گزارش رویداد «کیوتاک – داستان موفقیت فانوس»

482

رویداد «داستان موفقیت فانوس» از سری رویدادهای کیوتاک توسط کوئرا و همکاران سیستم در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ برگزار شد. این رویداد پس از گذشت دو سال از رویداد رونمایی معماری و دیزاین سیستم همکاران سیستم در حوزهٔ فرانت‌اند با عنوان فانوس برگزار شد. در این رویداد، مدیران ارشد فنی همکاران سیستم دربارهٔ مسیری که در این سال‌ها طی کردند تا این سیستم به تکامل برسد صحبت کردند.

این رویداد شامل دو بخش اصلی بود:

۱. ارائه‌های تخصصی توسط:

  • علی بدخشان، معمار نرم‌افزار در همکاران سیستم و عضو تیم توسعهٔ رابط کاربری فانوس
  • مهدی قلعه‌نویی، توسعه‌دهنده ارشد در همکاران سیستم
  • امیررضا نائیجیان، توسعه‌دهنده ارشد در همکاران سیستم و عضو تیم زیرساخت فانوس
  • کی‌راد عباسی، توسعه‌دهنده ارشد در همکاران سیستم

ارائه اول: تولد معماری جدید

در این ارائه، علی بدخشان دربارهٔ داستان متولد شدن معماری جدید فرانت‌اند همکاران سیستم صحبت کرد؛ این‌که چه‌طور با رصد ترندهای نوآورانه در حوزهٔ نرم‌افزار و کمک گرفتن از دانش و تجربهٔ عمیق در همکاران سیستم، این معماری شکل گرفت و به سمت بلوغ حرکت کرد. او خاطرنشان کرد که تکامل این معماری هنوز به انتها نرسیده و فانوس هنوز در مسیر رشد قرار دارد.

ارائه دوم: معماری فانوس، چالش‌ها و نوآوری‌ها

مهدی قلعه‌نویی در این ارائه به بررسی معماری مایکروفرانت‌اند، چالش‌هایی که در مسیر موفقیت فانوس وجود داشت و همین‌طور مباحث خلاقانهٔ این معماری پرداخت. یکی از چالش‌هایی که در معماری مایکروفرانت‌اند وجود دارد، تصمیم‌گیری این است که تقسیم‌بندی به‌صورت عمودی انجام شود یا افقی. در فانوس، تقسیم‌بندی عمودی مورد استفاده قرار گرفته است، اما این تقسیم‌بندی به‌گونه‌ای انجام شده است که پاسخگوی نیازهایی که با تقسیم‌بندی افقی برآورده می‌شوند نیز باشد.

ارائه سوم: دیزاین سیستم، چالش‌ها و ارزش‌ها

در این ارائه، امیررضا نائیجیان دربارهٔ داستان متولد شدن دیزاین سیستم فانوس، فناوری‌های مورد استفاده در آن و چالش‌هایی که پیش آمد توضیح داد. همچنین دربارهٔ تأثیر دیزاین سیستم در توسعهٔ فرانت‌اند محصولات همکاران سیستم صحبت کرد. دیزاین سیستم، این ارزش‌ها را برای فانوس به ارمغان آورد:

  • یکپارچگی در رابط کاربری که کمک می‌کند روح برند کمپانی حفظ شود
  • یکپارچگی در تجربهٔ کاربری که باعث می‌شود کاربر برای رسیدن به اهداف یک‌دست مسیرهای مشابهی را طی کند. این مورد به کاربر کمک می‌کند تا تعامل ساده‌تری با سیستم داشته باشد
  • تضمین استانداردها
  • تسهیل و تسریع فرایند توسعه، به‌خصوص در تیم‌های محصولی

ارائه چهارم: تست خودکار، پاسخی به تهدید پیش رو در مهاجرت به فانوس

در انتها، کی‌راد عباسی به این موضوع پرداخت که در مهاجرت به فانوس چه تهدیدهایی وجود داشته‌اند و چه‌طور تست خودکار در فانوس این تهدیدها را به فرصتی برای پیشرفت در توسعه، حفظ و تضمین کیفیت فانوس تبدیل کرد.

۲. پنل پرسش و پاسخ: در این بخش، ارفع مدی به‌عنوان مجری به پرسش و پاسخ با ارائه‌دهندگان پرداخت. این پرسش‌ها، برگرفته از سؤالات کاربران در خصوص معماری و دیزاین سیستم فانوس بودند.

آمار بازدید

این برنامه در مجموع ۶۵۳ تماشاکنندهٔ مختلف داشت. متوسط تعداد تماشاکنندگان در لحظه ۲۳۸ نفر بود.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نیما حیدری‌نسب

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments