راهنمای جامع استخدام برنامه نویس فرانت اند

2083

بالا بودن تقاضا برای استخدام برنامه نویس فرانت اند، بسیاری از افراد را با پرسش‌های مختلفی مواجه می‌کند. یک توسعه‌دهنده‌ی فرانت‌اند دقیقاً چه وظایفی را برعهده دارد؟ یک توسعه‌دهنده‌ی فرانت‌اند باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟ دستمزد توسعه‌دهندگان فرانت‌اند چقدر است؟ آیا بدون مدرک دانشگاهی هم می‌توان توسعه‌دهنده‌ی فرانت‌اند شد؟

در این مطلب، علاوه بر پاسخ به این سؤالات، شما را با نکاتی کاربردی که در هنگام تنظیم رزومه، ارسال پورتفولیو و انجام مصاحبه‌ی فنی لازم است آن‌ها را در نظر داشته باشید، آشنا خواهیم کرد. در پایان این مقاله، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا برنامه‌نویسی Front-End می‌تواند حرفه‌ی مناسبی برای شما باشد یا خیر.

پیش از آشنایی با مراحل استخدام برنامه نویس فرانت اند، خوب است با وظایف و حوزه‌ی فعالیت آن‌ها در یک پروژه آشنا شوید. 

توسعه‌دهندگان فرانت‌اند چه کاری انجام می‌دهند؟

Front-End حوزه‌ای از توسعه وب است که بر تجربه‌ی کاربر و آنچه کاربران در سمت خود می‌بینند تمرکز دارد. توسعه‌ی فرانت‌اند شامل تبدیل کد ساخته‌شده توسط توسعه‌دهندگان بک‌اند به یک رابط گرافیکی است و البته اطمینان از اینکه که داده‌ها به فرمتی که خواندن و درک آن‌ها آسان باشد نمایش داده می‌شوند.

وظیفه‌ی توسعه‌دهنده فرانت‌اند ایجاد هر چیزی است که کاربر با آن تعامل دارد؛ به عنوان مثال طراحی، صفحه‌آرایی، محتوا، دکمه‌ها، تصاویر و پیوندهای داخلی. از آنجایی که توسعه‌دهندگان Front-End با طراحان وب و توسعه‌دهندگان بک‌اند کار می‌کنند، هم به خلاقیت و هم به دانش تکنولوژی نیاز دارند. به عبارت ساده‌تر، یک مهندس فرانت‌اند در نقطه تلاقی هنر و منطق فعالیت می‌کند.

یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند طرح ساخته‌شده توسط طراح را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم‌ورک‌های مختلف پیاده‌سازی می‌کند. به‌علاوه یک برنامه‌نویس فرانت‌اند باید سرعت و کارایی وب‌سایت را به‌گونه‌ای بهینه کند که سایت یک تجربه کاربری عالی را ارائه دهد. همچنین توسعه‌دهندگان فرانت‌اند باید اطمینان حاصل کنند که وب‌سایت یا اپلیکیشن وب در دستگاه‌های مختلف قابل‌استفاده است و در سیستم‌عامل‌ها و مرورگرهای مختلف به‌درستی نمایش داده می‌شود. گذشته از همه‌ی این‌ها، توسعه‌دهندگان Front-End باید دائماً در‌مورد نحوه تعامل افراد با وب‌سایت یا نحوه جست‌وجوی آن‌ها فکر کنند.

توسعه‌دهندگان فرانت‌اند از چه زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند؟

توسعه‌دهندگان فرانت‌اند مسئول پیاده‌سازی طرح‌ها و مفاهیم روی وب هستند و ابزار‌های اصلی آن‌ها HTML ،CSS و JavaScript است. HTML ساختار را ارائه می‌کند، CSS برای طراحی آرایش بصری و صفحه‌آرایی استفاده می‌شود و از JavaScript برای ایجاد عناصر تعاملی و پویا در یک وب‌سایت استفاده می‌شود.

توسعه‌دهندگان فرانت‌اند از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های این سه زبان نیز برای سهولت توسعه استفاده می‌کنند. احتمالاً محبوب‌ترین آن‌ها فریم‌ورک Bootstrap است که سایت را با همه مرورگرها سازگار می‌کند و اطمینان می‌دهد که وب‌سایت در هر صفحه نمایشی درست به نظر می‌رسد. توسعه‌دهندگان فرانت‌اند از فریم‌ورک‌های JavaScript مانند AngularJS و کتابخانه‌هایی مانند ReactJS نیز استفاده می‌کنند.

