمان امتحان کمک کند. به‌علاوه، مطالعه گروهی به شما کمک می‌کند تا دانش عمیق‌تری از مطالب به دست آورید، انگیزه بیشتری پیدا کنید و در نتیجه، آمادگی بیشتر و عملکردی بهتری در امتحانات داشته باشید.

در این مقاله مزایای مطالعه گروهی و راهکارهایی برای تشکیل یک گروه مطالعه‌ی مؤثر آورده شده است. با کمی خلاقیت و با پیروی از دستورالعمل‌های ارائه‌شده در این مقاله، می‌توانید یک گروه سازنده برای آمادگی و موفقیت در امتحانات تشکیل دهید.

مزایای مطالعه گروهی

مطالعه‌ی گروهی در زمان آمادگی برای امتحانات مزایای زیادی دارد و برای برخی افراد، بهترین راه برای مرور مطالب و آماده‌سازی است. صرف‌نظر از اینکه با یک فرد دیگر یا با یک گروه بزرگتر مطالب را مرور کنید، مطالعه گروهی همیشه مزایای خود را دارد. حتی گروه‌های مطالعه آنلاین نیز می‌توانند مفید و مؤثرتر از مرور مطالب به‌تنهایی باشند. بنابراین حتی اگر معمولاً ترجیح می‌دهید که به‌صورت انفرادی مطالعه کنید، مرور مطالب امتحانی به‌صورت گروهی تأثیر زیادی بر روی نتیجه‌ی شما در امتحان دارد. از مزایای مطالعه گروهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افراد در گروه‌های مطالعه در رقابت با یکدیگر نیستند و برای یک هدف مشترک تلاش می‌کنند و آن موفقیت و کسب نمرات خوب در امتحانات است. وقتی دانشجویان در گروه‌ها برای دستیابی به یک هدف مشابه همکاری می‌کنند، می‌توانند به یکدیگر برای تلاش بیشتر و نتیجه‌ی بهتر انگیزه دهند.
  • زمانی که تنها هستید، وسوسه به تعویق انداختن کار به‌طور غیرقابل‌مقایسه‌ای بیشتر از زمانی است که در یک محیط تعاملی هستید. در مطالعه‌ی فردی همیشه می‌توانید راه‌هایی برای توجیه و به تعویق انداختنِ شروع مطالعه بیابید. در عوض مطالعه‌ی گروهی با یک برنامه‌ی مطالعاتی مشخص و ایجاد احساس مسئولیت در برابر سایر اعضای گروه، از به تعویق انداختن مطالعه و از دست دادن زمان جلوگیری می‌کند.
  • مطالعه در گروه، یادگیری را سرعت می‌بخشد. افرادی که به‌صورت گروهی خود برای برای امتحان آماده می‌کنند، این فرصت را دارند که نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در‌مورد اینکه چرا پاسخ یک نفر از دیگری متفاوت است، بحث کنند. مرور مطالب با صدای بلند و توجه به راهکارها و روش‌های ارائه‌شده توسط دیگر اعضای گروه، به شما کمک می‌کند تا موضوعات دشوار را به خاطر سپرده و نکات مهم را بهتر درک کنید.
  • در روش مطالعه‌ی گروهی شما می‌توانید منابع مفیدی همچون جزوه‌های کلاسی، نمونه سؤالات امتحانی، برنامه‌ریزی‌های مطالعه و یادداشت‌هایی که هنگام مرور مطالب برای خود تهیه کرده‌اید را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

کوئرا در کمپین شب امتحان، جزوات متنوعی از دانشگاه‌ها و کلاس اساتید مختلف در دروس برنامه‌نویسی و همچنین آموزش‌ها و حل تمرین‌های متنی و ویدئویی را برای آمادگی در امتحانات را در دسترس شما قرار داده است.

  • بهترین راه برای یادگیری و درک چیزی، توضیح دادن آن به دیگران است. بنابراین در مطالعه‌ی گروهی شما با توضیح مفاهیم به سایر اعضای گروه، درک عمیق‌تری از مطالب و مباحث دروس به دست خواهید آورد.
  • مطالعه به‌صورت گروهی روشی عالی برای جذاب‌تر کردن جلسات مطالعه شماست. مطالعه‌ی فردی برای مدت‌زمان طولانی ممکن است بسیار خسته‌کننده باشد. زمانی که به یک گروه مطالعه بپیوندید و به‌صورت گروهی مطالعه کنید، یادگیری بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

نکاتی برای برگزاری جلسات مطالعه گروهی مؤثر

تا اینجا درمورد مزایای مطالعه‌ی گروهی صحبت کردیم، اما برنامه‌ریزی یک گروه، یافتن افرادی که به شما ملحق شوند و حفظ تمرکز همه افراد در طول مطالعه ممکن است کمی سخت باشد. در ادامه چند نکته برای کمک به تشکیل یک گروه مطالعه‌ی کارآمد توصیه شده است تا بتوانید بیشترین بهره را از مطالعه‌ در گروه ببرید.

