ویژگی‌های یک مدیر فنی نرم‌افزار فوق‌العاده

1458

ویژگی‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند از شما یک مدیر فنی نرم‌افزار فوق‌العاده بسازند، اما مهم‌ترین آن‌ها چه ویژگی‌هایی هستند؟

تعیین مسئولیت‌های اعضای گروه و نظارت بر آن‌ها، به تنهایی شما را تبدیل به یک مدیر فنی موفق نمی‌کند. برای تبدیل شدن به یک مدیر فنی فوق‌العاده باید مهارت‌های نرم مختلفی را در خود تقویت کنید. طبق نتایج یک نظرسنجی، یکی از بهترین راه‌ها برای ترغیب تیم‌های فنی، از طریق ویژگی‌ها و مهارت‌های اجتماعی است.

خوشبختانه برای تبدیل شدن به یک مدیر فنی فوق‌العاده، لازم نیست که با این مهارت‌های نرم متولد شده باشید، فقط باید آن‌ها را پرورش دهید. در ادامه مطلوب‌ترین ویژگی‌ها و مهارت‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا یک مدیر فنی نرم‌افزار فوق‌العاده شوید، آورده شده است:

در تصمیم‌گیری قاطع باشید

کار تیم فنی تماماً حل مسئله است و از آنجایی که مدیران فنی، مسئولیت عملکرد تیم خود را بر عهده دارند، تردید‌های بسیاری می‌تواند در مسیر کار آن‌ها وجود داشته باشد. از این رو Hackernoon تصمیم‌گیری را دست‌کم‌گرفته‌شده‌ترین مهارت در مهندسی نرم‌افزار معرفی کرده است.

در مسیر توسعه‌ی نرم‌افزار، ابهام‌ها و تکرارهای زیادی برای حل یک مشکل وجود دارد. یک رهبر فوق‌العاده، تیم‌ فنی را از سکون خارج کرده و به مسیری مشخص هدایت می‌کند. این بدان معنا نیست که خودتان، به‌تنهایی، کنترل امور را در دست بگیرید. قبل از اینکه در مورد چیزی تصمیم‌گیری کنید، از ذهن جمعیِ خلاق تیم برای ایده‌ها، از جمله نظراتی که مخالف رویکرد پیشنهادی شما هستند، استفاده کنید.

برای جلوگیری از بحث و بررسی بی‌پایانِ جوانب در تصمیم‌گیری‌های گروهی، Stef، که خود را «یک علاقه‌مند agile و توسعه‌دهنده نرم‌افزار» می‌نامد، پیشنهاد می‌کند که یک مالک محصول (Product Owner) را برای انتقال نظرات اعضای تیم فنی تعیین کنید. علاوه بر این، به منظور کاهش تنگناها، تصمیمات برگشت‌ناپذیر را به شکلی متفاوت از تصمیمات برگشت‌پذیر ارزیابی کنید.

Vincent Oliveira، مدیر ارشد فناوری LuckyCart، به مدیران فنی توصیه می‌کند که تمام تصمیمات تیم خود را در یک «دفترچه تصمیمات فنی» ثبت کنند و به طور خلاصه توضیح دهند که چگونه به هر تصمیم رسیده‌اند. این کار نحوه تصمیم‌گیری‌های آینده تیم را بهتر نشان می‌دهد و راه را برای یک روند سریع‌تر در آینده هموار می‌کند.

هنگامی که در مورد یک برنامه تصمیم گرفتید، در جهت انجام آن پیش بروید و در صورت مواجه شدن با چالش‌های جدید، اراده خود را از دست ندهید. به این ترتیب توسعه‌دهندگان تیم شما، بی‌هدفی شایعی که می‌تواند تیم‌های فنی را آزار دهد، احساس نخواهند کرد و به خاطر آن از شما تشکر خواهند کرد.

شفاف و ارتباطی باشید

«شفافیت» و «ارتباط برقرار کردن» لزوماً یک چیز نیستند، اما یک مدیر ارشد خوب هر دوی آن‌ها را به صورت هم‌زمان اجرا می‌کند.

پلتفرم فریلنسری Upwork، سیاست «نهایت شفافیت» را اتخاذ کرده است. سیاستی که مدیران فنی را تشویق می‌کند تا با تیم خود در انتقال واضح اهداف تجاری و همچنین موفقیت‌ها و شکست‌های شخصی صادق باشند. این رویکرد همچنین به معنای اعتراف آن‌ها به اشتباهاتشان است.

این سیاست، محیطی را برای رشد رفتارهای سازنده ایجاد می‌کند؛ محیطی که در آن اعضای تیم می‌توانند اشتباهاتشان را بپذیرند، به مدیران خود بازخورد دهند و عنصر پیش‌بینی‌پذیری را ارائه دهند. این موارد، اصول اولیه‌ی یک محیط کار امن (از نظر روانی) و از بهترین استراتژی‌های استخدام و نگهداشت افراد هستند.

مدیران فنی که به شفافیت و ارتباطات اهمیت می‌دهند، در تیم‌های خود امنیت روانی ایجاد می‌کنند.

با افزایش تیم‌های توزیع‌شده، متنوع و دورکار، توانایی برقراری ارتباط اهمیت بسیاری پیدا است. نحوه ارتباط شما با اعضای تیم مهم است. برای مثال، مکتوب‌کردن مکالمات ضروری شما با اعضای حضوری تیم، برای اعضای توزیع‌شده کلیدی است. شما همچنین باید از همه‌ی موانع فرهنگی و زبانی آگاه باشید.

اگر پروژه‌های برون‌سپاری‌شده و کارمندان قراردادی را مدیریت می‌کنید، به مواردی که باید در مورد آن‌ها صحبت شود، توجه کنید. برای مثال، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها در مورد انتظارات مشتری یا تنظیم گزارش‌های وضعیت ارتباطی، مطلع و هماهنگ هستند.

به منظور توسعه‌ی فعالانه‌ی این مهارت نرم، از اعضای تیم خود بخواهید که اهداف بعدی تیم را توضیح دهند. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا ارزیابی دقیقی از نحوه‌ی عملکرد خود در انتقال اطلاعات ضروری به اعضای تیم داشته باشید.

سازنده‌ی تیم باشید، نه یک مدیر خرد

مدت زمان زیادی از ظهور COVID-19 می‌گذرد و برخی از اعضای تیم شما ممکن است هرگز یکدیگر را ملاقات نکرده باشند. اعضای تیم‌هایی که با یکدیگر راحت و صمیمی هستند، بهتر همکاری می‌کنند. نتایج یک نظرسنجی نشان داده است که توسعه‌دهندگانی که با هم کدنویسی می‌کنند، موفقیت بیشتری کسب می‌کنند.

Codility برای کمک به ایجاد صمیمیت بین اعضای تیم‌های ترکیبی (hybrid)، طرحی با عنوان چهارشنبه‌های کاری آنلاین را اجرا کرده است. بر اساس این طرح، همه افراد باید در یک روزِ مشخص از هفته، از خانه کار کنند. این کار به اعضای تیم حضوری کمک کرده است تا نیازهای همکاران دورکار خود را بهتر درک کنند.

ویژگی تیم‌سازی خود را با استفاده از ابزارهای همکاری تقویت کنید. برای مثال، اگر چندین عضو تیم می‌خواهند یک توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار جدید را استخدام کنند، فرایند را از طریق یک پلتفرم استخدام اشتراکی، مجازی‌سازی کنید.

برای موفقیت در تیم‌سازی نباید مدیریت خرد (micromanagement) را در پیش بگیرید. هیچ چیزی تفرقه‌انگیزتر و تضعیف‌کننده‌تر از این نیست که توسط شخصی که به شما و کارتان اعتماد ندارد، رهبری شوید؛ تجربه‌ای که در توسعه‌ی نرم‌افزار، غیر‌معمول نیست.

مطلب مشابه: اعتماد؛ حلقه مفقوده مدیریت عملکرد

برخی از مدیران، رویکرد مقایسه‌ی عملکرد اعضای تیم را در پیش می‌گیرند، اما این رویکرد هرگز جواب نمی‌دهد. حس رقابت را در تیم خود تشویق نکنید. این کار یک محیط کاری خصمانه ایجاد می‌کند، نه یک محیط کاری منسجم.

تیم‌های دورکار، مستعد مدیریت خرد توسط مدیران فنی نامطمئن یا بی‌تجربه هستند و تیم‌های چابک، ذاتاً می‌توانند محلی برای رشد رفتارهای مدیریت خرد باشند. بنابراین بسیار مهم است که علائم و همچنین راه‌حل‌ها (مانند تمرین دست کشیدن از کنترل، دادن فضا به اعضای تیم برای درس گرفتن از اشتباهات و تمرین برقراری ارتباط مؤثر) را بدانید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
armagg
armagg
2 سال قبل

چه قدر همه ویژگی های توی مدیر فنی ما هست به به