PHP چیست؟

789
PHP چیست

PHP بیش از دو دهه است که خود را به‌عنوان یک راه‌حل قدرتمند و قابل‌اعتماد ثابت کرده است و بسیاری از توسعه‌دهندگان به دلایل مختلف به سوی استفاده از این زبان و آموزش PHP ترغیب شده‌اند. اما دقیقاً PHP چیست و چه‌چیزی آن را محبوب کرده است؟ در این مقاله از کوئرا بلاگ، به سؤال PHP چیست پاسخ می‌دهیم و کاربرد‌ها، مزایا و بازار کار این زبان را بررسی می‌کنیم. در ادامه تعدادی از غول‌های تکنولوژی که از این زبان پر‌طرفدار استفاده می‌کنند را معرفی می‌کنیم و به این سؤال همیشگی می‌پردازیم که آیا عصر PHP به پایان رسیده است؟

اگر به یادگیری PHP علاقه‌مند هستید و تمایل دارید با یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه‌ی وب آشنا شوید، دوره‌ی آموزش PHP کوئرا کالج گزینه خوبی برای شما خواهد بود تا کار با این زبان برنامه‌نویسی محبوب را به شکل کاربردی یاد بگیرید.

PHP چیست؟

PHP یک زبان اسکریپت‌نویسی محبوب است که بخش زیادی از وب‌سایت‌هایی که در اینترنت می‌بینیم با آن نوشته شده‌ است. این زبان که در سال ۱۹۹۴ معرفی شد، یک زبان اسکریپت‌نویسی منبع‌باز و همه‌منظوره است. در ابتدا، PHP سر‌واژه‌ی عبارت Personal Home Page (صفحه خانگی شخصی) بود، اما بعد‌ها در یک مخفف‌سازی مجدد، PHP‌ مخففِ بازگشتی عبارت Hypertext Preprocessor تعریف شد تا مفهوم کامل‌تری داشته باشد.

آیا PHP تنها محدود به توسعه وب است؟

PHP فقط محدود به توسعه‌ی وب نیست و از آن در موارد دیگری همچون توسعه‌ی اپلیکیشن‌های دسکتاپ نیز می‌توان استفاده کرد. با این حال، از این زبان اغلب در توسعه‌ی وب و در کار‌هایی مانند توسعه‌‌ی بک‌اندِ وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. بنابراین با وجود اینکه یادگیری PHP تقریباً برای همه سودمند است، اما یادگیری آن در بین افرادی که به برنامه‌نویسی وب علاقه‌مند هستند، رایج‌تر است.

چرا باید از PHP استفاده کنیم؟

PHP برای تمام سیستم‌عامل‌ها مانند لینوکس، ویندوز و mac OS موجود است. اکثر سرور‌‌های وب مثل Apache و IIS نیز از PHP پشتیبانی می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از PHP این است که می‌تواند به‌صورت پیشرفته، سیستم مدیریت محتوای وردپرس سایت‌ها را شخصی‌سازی کند. از قابلیت‌های دیگر این زبان می‌توان به پشتیبانی آنلاین فوق‌العاده و داشتن مستندات فراوان اشاره کرد. بنابراین، حتی تازه‌کاران هم می‌توانند به‌سرعت PHP را فرا بگیرند.

PHP در سرور پردازش و اجرا می‌شود و سپس خروجی آن در قالب HTML برای کاربران نمایش داده می‌شود. کد PHP درون کد‌های HTML قرار می‌گیرد. این کار را می‌توانید به‌سادگی با اضافه‌کردن <?php به کد HTML انجام دهید. هر‌چیزی که از این پس بنویسید کد PHP در نظر گرفته می‌شود. همچنین برای اینکه به عملیات کد PHP در فایل HTML پایان دهید، می‌توانید از ?> استفاده کنید.

اما به طور کلی دلایل استفاده از PHP چیست؟ اگرچه معمولاً PHP برای اسکریپت‌نویسی سمت سرور به کار می‌رود، اما قابلیت‌های بسیار بیشتری دارد که در زیر به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • با استفاده از افزونه‌ی PHP-GTK می‌توانید برنامه‌های قابل‌اجرا در پلتفرم‌های مختلف و برنامه‌های دسکتاپ را بنویسید.
  • اسکریپت‌نویسیِ command-line به شما این امکان را می‌دهد که بدون سرور و یا مرورگرِ وب، اسکریپت PHP را اجرا کنید. برای این کار تنها به تجزیه‌گر PHP نیاز دارید.
  • این زبان، به‌خوبی در یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به کار می‌رود. پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، اسلک و تلگرام امکان ساخت بات‌های پیام‌رسان را با استفاده از PHP به وجود آورده‌اند.

این زبان برنامه‌نویسی به دلیل توانایی عالی در ترکیب با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی، بسیار تطبیق‌پذیر است. علاوه بر این، PHP دارای تعداد زیادی کتابخانه و فریم‌ورک است که قابلیت‌های آن را حتی بیشتر می‌کند. محبوب‌ترین این فریم‌ورک‌ها عبارت‌اند از Zend ،Symfony ،Laravel و Yii.

معرفی نسخه‌های مختلف PHP

نخستین نسخه پی‌اچ‌پی، در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. نسخه دوم، در سال ۱۹۹۷ و نسخه سوم نیز در ۱۹۹۸ در دسترس عموم قرار گرفت. اما در این بخش ما می‌خواهیم به نسخه PHP 4.0 به بعد پرداخته و ویژگی‌ٰهای آن‌ها را بیان کنیم.

ویژگی‌های نسخه PHP 4

PHP 4، پر سر و صداترین نسخه پی‌اچ‌پی بود که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. در این نسخه با اضافه شدن توابع زیاد و کاربردی و ویژگی‌های منحصر به فرد، میزان محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی در بین مردم بسیار بالا رفت. از ویژگی‌های PHP 4 می‌توان به پشتیبانی از شی‌گرایی، پشتیبانی از مدیریت session ها، رمزگذاری، پشتیبانی از ISAPI و… اشاره کرد.

ویژگی‌های نسخه PHP 5

این نسخه در۱۳ ژوئیه سال ۲۰۰۴ منتشر شد. در این سال، با به وجود آمدن جنبش GoPHP5 j توسط بسیاری از توسعه‌دهندگان، استفاده از PHP 4 محدود شد و از PHP 5 در پروژه‌ها استفاده شد. ویژگی‌هایی که این نسخه برای توسعه‌دهندگان داشت پیشرفت چشمگیر قابلیت‌های شی‌گرایی، پشتیبانی از مدیریت خطاهای try/catch، پشتیبانی از SQLite و … بود.

ویژگی‌های نسخه PHP 6

نسخه اصلی PHP 6 تا به امروز منتشر نشده و بعید هم به نظر می‌رسد که منتشر شود. به گفته گاتمنز، کاری که قرار بود با PHP 6 انجام دهیم با کاری که امروزه انجام می‌هیم بسیار متفاوت است پس رفتن مستقیم از PHP 5 به PHP 7 از بروز سردرگمی جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های نسخه PHP 7

PHP 7 در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ منتشر شد. این نسخه پرفورمنس بسیار بهتری را برای توسعه‌هندگان فراهم کرد و استفاده از رم در آن نسبت به نسخه‌های قبلی ۵۰٪ کاهش یافت. از ویژگی‌های دیگر این ورژن می‌توان به پشتیبانی از ماشین های معماری 64 بیتی، امکان کچ کردن عوامل به وجود آمدن Fatal error ها، تبدیل بسیاری از fatal error ها به exception و…. اشاره کرد.

ویژگی‌های نسخه PHP 8

این نسخه، آخرین نسخه منتشر شده PHP است و در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد. مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه شامل Union types، کامپایلر JIT، بهبود ویژگی تابع constructor در شی گرایی، انجام نشدن بررسی‌های ارث‌بری برای متدهای private و بسیاری از ویژگی‌های دیگر است.

بیشتر بخوانید: تغییرات PHP ۸.۰

بیشتر بخوانید: ویژگی های جدید PHP 8.3 که باید بشناسید – نگاهی کامل به تغییرات PHP 8.3

پبش‌نیازهای یادگیری PHP چیست؟

یادگیری PHP بدون داشتن هیچ پیش‌نیازی و با داشتن آشنایی لازم با کامپیوتر ممکن است. اما نکته مهم این‌جاست که معمولا افراد PHP را برای طراحی وب یاد می‌گیرند؛ بنابراین خوب است که پیش از شروع یادگیری PHP با Html و CSS آشنایی داشته باشید، تا بتوانید دانش PHP خود را به صورت کاربردی پیاده‌سازی کنید.

زبان سطح بالا و زبان سطح پایین چیست؟

زبان سطح پایین زبانی‌ست که بسیار به زبان ماشین نزدیک است، بنابراین باید کدها را با جزئیات در آن نوشت. به‌طور واضحی کار با زبان‌های سطح پایین سخت‌تر و نیازمند تمرین و تجربه است. از زبان‌های سطح پایین می‌توان به دو زبان اسمبلی و C اشاره کرد. زبان سطح بالا اما به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر بوده و نیاز نیست در آن نگران جزئیات پیاده‌سازی باشیم. نمونه‌هایی از زبان‌های سطح بالا شامل پایتون، جاوا، سی شارپ، جاوا اسکریپت و PHP هستند. بله! PHP هم یک زبان سطح بالاست.

زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا و سطح پایین هر دو برای اجرا نیازمند کامپایلر یا مفسر هستند. اگرچه استفاده از این دو برای زبان‌های سطح بالا رایج‌تر است.

تفاوت زبان برنامه‌نویسی کامپایلری و مفسری

زبان برنامه‌نویسی کامپایلری چیست؟

در زبان‌های کامپایلری، کد به صورت کامل توسط یک کامپایلر به کد ماشینی تبدیل می‌شود. از مزایای این زبان‌ها می‌توان به سرعت بالا و بهینه‌سازی کد توسط کا‌مپایلر اشاره کرد. قدرت توسعه پایین و سختی اجرای برنامه در سیستم‌های مختلف نیز از جمله معایب آن‌ها است. C، جاوا و ++C نمونه‌هایی از زبان‌های کامپایلری هستند.

زبان‌ برنامه‌نویسی مفسری چیست؟

در زبان برنامه‌نویسی مفسری، کدها خط به خط توسط یک مفسر -که بر روی سیستم نصب شده- ترجمه می‌شوند و به زبانی قابل فهم توسط ماشین تبدیل می‌شوند. این زبان‌ها مزایایی همچون استفاده ساده و دیباگ راحت‌تر را برای توسعه دهندگان به همراه دارند اما به دلیل این که خط به خط اجرا می‌شوند کمی کندتر از زبان‌های کامپایلری هستند. پایتون، روبی و PHP نمونه‌هایی از زبان‌های برنامه‌نویسی مفسری هستند.

زبان PHP یک زبان مفسری است. موتور Zend، یک موتور اسکریپت نویسی است که اسکریپت‌های PHP را به صورتی که کاربر آنها را توسعه داده است، تفسیر می‌کند. موتور Zend به صورت داخلی کدهای PHP را به زبان ماشین تبدیل می‌کند.

تفاوت زبان‌های سمت سرور و سمت کاربر

سمت سرور و سمت کاربر عبارت‌هایی در توسعه وب هستند که مکان اجرای کد برنامه را توصیف می‌کنند. این دو عبارت را می‌توان با Frontend و Backend نیز توصیف کرد. کد زبان‌های سمت سرور در سرور Backend و کد زبان‌های سمت کاربر در سیستم کاربر اجرا می‌شود. از جمله زبان‌های سمت سرور می‌توان به پایتون، روبی، جاوا و PHP اشاره کرد.

ویژگی‌های PHP چیست؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های PHP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازگاری بالا

PHP به راحتی با سایر تکنولوژی‌های مرتبط مانند HTML، CSS و JavaScript کار می‌کند و امکان توسعه برنامه‌های تعاملی و پویا را فراهم می‌کند.

پشتیبانی از OOP

PHP از مفاهیم شی گرا (OOP) پشتیبانی می‌کند که این موضوع کمک می‌کند تا کدها سازمان‌یافته‌تر، قابل توسعه و نگه‌داری باشند.

مدیریت خطا

PHP امکانات قوی برای مدیریت خطا و استثنا‌ها را فراهم می‌کند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کدهای خود را بهتر و ایمن‌تر بنویسند.

کتابخانه‌ها و افزونه‌های زیاد

PHP دارای تعداد زیادی کتابخانه و افزونه است که برای ایجاد سریع و باکیفیت برنامه‌ها و وبسایت‌ها، به توسعه‌هندگان کمک می‌کند.

استفاده از Namespaces

PHP از Namespaces پشتیبانی می‌کند که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا کدهای خود را به صورت منظم‌تر و قابل نگه‌داری بنویسند.

مزایای PHP نسبت به باقی زبان‌های سمت سرور چیست؟

PHP چیست

PHP زبان چند‌منظوره‌ای است که هم تازه‌کار‌ها و هم حرفه‌ای‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این زبان برای اینکه مطابق با آخرین روند‌های دنیای تکنولوژی باشد، دائماً به‌روز‌رسانی می‌شود. PHP بر طبق شاخص محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی (PYPL)، ششمین زبان‌ پر‌طرفدار برنامه‌نویسی دنیا است. استفاده از این زبان برنامه‌نویسی مزیت‌های فراوانی دارد که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مناسب برای تازه‌کار‌ها

یادگیری PHP نسبت به بسیاری از زبان‌های دیگر، بسیار سریع‌تر است. افراد تازه‌کار می‌توانند با اصلاح‌کردن بخش‌هایی از HTML این زبان را فرا‌بگیرند.

چند‌کاره بودن

PHP یک زبان چند‌کاره است که می‌توان از آن در ساخت و شخصی‌سازی وبلاگ، برنامه‌‌های دسکتاپ، شبکه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک استفاده کرد. علاوه بر این، حتی برای ارسال ایمیل هم می‌توان از PHP کمک گرفت.

وجود مستندات و آموزش‌های فراوان

با جست‌و‌جویی ساده در اینترنت متوجه خواهید شد که مستندات و اطلاعات فراوانی در اختیار توسعه‌دهندگان PHP قرار دارد. بنابراین اگر به این زبان برنامه‌نویسی علاقه‌مندید، با وجود آموزش‌های آنلاین متعدد، می‌توانید با خیال راحت یادگیری PHP را شروع کنید.

سرعت بالا

جالب است بدانید که PHP در مقایسه با پایتون که آن هم که یک زبان سمت سرور است، سه برابر سریع‌تر عمل می‌کند. PHP سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها را افزایش می‌دهد و این باعث بهبود رتبه‌ی سئوی سایت می‌شود.

منبع‌باز

PHP یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز است که توسط جامعه‌ی توسعه‌دهندگان در سراسر دنیا حمایت می‌شود. به علاوه منبع‌باز بودن PHP موجب صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌های توسعه می‌شود.

قابلیت استفاده در پلتفرم‌های مختلف

برای اینکه از PHP استفاده کنید، نیازی ندارید که حتماً از سیستم‌‌عامل خاصی استفاده کنید. PHP در همه‌ی پلتفرم‌ها، از مک و ویندوز گرفته تا لینوکس اجرا می‌شود.

معایب PHP چیست؟

پس از بررسی مزایای PHP بهتر است نگاهی به معایب آن نیز داشته باشیم تا با دیدی بازتر برای آموزش PHP اقدام کنید.

محدودیت

اگر هدف شما ساخت یک وبسایت یا اپلیکیشن وب به صورت اختصاصی باشد، PHP گزینه مناسبی است. اما اگر پروژه شما بزرگ تر باشد و به فناوری‌هایی چون ماشین لرنینگ، هوش مصنوعی یا بیگ دیتا نیاز داشته باشید، بهتر است از یک زبان دیگر استفاده کنید.

ابزارهای دیباگ کردن محدود

یکی از رایج‌ترین مشکلات توسعه‌دهندگان با PHP، ابزارهای دیباگینگ ضعیف و محدود آن است. این ابزارها عملکرد خیلی خوبی در شناسایی مشکلات و خطاها ندارند که در مقایسه با زبان‌های دیگر کمی آزاردهنده است.

امنیت پایین به دلیل open source بودن

از آن جایی که PHP یک زبان open source یا منبع باز است، هر کدی که توسط شما نوشته شود، می‌تواند به راحتی در دسترس عموم قرار بگیرد. بنابراین اگر ضعفی در کد شما وجود داشته باشد، می‌تواند بر علیه شما استفاده شود که این موضوع امنیت را پایین می‌آورد.

کاربرد‌های PHP چیست؟

PHP چیست

به‌طور کلی، PHP عملکرد‌هایی را به وب‌سایت‌ها اضافه می‌کند که HTML به‌تنهایی قادر به انجام آن‌ها نیست. اما این به چه معناست؟ و کاربرد‌های PHP چیست؟

صفحات وب و اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب

از PHP می‌توان برای ساخت صفحات وب استاتیک، پویا و اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب استفاده کرد. توسعه‌دهندگان PHP همچنین می‌توانند کدها را دستکاری کرده و در برنامه‌های دیگر نیز مجدداً از آن‌ها استفاده کنند. مکانیسم‌های داخلی مانند پشتیبانی از احراز هویت کاربر، SQL query builder ،CSRF protection و مسیریابی، PHP را به یکی از پر‌تقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه‌ی وب تبدیل کرده است.

سیستم‌های مدیریت محتوا

PHP از پایگاه‌های داده مختلفی مانند Oracle ،MySQL و MS Access پشتیبانی می‌کند و برای تعامل با سایر سرویس‌ها با استفاده از پروتکل‌هایی مانند HTTP ،LDAP ،POP3 ،IMAP ،NNTP ،SNM و COM طراحی شده است. بسیاری از فریم‌ورک‌های PHP برای مدیریت و دستکاری محتوای یک وب‌سایت، قالب‌ها و کتابخانه‌هایی را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند. بنابراین، PHP به‌صورت گسترده در ساخت وب‌سایت‌های مبتنی بر محتوا استفاده می‌شود. برخی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوای وب که توسط PHP مدیریت می‌شوند عبارتند از: WordPress ،Drupal ،Joomla و افزونه‌های آن مثل WooCommerce و… 

اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک

مهم نیست که یک کسب‌وکار چقدر بزرگ باشد، امروزه فروش آنلاین بخش ضروری از هر کسب‌و کاری است. استفاده از فریم‌ورک‌های PHP مانند CakePHP و CodeIgniter به ایجاد سریع و کارآمد برنامه‌های تجارت الکترونیک کمک می‌کند. پلتفرم‌های محبوب تجارت الکترونیک مانند Magento ،OpenCart ،Zen Cart ،PrestaShop ،AgoraCart و Ubercart همگی از اپلیکیشن‌های کاربردی PHP هستند.

اپلیکیشن‌های مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی

ایجاد برنامه های کاربردی مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ (GUI)، یکی دیگر از کاربردهای مهم PHP است. ابزارهای برجسته‌ای مانند PHP-GTK 2 و ZZEE PHP GUI که امکان اسکریپت‌نویسی در PHP را فراهم می‌کنند، PHP را به exe. کامپایل می‌کنند تا بتواند به‌تنهایی اجرا شود.

پردازش تصویر و طراحی گرافیک

یکی از کاربردهای برجسته‌ی PHP استفاده از آن برای دستکاری تصاویر است. کتابخانه‌های مختلف پردازش تصویر مانند Imagine ،GD و ImageMagick را می‌توان با برنامه‌های PHP ادغام کرد تا طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های پردازش تصویر از جمله چرخش، برش، تغییر اندازه، افزودن واترمارک، ایجاد تصاویر بند انگشتی و تولید تصاویر خروجی در بسیاری از فرمت‌ها را فراهم کند. فرمت‌های مختلف تصاویر خروجی می‌تواند jpeg ،gif ،wbmp ،xpm و png باشد.

نمایش داده‌ها

PHP با استفاده از ابزارهایی مانند Image_Graph می‌تواند برای ایجاد روش‌های مختلف نمایش داده مانند جداول، نمودارها استفاده شود. این فیچر معمولاً در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکِ سمت مشتری، برنامه‌های دسکتاپ و برنامه‌های مختلف دیگری که در آن‌ها داده‌ها باید به‌صورت مختصر و گرافیکی ارائه شوند، استفاده می‌شود.

بازار کار PHP

بازار کار توسعه‌دهندگان PHP کاملاً داغ است. اینترنت هر روز گسترده‌تر می‌شود و وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب بیشتری روانه‌ی بازار می‌شوند. همان طور که دیدید، PHP یک زبان عالی برای توسعه‌ی وب محسوب می‌شود. در واقع این زبان با انعطاف‌پذیری بالا و عملکرد چشم‌گیرش انقلابی در زمینه‌ی وب‌اپلیکیشن‌ها ایجاد کرده است. همین مسئله نشان‌دهنده‌ی نیاز روزافزون به استخدام توسعه‌دهنده PHP است.

همچنین امروزه استراتژی‌های کسب‌و‌کار به شکل مشهودی تغییر کرده‌اند و تجارت الکترونیک از همیشه بیشتر رونق گرفته است. توسعه‌دهندگان PHP نقشی اساسی در ارتباط بین مؤسسات بازرگانی و مشتری‌هایشان ایفا می‌کنند؛ آن‌ها هستند که وب‌سایت‌هایی عالی را مطابقِ نیاز‌های کسب‌و‌کار‌ها توسعه داده و وب‌سایت‌ها را شخصی‌سازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بازار کار PHP چطور است؟

چه سایت‌هایی با استفاده از PHP توسعه یافته‌اند؟

به دلیل مزایای فوق‌العاده‌ای که استفاده از PHP برای افراد و کمپانی‌ها به ارمغان می‌آورد، بسیاری از سایت‌ها و شرکت‌های خوش‌آوازه و غول‌های تکنولوژی از PHP استفاده می‌کنند. در ادامه نام تعدادی از معروف‌ترین برنامه‌های ساخته‌شده با استفاده از PHP را آورده‌ایم:

فیس‌بوک

فیس‌بوک که یک شبکه‌ی اجتماعی با بیش از ۱.۴۹ میلیارد کاربرِ فعال است، از ابتدا با PHP توسعه داده شده است. از زمان خلق فیس‌بوک، Zuckerberg و Moskowitz تمام کد‌های هسته‌ای فیس‌بوک را با PHP نوشته‌اند. همین منجر به یک اثر دومینو‌‌‌وار شده و تا به امروز بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی از این زبان استفاده می‌کنند.

ویکی‌پدیا

ویکی‌پدیا که یکی از پر‌بازدید‌ترین سایت‌های اطلاعات عمومی است، در کنار MySQL/MariaDB از PHP برای پایگاه داده‌ی بک‌اند خود استفاده کرده است. 

سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس

بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا با PHP ساخته شده‌اند. از WordPress که معروف‌ترین آن‌هاست گرفته تا سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند Drupal ،Joomla و Magento همه با استفاده از PHP ساخته شده‌اند.

پلتفرم‌های میزبانی وب

بسیاری از پلتفرم‌های میزبانی وب مانند BlueHost ،SiteGround و Whogohost با استفاده از PHP سرور‌های میزبانشان را اجرا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: همه‌ی این وب‌سایت‌های معروف از PHP استفاده می‌کنند

آیا دوران PHP به پایان رسیده است؟

با ظهور زبان‌های دیگری مانند JavaScript ،Python و Golang که برای سمت سرور کاملاً مناسب هستند، به نظر می‌آید که دیگر از PHP مانند گذشته استقبال نمی‌شود. بنابراین در کنار سؤال PHP چیست باید این پرسش را مطرح کنیم: آیا واقعاً دوران PHP به پایان رسیده است؟ ما این‌طور فکر نمی‌کنیم. با وجود تمام حملاتی که به PHP می‌شود و ادعاهای بیان‌شده درباره‌ی نابودی این زبان، PHP هنوز مسئول اجرای ۸۰ درصد از سرور‌های سایت‌ها است. فکرش را بکنید؛ این یعنی از هر ۱۰ وب‌سایتی که بازدید می‌کنید، ۸ تای آن‌ها از PHP استفاده می‌کنند و این وب‌سایت‌ها نیاز به پشتیبانی، به‌روزرسانی و نگهداری دارند.

همچنین همان طور که دیدید، بعضی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های دنیا مانند وردپرس، فیس‌بوک، ویکی‌پدیا و اسلک از PHP استفاده می‌کنند. اگر این زبان در حال نابودی بود، باید شاهد مهاجرت این سازمان‌ها به زبان‌های دیگر می‌بودیم. اما با وجود نیاز به صرف انرژی مازاد و ایجاد اختلالات احتمالی، این مورد بعید به نظر می‌رسد.

شروع یادگیری PHP

اگر پس از خواندن این مقاله تصمیم گرفتید تا PHP را به صورت جدی‌تر دنبال کرده و به یادگیری آن بپردازید، پیشنهاد ما شرکت در دوره آموزش برنامه‌نویسی وب با PHP کوئرا کالج است.

جمع‌بندی

در این مقاله به سؤال PHP چیست پرداختیم و گفتیم که PHP یک زبان اسکریپت‌نویسی است که اغلب در توسعه‌ی وب از آن استفاده می‌شود. این زبان در سمت سرور اجرا می‌شود و سپس به‌وسیله‌ی کد‌های HTML برای کاربر نمایش داده می‌شود.

PHP یک زبان همه‌منظوره است و کاربرد‌های فراوانی دارد. با زبان PHP می‌توان به‌راحتی محاسبات ریاضیاتی را انجام داد، اطلاعات کاربران را جمع‌آوری کرد و حتی به کمک کتابخانه‌‌های آن طرح‌های گرافیکی ساخت. همچنین مزیت‌هایی مانند امکان ساخت و شخصی‌سازی وب‌سایت‌ها، قابلیت اجرای PHP در سیستم‌‌عامل‌های مختلف و وجود مستدات و آموزش‌های فراوان باعث شده که این زبان در میان توسعه‌دهندگان محبوبیت زیادی داشته باشد.

با وجود تمام بحث‌هایی که درباره‌ی به پایان رسیدن دوران PHP مطرح شده است، این زبان همچنان یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در حوزه‌ی توسعه‌ی وب محسوب می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی به این دلیل در صحنه‌ی توسعه‌ی وب پیش‌گام است که کار با آن به شدت ساده است و قابلیت‌های پیشرفته‌ای که دارد کار توسعه‌دهندگان را ساده کرده است. در واقع، PHP حدوداً در ساخت ۸۰ درصد از وب‌سایت‌ها نقش داشته و هنوز هم بسیاری از غول‌های تکنولوژی از این زبان استفاده می‌کنند. بنابراین اگر شما یک توسعه‌دهنده‌ی PHP هستید و یا قصد یادگیری PHP را دارید، می‌توانید با خیال راحت انتظار یک بازار کاری عالی را داشته باشید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. خوشحال می‌شویم تا نظرات ارزشمند خود را در قالب کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
احمد
احمد
1 سال قبل

سلام برادر جان میگم یه سوال دارم که تا الان جوابشو پیدا نکردم بزار بگیم من یه وبسایت دارم از طرح html و css خوب من الان میخوام php فرم رو اضافه کنم دیگه به localhost نیاز ندارم؟ با همون host سرور ایرانی میاد بالا؟