  • گروه را خیلی بزرگ نکنید. سه تا چهار‌ نفر می‌تواند اندازه‌ی ایدئالی برای یک گروه مطالعه باشد. گروه‌های مطالعه‌ی شلوغ، ناکارآمد هستند؛ زیرا هماهنگی، برقراری ارتباط با همه اعضا و حفظ نظم و انضباط دشوار می‌شود.
  • به دنبال کسانی باشید که در کلاس‌ها هوشیار و متمرکز هستند و به شما انگیزه می‌دهند، نه افرادی که سطحی هستند و فقط به دنبال راهی آسان برای گرفتن نمره قبولی هستند.
  • اجرای یک گروه مطالعاتیِ مؤثر مستلزم برنامه‌ریزی و سازماندهی است. برای هر جلسه یک دستور کار ایجاد کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید. این کار به اعضای گروه کمک می‌کند تا از اینکه در هر جلسه قرار است چه موضوعاتی پوشش داده شوند، ایده‌ای داشته باشند و بتوانند از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنند.
  • قبل از شروع جلسات مطالعه، قوانین و دستورالعمل‌هایی را برای گروه تعیین کنید. قوانین به گروه و نیازهای شما بستگی دارد. باید قوانینی را برای جلوگیری از تأخیر، آماده نبودن، نادیده گرفتن قوانین جلسات و… در نظر بگیرید.
  • در هر جلسه باید یک نفر از اعضای گروه مسئولیت رهبری و برنامه‌ریزی جلسه را بر عهده بگیرند. داشتن رهبری که جلسه را طبق برنامه‌ریزی پیش ببرد و از بحث‌های حاشیه‌ای جلوگیری کند، تضمین می‌کند که گروه شما حداکثر بهره را از این جلسات می‌برد. اعضای گروه باید با مشورت، برنامه‌ی جلسات را تنظیم کنند. رهبر گروه فقط اطمینان حاصل می‌کند که گروه متمرکز و در مسیر مشخص‌شده باقی می‌ماند.
  • به جلسات مطالعه به‌عنوان یک امتحان شفاهی نگاه کنید و با آمادگی کامل وارد گروه شوید، اما برای شناسایی مباحثی که هنوز به آن‌ها تسلط پیدا نکرده‌اید، آماده باشید. همه مطالب باید از قبل مطالعه شده باشند تا همه با دانشی که نیاز به بازنگری مؤثر دارد در جلسه مطالعه حاضر شوند.
  • سعی کنید نمونه سؤالات امتحانی گذشته را بیابید تا متوجه شوید که قبلاً چه موضوعاتی در امتحانات مطرح شده است. این کار علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا در پاسخگویی به موضوعاتِ دشوار اعتماد‌به‌نفس بیشتری پیدا کنید، به شما این امکان را می‌دهد تا زمانی را صرف تمرین تکنیک‌های امتحان کنید.

کوئرا در کمپین شب امتحان نمونه سؤالات و تمرین‌های زیادی برای دروس «مبانی برنامه‌نویسی» و «برنامه‌نویسی پیشرفته» در اختیار شما قرار داده است.

  • در دستورکار جلسات مطالعه، زمان‌هایی را نیز به استراحت اختصاص دهید تا هیچ‌کس احساس خستگی نکند. وقفه‌های متناوب باعث می‌شود که همه در زمان‌های مطالعه فقط بر روی مرور مطالب تمرکز کرده و از مسیر مشخص‌شده خارج نشوند؛ زیرا همه می‌دانند که زمانی برای استراحت و صحبت کردن وجود دارد.
  • فراموش نکنید که در پایان هر جلسه، یک جمع‌بندی سریع داشته باشید و مطالب و ایده‌های اصلی را مرور کنید. همچنین، در انتهای جلسات زمانی را برای افراد اختصاص دهید تا بتوانند درمورد مطالبی که هنوز متوجه نشده‌اند، سؤال بپرسند.
  • با لیستی از مطالبی که هنوز کاملاً به آن‌ها مسلط نیستید و باید زمان بیشتری را صرف یادگیری کنید، از گروه خارج شوید. هنگامی که بدانید که دقیقاً نقاط ضعف شما کجاست، می‌توانید زمان بیشتری را صرف مطالعه آن‌ها کنید. پس از مطالعه‌ی گروهی، یک برنامه‌ی شخصی تهیه کنید و برای مطالعه‌ی این موارد برنامه‌ریزی کنید.
  • یک گروه چت ایجاد کنید و خارج از جلسات مطالعه نیز با اعضای گروه در ارتباط باشید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید سؤال و ابهام‌های خود را با دوستان خود مطرح کرده یا برای تنظیم جلسات بیشتر با یکدیگر هماهنگ شوید. بهتر است برای گروه چت نیز قوانینی را وضع کرده تا از حواس‌پرتی‌های اضافی جلوگیری کنید.

بسیاری از افراد از شرکت در یک گروه مطالعه اجتناب می‌کنند؛ زیرا فکر می‌کنند که یک محیط ایزوله برای تمرکز و بهره‌وری بهتر ضروری است. اگر بخواهید مطالب را فقط حفظ و کمی بعد کاملاً فراموش کنید، این روش، ایده‌ی بسیار خوبی است. اما اگر می‌خواهید درکی عمیق از مفاهیم داشته باشید، بدون شک رویکرد تعاملی نتایج بسیار بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

کوئرا در کمپین شب امتحان فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با دانشجویان دیگری که در حال درس خواندن برای همان دروس هستند، در ارتباط باشید و با یکدیگر در مورد مسائل و مباحث گفت‌وگو کنید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments