فریلنسر کیست و فریلنسری چیست؟ – معرفی 12 سایت فریلنسری ایرانی و خارجی

424
فریلنسرکیست؟

از زمان شروع همه‌گیری کرونا، افراد بیشتری در حال ورود به صنعت فریلنسری هستند و وظایف شغلی خود را با کمک اینترنت پیش می‌برند. طبق یک مطالعه انجام‌شده توسط Upwork، از سال 2020 الی 2023، صنعت فریلنسینگ در آمریکا حدود 90 درصد افزایش یافته است. فریلنسینگ در ایران هم شاهد رونق بسیاری بود؛ به‌گونه‌ای‌که امروزه کارفرماها تمایل بیشتری به استخدام برنامه نویس و متخصصان دورکار به‌جای استخدام نیروی تمام‌وقت دارند؛ زیرا این شیوه هزینه‌های کمتری برای او در پی خواهد داشت. فریلنسری برای افراد هم مزایای قابل‌توجهی دارد؛ از جمله تعادل بین زندگی شخصی و حرفه‌ای، امکان سفر در هر زمان و همکاری با شرکت‌های بیشتر.

در این مقاله از کوئرا بلاگ، ابتدا به بررسی پاسخ «فریلنسر کیست؟» می‌پردازیم و سپس به سراغ مباحث مهمی همچون مزایا و معایب فریلنسری، درآمد، امکان فعالیت فریلنسرهای ایرانی در بازار بین‌الملل، معرفی چندین سایت فریلنسری و بهترین و پردرآمدترین شغل‌های فریلنسری خواهیم پرداخت.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر به شخصی گفته می‌شود که به شکل رسمی استخدام نشده و در ازای انجام پروژه، دستمزد دریافت می‌کند. این فرد در خانه وظایف شغلی خود را پیش می‌برد و در محل کار یا شرکت حاضر نمی‌شود. معمولا به این افراد آزادکار و دورکار هم گفته می‌شود. فریلنسرها خوداشتغال محسوب شده و می‌توانند به‌طور مستقل برای کسب‌وکارهای مختلف کار کنند.

برخلاف استخدام تمام‌وقت در شرکت‌ها و بستن قرارداد، معمولا فریلنسرها به‌صورت پروژه‌ای کار می‌کنند؛ به این معنا که تعداد مشخصی پروژه برای کارفرمای تقاضا دهنده انجام داده و پس از اتمام آن‌ها، همکاری قطع شده و زمان فریلنسر آزاد می‌شود.

البته بسیاری از فریلنسرها به‌دلیل تعهد بالا، مسئولیت‌پذیری، تحویل به‌موقع پروژه، مدیریت زمان و غیره همکاری طولانی‌مدتی با کارفرماهای مختلف دارند و پس از اتمام پروژه، پروژه‌های دیگری به آن‌ها سپرده می‌شود. 

از طرف دیگر، تعدادی از کارفرماها تمام پروژه‌های خود را به دست یک فریلنسر می‌سپارند و مایلند او همه کارها را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: بهبود سبک زندگی برنامه‌ نویس‌ ها

فریلنسری چیست؟

فریلنسری (Freelancing) شکلی از خوداشتغالی است که در آن افراد خدمات خود را به ازای هر پروژه یا ساعت به مشتریان ارائه می‌دهند. برخلاف کارمندان تمام‌وقت که در شرکت‌ها استخدام می‌شوند، فریلنسرها به عقد قراردادهای بلندمدت با هیچ شرکتی نمی‌پردازند و از این جهت، فریلنسری شغل آزاد و فارغ از هرگونه کاغذبازی اداری محسوب می‌شود. در فریلنسری، افراد این آزادی را دارند که برنامه زمانی خود را تنظیم کنند، از هرجایی کارها و وظایفشان را پیش ببرند و پروژه‌هایی را که خودشان می‌خواهند، انتخاب کنند.

شغل فریلنسری چگونه است؟

فریلنسرها باید صفر تا صد دریافت پروژه و انجام وظایف شغلی را خودشان انجام دهند؛ از مذاکره با کارفرما تا مدیریت زمان و پیش بردن کارها، همه به عهده او هستند. 

فریلنسینگ با مذاکره بین فریلنسر و کارفرما شروع می‌شود. این مذاکره می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم (توسط سایت‌های فریلنسینگ) باشد.

