مقایسه Bun و Nodejs – آیا ران‌تایم Bun می‌تواند جایگزین Node.js شود؟

370
مقایسه Bun و Nodejs

محیط‌های ران‌تایم (Runtime) جاوا اسکریپت به شما اجازه می‌دهند پروژه‌های پیشرفته و متکی بر سرور را به‌گونه‌ای پیش ببرید که مستقل از مرورگر کاربران عمل کنند. در دنیای امروز ران‌تایم‌های زیادی برای انتخاب دارید و برجسته‌ترین گزینه، Node.js است که سلطنتی طولانی داشته، اما اخیرا از سوی Bun و همینطور Deno به چالش کشیده شده است. نسخه ۱.۰ ران‌تایم Bun در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ از راه رسید و با توجه به اینکه بهبودهایی چشمگیر از لحاظ سرعت و عملکرد به وجود آورده، لازم است به مقایسه Bun و Nodejs مشغول شویم و ببینیم کدام‌یک برای برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت بهتر است. با کوئرا بلاگ همراه باشید.

اهمیت مقایسه Bun و Nodejs و انتخاب از میان آن‌ها در چیست؟

ران‌تایم‌های جاوا اسکریپت به شما اجازه می‌دهند کد اپلیکیشن را خارج از مرورگر اجرا کنید. از طرف دیگر ممکن است بخواهید از این ران‌تایم‌ها برای اسکریپت‌نویسی عمومی استفاده کنید.

هدف‌ نهایی هرچه که باشد، ران‌تایم منتخب‌تان تاثیری شگرف روی عملکرد اپلیکیشن می‌گذارد. سرعت دسترسی به دیتابیس و رسیدگی به درخواست‌ها نیز می‌تواند کاملا متغیر باشد. علاوه بر این، سهولت توسعه و مقیاس‌پذیری پروژه هم مستقیما تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مقایسه Bun و Nodejs

گذشته از قابلیت‌های در دسترس و تاثیر آن‌ها بر کارایی (Performance)، تجربه پیشین توسعه‌دهندگان هم مهم است. برای مثال هنگام رسیدگی به پروژه‌های تیمی باید دید اعضا با کدام ران‌تایم آشنایی بیشتری دارند یا تمایل بیشتری به آن‌ نشان می‌دهند. از طرف دیگر باید اولویت‌ها را تعیین کرد. آیا ثبات عملکرد را ترجیح می‌دهید یا سرعت را؟ می‌خواهید به صورت بومی از TypeScript پشتیبانی شود یا دنبال محیطی که قابل سفارشی‌سازی باشد می‌گردید؟ این‌ها تنها برخی از سوالاتی هستند که باید از خودتان بپرسید.

Node.js چیست؟

Node.js را می‌توان پادشاه ران‌تایم‌های جاوا اسکریپت توصیف کرد که در سال ۲۰۲۳ به عنوان محبوب‌ترین تکنولوژی میان توسعه‌دهندگان Stack Overflow انتخاب شد. این ران‌تایم توسط «رایان دال» ساخته شد و در سال ۲۰۰۹ در دسترس قرار گرفت. می‌توان به جرات گفت Node.js به محض ورود به بازار، انقلابی در کارکردهای جاوا اسکریپت به وجود آورد و توسعه‌دهندگان به کمک این ابزار می‌توانستند آموزش طراحی وب را به شکل بهینه‌تر پشت سر بگذارند و اپلیکیشن‌هایی پیشرفته‌تر برای بک‌اند بسازند.

این روزها اکوسیستمی بسیار وسیع پیرامون Node.js شکل گرفته است و انبوهی کتابخانه و منابع گوناگون را برای آن پیدا می‌کنید. اما مثل هر تکنولوژی دیگری، فضای زیادی برای بهبود وجود دارد و اینجاست که Bun (و Deno) وارد میدان می‌شوند.

‌Bun چیست؟

ران‌تایم Bun

Bun جدیدترین ران‌تایم جاوا اسکریپت است که در جلب توجه توسعه‌دهندگان موفق عمل کرده. این ران‌تایم که از زبان برنامه‌نویسی Zig قوت می‌گیرد، قرار است جعبه‌ ابزاری همه‌کاره و متمرکز بر سرعت، باندلینگ، تست و سازگاری با پکیج‌های Node.js باشد. یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت Bun، کارایی آن است که به شکل قابل توجهی سریع‌تر از Node.js و Deno ظاهر می‌شود.

برای اینکه بهتر به مقایسه Bun و Nodejs از نظر کارایی بپردازیم، می‌توانیم به بنچمارک مثالی نگاه کنیم که هندلر HTTP را برای رندر صفحه سمت سرور به کمک React به اجرا در می‌آورد. Bun می‌تواند در هر ثانیه به ۶۸ هزار درخواست رسیدگی کند و این رقم برای Deno و Node.js، به ترتیب ۲۹ هزار و ۱۴ هزار درخواست است. بنابراین تفاوت کاملا محسوس خواهد بود.

Bun ضمنا از قابلیت‌های باندلینگ و اجرای وظیفه پشتیبانی می‌کند و با پروژه‌های متکی بر TypeScript سازگار است. علاوه بر این درست مثل Deno به صورت پیش‌فرض از Web API برخوردار شده و با برخی از کتابخانه‌های Node.js سازگاری دارد.

مقایسه Bun و Nodejs از ابعاد مختلف

در این بخش از مقاله، نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های میان دو ران‌تایم Bun و Node.js می‌اندازیم و بیشتر روی پرفورمنس، ثبات عملکرد، امنیت، پشتیبانی و جامعه کاربران تمرکز می‌کنیم.

کارایی (Performance)

اگر بخواهیم فورا سر اصل مطلب برویم، باید بگوییم که Bun برنده این حوزه است. پیش‌تر مثالی راجع به تعداد درخواست‌ها بر ثانیه زدیم و اختلاف عملکرد کاملا فاحش بود. همین ماجرا هنگام رسیدگی به عملیات‌های دیتابیس هم تکرار می‌شود. هنگام بارگذاری دیتابیس Northwind برای SQLite، میانگین تعداد کوئری‌ها در هر ثانیه مطابق جدول زیر است:

ران‌تایممیانگین کوئری‌ها در هر ثانیه
Node.js21.29
Deno43.50
Bun81.37

در مقایسه‌ای دیگر که میان این سه ران‌تایم انجام شده، Bun سریع‌ترین ران‌تایم در رسیدگی به اتصالات همزمان بوده و تعداد درخواست‌ها در هر ثانیه هم به شکل قابل توجهی بیشتر است. به عنوان مثال با ده اتصال همزمان، Bun به ۱۱۰ هزار درخواست بر ثانیه می‌رسد، اما این رقم برای Node.js و Deno به ترتیب ۶۰ هزار و ۶۷ هزار درخواست است. هرچه تعداد اتصالات همزمان بیشتر می‌شود، اختلاف عملکرد هم بیشتر به چشم می‌آید.

در تمامی سناریوها و بنچمارک‌ها، Bun پیروز است و Node.js هم در اکثر مقایسه آخرین جایگاه را به دست می‌آورد. در مجموع باید گفت که Deno و Node.js عملکرد آنقدرها متفاوتی نسبت به یکدیگر ندارند و Bun از هر دو آن‌ها پیشی می‌گیرد.

مقایسه Bun و Nodejs

شما هم می‌توانید تست‌های پرفورمنس Bun را در محیط خودتان به اجرا در آورید تا ببینید در چنین سناریوهایی چطور عمل می‌کنند:

  • رندر سمت سرور با React
  • چت سرور WebSocket
  • بارگذاری جدولی کلان

توسعه‌دهندگان Bun توجهی ویژه به سرعت این ران‌تایم نشان‌داده‌اند و از موتور JavaScriptCore که در مرورگر Safari یافت می‌شود کمک گرفته‌اند. از سوی دیگر اما Deno و Node.js از موتور V8 مرورگر کروم استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که سازندگان Bun با حذف کد مرده از باینری‌های کامپایل‌ شده، آن را بیش از پیش بهبود داده‌اند.

پشتیبانی و جامعه کاربران

هر دو ران‌تایم (و همینطور Deno) متن‌باز هستند، اما اینطور نیست که همگی به شکلی برابر از طرف جامعه کاربران پشتیبانی شوند. Node.js از حمایت بنیاد OpenJS برخوردار است که کاملا بر کارهای داوطلبانه تمرکز دارد. Bun و Deno اما تحت حمایت سازمان‌های خصوصی هستند و با جذب سرمایه‌گذار به کار خود ادامه می‌دهند.

Node.js اکوسیستمی تثبیت‌شده و جامعه‌ای بزرگ از کاربرانی دارد که شما را در رسیدگی به تک‌تک چالش‌ها و پرسش‌ها همراهی می‌کنند. در طرف دیگر ماجرا، Bun کاملا جدید است و بنابراین محتوای زیادی راجع به آن پیدا نخواهید کرد. البته که توسعه‌دهندگان علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه هم کم نیستند.

ثبات عملکرد

Node.js بازیگری قدیمی است که کارایی اثبات شده دارد و ۲.۱ درصد از تمام سایت‌های جهان را به کمک آن ساخته‌اند. اساسا راجع به محصولی حرف می‌زنیم که تعدادی زیادی از پروژه‌های جاوا اسکریپت با اتکا بر آن پیش می‌روند. اگر هم با مشکل یا چالشی روبه‌رو شوید، به احتمال زیاد یک نفر را پیدا خواهید کرد که می‌تواند مشکل را حل کند.

ثبات عملکرد ران‌تایم بان

Bun تا پیش از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ در حالت بتا به سر می‌برد، اما بالاخره نسخه ۱.۰ از راه رسیده‌ است و همراه آن شاهد بهبودهای گسترده در ثبات عملکرد و همینطور پشتیبانی از رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن هسته Node.js هستیم. طبیعتا در گذر زمان، افراد بیشتری شروع به استفاده از Bun می‌کنند و به تبع آن شاهد بهبودهای هرچه بیشتر خواهیم بود.

امنیت

مقایسه Bun و Nodejs را با بررسی سطح امنیت ادامه می‌دهیم. وقتی صحبت از مدیریت وابستگی‌های Node.js با ابزار مدیریت پکیج npm باشد، امنیت از بزرگ‌ترین نقاط ضعف به حساب می‌آید. اما بعد از عرضه ران‌تایم Deno که تمرکز قابل توجهی روی دسترسی امن به API هایی مانند درخواست‌های شبکه، عملیات‌های فایل سیستم و سایر قابلیت‌های بنیادین داشت، در Node.js هم تغییراتی به وجود آمد.

برجسته‌ترین تغییر، رونمایی از مدل جوازدهی جدیدی در Node.js 20 بود که سطح امنیت را به Deno نزدیک می‌کند. علاوه بر این، انبوهی محتوای آموزشی راجع به رویکردهای امنیتی Node.js پیدا خواهید کرد که باعث می‌شوند هنگام ساخت اپلیکیشنی امن با Node.js، از اشتباهات رایج توسعه‌دهندگان دوری کنید.

از طرف دیگر هم Bun را داریم که بازیگری تازه‌وارد به حساب می‌آید و بنابراین به سختی می‌توانید اطلاعاتی راجع به امنیت آن پیدا کنید. نابالغ بودن این ران‌تایم بدان معناست که باید هنگام استفاده از آن احتیاط به خرج دهید و از طرف دیگر یک چشم‌تان دائما به تازه‌ترین به‌روزرسانی‌های و اعلامیه‌های مربوط به پچ‌های امنیتی باشد.

قابلیت‌های اضافه

Node.js طی سال‌های اخیر از قابلیت‌هایی تازه بهره‌مند شده که باعث می‌شوند بیشتر با توانایی‌های Deno و Bun همسو باشد. به عنوان مثال این ران‌تایم اکنون از Test Runner داخلی و همینطور TypeScript پشتیبانی می‌کند.

مقایسه Bun و Nodejs

از قابلیت‌های اضافه Bun نیز می‌توان به وجود یک Transpiler و همینطور ابزار مدیریت پکیج اشاره کرد. از طرف دیگر، قابلیت‌های باندلینگ را هم در این ران‌تایم پیدا خواهید کرد که باعث می‌شوند از ابزارهای دیگری مانند Snowpack و rollup.js بی‌نیاز شوید. حذف کدهای مرده از طریق مینیفایر JavaScript هم از دیگر ویژگی‌های برجسته Bun به حساب می‌آید.

اگر از Bun به عنوان Task Runner استفاده کنید، خواهید دید که سرعت یکی از بزرگ‌ترین مزایای این ران‌تایم خواهد بود. آغاز به کار Bun حدودا ۵ میلی‌ثانیه طول می‌کشد و این رقم برای Node.js به ۲۵ میلی‌ثانیه می‌رسد. اگرچه این اختلاف در نگاه نخست آنقدرها محسوس نیست، اما وقتی صحبت از رسیدگی به وظایف گوناگون و پی‌درپی باشد، همین اختلاف کوچک می‌تواند سرعت توسعه پروژه را به مقدار قابل توجهی بالا ببرد.

جمع‌بندی مقایسه Bun و Nodejs و پاسخ به سوالات متداول

هنگام تصمیم‌گیری راجع به اینکه از کدام ران‌تایم برای پروژه آتی خود استفاده می‌کنید، باید به تمام ابعاد بالا توجه نشان دهید. وقتی صحبت از سرعت باشد، Bun بدون تردید پیروز است. اما از آن‌جایی که به تازگی از راه رسیده، استفاده از آن ریسک‌های خاص خود را نیز خواهد داشت. در مجموع این ران‌تایم برای پروژه‌هایی پیشنهاد می‌شود که قرار است با مختل کردن بازار و عملکرد سریع، رقبای خود را کنار بزنند.

از طرف دیگر بزرگ‌ترین مزیت Node.js این است که اکوسیستمی بسیار بالغ و بزرگ دارد. به همین ترتیب، انبوهی محتوای آموزشی برای آن پیدا خواهید کرد و می‌توانید از جامعه‌ای وسیع از توسعه‌دهندگان نیز کمک بگیرید. در این بین، Deno هم مزایای قابل توجهی دارد و برجسته‌ترین مورد، امکان پیش‌برد پروژه‌های پیچیده و با کیفیت، به روان‌ترین شکل ممکن است.

در مجموع با مقایسه Bun و Nodejs متوجه می‌شویم که Node.js بی‌خطرترین گزینه به حساب می‌آید که سابقه‌ای طولانی دارد. Bun هم گزینه مناسب افرادی است که به سرعت اهمیت می‌دهند یا می‌خواهند بر لبه تکنولوژی حرکت کنند.

مهم‌ترین مزیت ران‌تایم Bun چیست؟

یکی از برجسته‌ترین مزایای ران‌تایم Bun برای توسعه‌دهندگان، سرعت آن است. این ران‌تایم نوظهور که با زبان برنامه‌نویسی Zig ساخته شده، هم از Node.js و هم Deno سریع‌تر ظاهر می‌شود، خصوصا هنگام رسیدگی به وظایفی مانند نصب پکیج‌ها و اجرای تست‌ها.

آیا Bun امن است؟

Bun را می‌توان ران‌تایمی متمرکز بر امنیت توصیف کرد که به صورت پیش‌فرض، دسترسی به فایل سیستم، شبکه و محیط توسعه را محدود می‌کند و بنابراین از پدید آمدن آسیب‌پذیری‌های امنیتی جلوگیری می‌شود.

+ منبع: Synk.io

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی
علی
5 ماه قبل

چقد خفن! چجوری میشه یاد گرفتش؟

reyhaneh karami
ادمین
5 ماه قبل
پاسخ به  علی

ممنونم از نظرت علی جان. فعلا بهترین راه داکیومنت‌های خودش هست که میتونید اینجا ببینیدشون.

محسن
محسن
5 ماه قبل

سلام خیلی عالبه، یه آموزش فارسی براش نیست والا خیلی از علاقمتدان سمتش میرفتن