قدیمی‌ترین شرکت‌های فناوری ایالات متحده آمریکا و تاریخچه غیرمعمول آن‌ها

771
تاریخچه قدیمی‌ترین شرکت‌های آمریکا

در این مقاله تاریخچه پنج شرکت بزرگ فناوری در آمریکا و رویدادهای غیرمعمولی که منجر به ایجاد آن‌ها شده‌اند، آورده شده است؛ از حوزه‌های نفتی تگزاس و قانون تأمین اجتماعی گرفته تا هواپیماهای آزمایشی و حتی یک فیلم از شرکت دیزنی.

General Electric

شکل‌گیری شرکت جنرال الکتریک به یکی از بزرگترین مخترعان آمریکا و بنیان‌گذاری زیر‌ساخت‌های برق آمریکا بازمی‌گردد.

در سال 1890، توماس ادیسون، شرکت جنرال الکتریک ادیسون را تأسیس کرد تا تمام علایق مختلف مرتبط با الکتریسیته خود را تحت یک نام قرار دهد. او و تیمش در منلو پارک اولین لامپ رشته‌ای و اولین دینام الکتریکی را که می‌توانست سیستم‌های روشنایی تمامی محله‌ها در طول دهه 70 میلادی را تأمین کند، اختراع کردند. ادیسون، در سال 1882، با ایجاد اولین شرکت برق و ساخت اولین نیروگاه برق آمریکا در شهر نیویورک، زمینه را برای ایجاد شبكه‌های الكتریكی كه جامعه ما اكنون به آن‌ها وابسته است، به وجود آورد.

تاریخچه قدیمی‌ترین شرکت‌های آمریکا

حالا و تقریباً 125 سال بعد، GE در حال توسعه نسل بعدی سیستم‌های پیشرفته توربین بخار است. GE Healthcare همچنین در حال تحقیق بر روی نوع جدیدی از دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی مبتنی بر نانوذرات است تا آن‌ها را قادر به دیدن بیماری‌هایی مانند آلزایمر و سلول‌های سرطانی بسیار زودتر از گذشته کند.

IBM

IBM با ادغام سه شرکت بزرگ آمریکایی در قرن نوزدهم (شرکت ماشین‌سازی Tabulating، شرکت بین‌المللی Time Recording و شرکت Computing Scale) شکل گرفت.

در سال 1924، IBM که در ابتدا انواع مختلفی از ماشین‌آلات، از جمله تایمر زمان صنعتی، ترازوی تجاری و حتی برش‌دهنده‌های گوشت و پنیر را تولید می‌کرد، به شرکت بین‌المللی تجارت ماشین‌آلات (International Business Machines Corporation) تغییر نام داد تا تمرکزش در ایجاد راه‌حل‌های محاسباتی برای کسب‌وکارها را بهتر نشان دهد.

تاریخچه قدیمی‌ترین شرکت‌های آمریکا

در سال 1935، IBM یک قرارداد مهم دولتی را برای حفظ سوابق استخدام 26 میلیون نفر (بخشی از قانون تأمین اجتماعی روزولت، رئیس‌جمهور آمریکا) با دولت منعقد کرد. این کار «بزرگترین عملیات حسابداری در تمام دوران» نامیده می‌شد و موفقیت‌آمیز بودن آن جریان ثابتی از قراردادهای دولتی را روانه IBM کرد. در طول جنگ جهانی دوم، IBM تمام امکانات خود را در اختیار دولت ایالات متحده قرار داد. این شرکت برای پشتیبانی از جنگ، بمب‌افکن، تفنگ و قطعات موتور نظامی را به خط تولید خود افزود. پس از آن، کارمندان IBM به اختراع دستگاه خودپرداز، فلاپی دیسک، کارت نوار مغناطیسی و سیستم رایانه‌ای هوش مصنوعی واتسون (که نامش به رئیس سابق شرکت اشاره دارد)، پرداختند.

امروزه، محققان IBM در حال کار بر روی راه‌حل‌هایی برای همه‌چیز هستند، از محاسبات ابری و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها گرفته تا شهرهای هوشمند و فناوری نانو.

مطلب مشابه: داستان آفرینش ویژوال بیسیک؛ زبانی که ساخت ویندوز را ممکن کرد

Texas Instruments

این شرکت بر‌خلاف اسمش، کارش را از تگزاس شروع نکرده است. در سال 1930، در یک اتاق اجاره‌ای در هتلی در نیوآرک نیوجرسی، جان کارچر و اوژن مک‌درموت شروع به طراحی نوع جدیدی از ابزار ژئوفیزیکی برای جستجوی ذخایر نفت کردند. آن‌ها در ماه می همان سال، شرکت خدمات ژئوفیزیک را تأسیس کردند. این شرکت اولین شرکت مستقلی بود که در زمینه‌ی بازتاب لرزه‌ای (Reflection Seismography) تخصص داشت. این فرایند شامل انفجارهای کوچک دینامیت و سپس ثبت امواج شوک منعکس‌شده برای تعیین عمق ذخایر احتمالی نفت و گاز بود. در طول دهه 40 میلادی، این شرکت با استفاده از فناوری پردازش سیگنال خود، سیستم‌های شناسایی رادار هوایی و شناسایی زیردریایی را برای ارتش ایالات متحده توسعه داد.

تاریخچه قدیمی‌ترین شرکت‌های آمریکا

در سال 1946، این شرکت شاخه آزمایشگاهی و تولید GSI را با تمرکز بر ساخت وسایل الکترونیک نظامی و غیرنظامی افتتاح و در سال 1951، نام خود را رسماً به Texas Instruments تغییر داد. TI با تولید نیمه‌هادی‌ها، اولین مدار مجتمع، فناوری هدایت موشک و حتی اولین ماشین‌حساب دستی، نقش مهمی در رشد و توسعه صنایع مختلف داشت.