فریلنسرها می‌توانند به‌صورت قراردادی یا پروژه‌ای فعالیت کنند. برخی از آن‌ها دستمزد خود را به ازای ساعت‌های کاری و برخی دیگر دستمزدشان را براساس پروژه تعیین می‌کنند.

مدیریت زمان فریلنسرها به‌ عهده خودشان است و هر پروژه را متناسب با زمانی که نیاز دارد، میزان اولویت و ترجیح کارفرما پیش می‌برند.

این شغل انعطاف‌پذیری بالایی دارد؛ اما درعین‌حال چالش‌های متعددی هم پیش‌روی افراد فعال در این حوزه است.

 بیشتر بخوانید: عادات سالم؛ چگونه می‌توان توسعه‌دهنده بهتری شد و زندگی شادتری داشت

مزایای فریلنسری

پیش از انتخاب فریلنسینگ، بهتر است با مزایای آن آشنا شوید تا دید وسیعی پیدا کنید. گاهی برخی از این مزایا نقطه ضعف فریلنسری هم هستند که باید آن را مدنظر قرار دهید. در ادامه با مزایای فریلنسری آشنا خواهید شد.

انعطاف‌پذیری

به‌عنوان یک فریلنسر، می‌توانید ساعت‌های کاری خود را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که چه زمانی و کجا کار کنید. امکان کار در خانه، هتل، خانه جنگلی و بسیاری از مکان‌های دیگر وجود دارد؛ تنها کافیست یک ارتباط اینترنت داشته و ابزار کار – لپ‌تاپ، موبایل، دوربین و غیره – را در اختیار داشته باشید. انعطاف‌پذیری فریلنسینگ به ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی کمک می‌کند.

امکان انتخاب پروژه و کارفرما

اختیار بالا در انتخاب مشتری‌ها و پروژه‌ها به شما امکان می‌دهد متناسب با مهارت‌ها و علایقتان کار را پیش ببرید. همچنین می‌توانید مشتری‌ها و کارفرماهایی را انتخاب کنید که با معیارهای خاصی مطابقت دارند.

 تعیین دستمزد

مزایای فریلنسری

پتانسیل درآمدی در شغل فریلنسینگ متنوع است و می‌توانید دستمزدتان را خودتان مشخص کنید که گاه درآمدی بیش از کارمندی را رقم می‌زند. میزان کاری که می‌توانید روزانه یا هفتگی انجام دهید عامل دیگری است که میزان درآمد ماهیانه‌تان را تعیین می‌کند.

ارتقا مهارت و افزایش دستمزد

در فریلنسری می‌توانید با گذراندن دوره، مطالعه کتاب‌های تخصصی و جلسات متعدد با منتور، سطح مهارت‌هایتان را ارتقا داده و به تناسب آن دستمزدتان را افزایش دهید. کارفرماهای بزرگ و افراد قدرشناس تمایل به همکاری با فریلنسرهایی دارند که به‌طور مداوم در پی ارتقا مهارت‌های خود هستند و توسعه کار و دانش در اولویت آن‌ها است.

تمرکز روی تخصص

معمولا شغل کارمندی همراه با طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها و وظایف است که گاه همسو با تخصص‌های فردی قرار نمی‌گیرند. درحالی‌که یک فریلنسر متناسب با تخصص و مهارت‌های خود پروژه می‌گیرد و تمرکزش را تنها بر چند حوزه مشخص می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: 25 روش‌ کسب درآمد از برنامه نویسی در ایران که همین حالا می‌توانید امتحان کنید

امکان همکاری با کارفرماهای دیگر

از آنجایی‌که برای انجام وظایف شغلی خود، تنها به ابزار و اینترنت نیاز دارید، می‌توانید با هر کارفرما از هر شهر و مکانی همکاری کنید. این موضوع فرصت درخشیدن در بازارهای بین‌المللی را هم فراهم می‌کند. همچنین امکان همکاری با شرکت‌هایی را خواهید داشت که از نظر نام و برند کارفرمایی مطرح هستند، اما فاصله جغرافیایی بین شما هزاران کیلومتر است. در این حالت نیازی به نقل مکان و استقرار در شهر مقصد نخواهید داشت.

فریلنسری در کنار کارمندی

اگر یک کارمند تمام‌وقت هستید و هشت ساعت از روز خود را در یک شرکت می‌گذرانید، همچنان می‌توانید فریلنسر شوید. برخی افراد که در پی چالش‌های جدید، افزایش درآمد یا همکاری با تیم‌های بزرگ هستند؛ از این‌رو در یک شرکت به‌صورت تمام‌وقت مشغول به‌کار بوده و همزمان با کارفرمای دیگری هم به‌صورت فریلنسری همکاری دارند.

عدم نیاز به تردد

مزایای فریلنسری

تردد به‌خصوص در شهرهای بزرگی همچون تهران یک دغدغه است؛ زیرا زمان زیادی را باید صرف آن کرد. از طرف دیگر، آلودگی هوا و محدودیت‌های تردد می‌توانند رفت‌وآمد به محل کار را با مشکل مواجه کنند. فریلنسر نیازی به صرف زمان و هزینه برای رفت‌وآمد به محل کار ندارد.

تعیین حجم پروژه

فریلنسری امکان تعیین حجم پروژه‌های فعال را می‌دهد. درصورتی‌که وقت آزاد زیادی داشته و در پی افزایش درآمد باشید، می‌توانید چندین پروژه دریافت کنید. در غیر این‌صورت، می‌توانید یک پروژه بگیرید و تا اتمام آن به‌سراغ کارفرمای دیگری نروید.

بیشتر بخوانید: 9 وبسایتی که هر برنامه نویس باید بشناسد

تعیین اولویت وظایف

یک فریلنسر میزان اهمیت وظایف کاری را خودش تعیین می‌کند و متناسب با حجم کار، میزان زمان موردنیاز برای اتمام هر وظیفه، وضعیت پروژه و ددلاین اولویت‌هایش را می‌چیند. این کار ذهن افراد را منظم کرده و دغدغه آن‌ها را کاهش می‌دهد. به‌علاوه‌که در این حالت، فشار ناشی از کار زیاد یا به انجام نرساندن وظایف به حداقل می‌رسند.

نیاز کم به سابقه کار

ورود به فریلنسینگ بدون سابقه کار هم شدنی است؛ به‌شرطی‌که نمونه کار درخور توجه داشته باشید و مهارت‌های ارزنده‌ای ارائه دهید. اغلب ورود به دنیای کارمندی نیازمند سابقه کار است؛ درحالی‌که کارفرماهای زیادی متوجه فرصت‌های رشد نیروهای تازه‌کار هستند و ترجیح می‌دهند از استعداد و توانایی آن‌ها استفاده کنند.

عدم نیاز به روندهای متداول اداری

معمولا در فریلنسینگ نیازی به گزارش‌دهی، تعیین ساعت جلسه، تعیین زمان ارسال نامه و غیره نیست. اگر کارفرما یا شرکتی چنین درخواست‌هایی داشته باشد، فریلنسر آن را مطابق با ساعت‌های آزاد خود اعلام می‌کند.

تنوع پروژه‌ها

یک فریلنسر برنامه‌نویس وب می‌تواند با پروژه‌های متنوعی سروکار داشته باشد؛ وب‌سایت فروشگاهی، وب‌سایت خدماتی، وب‌سایت متعلق به تولیدکننده لوازم داخلی و غیره. این تنوع پروژه مزایایی همچون ارتقا مهارت، افزایش دانش، تعامل با کارفرماهای مختلف با نیازهای متنوع، آگاهی از پارامترهای تاثیرگذار و موردنیاز هر حوزه و غیره خواهد داشت.

منابع درآمدی گسترده

کارمندی با یک منبع درآمد همراه است؛ درحالی‎‌که یک فریلنسر چندین منبع درآمد دارد. پروژه‌های متعدد، امکان همکاری پاره‌وقت با چند کسب‌وکار، ارتقا مهارت و دریافت پروژه‌های مرتبط همگی از منابع درآمدی گسترده فریلنسینگ هستند. این گستردگی باعث می‌شود در صورت کاهش حجم پروژه‌های یک کسب‌وکار یا اتمام آن، جریان درآمدی فریلنسر قطع نشود و تا دریافت پروژه بعدی، همچنان درآمد داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟ – فهرست ۱۲ زبان پرتقاضا و پول‌ساز

امکان تغییر سریع پروژه یا کارفرما

معمولا با شروع همکاری جدید، فریلنسر و کارفرما یکدیگر را از نظر رفتار، تعهد، مسئولیت‌پذیری، جدیت، سخت‌کوشی، قدرشناسی و غیره زیرنظر می‌گیرند. یکی از مزایای فریلنسری این است که اگر کارفرما مناسب نباشد، امکان قطع همکاری در زمان خیلی کوتاهی وجود دارد. همچنین اگر فریلنسر در طی کار متوجه روند فرسایشی پروژه و وظایف شود، می‌تواند پس از اتمام آن پروژه را ادامه نداده و درخواست تغییر دهد.

تطبیق سبک زندگی متناسب با نیازهای فردی

مزایای فریلنسری

یک فریلنسر می‌تواند در اوج ساعت کاری، همه‌چیز را رها کرده و ورزش کند. همچنین می‌تواند در صورت نیاز به استراحت یا زمان‌هایی که دچار درد جسمانی شده است، با خیالی آسوده نرمش کند و زمانی را به‌دور از کار بگذراند. گذشته از این‌ها، فریلنسر می‌تواند شب‌ها را به پیش بردن وظایف شغلی خود اختصاص دهد و روزها بخوابد. فریلنسینگ کاملا مطابق با سبک زندگی افراد تنظیم می‌شود و فریلنسر برای تمام مسئولیت‌ها و وظایف خود تصمیم می‌گیرد.

دریافت پروژه متناسب با ظرفیت فردی

برخی از افراد انرژی کار کردن به مدت 10 ساعت را دارند؛ درحالی‌که بسیاری مایلند فقط پنج ساعت در روز کار کنند. در کارمندی شما مجبور به هشت ساعت کار هستید؛ فارغ از میزان خستگی، نیاز به استراحت، تمرکز و بازدهی ذهنی هر فرد. اما فریلنسینگ از این قاعده پیروی نمی‌کند و می‌توانید متناسب با زمانی‌ که مایلید کار کنید، پروژه بگیرید.

معایب فریلنسری

فریلنسری در کنار جذابیت‌های بسیار خود، معایبی هم دارد که ممکن است برخی افراد آن را به‌طور کامل از گزینه‌های خود حذف کنند. در ادامه به معایب فریلنسری اشاره خواهیم کرد.

درآمد غیرثابت

از آنجایی که فریلنسینگ شغل ثابتی نیست، جریان و میزان درآمدی در آن ثابت نبوده و تصمین‌نشده است. در شغل فریلنسری، با روزهایی که سودآور و پرپول هستند و روزهایی که سود بسیار کمی دارند، مواجه خواهید شد. این بی‌ثباتی یکی از معایب عمده فریلنسری است.

پرداخت دستمزد با تاخیر

به‌عنوان یک فریلنسر، ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که کارفرماها نتوانند دستمزدتان را به‌موقع پرداخت کنند یا آن را با تاخیر زیاد بپردازند. این موضوع به‌ویژه در زمان شروع فریلنسری و مواجه با کارفرماهای نه‌چندان مسئولیت‌پذیر رخ می‌دهد. پرداخت دستمزد با تاخیر می‌تواند موقعیت‌های آشفته‌ای را برای یک فریلنسر ایجاد کند؛ زیرا ممکن است تنها منبع درآمدش باشد.

بیشتر بخوانید: عوامل تأثیرگذار بر حقوق برنامه‌نویسان

عدم دریافت مزایای کارمندی

کارمندی همراه با مزایایی از جمله درآمد ثابت، بیمه، امکانات رفاهی درون شرکت، هدایا و غیره است؛ درحالی‌که فریلنسر هیچ‌یک از این مزایا را ندارد. 

انزوا

معایب فریلنسری

برخلاف کارمندی، یک فریلنسر معمولا احساس تنهایی می‌کند؛ زیرا در طول روز با هیچ فردی تعامل نداشته و اغلب همکاران او هزاران کیلومتر فاصله دارند. اگر یک فرد برونگرا باشید یا ترجیحتان کار در یک محیط شلوغ باشد، احتمالا فریلنسری گزینه مناسبی برای شما نیست.

امنیت شغلی پایین

اغلب فریلنسرها بدون هیچ قرارداد کاری پروژه دریافت می‌کنند. این موضوع حقوق قانونی کارفرما و فریلنسر را نامشخص کرده و درعین‌حال، آینده فریلنسر را با ابهام مواجه می‌کند. 

مسئولیت‌های زیاد

به‌عنوان یک فریلنسر باید نسبت به حوزه‌های زیادی آشنایی داشته باشید؛ خودشکوفایی، برندسازی شخصی، مذاکره، قوانین مالیاتی، وضعیت بیمه‌های عمر و سلامت، مدیریت زمان و غیره. البته بدون شناخت این حوزه‌ها هم می‌توانید فریلنسر شوید؛ اما درصورتی‌که آن‌ها را بشناسید، سریع‌تر و راحت‌تر به پروژه‌های باکیفیت و مطلوب دست پیدا خواهید کرد و چالش‌های مسیر را پشت سر خواهید گذاشت.

 کار بیش‌ازحد

معایب فریلنسری

برای رشد درآمد و پیشرفت در کار، گاهی فریلنسرها باید زمان زیادی را صرف و بیش از ظرفیت خود کار کنند. آن‌ها باید بتوانند روابط اجتماعی، مهارت‌های بین فردی و بازاریابی خود را بهبود بخشند تا پروژه‌های بهتری دریافت کرده و رزومه پربارتری برای خود بسازند. همچنین انجام کارها به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده همراه با پشتکار زیاد، گاهی می‌تواند آن‌ها را خسته کند.

روند فرسایشی مدیریت چندین پروژه

همانطور که گفتیم، پیش بردن چندین پروژه مزایایی از جمله آشنایی با حوزه‌های مختلف، پوشش نیازهای گوناگون، منابع درآمدی متعدد و غیره را به‌دنبال دارد؛ اما همین موضوع یکی از معایب فریلنسینگ است. مدیریت چندین پروژه و اختصاص تمرکز و انرژی به هرکدام برای بعضی از افراد فرسایشی بوده و به‌سرعت حوصله‌شان را به حداقل می‌رساند.

بیشتر بخوانید: سرگرمی‌هایی برای برقراری تعادل میان کار و زندگی برنامه‌نویسان

احتمال تداخل کار و زندگی شخصی

بسیاری از فریلنسرهای تازه‌کار نمی‌توانند بین زندگی کاری و شخصی خود تعادل برقرار کنند؛ از این‌رو تمام زمانشان را به کار کردن اختصاص می‌دهند و از تفریح و گذراندن وقت با خانواده جا می‌مانند. معمولا این نقطه ضعف پس از چند ماه فعالیت فریلنسری و کسب تجربه در این زمینه از بین می‌رود و تعادل بین این دو ساخته می‌شود.

امکان تاثیر فشار کاری بر زندگی

انعطاف‌پذیری فریلنسری و امکان کار در خانه همانطور که یکی از مزیت‌ها است، می‌تواند در دسته معایب هم قرار بگیرد؛ زیرا گاهی ساعت‌های کاری با زندگی فرد ادغام شده و به زمان‌های آزاد او وارد می‌شود. این موضوع خستگی ناشی از کار را به‌دنبال دارد و در موارد شدید به فرسودگی شغلی (Burnout) ختم می‌شود. 

بیشتر بخوانید: جلوگیری از فرسودگی شغلی تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار

عدم وجود قرارداد رسمی

معمولا فریلنسری بدون عقد قرارداد رسمی کار است؛ در نتیجه تعهد، شفافیت در مسئولیت‌ها و وظایفی هم به‌صورت رسمی و مکتوب وجود ندارد. همچنین عدم وجود شرایط مشخص در پرداخت دستمزد گاه برای فریلنسرها آزاردهنده است. 

چالش پروژه گرفتن

فریلنسری همراه با از دست دادن پروژه‌ها است؛ این اتفاق بنا به دلایلی از جمله کارفرمای نامناسب، عدم پرداخت به‌موقع دستمزد، سختی پروژه یا اتمام آن رخ می‌دهد. به‌ همین‌ دلیل فریلنسرها باید به‌طور مداوم به‌دنبال جست‌وجوی کارفرما و پروژه مناسب باشند.

نامنظمی کار و پروژه‌ها

گاهی کارفرما تقاضای کاری خارج از وظایف متداول می‌کند و این موضوع می‌تواند سایر پروژه‌های فریلنسر را با مشکل و تاخیر در تحویل مواجه کند. معمولا همه فریلنسرها با بالاوپایین‌های زیادی در مسیر شغلی خود روبه‌رو می‌شوند؛ گاهی پروژه‌های فعالشان به‌قدری زیاد است که باید بیش از 10 ساعت کار کنند و گاه حجم پروژه‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد. 

فاقد بازنشستگی

کارمندها پس از 25 الی 35 سال بازنشست می‌شوند؛ درحالی‌که فریلنسرها باید تا آخر عمر کار کنند؛ مگر آنکه تحت پوشش بیمه‌های بازنشستگی دولتی یا بیمه‌های عمر شرکت‌های خصوصی قرار بگیرند. فریلنسری بازنشستگی ندارد و همین موضوع افراد زیادی را از فریلنسینگ دور می‌کند.

درآمد فریلنسرها چقدر است؟

درآمد فریلنسرهای ایرانی در سال 1402، حداقل چهار میلیون تومان و حداکثر بیش از 60 میلیون تومان است. حوزه فعالیت، سابقه کار، رزومه، نمونه کارها و مهارت‌ها بر درآمد فریلنسرها تاثیر مستقیمی می‌گذارند.

درآمد فریلنسرهای آمریکایی در سال 2023، طبق آمار وب‌سایت Talent، حداقل 46.559 دلار و حداکثر 72.800 دلار در سال بوده است.

طبق آمار وب‌سایت Xolo.io، فریلنسرهای اروپایی بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنند، درآمد متفاوتی دارند. به‌طورمثال، یک برنامه‌نویس آلمانی 735 یورو، برنامه‌نویس فرانسوی 492 یورو و برنامه‌نویس اسپانیایی 230 یورو در روز درآمد دارند.

آیا فریلنسرهای ایرانی می‌توانند با کارفرماهای خارجی کار کنند؟

پاسخ کوتاه این سوال «بله» است. در توصیف این همکاری باید بگوییم که بسیاری از مهارت‌ها و تخصص‌ها امکان عرضه به کارفرماهای بین‌المللی را دارند؛ از جمله برنامه‌نویسی در حوزه‌های مختلف، گرافیک تصویری، تدوین فیلم، تولید محتوای متنی و ترجمه. برای دریافت پروژه‌های بین‌المللی باید از طریق وب‌سایت‌های فریلنسری خارجی که در بخش بعد معرفی می‌کنیم، اقدام به معرفی خدماتتان کنید.

6 سایت فریلنسری ایرانی 

در ادامه به شش سایت فریلنسری ایرانی اشاره خواهیم کرد که هم به‌عنوان یک کارفرما و هم به‌عنوان فریلنسر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

1. پونیشا

6 سایت فریلنسری ایرانی 

با ورود به دنیای فریلنسینگ، به احتمال زیاد نام پونیشا به گوشتان می‌خورد. این سایت با برخورداری از 270 هزار فریلنسر و هزاران پروژه موفق، به‌عنوان یکی از پرچمداران این صنعت شناخته می‌شود. شیوه دریافت پروژه در پونیشا به این صورت است که کارفرما پروژه و نیازهای آن را درج می‌کند و فریلنسرها با توجه به مهارت و تخصص خود، پیشنهادشان را ارائه می‌دهند. در انتها کارفرما با بررسی پروفایل فریلنسر، رقم پیشنهادی او برای انجام پروژه و میزان رضایت کارفرماهای قبلی، بهترین فریلنسر را انتخاب می‌کند. 

2. انجام میدم

6 سایت فریلنسری ایرانی 

انجام میدم یکی دیگر از وب سایت های فریلنسری ایرانی که تابه‌حال بیش از 274 هزار پروژه موفق در آن به ثبت رسیده است. دریافت پروژه در این پلتفرم به دو صورت انجام می‌شود: 

  1. فریلنسر یک صفحه شخصی می‌سازد و تخصص‌ها، مهارت‌ها و پروژه‌هایی که قادر به انجام آن‌ها است را معرفی می‌کند. کارفرما با جست‌وجوی خدمات یا فریلنسرها می‌تواند آن‌ها را در این پلتفرم پیدا کرده و پروژه‌شان را به او بسپارند.
  2. کارفرما پروژه خود را در قالب «پروژه اختصاصی» تعریف کرده و نیازهای آن را تشریح می‌کند. فریلنسرها آمادگی خود را اعلام می‌کنند و در نهایت یک فرد برای انجام پروژه توسط کارفرما انتخاب می‌شود.

3. پارس‌کدرز

6 سایت فریلنسری ایرانی 

پارس‌کدرز پلتفرم فریلنسری تخصصی است که بیش از 15 سال از فعالیت آن می‌گذرد. کارفرما پروژه و نیازمندی‌های آن را ثبت کرده و متخصصان پیشنهادشان را ارائه می‌دهند. این وب‌سایت برخلاف نام خود، بستری برای پروژه‌هایی در زمینه‌های مختلف از جمله برنامه‌نویسی، تولید محتوا، ترجمه و غیره است.

4. کارلنسر

6 سایت فریلنسری ایرانی 

در کارلنسر می‌توانید پروژه‌های مناسب پیدا کرده و تخصص‌های خود را به نمایش بگذارید. فریلنسرها در این پلتفرم امتیاز گرفته و براساس امتیازی که دارند می‌توانند پروژه بگیرند. شیوه کار در کارلنسر به این صورت است که کارفرما پروژه را تعریف کرده و فریلنسرها پیشنهادشان را ثبت می‌کنند. 

5. پارس فریلنسر

6 سایت فریلنسری ایرانی 

پارس فریلنسر پلتفرم دیگری برای دریافت پروژه و ارائه خدمات که تاکنون بیش از 2500 پروژه موفق و بیش از 60 هزار فریلنسر متخصص را در خود جای داده است. این پلتفرم امکان همکاری با فریلنسرهای خاورمیانه‌ را فراهم کرده که کارفرماها می‌توانند پروژه خود را به آن‌ها بسپارند. امکان فعالیت در زمینه‌های گوناگونی مانند گرافیک، ترجمه، تایپ، دیجیتال مارکتینگ، محتوای تصویری و غیره در این وب‌سایت فریلنسینگ فراهم است.

6. تایپیران

6 سایت فریلنسری ایرانی 

امکان دریافت پروژه‌های فعال در زمینه تایپ، ترجمه، طراحی و تولید محتوا توسط تایپیران فراهم است. این پلتفرم بیش از 10 سال سابقه فعالیت دارد و 670 هزار پروژه موفق تابه‌حال در آن ثبت شده است. ویرایش و صفحه‌آرایی، ترجمه کتاب، طراحی سه بعدی، طراحی لوگو، تولید محتوا مقاله‌های وبلاگ و غیره از دیگر دسته‌بندی‌های این پلتفرم فریلنسری هستند. 

6 سایت فریلنسری خارجی

سایت های فریلنسری خارجی امکان همکاری با کارفرماها و فریلنسرهای بین‌المللی را فراهم می‌کنند. جذاب‌ترین موضوع در رابطه با این پلتفرم‌ها، امکان درآمدزایی دلاری است که بسیاری از فریلنسرها را به این سمت سوق می‌دهد. در ادامه شش سایت فریلنسری خارجی را معرفی خواهیم کرد.

1. Fiverr

6 سایت فریلنسری خارجی

Fiverr یکی از معروف‌ترین سایت‌های فریلنسری خارجی است که در میان کارفرماهای بین‌المللی شهرت زیادی دارد. ساخت پروفایل و معرفی مهارت‌ها در این پلتفرم ساده است و می‌توانید با کارهای بسیار کوچک و ساده هم درآمد دلاری داشته باشید. 

2. Upwork

6 سایت فریلنسری خارجی

یکی دیگر از سایت های خارجی فریلنسری Upwork است که امکان استفاده ساده از خدمات و ساخت اکانت رایگان را فراهم می‌کند. عرضه و تقاضا در Upwork مانند Fiverr بسیار زیاد است؛ به‌ همین‌ دلیل می‌توانید پروژه‌های فعال و زیادی را بگیرید.

3. Freelancer

6 سایت فریلنسری خارجی

این سایت امکان گفت‌وگوی زنده (Live) را با فریلنسر و کارفرما فراهم می‌کند و می‌تواند اعتماد اولیه را ایجاد کند. امکان بررسی نمونه کارهای قبلی فریلنسر و میزان امتیاز کارفرماها به انجام پروژه او در این پلتفرم فراهم است. 

4. PeoplePerHour

6 سایت فریلنسری خارجی

PeoplePerHour یکی دیگر از وب‌سایت فریلنسری خارجی مطرح است که انعطاف‌پذیری زیادی برای کارفرما و فریلنسر فراهم می‌کند. در این وب‌سایت هر فریلنسر پروفایل خود را می‌سازد، مهارت‌ها و تخصص‌هایش را لیست می‌کند و برای پروژه‌های مناسب، پروپوزال ارائه می‌دهد. 

5. Preply

6 سایت فریلنسری خارجی

Preply یک پلتفرم آنلاین آموزش زبان است که یافتن، برنامه‌ریزی و ارتباط با یک معلم را آسان می‌کند تا بتوانید زبان را به‌طور موثرتر یاد بگیرید. در این وب‌سایت بیش از 32 هزار معلم و 50 زبان مختلف آموزش داده می‌شود.

6. 99 Designs

6 سایت فریلنسری خارجی

این سایت یک جامعه از متخصصان طراحی وب و گرافیست‌ها را دور هم جمع کرده و خدمات ارزنده و حرفه‌ای آن‌ها را در معرض نمایش قرار می‌دهد. ثبت و دریافت پروژه در این پلتفرم مانند مسابقه است؛ به‌ این‌ صورت‌ که کارفرما پروژه را به‌همراه تمام جزئیات آن ثبت می‌کند و سپس یک مسابقه شروع می‌شود. فریلنسرها شروع به ارسال طرح‌های خود کرده و کارفرما حداکثر تا هفت روز مجری پروژه خود را انتخاب می‌کند.

بهترین و پردرآمدترین شغل‌ های فریلنسری 

بسیاری از مشاغلی که برای انجام و تکمیل وظایف به اینترنت نیاز دارند، می‌توانند به صنعت فریلنسینگ وارد شوند. همچنین خدماتی که بتوان از این طریق به سایر نقاط کشور و جهان ارائه داد هم می‌توانند به حوزه فریلنسینگ ورود کنند. از جمله شغل‌های مناسب فریلنسری می‌توان به مشاغل زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌نویسی
  • توسعه و به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • طراحی گرافیک
  • تدوین فیلم
  • عکاسی
  • تولید محتوای متنی 
  • ترجمه
  • مهندسی مکانیک
  • طراحی معماری 
  • دیجیتال مارکتینگ
  • سئو
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت پایگاه داده
  • داده‌کاوی
  • پشتیبانی تلفنی
  • روابط عمومی
  • حسابداری
  • کوچینگ
  • جذب نیروهای کارآمد (Recruiter)
  • مشاوره حقوقی

آنچه در فریلنسر کیست و فریلنسری چیست آموختیم

  • فریلنسر شخصی است که در خانه کار کرده و محدود به یک محیط کار یا کارفرما نیست.
  • فریلنسینگ مزایایی همچون تنظیم ساعت‌های کاری متناسب با ترجیحات فردی، تعیین دستمزد توسط فرد، تنوع پروژه‌ها و دریافت پروژه متناسب با ظرفیت فردی دارد.
  • فریلنسینگ در کنار مزایای خود، معایبی دارد که می‌تواند افراد را منصرف کند. از جمله معایب فریلنسری می‌توان به کار بیش‌ازحد، نامنظمی کار و پروژه‌ها، انزوا و عدم بازنشستگی اشاره کرد.
  • یکی از راه‌های دریافت پروژه فریلنسری، استفاده از سایت‌های ایرانی و خارجی است؛ پونیشا، کارلنسر و انجام میدم از جمله سایت‌های فریلنسری ایرانی هستند که پروژه‌های زیادی به‌صورت روزانه در آن‌ها ثبت می‌شود.
  • وب‌سایت‌های Fiverr، Upwork و Preply از پلتفرم‌های مشهور خارجی برای دریافت پروژه و درآمد دلاری هستند.

سوالات متداول

فریلنسر کیست؟

فریلنسر یک متخصص مستقل است که در محیط کار حضور نیافته و به مشتریان به‌صورت پاره‌وقت یا پروژه‌ای خدمات ارائه می‌دهد. یک فریلنسر مسئول مذاکره، تعیین دستمزد، مدیریت زمان و مدیریت وظایف شغلی خود است.

مزایای فریلنسری چیست؟

انعطاف‌پذیری در تنظیم ساعت‌های کاری، امکان تعیین محل کار، ایجاد تناسب بین سبک زندگی فردی و شغلی از جمله مزایای فریلنسری هستند. علاوه بر این‌ها، فریلنسرها اغلب این فرصت را دارند که روی پروژه‌های مختلف کار کنند و مهارت‌های جدید بیاموزند.

معایب فریلنسری چیست؟

جست‌وجوی مداوم برای یافتن پروژه و کارفرمای مناسب، مواجه با مسائل مختلف از جمله تاخیر در پرداخت دستمزد، انزوا و درآمد غیرثابت از جمله معایب فریلنسری هستند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

نزدیک به سه سالی هست که مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم. از خوندن و نوشتن لذت زیادی می‌برم و تلاش می‌کنم جوری بنویسم که خواننده‌ها محتوام رو به‌خوبی متوجه بشن.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments