نویسندگی؛ مهارتی دست‌کم‌گرفته‌شده در مهندسی نرم‌افزار

637
نویسندگی در مهندسی نرم‌افزار

گرگلی اروس- من از زمان منصوب شدنم به سمت مدیر مهندسی، مربی چندین مهندس نرم‌افزار باتجربه برای رشد بیشتر آنها در زمینه حرفه‌ای بوده و متوجه چندین مهارت شده‌ام که اهمیت پرورش آنها معمولاً دست‌کم گرفته می‌شود؛ مهارت‌هایی که به‌طرز قابل‌توجهی، عملکرد هر توسعه‌دهنده‌ای را بهبود می‌بخشند. یکی از این مهارت‌ها نویسندگی است.

اکثر مهندسان نرم‌افزار در درجه اول تمرکزشان را بر کسب مهارت در نوشتن کد می‌گذراند. مهارت در نوشتن کد برای تبدیل شدن به یک مهندس خیلی خوب در یک تیم با اندازه متوسط کافی است، ولی شرکت‌های موفق دائماً در حال رشد هستند. دیر یا زود، تیم مهندسین نرم‌افزار آن‌ها فراتر از چند ده نفر خواهد شد؛ محیط شرکت گسترش خواهد یافت؛ افراد در طبقات مختلف پخش می‌شوند؛ دفترهای جدیدی باز می‌شود و نهایتاً ارتباط رو‌در‌رو کافی نخواهد بود و سایر راه‌های ارتباطی مثل ایمیل، چت یا تماس تصویری اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. البته این سرعت رشد برای شرکت‌های مختلف متفاوت است. این فرایند در بعضی از شرکت‌ها سال‌ها طول می‌کشد، درحالی‌که برخی از موفق‌ترین شرکت‌ها بسیار سریع‌تر گسترش پیدا می‌کنند.

مطلب مرتبط: چگونه یک نویسنده فنی شویم؟

از آنجایی که پیام‌ها در سازمان‌های بزرگ باید به گروه وسیع‌تری از افراد برسد، نوشتن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این سازمان‌ها، نوشتن راهی برای تأثیرگذاری، ارتباط و گفتگو با توسعه‌دهندگان و تیم‌هایی است که در نزدیکی آن‌ها کار نمی‌کنند. نوشتن برای ماندگاری افکار، تعاملات و تصمیمات ضروری است و آنها را در دسترس طیف وسیع‌تری از افراد قرار می‌دهد. تصمیمات و پیشنهادات، دستورالعمل‌های کدگذاری، الگوهای کدنویسی، بررسی و تحلیل عملکرد و تأثیرگذاری پروژه‌ها، یادگیری‌ها، کتاب‌های راهنما، راهنماهای دیباگ و حتی بررسی کدها و… مواردی هستند که باید ثبت و ماندگار شوند.

نویسندگی در مهندسی نرم‌افزار

برای اینکه افراد دیگر چیزی که شما نوشته‌اید را بخوانند، باید آن را خوب بنویسید. اگر از همان اول توجه آنها را جلب کنید، به خواندن ادامه می‌دهند و نهایتاً پیامی که قصد داشته‌اید منتقل کنید را دریافت می‌کنند. همچین افراد بیشتری به شما پاسخ می‌دهند و درخواست شما را بدون برداشت اشتباه انجام می‌دهند. با خوب‌نویسی، می‌توانید توانایی خود را در برقراری ارتباط مؤثر با چندین تیم، یک سازمان و یا در سراسر شرکت ارتقا دهید. توانایی برقراری ارتباط و نفوذ، فراتر از تیم اطراف شما، مهارتی لازم و اساسی برای مهندسان در حال ورود به رده ارشد است.

مطلب مرتبط: جهنم آموزش یا چگونه توسعه‌دهنده نشویم

خب، چگونه در نوشتن مهارت پیدا کنیم؟ درست مثل هر مهارت دیگری، برای تقویت این مهارت نیز باید اصول آن را بشناسیم، تمرین کنیم، بازخورد بگیریم و همین روند را دوباره تکرار کنیم.

برای یادگیری اصول نگارش، کتاب‌ها منبع خوبی برای شروع هستند. دو کتابی که من همیشه به مهندسان دیگر برای شروع پیشنهاد می‌کنم «On Writing Well: The Classic Guide to Writing Nonfiction» و « The Sense of Style: The Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century» هستند.

تسلط به اصول نوشتن، خواندن مجدد متن‌هایی که نوشته‌اید و ویرایش بی‌رحمانه‌ آن‌ها قدم بعدی برای نویسنده بهتر شدن است. شما باید خودتان را به‌جای فرد مقابل گذاشته و از خودتان بپرسید که آیا توجهش را از همان ابتدا جلب کرده‌اید یا نه. به چالش کشیدن خود برای نوشتن جملات کوتاه‌تر و نوشتن دوباره محتوای متن‌ها، یکی دیگر از راه‌های تقویت نگارش است. برنامه‌هایی مثل Grammarly و Hemingway هم کمک بسیاری به شما می‌کنند. درخواست بازخورد در‌مورد ایمیل‌ها و مستندات، از افرادی که خوب می‌نویسند هم یکی دیگر از راه‌های پرورش مهارت نوشتن است.

این‌ها فقط نصیحت‌ها و توصیه‌های من نیستند. افراد حرفه‌ای هم توصیه‌های مشابهی دارند. مثل کارمند شماره 8 سابق و نایب‌رئیس ارشد کنونی گوگل، Urs Hölzle، که معتقد است نگارش واضح یک توانایی فوق‌العاده برای مهندسان است.

مهندسان اغلب اهمیت خوب نوشتن را دست‌کم می‌گیرند. روی این مهارت سرمایه‌گذاری کنید تا توانایی‌تان در رساندن پیام به دیگران را تقویت کرده و به یک مهندس تأثیرگذار تبدیل شوید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
علیرضا اسماعیلی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments