خانه توسعهدهنده بهترین موتورها و فریمورکها برای ساخت بازی اندروید – فهرست ۱۴ ابزار برتر
بهترین موتورها و فریمورکها برای ساخت بازی اندروید – فهرست ۱۴ ابزار برتر
طی دهه اخیر، توسعه بازی موبایل به محبوبیت فراوان رسیده است، عمدتا به این خاطر که این روزها هرکسی میتواند با اندکی دانش، بازیهایی باکیفیت بسازد و طراحی کند. با از راه رسیدن پلتفرمهای کم کد و بدون کد نیز دیگر لزوما نیازی به پشت سر گذاشتن آموزش برنامهنویسی و یا دسترسی به بودجههای کلان ندارید. در عوض، نیاز به ایدهای خوب، اندکی انگیزه و همینطور علاقه به دنیای گیم خواهید داشت تا بتوانید ظرف تنها چند ساعت، نخستین بازی خود را (هرچند ساده) بسازید.
در ادامه این مطلب با کوئرا بلاگ همراه باشید تا بهترین موتور و فریم ورک برای ساخت بازی اندروید و iOS را معرفی کنیم. با مطالعه این مطلب، ذهنیتی جامع راجع به ابزارهای کنونی به دست میآورید و راحت قادر به تصمیمگیری راجع به پلتفرم مورد نظر خواهید بود.
فهرست مطالب
Toggleچطور بهترین موتور و فریمورک ساخت بازی اندروید را انتخاب کنیم؟
برای ساخت یک بازی موفق موبایل، لازم است تحقیقی عمیق روی بازار هدف خود داشته باشید، روی مفاهیم بنیادین بازی کار کنید، تکنیکهای بهینهسازی اپلیکیشن برای اپ استورها را به کار ببندید و با تاکتیکهای گوناگون، جامعه مخاطبان خود را گسترش دهید. از نقطه نظر یک توسعهدهنده گیم، نخستین مرحله، انتخاب بهترین محیط توسعه یا موتور بازیسازی خواهد بود.
تمام موتورها و فریمورکهای بازیسازی امروزی همراه با انبوهی ویژگی مختلف از راه میرسند و به طرق گوناگون، ساخت بازی اندروید یا iOS را آسان میکنند. اما پیش از اینکه شروع به جستجو برای موتور بازیسازی مورد نظر خود کنید، باید درکی جامع از ابعاد مختلف بازیسازی به دست آورید. موفقیت بازی موبایل شما تا حد زیادی وابسته به دفعات دانلود آن و تعداد مخاطبانی است که به دست میآورد. بدون دانلود کافی یا دسترسی به جامعهای قابل توجه از مخاطبان، بازی شما نمیتواند به تکامل برسد. برای جذب مخاطب نیز باید کار خود را با تحقیق بازار شروع کنید و دریابید مردم معمولا به دنبال چه نوع بازیهایی – با چه ویژگیهایی – میگردند.
حالا که نکات بنیادین را پوشش دادیم، بیایید با ۱۴ مورد از بهترین موتورها و فریمورکهای ساخت بازی اندروید و iOS آشنا شویم.
موتور Unity
موتور بازیسازی Unity به تیمهای توسعه اجازه میدهد به صورت گروهی مشغول به کار شوند و انواع بازیهای دوبعدی و سهبعدی را بسازند. این موتور، ساختاری کراس-پلتفرم (Cross-Platform) دارد و بنابراین از پلتفرمهای گوناگون مانند دسکتاپ و موبایل پشتیبانی میکند. یونیتی یکی از محبوبترین انتخابها میان تیمهای بازیسازی مستقل به حساب میآید، زیرا یادگیری آن برای توسعهدهندگان تازهکار نسبتا آسان است.
گذشته از بازیهای دوبعدی و سهبعدی، با Unity میتوانید شبیهسازهای تعاملی و انیمیشن نیز بسازید. علاوه بر این، یونیتی اجازه میدهد متعلقات یا Asset های بازی خود را از سایر اپلیکیشنهای طراحی سهبعدی ایمپورت کنید یا محتوای مورد نیاز خود را از فروشگاههای مختلف بخرید و به بازی خود بیاورید. ناگفته نماند که محبوبیت Unity باعث شده این روزها به راحتی انبوهی محتوای آموزشی رایگان و پولی برای آن بیابید.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- پلتفرمهای موبایل مانند اندروید و iOS
- پلتفرمهای دسکتاپ مانند ویندوز، مک و لینوکس
- پلتفرم وب WebGL
- کنسولهای خانگی مانند پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس
- پلتفرمهای واقعیت مجازی مانند Oculus و PlayStation VR
برخی از بازیهای ساخته شده با Unity:
- Pokémon Go
- Monument Valley
- Call of Duty: Mobile
- Beat Saber
- Cuphead
موتور Unreal
Unreal Engine هم یکی دیگر از موتورهای بازیسازی بسیار محبوب امروزی است که معمولا در توسعه بازیهای سهبعدی به کار بسته میشود، اما کاربردهایی دیگر نیز در صنایع گوناگون دارد. برای مثال در صنعت فیلمسازی از آنریل انجین برای طراحی محیطهای مجازی و فیلمهای انیمیشنی استفاده میشود.
Unreal Engine نرمافزاری بسیار کاربرپسند است و از بزرگترین مزایای آن میتوان به عدم نیاز به مهارتهای کدنویسی اشاره کرد. از سوی دیگر شاهد فروشگاهی بزرگ در آنریل هستیم که انبوهی محتوای رایگان و پولی در اختیار بازیسازان میگذارد. درست مانند یونیتی، آنریل انجین هم از پلتفرمهای دسکتاپ، موبایل و سایر پلتفرمها پشتیبانی میکند.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید و iOS
- ویندوز
- نینتندو سوییچ، پلی استیشن ۴ و ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری اس و ایکس
- پلتفرمهای واقعیت مجازی مانند HTC Vive ،Oculus و PlayStation VR
برخی از بازیهای ساخته شده با آنریل انجین:
- Fortnite
- Werewolf: The Apocalypse – Earthblood
- The Matrix Awakens
موتور Solar2D
پلتفرم Solar2D – که پیشتر تحت عنوان Corona SDK شناخته میشد – به توسعهدهندگان اجازه میدهد بازیهای دوبعدی باکیفیت بسازند. این موتور بازیسازی تمام تمرکز خود را روی سهولت توسعه و کاربرپذیری گذاشته و از طرف دیگر، به صورت کاملا رایگان و متنباز در دسترس قرار گرفته است.
Solar2D جامعه کاربری بسیار فعالی دارد و همراه با فروشگاهی به دستتان خواهد رسید که انواع Assetها و پلاگینهای ضروری برای توسعه بازیهای دوبعدی را در آن پیدا میکنید. علاوه بر این نباید پلتفرم Solar2D Playground را نیز از یاد برد که سایتی تعاملی برای ساخت و اجرای پروژهها به صورت آنلاین و فوری است.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید و iOS
- سیستم عاملهای تلویزیون مانند Android TV و Apple TV
- پلتفرمهای دسکتاپ مانند ویندوز، لینوکس و macOS
برخی از بازیهای ساخته شده با Solar2D:
- Flappy Bird
- Match 3 Space RPG
- Corona Cannon
موتور BuildBox
BuildBox یکی از دسترسپذیرترین موتورهای بازیسازی امروزی و یکی از بهترین پلتفرمهای ممکن برای ساخت بازی اندروید به حساب میآید. این ابزار گزینهای ایدهآل برای تازهکارانی است که تجربهای در کدنویسی و یا مهارتی در برنامه نویسی و اسکریپتنویسی ندارند.
علاوه بر این، BuildBox به شما اجازه میدهد در مدتزمانی کوتاه، بازیهای دوبعدی و سهبعدی برای موبایل بسازید. خبر خوب اینکه تمام قابلیتها با ساختار «کشیدن و انداختن» (Drag and Drop) پیادهسازی شدهاند و صرفا با کنار هم گذاشتن اجزای گوناگون، بازیهایی خواهید داشت که ظاهری حرفهای از خود به نمایش میگذارند.
- بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی مار با پایتون در ۸ مرحله – تصویری و آسان
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
برخی از بازیهای ساخته شده با BuildBox:
- Colour Switch
- Ball Jump
- Slip Away
- Blue Edge
- The Line Zen
AppGameKit
این هم یک موتور بازیسازی دیگر است که نیاز به هیچ مهارت بهخصوصی در زمینه کدنویسی ندارد. با موتور AppGameKit میتوانید بازیهای خود را به آسانی بسازید و روی پلتفرمهای گوناگون به اجرا درآورید. نکته مهم اینکه به محض اتمام فرایند ساخت، بازی روی تمام دستگاهها در دسترس خواهد بود و نیازی به پورت کردن یا بهینهسازی اضافه نیست.
اگر مایل به ساخت یک بازی دوبعدی با عناصر سهبعدی هستید، AppGameKit یکی از بهترین گزینههایی ممکن به حساب میآید، خصوصا اگر تازهکار هستید و میخواهید کسب تجربه کنید. در صورتی که مایل به ساخت بازی اندروید یا iOS با این پلتفرم بودید، پیشنهاد میکنیم به سراغ AppGameKit Studio بروید که فضایی یکپارچه برای پیشبرد مراحل مختلف پروژه است، از طراحی مفاهیم اولیه تا اجرا و انتشار بازی.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- ویندوز
- مک
- لینوکس
- HTML5
برخی از بازیهای ساخته شده با AppGameKit:
- Driving Theory Test Kit
- Repton 2
- Skrobol
Construct 3
Construct 3 موتوری است که بیش از هرچیز دیگر در ساخت بازیهای موبایل دوبعدی کاربرد دارد، هرچند که از آن برای ساخت بازیهای نقشآفرینی (Role-Playing Games | RPG)، بازیهای پازلی و بازیهای مسابقهای هم استفاده میشود. توسعهدهندگان علاقهمند به بازیهایی که از قواعد فیزیک پیروی میکنند نیز میتوانند از موتور فیزیک Box2D کمک بگیرند.
فرایند بازیسازی با این پلتفرم کاملا درون مرورگر پیش میبرد و نیازی به مهارتهای کدنویسی نیز ندارید. البته Construct 3 از جاوا اسکریپت پشتیبانی میکند و اگر با این زبان آشنا باشید میتوانید قابلیتهایی هرچه بیشتر به بازیهای خود اضافه کنید.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- ویندوز
- macOS
- لینوکس
- ایکس باکس
- HTML5
برخی از بازیهای ساخته شده با Construct 3:
- The Next Penelope
- Airscape: The Fall of Gravity
- Cosmochoria
Fusion 2.5
Fusion 2.5 موتوری است که از سیستم ویرایشگر رویداد (Event Editor) برای توسعه سریع بازی و اپلیکیشن کمک میگیرد. این موتور به صورت کامل با موتور فیزیک ادغام شده و جامعهای فعال از کاربرانی دارد که در تمام مسیر آموزش شما را همراهی خواهند کرد.
رابط کاربری Fusion 2.5 بهگونهای طراحی شده که برای کار با آن و ساخت بازی اندروید خود نیازی به مهارتهای کدنویسی ندارید. ناگفته نماند گرچه Fusion 2.5 از بازیهای دوبعدی موبایل پشتیبانی میکند، اما اکثر اوقات برای توسعه بازیهای استاتیک (Static) مناسب خواهد بود.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- فلش
- ایکس باکس
برخی از بازیهای ساخته شده با Fusion 2.5:
- Distraint
- Quadle
- Bit Odyssey
GameMaker Studio 2
GameMaker Studio 2 موتوری بسیار مشهور است که توسط شرکت YoYo Games توسعه یافته. این موتور از توسعه کراسپلتفرم و همینطور زبان برنامهنویسی منحصر به فردی به نام «Game Maker Language» پشتیبانی میکند و در عین حال اجازه میدهد بازی خود را با کشیدن و انداختن اجزای مختلف بسازید. اگرچه این موتور برای تازهکاران ساخته شده، اما توسعهدهندگان مسلط بر زبانهای اسکریپتنویسی گوناگون میتوانند بازیهایی پیشرفته با آن طراحی کنند.
مهمترین مزیت GameMaker، پشتیبانی از گستره وسیعی از پلتفرمهای گوناگون است. علاوه بر این، شاهد مجموعهای غنی از ابزارهای گوناگون هستیم که با استفاده بهینه از آنها، بازی موبایل خود را به سرعت خواهید ساخت. برای اینکه اندکی انگیزه بیشتر به دست آورید باید گفت که اکثر کاربران میتوانند در اولین ساعت استفاده از این موتور، بازیسازی را شروع کنند و یا بازیهایی ساده بسازند. در نهایت باید افزود GameMaker عمدتا روی توسعه بازیهای دوبعدی (به کمک کتابخانهای استاندارد از عناصر گرافیکی) متمرکز است.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- ویندوز
- macOS
- اوبونتو
- پلیاستیشن ۴ و ۵
- ایکس باکس وان و ایکس باکس سری اس و ایکس
- نینتندو سوییچ
- HTML5
برخی از بازیهای ساخته شده با GameMaker Studio 2:
- Samurai Gunn 2
- Webbed
- Super Hiking League DX
MonoGame
MonoGame موتوری است که به صورت خاص برای توسعه کراسپلتفرم بازیهای دوبعدی ساخته شده و با بهرهمندی از زبانهای برنامهنویسی سی شارپ و NET. امکان کدنویسی مدرن، سریع و اتکاپذیر بازی را مهیا میکند. MonoGames بر مبنای فریمورک XNA مایکروسافت توسعه یافته که یادگیری آن آسان است و بازیسازی برای پلتفرمهای موبایل و کنسول را راحت میکند.
از بزرگترین مزایای MonoGames میتوان به جامعه عظیم کاربران و تکنولوژی متنباز آن اشاره کرد. علاوه بر این، اپلیکیشنهای شما روی گستره وسیعی از پلتفرمها به اجرا در خواهند آمد.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- ویندوز
- macOS
- پلی استیشن ۴
- ایکس باکس وان
- نینتندو سوییچ
برخی از بازیهای ساخته شده با MonoGame:
- FEZ
- Bastion
- Skulls of the Shogun
Amazon Lumberyard
Amazon Lumberyard موتوری رایگان و کراسپلتفرم است که از تکنولوژیهای موتور بازیسازی قدرتمند CryEngine و قابلیتهای خدمات وب آمازون بهره میبرد. دقیقا به خاطر بهرهمندی از همین تکنولوژیها، با این موتور میتوانید بازیهایی بسیار باکیفیت بسازید، از خدمات ابری Amazon Web Services بهره ببرید و حتی آن را با پلتفرم استریم محتوای توییچ ادغام کنید.
Amazon Lumberyard همراه با ابزارهایی کاربرپسند از راه میرسد، فرایند یادگیری آسانی دارد و اجازه میدهد با سرعت هرچه تمامتر، نسخه پروتوتایپ بازیهای خود را بسازید. فقط در نظر داشته باشید که با استفاده حداکثری از قابلیتهای این پلتفرم متحمل هزینههای قابل توجه خواهید شد.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- ویندوز
- پلی استیشن
- ایکس باکس
برخی از بازیهای ساخته شده با Amazon Lumberyard:
- Crucible
- Breakaway
Cocos2d-x
Cocos2d-x موتوری متنباز است که امکان توسعه کراسپلتفرم را فراهم میآورد و اجازه میدهد بازیهای دوبعدی و سهبعدی برای موبایل بسازید، اما معمولا توسعهدهندگان باتجربهتر به سراغ آن میروند.
Cocos2d-x از چند زبان اسکریپتنویسی مختلف مانند سی پلاس پلاس، جاوا اسکریپت و Lua پشتیبانی میکند و یکی از بهترین ویژگیهای آن، فراهم آوردن امکان ساخت بازیهای بسیار کوچک و کژوال است. ضمنا به انبوهی مستند و محتوای آموزشی نیز دسترسی خواهید داشت که تمام فرایند را برای شما آسانتر خواهند کرد.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- Facebook Instant Games
- ویندوز
- HTML5
برخی از بازیهای ساخته شده با Cocos2-x:
- Magic Rush
- Dragon Ball Z
- Pokemon Masters
Haxe 4
Haxe 4 هم پلتفرم متنباز دیگری است که از آن برای توسعه اپلیکیشنها و بازیهای کراسپلتفرم استفاده میکنند. این موتور انبوهی فریمورک و کتابخانه مختلف دارد که به شما اجازه میدهند با حداقل کدنویسی ممکن، بیشترین بهرهوری را روی پلتفرمهای مختلف به دست آورید.
این موتور در اکثریت مواقع کاملا رایگان است، اما اگر نیازمند اشکال مختلفی از پشتیبانی فنی باشید، باید اندکی دست به جیپ شوید.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- macOS
- ویندوز
- لینوکس
برخی از بازیهای ساخته شده با Haxe:
- Northgard
- Dead Cells
- Spellbreak
Gideros
باز هم یک پلتفرم رایگان و متنباز دیگر که امکان ساخت بازیهای دوبعدی و سهبعدی را امکانپذیر میکند. بازیسازان موبایل به صورت خاص شیفته Gideros هستند، چرا که یادگیری آن آسان است و اجازه میدهد به توسعه و عرضه پشتبهپشت بازیهای موبایل مشغول شوید.
از دیگر مزایای این موتور میشود به قابلیت تست فوری در فرایند توسعه بازی، پشتیبانی از سرعت بومی پلتفرمهای موبایل، ارائه انبوهی از پلاگینهای متنباز و همینطور دسترسی به مجموعهای غنی از ابزارهای توسعه اشاره کرد.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- macOS
- ویندوز
برخی از بازیهای ساخته شده با Gideros:
- Magness
- Proto-Tap
- Tetcolor
Godot
Godot پلتفرمی بسیار انعطافپذیر و کراسپلتفرم برای ساخت بازی اندروید و iOS است که جزو بهترین گزینهها برای بازیهای دوبعدی و سهبعدی به حساب میآید. Godot از سیستمی منحصر به فرد برای اندازهگیری براساس پیکسل (Pixel-Based Measurment System) بهره میبرد که باعث میشود گزینهای بینظیر برای بازیهای دوبعدی باشد. توسعهدهندگان تازهکار نیز میتوانند منتظر رابط کاربری خوشساختی باشند که از شما میخواهد صرفا نودهای (Nodes) مختلف را به یکدیگر متصل کنید.
گودو مجموعهای عظیم از ابزارهای گوناگون را در اختیارتان میگذارند که در شما را در تمام مسیر ساخت بازی همراهی خواهند کرد. از آنجایی که پلتفرم به صورت متنباز ساخته شده نیز، تمام بازیها به صورت ۱۰۰ درصدی در مالکیت سازنده خواهند بود و لازم نیست نگران هزینههای لایسنس و مواردی از این دست باشید.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید و iOS
- macOS
- ویندوز
- لینوکس
- نینتندو سوییچ
- پلی استیشن
- ایکس باکس
- HTML5
برخی از بازیهای ساخته شده با Godot:
- Kingdoms of the Dump
- Haiku
- Until Then
فریمورک Starling
فریمورک Starling هم موتوری کراسپلتفرم و متنباز است که با بهرهگیری از تکنولوژی Adobe AIR، روی مرورگر، iOS و اندروید به اجرا در میآید. هدف غایی Starling این است که امکان دیباگ بازیها را روی مرورگر فراهم کند و بعد از آن نیز بتوانید بازی خود را به سرعت برای پلتفرمهای موبایل منتشر کنید.
با توجه به اینکه شرکت Adobe اهمیت فراوان به Starling میدهد، شاهد بهکارگیری تکنولوژی قدرتمندی به نام Stage3D هستیم که بالاترین پرفورمنس و سرعت رندر ممکن را در اختیار توسعهدهندگان میگذارد.
پلتفرمهای پشتیبانیشده:
- اندروید
- iOS
- ویندوز
- macOS
برخی از بازیهای ساخته شده با Starling:
- Angry Birds
- Neuronation
- Ruby Blast Adventures
جمعبندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون پلتفرمهای ساخت بازی اندروید
در این مقاله ۱۴ موتور و فریمورک مختلف برای ساخت بازی اندروید و iOS را معرفی کردیم که میتوانید همین حالا به سراغشان بروید و اولین بازی موبایل خود را بسازید. همانطور که خودتان متوجه شدهاید، این روزها تنوعی بینظیر از ابزارهای بازیسازی را شاهد هستیم و برخی از پلتفرمهای این فهرست، حتی نیازی به دانش و تجربه پیشین در زمینه کدنویسی ندارند. با این اوصاف، دیگر بهانهای ندارید و بهتر است با توجه به منابع در دسترس خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید و آستین را بالا بزنید.
فرایند توسعه بازی چقدر طول میکشد؟
اگر به دنبال توسعه بازیهای Hyper-Casual باشید و محیط توسعه خود را بشناسید، این فرایند حدودا ۲۰ الی ۴۰ ساعت زمان خواهد بود. با این حال هرچه بازی مورد نظرتان پیچیدهتر باشد، زمان بیشتری را به آن اختصاص خواهید داد. از سوی دیگر هرچه مهارت و تجارب بیشتری داشته باشید، فرایند را سریعتر پشت سر خواهید گذاشت. برای اینکه ذهنیتی بهتر به دست آورید، توسعه بازیهای AAA (کلانبودجه) معمولا چند سال طول میکشد و برای پیشبرد پروژه به تیمی چند ده یا چند صد نفری نیاز خواهید داشت. اما بازیهای موبایل معمولا چنین پیشنیازهای سختگیرانهای ندارند و مادامی که نیازهای مخاطبان را بشناسید، ظرف چند ماه قادر به انتشار بازی خود خواهید بود.
بهترین موتور یا فریمورک برای ساخت بازی اندروید و iOS چیست؟
پاسخ این سوال به جنس بازی شما و همینطور منابع در دسترس بستگی دارد. در واقع تفاوت فراوانی میان تیمهای بازیسازی بزرگ و تیمهای مستقل یا تکنفره وجود دارد. با درنظرگیری چنین فاکتورهایی، بهترین موتورها برای نیازهای گوناگون را در ادامه خواهید دید:
- ساخت بازیهای دوبعدی: BuildBox و Godot
- ساخت بازیهای سهبعدی: Unity و Unreal Engine
- ساخت بازی iOS: موتور SpriteKit (صرفا دوبعدی)
- ساخت بازی اندروید: Unity
- توسعه بازی برای تازهکارها: BuildBox و Unity (با توجه به منابع آموزشی در دسترس برای هر یک)
- توسعه بازی به صورت کراسپلتفرم (موبایل، کامپیوتر و کنسولهای خانگی): Unity و Unreal Engine
- ساخت بازی بدون کد: BuildBox و GameMaker Studio 2
- ساخت بازی هایپر کژوال: BuildBox و Unity
منبع: AppRadar