بهتر است به توسعه‌دهنده شدن فکر کنید اگر…

1254
توسعه‌دهنده موفق

با توجه به تقاضای فراوان شرکت‌ها به برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها یا سایر سیستم‌های زیرساختی، فرصت‌های شغلی زیادی برای توسعه‌دهندگان وجود دارد. اما از کجا بدانیم که ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار موفق را داریم؟ در ادامه برخی از ویژگی‌های شخصیتیِ مشترک میان توسعه‌دهندگان موفق را معرفی خواهیم کرد. اما قبل از هر چیز اجازه دهید کمی در مورد توسعه نرم‌افزار صحبت کنیم.

توسعه‌دهنده نرم‌افزار چه کاری انجام می‌دهد؟

توسعه‎‌دهندگان نرم‌افزار در واقع نیروهای فعال پشت‌پرده اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی هستند که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این برنامه‌ها از ایمیل‌ها و رسانه‌های اجتماعی گرفته تا سیستم‌عامل‌هایی که اجرای برنامه‌ها را برعهده دارند، شامل می‌شوند.

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و نرم‌افزار، برنامه‌های کامپیوتر و تلفن همراه را برای انجام وظایف خاصی توسعه می‌دهند. در حالی که توسعه‌دهندگان سیستم، سیستم‌عامل‌هایی را برای پشتیبانی از این اپلیکیشن‌ها ایجاد می‌کنند. مهم نیست در چه زمینه یا کدام مسیر فعالیت کنید، ویژگی‌هایی که از آن‌ها استفاده خواهید کرد (تفکر تحلیلی، خلاقیت و حل مسئله) مشابه هستند.

بهتر است به توسعه‌دهنده شدن فکر کنید اگر…

به کار تیمی علاقه دارید

علی‌رغم تصور بسیاری از افراد، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تمام وقت خود را در یک اتاق تاریک و با چشمانی خسته از خیره شدن طولانی‌مدت به مانیتور، نمی‌گذرانند. ممکن است برخی مواقع توسعه‌دهندگان به‌تنهایی بر روی بخشی از پروژه کار کنند، اما زمان زیادی را نیز به همکاری با سایر افراد تیم و مشورت در خصوص اهداف و استراژی‌ها می‌پردازند.

Mark Tinnelly، یکی از توسعه‌دهندگان CardioTech می‌گوید: «در شرکت من، توسعه‌دهندگان تازه‌کار اغلب کدهای توسعه‌دهندگان ارشد را اصلاح می‌کنند و این موضوع هیچ اشکالی ندارد. هیچ فردی نمی‌تواند از همه‌چیز آگاهی داشته باشد. بنابراین ما با هم کار می‌کنیم تا ایده‌ها را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از یکدیگر یاد بگیریم. نقد کردن و انتقاد‌پذیر بودن یک جزء کلیدی برای اطمینان از عملکرد صحیح تکنولوژیِ در حال توسعه و برآورده شدن نیاز‌های کاربران محسوب می‌شود.»

علاوه بر سایر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، شما با مشتریان و سهام‌داران نیز همکاری خواهید کرد تا از برآورده شدن اهداف آن‌ها اطمینان حاصل کرده و آن‌ها را در جریان پیشرفت پروژه قرار دهید. Colin Ma، استراتژیست ارشد Study Prep Lounge می‌گوید: «در حالی که همکاری یکی از مورد‌غفلت‌قرارگرفته‌ترین مسئولیت‌های یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار است، در بسیاری از مواقع، شناسایی نیازهای سهام‌داران یا مشتریان نیمی از کار به حساب می‌آید.»

با اینکه پروژه‌های توسعه نرم‌افزار زمان‌بر هستند، اما همکاری مؤثر نه‌تنها می‌تواند روند انجام کار را راحت‌تر کند، بلکه دستیابی به هدف نهایی را نیز لذت‌بخش‌تر می‌کند.

در حل مسئله استعداد دارید

توسعه‌دهنده موفق

حل مسئله یک جزء اساسی در توسعه نرم‌افزار است. اگر شما فردی هستید که مایلید از ارتباط میان اجزائی که به وضوح به یکدیگر مرتبط نیستند، سر دربیاورید، احتمالاً در حل مسئله نیز مهارت دارید. پس اگر از بررسی یک موضوع و تلاش برای حل آن از زاویه‌ای بهتر هیجان‌زده می‌شوید و در طول مسیر حل آن دلسرد و ناامید نمی‌شوید، توسعه نرم‌افزار می‌تواند حرفه خوبی برای شما باشد.

از نوشتن کد گرفته تا اطمینان از عملکرد خوب یک برنامه در سطوح مختلف معماری، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در حال حل مسئله هستند. بنابراین شما باید به حل مسئله علاقه‌مند باشید تا بتوانید از کاری که حداقل 8 ساعت در روز را به آن اختصاص می‌دهید، لذت ببرید.

در موسیقی استعداد دارید

حتماً شما هم در مورد ارتباط بین استعداد موسیقی و استعداد ریاضی افراد شنیده‌اید. با اینکه هنوز هم بحث‌های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، اما به‌راحتی می‌توان به شباهت خواندن نت‌های موسیقی و کدنویسی پی برد. یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید و کدنویسی، درست مانند یادگیری نواختن یک ساز موسیقی به مهارت و تمرین فراوانی نیاز دارد. علاوه بر این، توسعه نرم‌افزار هم مانند خواندن یا نواختن یک قطعه موسیقی ارتباط زیادی با شناسایی و دستکاری الگوها دارد. پس اگر به نواختن یک ساز یا خواندن نوت‌ها علاقه دارید، نصف راه را رفته‌اید.

موسیقی‌دانان برای بداهه‌نوازی به مهارت‌های تحلیلی و طبیعت شهودی نیاز دارند.این ویژگی‌ها در زمان طراحی یک سیستم نرم‌افزاری جدید یا ساخت یک اپلیکیشن موبایل، به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیز کمک خواهند کرد. موسیقی‌دانان و توسعه‌دهندگان باید به سؤالاتی همچون «چگونه» و «چرا» پاسخ دهند تا بتوانند محصول بهتری خلق کنند.

شباهت‌های بسیاری نیز میان نحوه همکاری موسیقی‌دانان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار وجود دارد. توسعه نرم‌افزار همانند نواختن در یک گروه موسیقی است. با اینکه کار گروهی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد، اما نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت.

ممکن است علاقه‌مند باشید: نویسندگی؛ مهارتی دست‌کم‌گرفته‌شده در مهندسی نرم‌افزار

نظم و ترتیب را دوست دارید

اگر فردی هستید که وسایل را با نظم و ترتیب خاصی می‌چینید یا دوست دارید اتاقتان تمیز و مرتب باشد، خبر خوبی برایتان داریم! از آنجایی که توسعه نرم‌افزار چیزی جز نظم و اطمینان از طی شدن مراحلِ ایجاد و طراحی برنامه‌ها با یک ترتیب منطقی نیست، علاقه به سامان‌دهی و نظم دادن به وسایل، احتمالاً موفقیت شما را در حوزه توسعه نرم‌افزار به دنبال خواهد داشت.

تمایل شما به چیدن مدادشمعی‌ها به ترتیب رنگ‌های رنگین‌کمان در زمان کودکی و یا به ستوه آمدن شما از کشوی نامرتب خواهرتان، همه نشان‌دهنده طبیعت نظم‌دوست شما هستند. مهارت سامان بخشیدن و نظم دادن به شما کمک می‌کند تا برای بهبود کدهای خود روش‌های بالقوه‌ای را پیدا کنید.

تجربه چیزهای جدید شما را هیجان‌زده می‌کند

تکنولوژی با سرعتی حیرت‌انگیز در حال پیشرفت است، بنابراین یک توسعه‌‌‌دهنده نرم‌افزار بایستی از پیشرفت و تغییرات این حوزه آگاه باشد و به صورت پیوسته دانش خود را به‌روز کند.

از تغییرات کدنویسی گرفته تا الزامات شرکت و ویژگی‌های به‌خصوصی که کاربران نیاز دارند، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باید از همه این موارد آگاه باشند تا بتوانند با روش‌های جدید به حل مسائل بپردازند. بنابراین شما باید دائماً از اخبار صنعت، معیارهای کلیدی، اصول مدیریت پروژه و روند آن مطلع باشید.

به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، شما نمی‌توانید منتظر بمانید تا فردی دیگر ابتکار عمل به خرج داده و آنچه که باید بدانید را به شما آموزش دهد. توسعه‌دهندگان موفق تحت هر شرایطی برای مشکلات راه‌حل پیدا می‌کنند. یادگیری یک مهارت جدید ممکن است مستلزم تحقیق و جستجوی منابع، مشورت با افراد مطلع و شرکت در دوره‌های آموزش برنامه نویسی باشد.

دلسرد نمی‌شوید

توسعه‌دهنده موفق

بدون شک کدنویسی کار آسانی نیست. شما نه تنها باید به صورت مداوم مشکلات و مسائل را حل کرده و خود را با شرایط و تغییرات جدید وفق دهید، بلکه بایستی کد‌ها را به خاطر بسپارید، دستورالعمل‌های شرکت را به یاد داشته باشید و اشتباهات خود را اصلاح کنید.

حفظ انگیزه در شرایط سخت و دشوار بسیار اهمیت دارد. ممکن است یک جایی از کار به دلیل تمام اشتباهاتی که انجام می‌دهید، از ادامه مسیر دلسرد شوید. اما باید متمرکز بمانید… صبور بودن یک جزء اساسی در فرایند توسعه نرم‌افزار است.

در توسعه نرم‌افزار ممکن است بخش‌هایی از کد که ظاهراً به تنهایی کار می‌کنند، در زمان تعامل با دیگر کدها، کاملاً دچار اشکال شوند. رفع چنین مسائلی نیازمند میزان قابل‌توجهی آزمون و خطا است. بنابراین داشتن روحیه‌ی حفظ انگیزه در شرایط دشوار یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود.

ممکن است علاقه‌مند باشید: چگونه به‌عنوان توسعه‌دهنده دورکار با‌انگیزه بمانیم

از حل پازل لذت می‌برید

بعضی اوقات کد‌نویسی به معنای داشتن تعداد مشخصی قطعه و قرار دادن آن‌ها به یک ترتیب صحیح است. پس اگر شما هم فردی هستید که ساعت‌ها پشت میز آشپزخانه درباره حل یک پازل هزار‌تکه فکر می‌کنید، احتمالاً توسعه‌دهنده موفقی خواهید شد. برنامه‌نویسی چیزی جز کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل برای ایجاد یک برنامه کاملاً جدید یا حل مشکلات یک برنامه قدیمی نیست.

همانند یک پازل هزار‌تکه بزرگ، توسعه نرم‌افزار نیز مستلزم پایداری است. یک پروژه می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد. اگر به یافتن راه‌حل‌های استراتژیک علاقه‌مند هستید و از یک بازی طولانی لذت می‌برید، توسعه نرم‌افزار می‌تواند شغل مناسبی برای شما باشد.

عاشق تکنولوژی هستید

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما علاقه به تکنولوژی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ضروری است. این شیفتگی تنها علاقه به ویژگی‌ها یا قابلیت‌های هیجان‌انگیز بازی‌ها، برنامه‌ها و گجت‌های جدید نیست، بلکه اشتیاق به درک نحوه عملکرد آن‌ها است. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار سازندگان ذاتی هستند و دوست دارند روش‌هایی را برای پیاده‌سازی جدیدترین و بهترین نوآوری‌ها پیدا کنند.

آیا می‌توانید خود را یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار تصور کنید؟

فکر می‌کنید ویژگی‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد را دارید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است، احتمالاً توسعه‌دهنده نرم‌افزار موفقی خواهید شد. البته برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار موفق به چیزهایی بیش از استعداد و مهارت‌های ذاتی نیاز دارید و آن هم یادگیری مهارت‌های برنامه‌نویسی است.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سینا
سینا
1 سال قبل

شرکت ها و هلدینگ هایی مانند هزاردستان، سرافراز، غدیر و… به دنبال برنامه نویس های های حرفه ای و یا ایده های نو برای جذب سرمایه برای آن‌ها هستند.

نگین
نگین
4 ماه قبل

من فکر می‌کنم اگر 70 الی 80 درصد این ویژگی‌ها رو هم داشته باشیم می‌تونیم شروع کنیم؛ چون به اصطلاح بخش زیادی از مسیر رو رفتیم و می‌تونیم روی بقیه‌ی ویژگی‌ها کار کنیم و اون‌ها رو پرورش بدیم. به‌شرطی‌که علاقه‌ی زیادی به توسعه‌دهنده شدن داشته باشیم.
ممنون بابت مقاله‌ی مفید و آگاهی‌بخشتون