مسئولیت‌ یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند چیست؟

در ادامه مبحث استخدام برنامه نویس فرانت اند، لازم است با مسئولیت‌های این دسته از توسعه‌دهندگان آشنا شوید.

مسئولیت‌های یک برنامه‌نویس Front-End بستگی زیادی به شرکت، پروژه و الزامات آن، و خواسته‌های کارفرما دارد. اما به طور کلی توسعه‌دهندگان فرانت‌اند با مشتری در تعامل بوده تا بتوانند نیازهای آن‌ها را شناسایی کنند. پس از آشنایی با نیازهای مشتری، آن‌ها از مهارت‌های برنامه‌نویسی و سایر قابلیت‌های هنری یا توانایی خود در زمینه‌ی ایجاد تجربه‌ی کاربری استفاده می‌کنند تا راهکار مناسبی را ارائه دهند.

به علاوه توسعه‌دهندگان فرانت‌اند با طراحان تیم UI و UX همکاری نزدیکی دارند تا ایده‌های آن‌ها را عملی کرده و رابط کاربری بی‌عیب‌ونقص و مطلوبی در اختیار کاربران قرار بگیرد. پس از اتمام فرایند ایجاد سایت، آن‌ها مسئولیت نگهداری، آزمایش، توسعه و ارتقا مداوم ویژگی‌های وب‌سایت را برعهده دارند.

به صورت کلی شرح مسئولیت‌های شغلی برنامه‌نویسان فرانت‌اند می‌تواند شامل برخی یا همه‌ی موارد زیر باشد:

  • استفاده از HTML ،JavaScript و CSS برای پیاده‌سازی مفاهیم
  • نگهداری و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها و رابط کاربری
  • اولویت‌بندی محصولات و ویژگی‌ها برای تجربه کاربری
  • تولید و همچنین نگهداری رابط کاربری کاربرپسند و کاربردی
  • مدیریت و بهینه‌سازی گردش کار نرم‌افزار
  • پیاده‌سازی شیوه‌های SEO Onpage
  • پیاده‌سازی عناصر بصری با هر پلتفرم و مرورگر
  • تست قابلیت استفاده از وب‌سایت برای رفع خطاها و اشکالات

یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، برنامه‌نویسی Front-End را می‌توان نقطه‌ی تلاقی هنر و برنامه‌نویسی به حساب آورد. بنابراین، انجام این کار به برخورداری هم‌زمان از مهارت‌های نرم و فنی نیازمند است. این گروه از توسعه‌دهندگان علاوه بر آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف باید خلاقیت کافی و توانایی کار کردن در محیطی پویا را نیز داشته باشند.

مهارت‌های فنی مورد‌نیاز برای توسعه‌دهندگان Front-End عبارت‌اند از:

  • HTML و CSS
  • JavaScript
  • فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های JavaScript و CSS
  • آشنایی با سیستم‌های کنترل نسخه مانند GIT
  • مهارت تست و دیباگ
  • مهارت طراحی responsive
  • آشنایی با مبانی سیستم مدیریت کنترل
  • آشنایی با ابزارها و روش‌های automation و web building

به‌ علاوه، توانایی برقراری ارتباط به بهترین شکل از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که تعامل یک برنامه‌نویس فرانت‌اند را با اعضا تیم فنی و مشتریان امکان‌پذیر می‌کند.

دقت و توجه به جزئیات هم از ضروری‌ترین مهارت‌های نرمی است که برنامه‌نویسان front-end باید از آن برخوردار باشند. از آن‌جا که حاصل تلاش این افراد توسط کاربر نهایی دیده می‌شود، همه اجزاء کار باید به شکلی کاملاً مفید و دقیق ارائه شود.

در نهایت، لازم است این گروه از توسعه‌دهندگان دانش خود را دائماً ارتقا داده و به‌روزرسانی کنند. دلیل این امر واضح است. وب‌سایت‌ها پیوسته در حال تکامل بوده و انتظارات آن‌ها برای پاسخ‌دهی، کاربردپذیری و برخورداری از جلوه‌های بصری مطلوب‌تر همواره در حال افزایش است. مهندسان فرانت‌اند باید از پیشرفت‌ها و تحولات جاری در دنیای توسعه وب آگاهی داشته باشند. سازگاری، خلاقیت و لذت بردن از فرایند یادگیری نیز از دیگر مهارت‌هایی هستند که یک توسعه‌دهنده را به یکی از ارزشمندترین دارایی‌های هر سازمانی تبدیل می‌کنند.

آیا توسعه فرانت‌اند مناسب شماست؟

برنامه‌نویسان فرانت‌اند از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی، ابزارها و همچنین از تجربیات و خلاقیت خود استفاده می‌کنند تا یک وب‌سایت یا اپلیکیشن کاربرپسند را ارائه دهند. به علاوه، یکی از جنبه‌های جذاب برنامه‌نویسی Front-End برای بسیاری از افراد، همکاری مستقیم با طراحان و مشتریان است.

بنابراین اگر علاوه بر برنامه‌نویسی به جنبه‌های هنری ساخت وب‌سایت، تعامل با مشتریان و تجزیه‌و‌تحلیل نتایج علاقه‌مند هستید، احتمالاً برنامه‌نویسی Front-End گزینه مناسبی برای شما است.

آیا بدون مدرک دانشگاهی می‌توان یک برنامه‌نویس فرانت‌اند شد؟

برای کارفرمایان مهم نیست که مهارت‌های لازم برای توسعه‌ی Front-End را از کجا و از چه طریقی به دست آورده‌اید. بنابراین، با گذراندن دوره‌های آنلاین و ایجاد یک وب‌سایت شخصی می‌توانید مهارت‌های لازم را به‌دست آورده و آن‌ها را تمرین کنید.

یادگیری مهارت‌های مورد‌نیاز برای توسعه‌ی Front-End از روش‌های گوناگونی امکان‌پذیر است. برای مثال، می‌توانید درباره شرکت‌هایی تحقیق کنید که استخدام برنامه نویس فرانت اند را در برنامه خود دارند، می‌توانید با افرادی صحبت کنید که در حال حاضر به انجام این کار اشتغال دارند و از این طریق، با تجربیات آن‌ها آشنا شوید، حتی می‌توانید دوره‌ای را پیدا کنید که دقیقاً مهارت‌های مورد‌نیاز را آموزش می‌دهند.

تهیه‌ی پورتفولیو

ایجاد پورتفولیو یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید مهارت خود را به‌عنوان یک توسعه‌دهنده Front-End به کارفرمایان نشان دهید. پورتفولیوی شما حتماً نباید شامل پروژه‌های کاری باشد. بنابراین، اگر به‌تازگی وارد این حوزه‌ی کاری شده‌اید، کافی است از خلاقیت‌تان کمک بگیرید و با استفاده از ابزارها و کتابخانه‌های متنوع یک وب‌سایت شخصی طراحی کنید. با گذشت زمان و گسترش فعالیت حرفه‌ای می‌توانید پروژه‌هایی که بر روی آن‌ها کار کرده‌اید را هم به پورتفولیوی خود بیافزایید.

شما به‌راحتی می‌توانید نمونه پورتفولیوی دیگر برنامه‌نویسان front-end را به‌صورت آنلاین بررسی کنید. انجام این کار در ایجاد یک وب‌سایت عالی و مطابق با خواسته‌هایتان تأثیرگذار خواهد بود. در نهایت، خوب است از دوستان و آشنایان خود بخواهید وب‌سایت‌تان را آزمایش، نقد و بررسی کنند. به این ترتیب، به‌سادگی می‌توانید از کیفیت کار و عملکرد مطلوب آن اطمینان پیدا کنید.

تهیه‌ی رزومه

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، برای موفقیت در فرایند استخدام برنامه نویس فرانت اند پیش از هر چیز لازم است مهارت‌های مورد‌نیاز این حوزه را یاد بگیرید. در مرحله بعد، باید بتوانید قابلیت‌های کاربردی خود را در قالب یک رزومه ارائه دهید. از این طریق، می‌توانید نظر سازمان‌ها و شرکت‌های مربوطه را جلب کنید و به مرحله‌ی مصاحبه‌ی فنی برسید.

فرقی نمی‌کند که یک توسعه‌دهنده‌ی جوان و کم‌تجربه باشید یا یک برنامه‌نویس ماهر و مجرب، در هر صورت باید رزومه‌ی خودتان را به بهترین شکل ممکن آماده کرده و تمام مهارت‌ها و بهترین نمونه کارهایتان را در آن بگنجانید.

تصور کنید، زمان زیادی را برای گذراندن دوره‌های مختلف، یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون و تمرین مهارت‌های خود در ساخت وب‌سایت صرف کرده‌اید. ممکن است حتی برای دوستان و آشنایانتان هم چندین وب‌سایت طراحی کرده باشید تا بتوانید نمونه‌کارهای مناسبی را ایجاد کنید. اگر این موارد را در رزومه‌ی خود ثبت نکنید، هیچ‌کدام از آن‌ها دیده نخواهند شد.

بنابراین، لازم است کلیه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی را که آموخته‌اید، دوره‌هایی را که با موفقیت گذرانده‌اید و همه‌ی تجربیات کاری مرتبط و غیر‌مرتبط خود را در رزومه قید کنید. به این ترتیب، کارفرمای احتمالی متوجه می‌شود که شما یک نیروی کار عالی هستید و با روش‌های حل مسئله آشنایی دارید.

اطمینان از برجسته کردن و پرداختن به مهارت‌های مورد‌نیاز از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام ایجاد رزومه باید به آن توجه کرد. به‌علاوه، لازم است لینک وب‌سایت شخصی خود را به‌همراه اطلاعات تماس در رزومه بگنجانید. همچنین حتماً تمام دوره‌های سپری‌شده و گواهی‌های اخذ‌شده را هم در رزومه خود ذکر کنید.

آمادگی برای مصاحبه‌ی استخدام برنامه نویس فرانت اند

به خاطر داشته باشید، هر یک از شرکت‌ها برای مصاحبه فنی استخدام برنامه نویس فرانت اند ممکن است الزامات و مراحل متفاوتی را در نظر بگیرند. حتی ممکن است برخی از سازمان‌ها از شما بخواهند قبل از مصاحبه، در آزمون مهارت‌های فنی شرکت کنید.

اما خبر خوب این است که به‌سادگی می‌توانید خود را برای آزمون‌ها و سؤالات مصاحبه آماده کنید. تقویت مهارت‌های کد‌نویسی اولین قدم برای آمادگی مصاحبه‌های استخدامی است. بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت و استفاده از کتابخانه‌های جدید هم به یادگیری نکات تازه و به چالش کشیدن مهارت‌های شما کمک می‌کند.

روش دیگر آماده شدن برای موفقیت در مصاحبه استخدام برنامه نویس فرانت اند این است که سؤالات مصاحبه را در گوگل جست‌وجو کنید. به این ترتیب، منابع و فهرستی از پرسش‌های احتمالی در مصاحبه فنی را پیدا خواهید کرد. در ادامه چند نمونه از سؤالاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که برای تمرین می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید:

  • به‌عنوان یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند اخیراً چه مهارت‌هایی را آموخته‌اید؟
  • به نظر شما کار با کدام مرورگر چالش‌برانگیزتر است؟ چرا؟
  • مهم‌ترین جنبه‌های یک وب‌سایت چیست؟
  • متا تگ‌های HTML کدام‌ها هستند؟
  • Rule در CSS چیست؟
  • در صورت لزوم، چگونه می‌توانید یک پروژه را با استفاده از کدهای شخص دیگری ادامه دهید؟
  • با استفاده از اصول طراحی کاربرمحور چگونه با یک پروژه‌ی جدید برخورد می‌کنید؟
  • چه جنبه‌هایی از HTML5 را بیش‌تر دوست دارید؟ آیا به‌تازگی آن را در پروژه‌ای به کار برده‌اید؟

توصیه می‌کنیم پیش از مصاحبه، روزانه یک ساعت از وقتتان را به تمرین اختصاص داده و به این سؤالات یا پرسش‌هایی از این قبیل پاسخ دهید. به‌علاوه، لازم است اطلاعاتتان را به‌طور مداوم به‌روز کنید. برای این منظور می‌توانید عضو انجمن‌های برنامه‌نویسی شوید و در گفت‌وگوها و بحث‌های مرتبط شرکت کنید. مطالعه‌ی بهترین وبلاگ‌های این حوزه هم از روش‌هایی است که به‌روزرسانی اطلاعات و آمادگی برای مصاحبه فنی استخدام برنامه نویس فرانت اند را امکان‌پذیر می‌کند.

به خاطر داشته باشید، بهترین راه برای تقویت یادگیری استفاده مناسب از نکاتی است که به‌تازگی آموخته‌اید. به این ترتیب، می‌توانید از اشتباهاتتان درس بگیرید. فراموش نکنید، به‌کارگیری روش‌های عملی به مراتب تأثیرگذارتر از فقط مطالعه یا تحقیق خواهد بود.

چه مدت طول می‌کشد تا به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند تبدیل شوم؟

مدت زمان لازم برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند به عوامل گوناگونی بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است با مبانی کدنویسی یا یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا باشند و از این طریق، مفاهیم ابتدایی را ساده‌تر درک کنند. گروهی دیگر از افراد، ممکن است هیچ پیش‌زمینه‌ای از برنامه‌نویسی نداشته و روند یادگیری را از نقطه‌ی صفر آغاز کنند. به علاوه ممکن است فردی هر روز بخش قابل‌توجهی از زمان خود را به یادگیری و تمرین این مهارت‌ها اختصاص دهد. در حالی که فردی دیگر به دلیل مشغله یا شرایط زندگی، مدت زمان محدودی را به یادگیری برنامه‌نویسی Front-End اختصاص دهد.

بنابراین نباید خودتان را با کسی مقایسه کنید. بسته به شرایط فردی خود زمان و انرژی لازم را به یادگیری این مهارت‌ها اختصاص دهید و سعی کنید به آن پایبند باشید. نکته‌ی مهم این است که باید سرعت پیشرفت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید این کار را برای مدت طولانی ادامه دهید. بنابراین، بیش از هر چیز لازم است از یادگیری مهارت‌های جدیدتان لذت ببرید و اصلاً عجله نکنید. لذت بردن از یادگیری یکی از مهم‌ترین عواملی است که احتمال موفقیت در این فرایند را افزایش می‌دهد.

آیا میزان تقاضا برای استخدام برنامه نویس فرانت اند بالاست؟

این روزها، تقاضا برای استخدام برنامه نویس فرانت اند در حال افزایش است. چرا که اغلب مردم بخش قابل‌توجهی از وقت خود را در فضای وب سپری می‌کنند. طبیعتاً مشاغل مختلف نیز کسب‌وکار خود را در این فضا گسترش می‌دهند. هر یک از این کسب‌وکارها برای جلب نظر مشتریان بالقوه نیاز به یک وب‌سایت کاربردی، user-friendly و جذاب برای جذب مشتریان دارند. بنابراین استخدام برنامه نویس فرانت اند بیش از هر زمان دیگری برای شرکت‌ها اهمیت پیدا کرده است.

در حال حاضر تقریباً همه‌ی شرکت‌ها به یک وب‌سایت احتیاج دارند، بنابراین موقعیت‌های شغلی توسعه‌دهندگان فرانت‌اند نامحدود است و تقاضای زیادی برای توسعه‌دهندگان فرانت‌اند وجود دارد. 

میانگین حقوق یک برنامه‌نویس فرانت‌اند چقدر است؟

اکثر مشاغل برنامه‌نویسی تقاضا و درآمد بالایی دارند و توسعه‌دهندگان Front-End نیز از این قاعده مستثنی نیستند. میانگین حقوق یک برنامه‌نویس فرانت‌اند هم درست مانند هر شغل دیگری به محدوده‌ی جغرافیایی، نوع شرکت، سطح دانش و تسلط و همچنین میزان تجربه‌ی فرد بستگی دارد. بنابراین، بیان یک عدد دقیق به‌عنوان حقوق درخواستی بسیار دشوار است. شما با استفاده از ماشین حساب حقوق برنامه نویسان کوئرا می‌توانید تخمین خوبی از میزان درآمد یک برنامه‌نویس براساس تخصص، تکنولوژی، تجربه و شهر موردنظر داشته باشید.


در این مطلب، تلاش کردیم اطلاعاتی کاربردی در رابطه با استخدام برنامه نویس فرانت اند را در اختیار شما قرار دهیم. با توجه به آنچه گفته شد، توسعه‌ی front-end یک حرفه‌ی خلاقانه و در عین حال چالش‌برانگیز است که به ایجاد یک تجربه کاربری مطلوب منجر می‌شود. یک توسعه‌دهنده‌ی فرانت‌اند باید بتواند با تیم‌های مختلف مانند UX/UI همکاری و تعامل داشته باشد. بنابراین، برخورداری از قابلیت‌های ارتباطی را می‌توان از مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد‌نیاز برای توسعه‌هندگان فرانت‌اند به حساب آورد. در نهایت خوب است بدانید که این روزها میزان تقاضا برای جذب توسعه‌دهندگان وب بسیار بالاست. بنابراین اگر به دنبال امنیت شغلی هستید، توسعه‌ی Front-End مسیر شغلی مناسبی برای شما خواهد بود.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments