۱۵ نمونه از معروف‌ترین وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند!

1045

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از وجه اشتراک‌های سایت‌های بزرگی مانند فیس‌بوک، ویکی‌پدیا و یاهو استفاده‌ی آن‌ها از زبان PHP است. با وجود تمام بحث‌هایی که پیرامون به‌پایان‌رسیدن عصر PHP مطرح می‌شود، این زبان برنامه‌نویسی هنوز هم یکی از محبوب‌ترین زبان‌های سمتِ سرور است و بازار آموزش PHP و استفاده از این زبان در وب‌سایت‌های مختلف بسیار داغ است.وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند به‌قدری زیاد هستند که بخش زیادی از وب‌سایت‌هایی که روزانه با آن‌ها سر‌و‌کار داریم با این زبان نوشته شده‌اند.

ما در این مقاله ۱۵ وب‌سایت نام‌آشنا در دنیای تکنولوژی که از PHP استفاده می‌کنند را به شما معرفی کرده‌ایم. پس تا انتهای این مطلب، همراه کوئرا بلاگ باشید.

WordPress

وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند

امروزه در دنیای تکنولوژی شاید کمتر کسی باشد که با WordPress آشنا نباشد. WordPress که می‌توانیم آن‌ را یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در دنیابدانیم، با زبان PHP نوشته شده است. این پلتفرم با کمک ابزار‌های پایگاه داده‌ای مثل MySQL و MariaDB اطلاعات را ذخیره و بازیابی می‌کند.  در WordPress کد PHP با پایگاه‌های داده ارتباط برقرار می‌کند، اطلاعات کلیدی را می‌گیرد و آن‌ها را به شکل مؤلفه‌های ایستای HTML نمایش می‌دهد.

کاربران WordPress با استفاده از PHP می‌توانند به‌راحتی اجزای رابط کاربری (UI) را جابه‌جا کنند و یا قالب‌های مورد‌نظر خودشان را به وجود بیاورند.

ممکن است به این مقاله هم علاقه‌مند باشید: PHP چیست؟

Facebook

در لیست طولانی وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند، شاید Facebook یکی از معروف‌ترین آن‌ها باشد. در واقع استفاده‌ی Facebook از PHP باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز به این زبان برنامه‌نویسی روی بیاورند.

Facebook با داشتن چیزی نزدیک ۳ میلیارد کاربر، به وب‌سایتی نیاز دارد که قادر به مدیریت این حجم ترافیکِ کلان باشد. مؤسسان Facebook از همان ابتدا و پیش از زمانی که انتظار چنین موفقیتی را داشته باشند، تمامی کد‌های وب‌سایت خود را با زبان PHP نوشتند. این کمپانی همچنین در سال ۲۰۱۰ کامپایلری به نام HipHop for PHP را به بازار عرضه کرد که می‌تواند کد منبع را به کد منبع زبان‌های دیگر ترجمه کند. Facebook امروزه همچنان به PHP متکی است.

Etsy

وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند

Etsy یکی از معروف‌ترین سایت‌های تجارت الکترونیک در آمریکا است که انواع وسایل خانه و دست‌ساز‌ه‌ها را به فروش می‌رساند. استفاده‌ی این کمپانی از HipHop Virtual Machine برای مستنداتش، سرعت صفحات وب‌سایت Etsy را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و باعث رشد مداوم آن در سال‌های اخیر شده است.

Etsy برای شناسایی مشکلات احتمالی بین نسخه‌های PHP در وب‌سایت خود از Phan استفاده می‌کند. Phan که یک آنالیز‌کننده‌ی استاتیک است، به‌طور خودکار ناسازگاری‌ها را شناسایی و گزارش می‌کند.

Wikipedia

محبوب‌ترین دائرة‌المعارف آنلاین دنیا نیز برای مدیریت صفحات بی‌شمار خود از PHP کمک می‌گیرد. جالب است بدانید که در هر روز به‌طور میانگین ۵۸۵ مقاله‌ی جدید به Wikipedia افزوده می‌شود. این ابردانشنامه برای کاهش زمان بارگذاری صفحات فراوان خود، به‌طور هم‌زمان از HipHop Virtual Machine و PHP بهره می‌گیرد.

Slack

وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند

وب‌سایت دیگر تحت PHP که ما قصد داریم در اینجا به شما معرفی کنیم Slack است. بسیاری از افراد در سراسر دنیا برای انجام کار‌های گروهی خود از Slack استفاده می‌کنند. این پلتفرم از زمان شکل‌گیری خود در سال ۲۰۰۹ از زبان PHP استفاده می‌کند. 

Slack ارزش زیادی برای بهره‌وری و سادگی قائل است و تلاش می‌کند که PHP را به‌طور بهینه‌ای در نرم‌افزار‌ها و سرویس‌های خود به کار بگیرد. استفاده از PHP امکان شناسایی سریع نواقص و کاهش ناکارآمدی‌ها در جریان کار را برای Slack فراهم کرده است.

Tumblr

وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند

Tumblr‌ یک شبکه‌ی اجتماعی است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا محتوا‌های تصویری، متنی و صوتی را به اشتراک بگذارند. این پلتفرم در سال‌های اخیر مالکان زیادی را به خود دیده است. اما با وجود این تغییرات، چیزی که همیشه ثابت مانده استفاده‌ی Tumblr از PHP بوده است. در طی ۶ سال اخیر،کاربران Tumblr توانسته‌اند امکان دسترسی آسان به محتواهای موردعلاقه‌شان دست پیدا کنند.

بعضی از فیچر‌های PHP به بهبود عملکرد Tumblr کمک قابل‌توجهی کرده‌ است. قابلیت‌هایی مثل تعریف نوع مقدار برگشتی توابع و تعیین نوع داده ورودی‌ها مشخص می‌کنند که توابع PHP‌ دقیقاً چه نوع پارامتر‌هایی را می‌توانند بپذیرند.

MailChimp

MailChimp یک پلتفرم بازاریابی از طریق ایمیل است و تمامی سیستم‌های ایمیل این کمپانی مبتنی بر PHP هستند. مزیت استفاده از PHP برای این پلتفرم این است که با وجود ارسال میلیون‌ها ایمیل در روز، عملکرد آن کاهش نمی‌یابد.

MailChimp استفاده‌ی خود از PHP را بیشتر هم کرده است. این کمپانی امروزه در همه‌ی قسمت‌های توسعه‌ی اپلیکیشن و وب‌سایت خود از PHP استفاده می‌کند.

Yahoo

از دیگر وب‌سایت‌های معروفی که از PHP بهره می‌گیرد، Yahoo‌ است. Yahoo در ابتدا تنها از PHP استفاده می‌کرد و این زبان بود که از بخش‌هایی مثل Yahoo Mail ،Yahoo Answers و Yahoo News پشتیبانی می‌کرد.

 اما این کمپانی بعد‌ها در رقابت با رقیب خود Google به یک فریم‌ورک چند‌زبانی مهاجرت کرد. اما باید در نظر داشته باشیم که شروع قوی Yahoo در بازار با PHP بوده است. قالب‌های کاربر‌پسند و امنیت بالای حساب‌های کاربری در Yahoo همه به لطف به‌کار‌گیری زبان PHP هستند.

Drupal

Drupal نیز در فهرست وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند قرار دارد. پلتفرم Drupal سیستم مدیریت محتوایی است که میلیون‌ها وب‌سایت در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. افزایش استفاده‌ی Drupal از PHP در سال‌های اخیر باعث بهبود سرعت و عملکرد این وب‌سایت شده است. 

این پلتفرم از یکی از فریم‌ورک‌های PHP به نام Symfony استفاده می‌کند. استفاده از Symfony به Drupal این امکان را داده است که فریم‌ورکِ کد هسته خود را بازسازی کند، یکپارچه‌سازی API را بهبود ببخشد و گزینه‌های پیکر‌بندی را گسترش دهد.

Spotify

وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند

Spotify، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های پخش موزیک در دنیا، نیز در فهرست کمپانی‌هایی است که از PHP بهره می‌گیرد. استفاده‌ی مستمر Spotify از PHP و بهبود‌هایی که در کد آن ایجاد کرده باعث شده که کاربران با یک سرچ ساده به میلیون‌ها آهنگ دسترسی پیدا کنند.

Spotify با بهره‌گیری از Symfony2 زمان بارگذاری مؤلفه‌های پویا را در هنگام سرچ‌کردن کاهش داده است. به این صورت کاربران می‌توانند سریع‌تر به موزیک‌ مورد‌نظرشان دست پیدا کنند.

Magento

پلتفرم تجارت الکترونیک Magento که اغلب به عنوان Adobe Commerce شناخته می‌شود نیز از PHP استفاده می‌کند. این پلتفرم تلاش خود را معطوف به خلق یک تجربه‌ی ساده و راحت برای خریداران اینترنتی کرده است. Magento علاوه بر اینکه فریم‌ورک اصلی PHP را برای کاربرد‌های شی‌ءگرایی به کار می‌برد، از فریم‌ورک‌های دیگر PHP مانند Symfony و Laminas نیز در وب‌‌سایت‌هایش استفاده می‌کند.

Pfizer

به لطف تلاش‌های Pfizer برای پایان‌دادن به کرونا، امروزه تقریباً همه با این کمپانی آشنا هستند. حالا با وجود شهرت بیش از پیش Pfizer، نیاز به داشتن یک سایت بهینه‌سازی‌شده از همیشه بیشتر احساس می‌شود و این غول دارو‌سازی برای این منظور از PHP بهره می‌برد. در واقع، Pfizer از Laravel که یکی از فریم‌ورک‌های PHP است استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان وب در Pfizer برای به‌روز‌رسانی سریع فهرست محصولاتشان و برای کسب اطمینان از اینکه کدشان به بهترین شکل ممکن کار می‌کند، از Laravel استفاده می‌کنند. 

Peleton

وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند

Peleton که یک ارائه‌دهنده‌ی تکنولوژی‌های مرتبط با تناسب اندام است، در دوره‌ی کرونا موفقیت چشم‌گیری را به دست آورده است. این اپلیکیشن تناسب اندام برای اینکه بتواند خود را با افزایش سریع تعداد کاربرانش هماهنگ کند، از PHP‌ استفاده می‌کند. Peleton با استفاده از PHP می‌تواند با کم‌ترین اختلال ممکن اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی کند.

Moodle‌

یکی دیگر از وب‌سایت‌هایی که با PHP نوشته شده‌ Moodle‌ است. Moodle یک سیستم مدیریت یادگیری (LMS) است که در ایالات متحده هزاران مدرسه از آن استفاده می‌کنند. البته این پلتفرم برای ارائه‌ی عملکرد‌های خود از CSS و JavaScript نیز بهره می‌گیرد.

با اینکه وجه تمایز Moodle از بقیه‌ی پلتفرم‌های یادگیری افزونه‌های آن هستند، اما این PHP است که عملکرد این افزونه‌ها را ممکن ساخته است.

Canva

این برن نیز برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود از PHP استفاده می‌کند. Canva یک ابزار طراحی است که با داشتن قالب‌های ازپیش‌‌آماده، کار طراحی را برای ۱۰ میلیون کاربر خود از همیشه ساده‌تر کرده است. این پلتفرم در ابتدا فقط با PHP ساخته شد، ولی در ادامه از Node.js نیز برای اضافه‌کردن قابلیت‌های جدیدش بهره گرفت. این پلتفرم هنوز هم در بخش بک‌اند خود از PHP بهره می‌گیرد.


همان طور که می‌بینید بسیاری از غول‌های تکنولوژی در فهرست وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند قرار دارند. این زبان برنامه‌نویسی به لطف ساده و کاربردی بودنش هنوز هم جزء محبوب‌ترین زبانهای سمت سرور است و هم کسب‌و‌کار‌های کوچک و هم کمپانی‌های بزرگ از آن بهره می‌برند.


منبع:

PHP Website Examples: 15 Sites That Got It Right, blog.hubspot.com

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
الهام احمدی

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کمیل عالم زاده انصاری
کمیل عالم زاده انصاری
10 ماه قبل

جالب بود

phpexcel-1.png
کمیل عالم زاده انصاری
کمیل عالم زاده انصاری
10 ماه قبل

راستی من نیز cms فوق العاده ای با php نوشته ام که به زودی انتشار خواهم داد، که بهتر از wp است اما از آنجا که wp گروه بزرگی از توسعه دهندگان دارد لازمست من نیز گروهی برای توسعه آن ایجاد کنم تا چکش کاری شود.