Texas Instruments اکنون روی محصولات بسیار متنوعی کار می‌کند، از سیستم‌های کمک‌کننده راننده در وسایل نقلیه گرفته تا زیرساخت‌های مخابراتی و صد‌البته ماشین‌حساب‌های مهندسی رسم نمودار.

DirecTV & HughesNet

علاقه یکی از مشهورترین هواپیماسازان آمریکا به تولید هواپیماهای سریع‌تر منجر به ایجاد تلویزیون ماهواره‌ای و اینترنت شد.

در سال 1932، هوارد هیوز، یک کارآفرین ثروتمند و مهندس هوافضا، شرکت هواپیمایی هیوز را تأسیس کرد. این شرکت به‌عنوان یک پیمانکار هوافضا و دفاعی، نمونه هواپیماهای اولیه زیادی از جمله H-4 Hercules معروف به Spruce Goose را ساخت. هیوز بسیاری از پروازهای آزمایشیِ نمونه‌های اولیه را خودش انجام داد، چندین رکورد سرعت هوایی ثبت کرد و از چندین سانحه هوایی جان سالم به در برد.

Spruce Goose
Spruce Goose

شرکت هواپیمایی هیوز همه‌چیز از هلی‌کوپترها و هواپیماهای جاسوسی گرفته تا سیستم‌های موشکی هوا‌به‌هوا را طراحی می‌کرد. یک شرکت فرعی معروف به شرکت فضایی و ارتباطات هیوز، اولین ماهواره ارتباطی ژئوسنکرون جهان را در سال 1963 پرتاب کرد و بعدها نیز یک ماه‌پیما برای ناسا ساخت. در سال 1985، جنرال موتورز شرکت هواپیمایی هیوز را خریداری و آن را با چندین شرکت دیگر ادغام کرد تا شرکت هیوز الکترونیک را ایجاد کند.

در طول دهه‌های 80 و 90، هیوز به یکی از تولیدکنندگان اصلی ماهواره تبدیل شد و در سال 1994، DirecTV را به‌عنوان اولین سرویس ماهواره‌ای پخش مستقیم پرقدرت در جهان راه‌اندازی کرد. در اوایل سال 2000، هیوز الکترونیک تصمیم گرفت تلاش خود را بر روی تجارت ماهواره متمرکز کند. در نهایت در سال 2003، بخش‌های باقی‌مانده از آن به DirecTV Group تغییر نام پیدا کرد.

امروزه DirecTV به بیش از 20 میلیون مشتری در ایالات متحده خدمات تلویزیونی ارائه می‌دهد. نام تجاری Hughes نیز با Hughes Network Systems و سرویس اینترنت ماهواره‌ای HughesNet که در سال 2011 توسط EchoStar خریداری شد، باقی مانده است.

Hewlett-Packard یا HP

دو فارغ‌التحصیل استنفورد، یک گاراژ و میکی‌ماوس همگی در شکل‌گیری آنچه که امروزه یکی از برترین شرکت‌های رایانه‌ای در جهان است، نقش داشتند.

در سال 1938، بیل هیولت و دیو پاکارد، دوستان و دانشجویان رشته مهندسی برق در دانشگاه استنفورد، خانه‌ای را در پالو آلتوی کالیفرنیا اجاره کردند تا شرکت خود را تأسیس کنند. در حالی که پاکارد و همسرش در خانه زندگی می‌کردند و هیولت در یک سوله در حیاط خانه می‌خوابید، این دو از گاراژ خانه به‌عنوان کارگاه اصلی خود و حتی از اجاق آشپزخانه به‌عنوان ایستگاه پخت رنگ برای نمونه‌های اولیه خود استفاده می‌کردند.

تاریخچه قدیمی‌ترین شرکت‌های آمریکا

برخی از اختراعات اولیه آ‌ن‌ها شامل وسیله‌ای برای تنظیم تلسکوپ‌ها، تنظیم‌کننده سازدهنی، نشانگر خط برای سالن‌های بولینگ محلی و چشم برقی برای شستشوی خودکار دستشویی‌ها بود. اسیلاتور (نوسان‌ساز) صوتی تنظیم‌شده با مقاومت (مدل 200A) اولین موفقیت بزرگ آن‌ها بود که یک روش عملی و کم‌هزینه برای تولید فرکانس‌های با کیفیت بالا را ارائه می‌داد. یک مهندس صدا در استودیوی والت دیزنی تحت‌تأثیر این دستگاه قرار گرفت و همین باعث شد که دیزنی هشت اسیلاتورهای صوتی کمی اصلاح‌شده (مدل 200B) را برای استفاده در تولید فیلم مشهور Fantasia، از آن‌ها خریداری کند.

این دو پس از تصمیم‌گیری در‌مورد نام شرکتشان با شیر یا خط انداختن، در اول ژانویه 1939 همکاری خود را رسمی کردند و هیولت-پاکارد متولد شد! HP اولین تولید‌کننده رایانه شخصی در جهان شناخته می‌شود و همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی در جهان است. علاوه بر لپ‌تاپ، تبلت و چاپگرها، HP همچنین نرم‌افزارها، سرورها و راه‌حل‌های مبتنی بر سرویس ابری را برای طیف وسیعی از صنایع و مشاغل ارائه می‌کند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
علیرضا اسماعیلی

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments