لینوکس (Linux) چیست؟

1016
لینوکس چیست | Linux چیست

لینوکس در همه‌جا وجود دارد؛ در تلفن‌های شما، ترموستات‌ها، ماشین‌ها، یخچال‌ها، دستگاه‌های Roku و تلویزیون شما. لینوکس همچنین بیشتر اینترنت، تمامی 500 ابرکامپیوتر برتر جهان و بازارهای سهام جهان را هدایت می‌کند. اما لینوکس (Linux) چیست؟

در این مقاله توضیح خواهیم داد که لینوکس (Linux) چیست و چرا بسیاری از افراد در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. به‌علاوه مزایای استفاده از لینوکس را شرح می‌دهیم و توضیح می‌دهیم که چرا شرکت در یک دوره آموزش لینوکس (Linux) و یادگیری آن اهمیت دارد.

لینوکس (Linux) چیست؟

اغلب می‌شنوید که لینوکس به عنوان یک سیستم‌عامل جایگزین توصیف می‌شود که می‌توانید به جای Windows یا macOS از آن استفاده کنید. اما از نظر فنی لینوکس یک سیستم‌عامل نیست، بلکه یک kernel یا هسته است. kernel بخشی از رایانه شما است که سخت‌افزار فیزیکی را قادر می‌سازد تا با آنچه روی صفحه نمایش اتفاق می‌افتد ارتباط برقرار کند. kernel دلیلی است که هنگام تایپ، متن ظاهر می‌شود و یا وقتی تاچ‌پد را لمس می‌کنید نشانگر ماوس حرکت می‌کند.

ممکن است علاقه‌مند باشید: تاریخچه لینوکس

چرا از لینوکس استفاده کنیم؟

این سؤالی است که اغلب افراد می‌پرسند. وقتی سیستم‌عاملی که با اکثر رایانه‌های دسکتاپ، لپ‌تاپ‌ها و سرورها عرضه می‌شود، به‌خوبی کار می‌کند، چرا از یک محیط کاملاً متفاوت استفاده کنیم؟

برای پاسخ به این سؤال، بگذارید یک سؤال دیگر را مطرح کنیم. آیا سیستم‌عاملی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید واقعاً «بسیار خوب» عمل می‌کند؟ یا اینکه در حال مبارزه با موانعی مانند ویروس‌ها، بدافزارها، کاهش سرعت، خرابی‌ها، تعمیرات پرهزینه و هزینه‌های مجوز هستید؟

اگر با موارد فوق مشکل دارید، لینوکس ممکن است پلتفرم مناسبی برای شما باشد. لینوکس به یکی از قابل‌اعتمادترین اکوسیستم‌های کامپیوتری در جهان تبدیل شده است. حالا این قابلیت اطمینان را با هزینه ورودی صفر ترکیب کنید. درست است، هزینه ورودی صفر! شما می‌توانید لینوکس را بر روی هر تعداد کامپیوتری که دوست دارید بدون پرداخت یک سنت برای مجوز نرم‌افزار یا سرور نصب کنید.

بیایید به هزینه یک سرور لینوکس در مقایسه با Windows Server 2016 نگاهی بیندازیم. قیمت نسخه استاندارد این سرور ویندوز 882 دلار آمریکا است که البته این هزینه شامل مجوز دسترسی مشتری (CAL) و مجوز نرم‌افزارهای دیگری مانند پایگاه داده، وب‌سرور، سرور ایمیل و… که ممکن است نیاز داشته باشید نمی‌شود. با سرور لینوکس، نصب همه این‌ها رایگان و آسان است. در واقع، نصب یک وب‌سرور به همراه یک سرور پایگاه داده، تنها چند کلیک یا دستور با شما فاصله دارد.

اگر هزینه صفر برای متقاعد کردن شما کافی نیست، نظرتان در مورد داشتن یک سیستم‌عامل که تا زمانی که از آن استفاده می‌کنید، بدون مشکل کار کند، چیست؟ لینوکس معمولاً در برابر باج‌افزارها (ransomware)، بدافزارها و ویروس‌ها آسیب‌پذیری بسیار کمتری دارد. راه‌اندازی مجدد سرور نیز فقط در صورتی ضروری است که هسته به‌روز شده باشد. اینکه سرور لینوکس سال‌ها بدون راه‌اندازی مجدد کار کند، اصلاً غیرعادی نیست. اگر به‌روزرسانی‌های منظم توصیه‌شده انجام شود، عملاً پایداری و قابلیت اطمینان تضمین می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ دلیل برای استفاده از سرورهای لینوکس

لینوکس همچنین تحت یک مجوز متن‌باز توزیع می‌شود که از این قوانین کلیدی را پیروی می‌کند:

  • آزادی اجرای برنامه به هر منظوری
  • آزادی مطالعه نحوه عملکرد برنامه و تغییر آن
  • آزادی توزیع مجدد نسخه‌ها
  • آزادی توزیع نسخه‌های اصلاح‌شده خود

این موارد برای درک جامعه‌ای که برای ایجاد پلتفرم لینوکس با هم کار می‌کنند بسیار مهم هستند. لینوکس سیستم‌عاملی با فلسفه‌ی «توسط مردم، برای مردم» است. این قوانین، عامل اصلی انتخاب لینوکس توسط بسیاری از افراد است.

بیشتر بخوانید: لینوکس یا ویندوز – بهترین سیستم عامل برای برنامه نویسی کدام است؟

توزیع لینوکس (Linux) چیست؟

لینوکس دارای چندین نسخه مختلف برای استفاده همه کاربران است. از کاربران تازه‌کار گرفته تا کاربران حرفه‌ای، هرکسی نسخه‌ای از لینوکس متناسب با نیازهای خود خواهد یافت. به این نسخه‌ها توزیع (distribution) یا به اختصار distro می‌گویند. تقریباً همه توزیع‌های لینوکس را می‌توان به صورت رایگان دانلود و بر روی هر تعداد ماشینی نصب کرد.

لینوکس چیست | Linux چیست

تعدادی از توزیع‌های محبوب لینوکس عبارت‌اند از:

هر توزیع، محیط دسکتاپ متفاوتی دارد. برخی افراد، رابط‌های کاربری بسیار مدرن مانند GNOME را انتخاب می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از محیط دسکتاپ سنتی‌تر مانند openSUSE استفاده می‌کنند.

می‌توانید 100 توزیع برتر را در Distrowatch بررسی کنید.

برخی از توزیع‌های محبوب سرور نیز عبارت‌اند از:

برخی از این توزیع‌های سرور مانند Ubuntu Server و CentOS رایگان هستند و برخی مانند Red Hat Enterprise Linux و SUSE Enterprise Linux دارای هزینه هستند و شامل خدمات پشتیبانی نیز می‌شوند.

کدام توزیع برای شما مناسب است؟

پاسخ سه سؤال زیر به شما در انتخاب توزیع مناسب کمک خواهد کرد:

  • چقدر در استفاده از کامپیوتر مهارت دارید؟
  • آیا یک رابط کاربری مدرن را ترجیح می‌دهید یا استاندارد؟
  • سرور یا دسکتاپ؟

اگر مهارت‌های کامپیوتری شما نسبتاً ابتدایی است، باید از توزیع‌های ابتدایی مانند Linux Mint، Ubuntu، Elementary OS یا Deepin استفاده کنید. اگر مجموعه مهارت‌های شما در محدوده بالاتر از حد متوسط قرار دارد، می‌توانید از توزیع‌هایی مانند Debian یا Fedora استفاده کنید و اگر تا حد زیادی بر مهارت مدیریت کامپیوتر و سیستم تسلط دارید، از توزیعی مانند Gentoo استفاده کنید. اما اگر واقعاً اهل چالش هستید، می‌توانید خودتان به کمک Linux From Scratch یک توزیع لینوکس بسازید.

اگر به دنبال یک توزیع برای سرور هستید، باید ببینید که آیا به یک رابط کاربری دسکتاپ نیاز دارید یا اینکه می‌خواهید از خط فرمان استفاده کنید. Ubuntu Server یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) نصب نمی‌کند. بنابراین باید درک کاملی از خط فرمان لینوکس داشته باشید. هرچند می‌توانید با یک دستور مانند sudo apt-get install ubuntu-desktop یک پکیج رابط کاربری را بر روی Ubuntu Server نصب کنید. مدیران سیستم همچنین باید توزیع مناسب را با توجه به ویژگی‌های آن انتخاب کنند. آیا توزیع سروری می‌خواهید که همه چیزهایی که برای سرور خود نیاز دارید را به شما ارائه دهد؟ اگر چنین است، CentOS ممکن است بهترین انتخاب باشد. یا اگر یک توزیع دسکتاپ می‌خواهید که بتوانید قسمت‌های مختلف را مطابق نیازتان اضافه کنید، Debian یا Ubuntu Linux احتمالاً توزیع مناسبی برای شما خواهد بود.

مطلب مرتبط: بهترین توزیع لینوکس (Linux) چیست؟


اگر به دنبال یکی از قابل‌اعتمادترین و ایمن‌ترین پلتفرم‌ها برای دسکتاپ و سرور هستید، به چیزی جز یکی از توزیع‌های متعدد لینوکس فکر نکنید. با لینوکس می‌توانید مطمئن شوید که سیستم دسکتاپ شما بدون مشکل کار می‌کند، سرورهای شما در دسترس است و درخواست‌های پشتیبانی شما به حداقل می‌رسد.

اگر به یادگیری Linux علاقه‌مند هستید و تمایل دارید با یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌‌عامل‌ها آشنا شوید، دوره آموزش لینوکس (Linux) کوئرا کالج گزینه خوبی برای شما خواهد بود تا روش استفاده از این پلتفرم محبوب را به شکل کاربردی یاد بگیرید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

تفاوت میان دسکتاپ و سرور چیست؟؟