بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت – فهرست ۱۰ زبان پرتقاضا و پردرآمد

584
بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

اگر در زمینه توسعه نرم‌افزار فعالیت کنید و قصد مهاجرت – به خصوص به کشورهای توسعه‌یافته – داشته باشید، انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای پیشرفت شغلی، یکی از انتخاب‌های سخت پیش رویتان به حساب می‌آید. این روزها صدها زبان مختلف داریم که هر یک کاربردها، پیچیدگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود را به نمایش می‌گذارند و انتخاب را دشوارتر می‌کنند. اما چه برنامه‌نویسی قدیمی باشید و بخواهید بهترین زبان برای صیقل دادن مهارت‌ها و ورود به بازار کار بین‌المللی را بشناسید و چه برنامه‌نویسی تازه‌کار که می‌خواهید آموزش برنامه نویسی را موازی با اقدام برای مهاجرت پیش ببرید، به جای درستی آمده‌اید.

با کوئرا بلاگ همراه باشید تا شما را با بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت آشنا کنیم. زبان‌های حاضر در این لیست، جزو پرتقاضاترین و پردرآمدترین زبان‌های حال حاضر به حساب می‌آیند.

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت در سال ۲۰۲۴

اگر قصدی جدی برای مهاجرت و کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی داشته باشید، نه‌تنها باید پرتقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی را بشناسید، بلکه باید از روش‌ها و مدت زمان یادگیری برنامه‌نویسی هم باخبر باشید. یکی از بهترین روش‌های فعلی برای یادگیری کدنویسی و کسب تجربه برای ورود به بازار کار، شرکت در بوت کمپ برنامه نویسی است. بوت کمپ‌ها دوره‌های آموزشی چند ماهه‌ای هستند که نه‌تنها مهارت‌های بنیادین توسعه نرم‌افزار را به شما می‌آموزند، بلکه دسترسی به منتورهای باتجربه را مهیا می‌کنند و مهارت‌هایی نرمی مانند کار تیمی و رزومه‌نویسی را هم صیقل می‌دهند. با شرکت در بوت کمپ برنامه نویسی، برنامه نویسی را به شکلی سریع، بهینه و اصولی خواهید آموخت و برای به دست آوردن سمت‌های شغلی در نقاط مختلف جهان آماده می‌شوید. با این پیش‌زمینه، بیایید بهترین زبان‌ها را بشناسیم.

پایتون (Python)

اگر به دنبال آسان‌ترین زبان از نظر خوانایی، یادگیری و سهولت استفاده باشیم، هیچ گزینه‌ای بهتر از پایتون پیدا نمی‌کنیم. خبر خوب اینکه پایتون گزینه‌ای معرکه برای کدنویسان تازه‌کار به حساب می‌آید و در دانشگاه‌های سراسر جهان نیز جزو نخستین زبان‌هایی است که آموزش داده می‌شود.

زبان Python

Django ،Flask و Pyramid جزو محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های پایتون در میان توسعه‌دهندگان به حساب می‌آیند. از سوی دیگر، قواعد نحوی یا سینتکس این زبان از اکثر زبان‌های دیگر آسان‌تر است و باعث می‌شود بهره‌وری بالاتری در کدنویسی داشته باشید. به تمام این دلایل و دلایلی که در پایین آورده‌ایم، پایتون جزو پرتقاضاترین و کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی فعلی به حساب می‌آید.

  • متن‌باز و شی‌گرا
  • امکان یکپارچه‌سازی با کدهای C و ++C
  • کاربردی در حوزه‌های گوناگون مانند اسکریپت‌نویسی، توسعه وب، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، علم داده، هوش مصنوعی، رباتیک و کلان‌داده
  • بیش از ۱ میلیون مخزن مرتبط در گیت‌هاب
  • گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، اسپاتیفای و نتفلیکس از جمله شرکت‌هایی هستند که از پایتون استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: پایتون چیست؟

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی با پایتون و کتابخانه PyGame – از ابتدا تا انتها

جاوا اسکریپت (JavaScript | JS)

جاوا اسکریپت برای چندین سال پیاپی جزو برترین زبان‌ها در نظرسنجی StackOverflow بوده که کاربرد زبان‌های گوناگون را از نگاه برنامه‌نویسان شاغل در شرکت‌های کوچک و بزرگ تکنولوژی می‌سنجد. چه برای اندروید و iOS برنامه بسازید و چه برای کامپیوترهای دسکتاپ، جاوا اسکریپت در هر حالتی کاربرد خود را نشان می‌دهد و طی سال‌های آتی، کاربردی‌تر از همیشه نیز خواهد شد.

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

جاوا اسکریپت یکی از بهینه‌ترین انتخاب‌ها برای حل مشکلات سازمانی به حساب می‌آید و به همین خاطر در صدر لیست زبان‌های برنامه‌نویسی پرتقاضا در میان استارتاپ‌ها و شرکت‌های غول تکنولوژی دیده می‌شود. اگر بخواهید به شکلی سریع و بی‌دردسر وارد بازار کار شوید نیز، جاوا اسکریپت انبوهی از فرصت‌های جذاب را پیش رویتان خواهد گذاشت.

ناگفته نماند که از JavaScript هم برای فرانت‌اند و هم بک‌اند استفاده می‌شود. علاوه بر این، انبوهی فریم‌ورک و کتابخانه برای جاوا اسکریپت داریم که از محبوب‌ترین موارد می‌شود به Angular ،React ،Vue و Meteor اشاره کرد.

  • زبانی تفسیری (Interpreted)، سبک و شی‌گرا
  • بهره‌مندی از به‌روزرسانی‌های سالانه
  • زبانی کاربردی برای برنامه‌نویسی سمت سرور و همینطور سمت کلاینت
  • سازگار با چندین زبان برنامه‌نویسی مختلف
  • بیش از ۶۳۰ هزار مخزن در گیت‌هاب
  • گوگل، فیسبوک، دل، ای‌بی، پی‌پل و اوبر از جمله شرکت‌هایی هستند که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: پایتون یا جاوا اسکریپت ؟ – مقایسه Python و JS به زبان ساده

۳. جاوا (Java)

چه سابقه‌ای در زمینه برنامه‌نویسی داشته باشید و چه نه، قطعا نام زبان جاوا به گوش‌تان خورده است. اگرچه برخی تصور می‌کنند دوران جاوا به پایان رسیده، اما حقیقت چیزی دیگر است و هنوز هم بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از آن در پروژه‌های گوناگون کمک می‌گیرند.

زبان Java

جاوا بیش از هر چیز دیگر در توسعه اپلیکیشن اندروید و همینطور وب‌اپلیکیشن‌های مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمنا شرکت گوگل یکی از بهترین فریم‌ورک‌های توسعه اندروید مبتنی بر جاوا را ساخته که تحت عنوان Android Studio شناخته می‌شود.

تا همین چند وقت پیش، جاوا با کاهش محبوبیت قابل توجه روبه‌رو شده بود، اما با از راه رسیدن فریم‌ورک Spring Boot و به‌روزرسانی‌های بی‌نظیرش، بار دیگر توجه‌ها به آن جلب شد. بنابراین اگر به دنبال یادگیری جاوا و Spring Boot باشید، دست به انتخابی صحیح زده‌اید. برخی دیگر از نکات کلیدی مربوط به جاوا را در پایین آورده‌ایم:

  • زبانی شی‌گرا و متن‌باز
  • امکان توسعه برنامه‌های کراس‌پلتفرم (Cross-Platform)
  • باثبات، بهره‌مند از یک سیستم مدیریت حافظه قدرتمند و بازیافت خودکار حافظه
  • پرفورمنس بالا و امنیت بی‌نظیر
  • مستقل از پلتفرم
  • بیش از ۱ میلیون مخزن در گیت‌هاب
  • ادوبی، کوالکام، فلیپ‌کارت و آمازون از جمله شرکت‌هایی هستند که از جاوا کمک می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: جاوا چیست و چه کاربردی دارد؟

سی (C) و سی پلاس پلاس (++C)

اگرچه پایتون و جاوا اسکریپت جزو آسان‌ترین زبان‌های امروزی به حساب می‌آیند و گستره وسیعی از نیازها را برطرف می‌کنند، اما وقتی صحبت از سریع‌ترین زبان باشد، هنوز هیچ گزینه‌ای به خوبی دو زبان سی و سی پلاس پلاس نداریم.

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

بسیاری از کارکردهای سطح پایین مانند سیستم عامل‌ها، فایل‌های سیستمی، سامانه‌های تعبیه‌شده (Embedded Systems) و توسعه کرنل، با استفاده از این دو زبان ساخته می‌شوند. از سوی دیگر، تقریبا تمام زبان‌های مدرن و محبوب، برخی از ویژگی‌های خود را از سی و سی پلاس پلاس به ارث برده‌اند. ضمنا سی پلاس پلاس هنوز هم در توسعه ویندوز مایکروسافت، پروژه‌های گوناگون گوگل و همینطور سیستم عامل iOS اپل استفاده می‌شود.

اکثر برنامه‌نویسانی که کار خود را جدی می‌گیرند و عملکردی رقابتی از خود به نمایش می‌گذارند، سی پلاس پلاس را به هر زبان دیگری ترجیح می‌دهند، چرا که بسیار سریع و باثبات ظاهر می‌شود. برخی دیگر از نکات کلیدی مربوط به زبان‌های C و ++C را در ادامه می‌خوانید:

  • سی پلاس پلاس زبانی شی‌گرا است.
  • هنگام کدنویسی به زبان سی پلاس پلاس، به انبوهی کتابخانه STL آماده‌به‌کار دسترسی دارید.
  • از این دو زبان در بازی‌سازی و توسعه اپلیکیشن‌های GUI، اپلیکیشن‌های دسکتاپ و شبیه‌سازهای ریاضیاتی استفاده می‌شود.
  • بیش از ۷ میلیون مخزن برای C و بیش از ۵۶۰ هزار مخزن برای ++C در گیت‌هاب
  • ای‌بی، اسپاتیفای، ادوبی، اوراکل، هواوی و آی‌بی‌ام از جمله شرکت‌هایی هستند که از C و ++C کمک می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس (C++) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گولنگ (Golang | Go)

زبان برنامه‌نویسی گولنگ (یا خیلی ساده، گو) زبانی عاری از پیچیدگی و مشابه پایتون است که توسط شرکت گوگل توسعه یافته. در واقع اگر از کار با پایتون لذت می‌برید، قطعا عاشق گولنگ نیز خواهید شد که همین حالا به محبوبیت قابل توجه رسیده و کاربردهای فراوان در توسعه سرویس‌های بک‌اند دارد.

زبان گولنگ

زبان Go حتی از سی پلاس پلاس هم بهینه‌تر است و از قابلیت‌هایی برای نوشتن همزمان برنامه‌های گوناگون پشتیبانی می‌کند که به سختی در سایر زبان‌ها امکان‌پذیر می‌شوند. از جمله فریم‌ورک‌های محبوب این زبان نیز می‌شود به Revel ،Beego ،Martini و Gin اشاره کرد.

در مجموع باید گفت که زبان گولنگ در حال حاضر بیشترین محبوبیت را در میان استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک دارد، اما با گذشت هر روز، کاربردهای بیشتری برای آن یافت می‌شود و اگر به دنبال مشاغل بین‌المللی رده پایین‌تر باشید، به راحتی می‌تواند بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت به حساب آید. سایر نکات کلیدی مربوط به Golang را در ادامه آورده‌ایم:

  • پشتیبانی معرکه از مولتی‌تردینگ (Multithreading)
  • امکان یادگیری سریع و آسان قواعد نحوی
  • گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای (Single Page Applications)
  • کاربردی در سامانه‌های توزیع‌شده، کلان‌داده، پردازش ابری و دیگر اپلیکیشن‌های پیچیده و مقیاس بزرگ
  • بیش از ۷۳۰ هزار مخزن در گیت‌هاب
  • اوبر، گوگل، دیلی‌موشن و مدیوم تنها برخی از شرکت‌های بزرگی هستند که از زبان Golang استفاده می‌کنند.

سوییفت (Swift)

زبان برنامه‌نویسی سوییفت توسط شرکت اپل توسعه یافته و از آن برای ساخت اپلیکیشن‌های iOS استفاده می‌شود. همه ما این روزها با میزان محبوبیت دیوایس‌های مبتنی بر iOS و اپلیکیشن‌های آن‌ها آشنا هستیم و بنابراین سوییفت قرار نیست به این زودی‌ها کارایی خود را از دست بدهد.

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

تا چند سال پیش، برای ورود به دنیای توسعه اپلیکیشن برای iOS، هیچ گزینه‌ای به جز یادگیری سوییفت پیش روی خود نداشتید. اما اکنون با فلاتر و ری‌اکت نیتیو هم می‌شود در بازار iOS فعالیت کرد و بنابراین شاهد کاهش نسبی محبوبیت سوییفت بوده‌ایم. با این حال، برخی قابلیت‌ها (مثلا پرداخت‌های مالی) تنها به کمک زبان سوییفت قابل پیاده‌سازی هستند و بنابراین سرمایه‌گذاری روی یادگیری آن، قطعا ارزش‌اش را دارد.

ناگفته نماند که Cocoa و CloudKit از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های کنونی برای سوییفت هستند و سایر نکات کلیدی راجع به این زبان را نیز در ادامه آورده‌ایم:

  • کاربردی در توسعه اپلیکیشن‌های iOS، اپلیکیشن‌های macOS، اپلیکیشن‌های tvOS و تمام اکوسیستم اپل
  • مقیاس‌پذیر و سهولت در افزودن قابلیت‌های تازه
  • خوانایی بالای قواعد نحوی
  • سیستم مدیریت حافظه خودکار
  • عملکرد سریع در قیاس با Objective-C و Python
  • بیش از ۱۶۱ هزار مخزن در گیت‌هاب
  • اپل، آمازون، والمارت، اوبر و اسلک از جمله شرکت‌هایی هستند که از سوییفت کمک می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:‌ بهترین ترندها و تکنولوژی‌های توسعه اپلیکیشن موبایل در سال ۲۰۲۴

کاتلین (Kotlin)

کاتلین طی دهه گذشته میلادی یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان بود و این محبوبیت در سال‌های پس از ۲۰۲۰ نیز ادامه پیدا کرد. وقتی صحبت از توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی باشد، کاتلین یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه‌دهندگان به حساب می‌آید.

کاتلین

از این زبان هم در بک‌اند و هم در فرانت‌انت استفاده می‌شود. علاوه بر این، شاهد قابلیت‌های ارزشمندی مانند کنش‌پذیری با جاوا و پشتیبانی از Android Studio هستیم که کار را برای برنامه‌نویسان آسان‌تر می‌کنند. اساسا کاتلین به شما اجازه می‌دهد که با کدنویسی کمتر و مواجهه با باگ‌های معدودتر، دست به کارهایی خارق‌العاده بزنید و فرایند توسعه اپلیکیشن را با کمترین دردسر پیش ببرید.

از جمله فریم‌ورک‌های محبوب کاتلین می‌شود به Ktor ،Vertex و Spring اشاره کرد. سایر ویژگی‌های کلیدی کاتلین که می‌تواند بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت نیز به شمار آید را در ادامه آورده‌ایم:

  • شی‌گرا و مناسب برای توسعه کراس‌پلتفرم
  • امن و انعطاف‌پذیر
  • ایرادیابی (دیباگ) آسان
  • بیش از ۷۹ هزار مخزن در گیت‌هاب
  • پینترست، بیس‌کمپ، اسلک، ترلو، گوگل و نتفلیکس از جمله شرکت‌هایی هستند که از کاتلین استفاده می‌کنند.

سی شارپ (#C)

زبان سی شارپ که توسط مایکروسافت توسه یافته، یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در حوزه توسعه وب، بازی‌سازی (مثلا روی ایکس باکس یا پلتفرم‌های واقعیت‌مجازی) و توسعه اپلیکیشن‌های ویندوز به حساب می‌آید.

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

سی شارپ مجموعه‌ای غنی از کتابخانه‌های گوناگونی دارد که پیاده‌سازی و کامپایل برنامه‌ها را با سرعت بسیار زیادی پیش می‌برند. ناگفته نماند که از این زبان عمدتا در کنار فریم‌ورک Dot Net استفاده می‌شود. سایر نکات کلیدی را در ادامه آورده‌ایم:

  • زبانی شی‌گرا با کاربردهای عمومی
  • یکپارچه‌سازی کامل با کتابخانه NET.
  • بیش از ۱۹ هزار مخزن در گیت‌هاب
  • فیلیپس، Intellectsoft و Capgemini از جمله شرکت‌هایی هستند که از سی شارپ کمک می‌گیرند.

آر (R)

R زمانی بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت به حساب خواهد آمد که بخواهید در حوزه‌هایی نظیر تحلیل آماری، علم داده و یا یادگیری ماشین فعالیت کنید. این زبان، معمولا در حوزه امور مالی و برای ساخت مدل‌های آماری کاربردی ظاهر می‌شود.

زبان R

این زبان به شما اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌های تحت وب بسیار باکیفیت بسازید و از سوی دیگر، کتابخانه‌هایی با بیش از ۱۰ هزار پکیج دارد که کار را برای شما آسان خواهند کرد. در مجموع باید گفت که اگر به دنیای «تحلیل» علاقه دارید، به طور یقین باید یادگیری R را در برنامه خود بگنجانید.

  • متن‌باز و مناسب برای توسعه کراس‌پلتفرم
  • یکی از بهترین زبان‌ها برای لینوکس و ویندوز
  • گسترش‌پذیری بالای قابلیت‌ها و کارکردها
  • بیش از ۵ میلیون مخزن در گیت‌هاب
  • فیسبوک، توییتر، گوگل، اوبر و Airbnb، همگی از زبان R در فرایندهای خود کمک می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: یادگیری ماشین چیست؟

پی اچ پی (PHP)

اگرچه بسیاری از مردم عقیده دارند که زبان پی اچ پی در گذر زمان محبوبیت خود را از دست داده است، اما در حقیقت هنوز هم یکی از پرتقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی فعلی به حساب می‌آید. PHP زبانی ساده است که به آسانی‌ هرچه تمام‌تر می‌توانید آن را یاد بگیرید. از طرف دیگر، حدودا ۷۵ درصد از تمام سایت‌های جهان (از جمله فیسبوک و ویکیپدیا) به کمک PHP ساخته شده‌اند و بنابراین خیلی از شرکت‌ها به توسعه‌دهندگان مسلط بر این زبان نیاز دارند.

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

از PHP معمولا در ساخت وب اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. تازه‌کاران هم می‌توانند قبل از زبان‌های دیگر، به سراغ PHP بروند، چرا که رقابت در بازار آن کمتر است، خصوصا در قیاس با زبان‌هایی مانند پایتون و جاوا اسکریپت که محبوبیتی انفجاری را پشت سر گذاشته‌اند.

لاراول، Codeingnitor ،CakePHP و Symfony از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های PHP برای توسعه اپلیکیشن‌های وب پویا به حساب می‌آیند و سایر نکات کلیدی را نیز در پایین مطالعه می‌کنید:

  • زبانی شی‌گرا و مناسب برای برنامه‌نویسی تابعی
  • مستقل از پلتفرم
  • امکان ساخت آسان صفحات وب
  • دسترسی به انبوهی ابزار اتوماسیون برای تست و پیاده‌سازی
  • بیش از ۵۴۰ هزار مخزن در گیت‌هاب
  • اوراکل، اچ‌سی‌ال و موتورولا از جمله شرکت‌هایی هستند که از PHP بهره می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: PHP چیست؟

بیشتر بخوانید: ویژگی های جدید PHP 8.3 که باید بشناسید – نگاهی کامل به تغییرات PHP 8.3

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت و فعالیت در زمینه‌های گوناگون

حالا که با بهترین زبان‌های فعلی برای مهاجرت به کشورهای گوناگون آشنا شده‌اید، لازم است بهترین زبان‌ها برای مسیر شغلی خود را نیز بشناسید. فهرست پایین به شما در انتخاب زبان‌های درست کمک خواهد کرد.

  • بهترین زبان برای توسعه وب فرانت‌اند: جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت
  • بهترین زبان برای توسعه وب بک‌اند: جاوا اسکریپت، تایپ اسکریپت، پایتون، سی شارپ، گو، الیکسیر
  • بهترین زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپ: جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت، تایپ اسکریپت
  • بهترین زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل: سوییفت، جاوا، سی شارپ
  • بهترین زبان برای برنامه‌نویسی سیستم‌ها: سی، راست (Rust)، گو
  • بهترین زبان برای بازی‌سازی: سی شارپ

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

اگرچه دنیای برنامه‌نویسی با سرعت فراوان در حال پیشرفت و تکامل است، زبان‌هایی که در این فهرست آوردیم همگی لیاقت حضور در فهرست بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت را دارند و به آینده شغلی شما در کشورهای خارجی کمک می‌کنند. اگر بتوانید در برنامه‌نویسی با چند مورد از این زبان‌ها به مهارت و تسلط برسید، خیلی سریع فرصت‌های شغلی ایده‌آل خود را پیدا خواهید کرد و به درآمد دلاری قابل توجه خواهید رسید.

موثرترین زبان‌ برنامه‌نویسی برای یادگیری چیست؟

پایتون و جاوا اسکریپت جزو محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی هستند که در گستره وسیعی از امور به شما کمک خواهند کرد. اگر در کدنویسی تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌شود مسیر یادگیری را با پایتون و جاوا اسکریپت شروع کنید.

آسان‌ترین زبان برنامه‌نویسی چیست؟

بسیاری عقیده دارند که یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون از هر زبان دیگری آسان‌تر است. قواعد نحوی یا همان سینتکس این زبان شباهت زیادی به زبان انسانی دارد و بنابراین می‌شود خیلی سریع بر نحوه خواندن و نوشتن کدها مسلط شد.

پرتقاضا‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی فعلی چه هستند؟

پایتون، جاوا، SQL، ویژوال بیسیک و NET. جزو پرتقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی به حساب می‌آیند.

منبع: Geeks for Geeks

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments