سی شارپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟ – همه‌چیز درباره زبان برنامه‌نویسی #C

97
سی شارپ چیست

زبان #C – که به شکل «سی شارپ» (C Sharp) تلفظ می‌شود – زبانی برای برنامه‌نویسی شی‌گرا است که از آن برای توسعه گستره وسیعی از برنامه‌ها استفاده می‌شود، از نرم‌افزارهای سازمانی گرفته تا بازی‌های ویدیویی و اپلیکیشن‌های موبایل. این زبان که در سال ۲۰۰۲ میلادی و از سوی مایکروسافت معرفی شد، یکی از اعضای خانواده C به حساب می‌آید که زبان‌های C و ++C را نیز در بر می‌گیرد. البته سی شارپ مدرن‌ترین زبان در خانواده خود است و به خاطر اینکه زبانی سطح بالا به حساب می‌آید، آموزش برنامه نویسی با آن آسان است.

اگر مایل به پشت سر گذاشتن آموزش سی شارپ هستید و به دنبال اطلاعاتی بنیادین راجع به آن می‌گردید، به جای درستی آمده‌اید. در ادامه با کوئرا بلاگ همراه باشید تا بگوییم زبان سی شارپ چیست و چه مزایا، معایب و کاربردهایی با خود به همراه می‌آورد.

سی شارپ چیست ؟

سی شارپ را می‌توان زبانی انعطاف‌پذیر، سطح بالا و شی‌گرا توصیف کرد که هم روی پلتفرم‌های متن‌باز به اجرا درمی‌آید و هم روی معماری Microsoft Windows .NET.

دلایل گوناگونی برای محبوبیت سی شارپ وجود دارد و از سوی دیگر، این زبان مزایایی گسترده در طراحی و پیاده‌سازی انواع مختلفی از اپلیکیشن‌های تحت وب به همراه می‌آورد. به عنوان مثال، سی شارپ یکی از بهترین گزینه‌های امروزی برای طراحی محیط‌های تعاملی برای کاربران است.

سی شارپ چیست

یکی دیگر از دلایل محبوبیت سی شارپ، سهولت یادگیری آن در قیاس با بسیاری دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی است. در واقع اگرچه سی شارپ شباهت‌های کوچک و بزرگ به زبان‌های C و ++C دارد، اما برنامه‌نویسان آشنا با جاوا اسکریپت یا جاوا معمولا به خاطر شباهت‌های فراوان به سراغ آن می‌روند. از سوی دیگر، زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا (High-Level) معمولا آسان‌تر فرا گرفته می‌شوند، چرا که ساختاری شبیه به زبان انسانی دارند و نیاز به کدنویسی‌های پیچیده سطح پایین را از بین می‌برند.

سی شارپ گزینه‌ای ایده‌آل برای توسعه‌دهندگانی به حساب می‌آید که می‌خواهند گستره وسیعی از اپلیکیشن‌های مبتنی بر فریم‌ورک NET. – مانند اپلیکیشن‌های ویندوز، وب اپلیکیشن‌ها و وب سرویس‌ها – را بسازند و در عین حال قادر به توسعه اپلیکیشن موبایل، اپلکیشن ویندوز استور و نرم‌افزارهای سازمانی نیز باشند. با چنین آزادی عمل قابل توجهی، بی‌دلیل نیست که سی شارپ یکی از قدرتمندترین و پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی امروزی به حساب می‌آید و جایگاهی ویژه در جعبه ابزار هر توسعه‌دهنده‌ای دارد.

اگرچه این زبان در سال ۲۰۰۲ (و همزمان با نسخه ۱.۰ فریم‌ورک NET.) شروع به کار کرد، اما طی دو دهه اخیر به تکامل قابل توجه رسیده است. اکنون که این مطلب نوشته می‌شود، آخرین نسخه باثبات از این زبان، C# 12 است.

محیط برنامه‌نویسی #C

برای کار با زبان برنامه‌نویسی سی شارپ نیاز به فریم‌ورک NET. و یک محیط توسعه یکپارچه (Integrated Development Environment | IDE) خواهید داشت.

NET Framework.

پلتفرم NET Framwork. برای سیستم عامل ویندوز، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای برنامه‌نویسی وب و اپلیکیشن‌های دسکتاپ با #C است. البته که این پلتفرم به سی شارپ محدود نیست و از آن برای برنامه‌نویسی Visual Basic و JScript هم استفاده می‌شود. نکته مهم اینکه فریم‌ورک دات‌نت اجازه کنش‌پذیری را بین زبان سی شارپ با زبان‌های دیگر مانند ++C و JScript و COBOL می‌دهد.

دات‌نت فریم‌ورک

محیط توسعه یکپارچه

مایکروسافت تا به امروز محیط‌های توسعه یکپارچه گوناگونی برای برنامه‌نویسی #C ارائه کرده است:

  • Visual Studio
  • Visual Studio Express
  • Visual Web Developer
  • Visual Studio Code

فایل‌های سورس کد سی شارپ را می‌توان با ادیتورهای متنی ساده – مانند Notepad – نیز نوشت و آن‌ها را با کامپلایر خط فرمان فریم‌ورک NET. کامپایل کرد.

خبر خوب اینکه جایگزین‌هایی متن‌باز برای NET Framework. نیز داریم که سازگاری با سایر سیستم عامل‌ها را به همراه می‌آورند. برای مثال پلتفرم Mono کامپایلری برای سی شارپ دارد که روی سیستم عامل‌های گوناگون – از جمله لینوکس، مک، اندروید، iOS، ویندوز، سولاریس و UNIX – به اجرا در می‌آید و ابزارهایی بهبودیافته نیز برای توسعه در اختیارتان می‌گذارد.

با توجه به اینکه سی پارت بخشی از پلتفرم NET Framework. به حساب می‌آید، دسترسی به کتابخانه‌هایی عظیم از کدها و اجزای را به همراه می‌آورد و برای مثال می‌شود به Common Language Runtime (یا به اختصار CLR)، NET Framework Class Library. ،Common Language Specification ،Common Type System و Metadata and Assemblies اشاره کرد.

سی شارپ و جاوا

سی شارپ و جاوا، هردو زبان‌هایی سطح بالا هستند که شباهت‌ها (و تفاوت‌های) متعدد با یکدیگر دارند. هر دو زبان از نوع شی‌گرا هستند و تاثیر فراوانی از ++C پذیرفته‌اند. اما گرچه #C در ظاهر مثل بهترین گزینه برای توسعه اپلیکیشن در اکوسیستم مایکروسافت به حساب می‌آید، اما Java بهترین انتخاب برای اپلیکیشن‌های وب سمت کلاینت تلقی می‌شود. از سوی دیگر، گرچه #C ابزارهای متعدد برای برنامه‌نویسی دارد، جاوا با مجموعه‌ای غنی‌تر از ابزارها در IDEها و ادیتورهای متنی از راه می‌رسد.

از سی شارپ برای پروژه‌های واقعیت مجازی (Virtual Reality | VR) گوناگون مانند بازی‌های ویدیویی و اپلیکیشن‌های وب و موبایل نیز استفاده می‌شود. این زبان به صورت خاص برای پلتفرم مایکروسافت و چند سیستم عامل غیر مایکروسافتی دیگر – مانند Mono Project که با لینوکس و OS X کار می‌کند – توسعه یافته است. از جاوا هم برای پروژه‌هایی مانند ساخت اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و توسعه اپلیکیشن‌های سازمانی و تحت وب در اکوسیستم‌های متن‌باز کمک می‌گیرند.

زبان برنامه نویسی سی شارپ روی CLR به اجرا در می‌آید. در واقع سورس کد به بایت‌کد (Bytecode) تفسیر می‌شود و سپس با CLR کامپایل خواهد شد. اما جاوا به کمک Java Runtime Environment (یا به اختصار JRE) روی هر پلتفرمی اجرا خواهد شد. سورس کد ابتدا کامپایل شده و به شکل بایت‌کد در می‌آید و سپس به کد ماشین تبدیل می‌شود تا روی JRE اجرا شود.

سی شارپ و سی پلاس پلاس

اگرچه سی شارپ و سی پلاس پلاس هر دو در خانواده زبان‌های C قرار می‌گیرند و کدهایی مشابه دارند، اما تفاوت‌ها نیز بی‌شمار است. به عنوان مثال، سی شارپ زبانی کامپوننت-محور (Component-Oriented) به حساب می‌آید و سی پلاس پلاس زبانی نیمه شی‌گرا است. علاوه بر این، هر دو زبان نیاز به کامپایل دارند. سی شارپ کد را به CLR کامپایل و با NET. تفسیر می‌کند، اما کدهای ++C به کد ماشین کامپایل می‌شوند. ضمنا سایز باینری‌ها در سی پلاس پلاس به مراتب بیشتر از سی شارپ است.

#C و ++C

سایر تفاوت‌های دو زبان را در ادامه آورده‌ایم:

  • سی شارپ خطاها و هشدارهای کامپایلر را نشان می‌دهد،‌ اما سی پلاس پلاس از هشدارها پشتیبانی نمی‌کند که می‌تواند برای سلامت سیستم عامل خطرناک باشد.
  • سی شارپ درون ماشین مجازی اجرا می‌شود تا قادر به مدیریت خودکار حافظه باشد. سی پلاس پلاس از شما انتظار دارد که حافظه را به صورت دستی مدیریت کنید.
  • از سی شارپ می‌توان در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، دسکتاپ، وب و ویندوز کمک گرفت. سی پلاس پلاس هم برای توسعه اپلیکیشن‌های کنسول، اپلیکیشن‌های مستقل و اپلیکیشن‌های سمت سرور استفاده می‌شود و می‌تواند تعاملی مستقیم با سخت‌افزار داشته باشد.
  • از سی پلاس پلاس می‌توان روی هر پلتفرمی استفاده کرد، اما سی شارپ به صورت هدفمند برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است.
  • به صورت کلی، سی پلاس پلاس سرعت بیشتری نسبت به سی شارپ دارد و بنابراین زمانی به سراغ آن می‌روند که پرفورمنس نهایی اپلیکیشن در اولویت بالا باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های سی شارپ چیست ؟

زبان برنامه نویسی سی شارپ انبوهی ویژگی‌ جالب توجه دارد که باعث می‌شوند در قیاس با سایر زبان‌ها، انتخابی واقعا کارآمد و منحصر به فرد تلقی شود. مهم‌ترین موارد را در پایین آورده‌ایم:

  • شی‌گرایی: سی شارپ به خاطر اینکه زبانی شی‌گرا (Object-Oriented) است، امکان ساخت اپلیکیشن‌های ماژولار و کدهای چند بار مصرف را مهیا می‌کند و از این بابت نسبت به سی پلاس پلاس مزیت دارد. سی شارپ به عنوان زبانی شی‌گرا، توسعه و نگهداری پروژه را هنگامی که مقیاس آن افزایش می‌یابد، آسان می‌کند. ضمنا شاهد پشتیبانی از تمام ویژگی‌های برجسته در شی‌گرایی نیز هستیم: یعنی «کپسوله‌سازی داده» (Data Encapsulation)، «وراثت» (Inheritance)، «رابط‌های کاربری» (Interfaces) و «پلی‌مورفیسم» (Polymorphism).
  • سادگی: سی شارپ زبانی ساده است که رویکردی ساختارمند در قبال حل مساله دارد. عملیات‌های غیر ایمن – مانند کپسوله‌سازی مستقیم حافظه – با این زبان امکان‌پذیر نیستند.
  • سرعت: فرایند کامپایل و اجرای کد با سرعت و قدرت فراوان در سی شارپ پیش می‌رود.
  • زبانی مدرن برای برنامه‌نویسی: از سی شارپ برای توسعه اپلیکیشن‌های مقیاس‌پذیر و کنش‌پذیری استفاده می‌شود که قابلیت‌هایی مدرن مانند جمع‌آوری زباله خودکار، مدیریت خطا، دیباگ و امنیت بالا را به همراه می‌آورند.
  • کنش‌پذیری بالا: سی شارپ به خاطر کنش‌پذیری (Interoperability) بالای خود، استفاده چندین مرتبه‌ای و حداکثری از کدها را امکان‌پذیر می‌کند و بهره‌وری فرایند توسعه را بالا می‌برد. برنامه‌های سی شارپ با تقریبا هر چیزی سازگاری دارند، چرا که برنامه می‌تواند هر یک از رابط‌های برنامه‌نویسی (API) امروزی را فرا بخواند.
  • ثبات عملکرد: سیستم نوع‌دهی باثبات این زبان به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد نوعی‌دهی سیستم‌ را به شکلی ساده و آسان پیش ببرند و در عوض منتظر عملکردی یکپارچه باشند.
  • آپدیت‌پذیر: سی شارپ به صورت خودکار آپدیت‌پذیر است و توسعه‌دهندگان می‌توانند دائما منتظر فریم‌ورک‌های پیچیده‌ای باشند که به توسعه و تکامل پروژه‌ها کمک می‌کنند.
  • کامپوننت-محور: سی شارپ با پشتیبانی از مفاهیمی مانند «خواص»‌ (Properties)، «متدها» (Methods) و «رویدادها» (Events)، برنامه‌نویسی کامپوننت-محور را امکان‌پذیر می‌کند و اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌هایی قدرتمند و مقیاس‌پذیر بسازید.
  • ساختارمند: طراحی ساختارمند و ماژولار سی شارپ به شما اجازه می‌دهد مشکلات و مسائل را به اجزایی کوچک‌تر تبدیل کنید و بنابراین می‌توانید موانع واقعا چالش‌برانگیز را به شکلی مرحله به مرحله از پیش رو بردارید.
  • کتابخانه استاندارد غنی: سی شارپ کتابخانه‌ای استانداد با انبوهی تابع داخلی دارد تا فرایند توسعه به سرعت شروع شود و پیش رود.
سی شارپ چیست

مزایای زبان برنامه‌نویسی سی شارپ چیست ؟

یادگیری و به‌کارگیری زبان سی شارپ مزایای متعدد نسبت به سایر زبان‌ها – مانند جاوا، سی یا سی پلاس پلاس – دارد و در ادامه می‌بینیم بزرگ‌ترین مزایای زبان سی شارپ چیست:

  • به خاطر شی‌گرا بودن این زبان، سی شارپ اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌هایی ماژولار بسازید و کدهایی با قابلیت استفاده دوباره بنویسید.
  • سینتکس یا قواعد نحوی، شباهت زیادی به زبان انسانی دارد.
  • به علت دسترسی به کتابخانه‌های غنی، پیاده‌سازی توابع و کارکردها با سهولت هرچه تمام‌تر امکان‌پذیر می‌شود.
  • اپلیکیشن‌هایی که با پلتفرم NET. نوشته می‌شوند، آسان‌تر از سایر تکنولوژی‌های NET یکپارچه‌سازی و تفسیر می‌شوند.
  • با توجه به اجرای سی شارپ روی CLR، ادغام کدها با اجزایی که به زبان‌های دیگر نوشته شده‌اند، آسان است.
  • از آن‌جا که شاهد هیچ‌گونه تبدیل نوع‌دهی (Type Conversion) نیستیم، هیچ داده‌ای از دست نمی‌رود و می‌توانید کدهایی امن بنویسید.
  • سیستم جمع‌آوری زباله خودکار، سیستم شما را تمیز نگه می‌دارد و از خطاهای بالقوه حین اجرا جلوگیری می‌کند.
  • امکان توسعه اپلیکیشن برای سیستم‌ عامل‌های موبایل اندروید و iOS.
  • شباهت سینتکس سی شارپ به زبان‌های سی، سی پلاس پلاس و جاوا باعث می‌شود یادگیری آن برای افرادی که تجارب پیشین دارند، بی‌نهایت آسان باشد.
  • سی شارپ زبانی متن‌باز است و هنگام کار با آن به انبوهی پروژه و ابزار متن‌باز در پلتفرم گیت‌هاب دسترسی خواهید داشت.

کاربردهای زبان سی شارپ چیست ؟

در جهان برنامه‌نویسی، کاربردهای متعددی برای زبان سی شارپ پیدا خواهید کرد. در واقع سی شارپ یکی از محبوب‌ترین زبان‌های امروزی به حساب می‌آید و کارآفرینان دائما به دنبال توسعه‌دهندگان متخصص می‌گردند. در ادامه می‌بینیم برخی از مهم‌ترین کاربردهای زبان سی شارپ چیست.

توسعه وب

توسعه‌دهندگان وب از سی شارپ برای ساخت اپلیکیشن‌ها و صفحات وب پویا یا داینامیک استفاده می‌کنند. زمانی که تصمیم به ورود به این حوزه می‌گیرید، معمولا سه گزینه پیش روی خود دارید: توسعه فرانت‌اند، توسعه بک‌اند و توسعه فول استک. توسعه‌دهندگان فرانت‌اند از کارایی وب‌سایت برای کاربران اطمینان حاصل می‌کنند و توسعه‌دهندگان بک‌اند نیز مدیریت سمت سرور اپلیکیشن‌ها – مانند دیتابیس‌ها – را برعهده دارند. در این میان، توسعه‌دهندگان فول استک می‌توانند هم وظایف فرانت‌اند و هم بک‌اند را پیش ببرند.

توسعه وب با #C

بازی‌سازی

سی شارپ زبانی محبوب میان استودیوها و تیم‌های بازی‌سازی نیز هست، چرا که بهینگی فراوان به همراه می‌آورد و کاملا با موتور بازی‌سازی Unity سازگار است. وظیفه توسعه‌دهندگان گیم، ساخت نرم‌افزاری است که انبوهی از وظایف مختلف مانند طراحی بصری، طراحی صوتی و همینطور طراحی هوش مصنوعی را در بر می‌گیرد.

اپلیکیشن‌های ویندوز

به عنوان زبانی که به صورت خاص از سوی مایکروسافت توسعه یافته، از سی شارپ می‌توانید برای توسعه گستره وسیعی از اپلیکیشن‌های ویندوز کمک بگیرید. این یعنی می‌توانید اپلیکیشن‌هایی بسازید که به صورت خاص برای ویندوز مایکروسافت طراحی شده‌اند، درست مانند مجموعه نرم‌افزارهای آفیس.

سایر کاربردها به صورت خلاصه

گذشته از موارد بالا که احتمالا برجسته‌ترین موارد به حساب می‌آیند، با سی شارپ می‌توان به پروژه‌هایی از این دست نیز رسیدگی کرد:

  • اپلیکیشن‌های کلاینت ویندوز
  • کتابخانه‌ها و کامپوننت‌های ویندوز
  • سرویس‌های ویندوز
  • اپلیکیشن‌های وب
  • اپلیکیشن‌های بومی اندروید و iOS
  • اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مبتنی بر خدمات ابری Azure مایکروسافت
  • کنسول‌ها و سیستم‌های گیمینگ
  • بازی‌های واقعیت مجازی
  • نرم‌‌افزارهای کنش‌پذیر مانند SharePoint
  • نرم‌افزارهای سازمانی
  • سرویس‌های بک‌اند و برنامه‌های دیتابیس
  • اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  • اپلیکیشن‌های توزیع‌شده
  • برنامه‌نویسی سطح سخت‌افزار
  • ویروس‌ها و بدافزارها
  • اپلیکیشن‌های مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی (Graphical User Interface | GUI)
  • دستگاه‌های متکی بر اینترنت اشیا (Internet of Things | IoT)
  • بلاکچین

چرا لازم است زبان برنامه‌نویسی سی شارپ را بیاموزید؟

اکنون که می‌دانیم زبان سی شارپ چیست شاید برایتان سوال باشد که چرا باید این زبان را بیاموزید. پیش از هر چیز باید گفت سی شارپ یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی است که در گستره وسیعی از پروژه‌ها به کار می‌آید، از توسعه اپلیکیشن موبایل و بازی‌سازی گرفته تا طراحی نرم‌افزارهای سازمانی. علاوه بر این، هر نسخه جدیدی از سی شارپ همراه با انبوهی قابلیت و بهبود جدید از راه می‌رسد که روش‌های کدنویسی را به تکامل می‌رسانند.

یادگیری سی شارپ چقدر طول می‌کشد؟

اگرچه این اعداد می‌توانند بسته به فاکتورهای شخصی کاملا متغیر باشند، به عنوان یک قاعده کلی، یادگیری مبانی سی شارپ حدود ۲ الی ۳ ماه زمان می‌برد، البته با این فرض که در هر روز، تنها یک یا دو ساعت از زمان خود را به یادگیری اختصاص دهید. بنابراین با مطالعه پاره‌وقت یا تمام‌وقت، سرعت کار به مراتب بالاتر خواهد بود.

اما گول اعداد را نخورید. اگر می‌خواهید به توسعه‌دهنده‌ای حرفه‌ای تبدیل شوید، لازم است اوقات بسیار بیشتری را با این زبان بگذرانید. معمولا حدود یک سال طول می‌کشد تا درکی جامع از سی شارپ به دست آورید و برای ورود به محیط‌های کاری سطح بالا آماده شوید.

از سوی دیگر، مسیر یادگیری شما هیچوقت به پایان نخواهد رسید و همیشه چیزی جدید برای یاد گرفتن خواهید یافت.

روش‌های مختلف یادگیری زبان سی شارپ چیست ؟

هنگام یادگیری کدنویسی به هر زبانی، چند گزینه مختلف پیش روی خود دارید و برای مثال می‌شود به دوره‌های آنلاین، بوت‌کمپ‌ها و تحصیلات رسمی در دانشگاه اشاره کرد. اگر لازم است راجع به روش یادگیری محبوب خود برای #C تصمیم‌گیری کنید، باید فاکتورهای مختلف مانند برنامه زمانی و تعهد مالی خود را در نظر بگیرید.

سی شارپ چیست
  • دوره‌های آنلاین: این روزها انبوهی دوره آنلاین برنامه‌نویسی پیدا می‌شود که به شما اجازه می‌دهند یادگیری سی شارپ را با ریتم خودتان پیش ببرید. خبر خوب اینکه دوره‌های رایگان هم به سادگی پیدا می‌شوند و می‌توانند گزینه‌ای عالی برای اوقاتی باشند که نمی‌توانید پول یا وقتی قابل توجه را صرف یادگیری کنید. اما در نظر داشته باشید که این دوره‌ها معمولا به اندازه‌ دوره‌های پولی، موثر و باکیفیت ظاهر نمی‌شوند.
  • بوت‌کمپ: بوت‌کمپ‌ها به شما اجازه می‌دهند که در بازه‌های زمانی ۳ الی ۶ ماهه، بخش اعظمی از مهارت‌های ضروری را بیاموزید و برای ورود به بازار کار آماده شوید. اگرچه مدت‌زمان بوت کمپ برنامه نویسی از تحصیلات دانشگاهی کوتاه‌تر است، اما به خاطر تمرکز مضاعف روی یادگیری مهارت‌های عملی و ضروری برای موفقیت، کاملا موثر ظاهر می‌شوند. ناگفته نماند که در بوت‌کمپ‌ها با منتورها نیز تعامل خواهید داشت و راهنمایی‌هایی مستقیم از آن‌ها دریافت خواهید کرد. مزیت دیگر اینکه در بوت‌کمپ‌ها به پروژه‌های گوناگونی رسیدگی خواهید کرد که می‌توانید آن‌ها را در رزومه خود قرار دهید و مهارت‌هایتان را به کارفرمایان بالقوه نشان دهید.
  • تحصیلات آکادمیک: خیلی از افرادی که وارد جهان برنامه‌نویسی می‌شوند، مدرکی در حوزه علوم کامپیوتر یا حوزه‌های مشابه دارند. اگرچه تحصیلات دانشگاهی نیازمند وقت و تعهد مالی فراوان است، اما شما را هم با مهارت‌های کدنویسی آشنا می‌کند و هم مفاهیم نظری. اما اگر پیش‌تر تحصیلات خود را در زمینه‌ای دیگر به پایان رسانده‌اید، احتمالا بهتر این باشد که به سراغ سایز گزینه‌ها – مانند بوت‌کمپ‌ها – بروید.
  • پروژه‌سازی: تماشای ویدیوها و مطالعه متون آموزشی از جایی به بعد آنقدرها کارساز نیست و بعد از آشنایی با مبانی، لازم است شروع به ساخت پروژه‌های خودتان کنید. پروژه‌سازی یکی از بهترین روش‌های یادگیری ممکن است، زیرا اجازه می‌دهد آموخته‌های خود را به کار ببندید. به این ترتیب، احتمال اینکه فرایند یادگیری را نیمه‌کاره رها کنید و سرخورده شوید نیز کاهش می‌یابد. با هر پروژه کوچک و بزرگ، مجبور به تفکر راجع به این خواهید بود که پیش‌تر چه مفاهیمی را آموخته‌اید و حالا چطور می‌توانید آن‌ها را در پروژه جدیدتان پیاده کنید. در ابتدا لازم است روی پروژه‌هایی بسیار ساده متمرکز باشید و به مرور، پروژه‌های بزرگ‌تر را استارت بزنید. اگر نیاز به الهام‌گیری برای پروژه‌های جدید دارید، از خودتان بپرسید «من دائما با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوم؟» و به همین سادگی، ذهنیت لازم برای ایده‌پردازی را به دست خواهید آورد. پروژه‌هایی که در پایین آورده‌ایم، گزینه‌های ساده برای شروع کار خواهند بود:
    • صفحه لاگین برای یک بازی
    • اپلیکیشنی که فهرستی از کارت‌های کالکسیونی را نشان می‌دهد
    • یک اپلیکیشن نوبت‌دهی برای تیم‌های درون‌سازمانی
    • برنامه‌ای برای آرشیو کردن فایل‌ها
    • اپلیکیشنی برای اشتراک‌گذاری بریده‌های صوتی از پادکست‌های محبوب‌تان
  • شرکت در هکاتون:‌ «هکاتون» (Hackathon) به مسابقاتی گفته می‌شود که در جریان‌ آن‌ها، افراد مختلف گرد یکدیگر آمده و پروژه‌های خود را در مدت‌زمانی کوتاه می‌سازند. شرکت در هکاتون روشی عالی برای ملاقات کردن توسعه‌دهندگانی است که سطوح مختلفی از مهارت‌ را از خود به نمایش می‌گذارند.
  • شرکت در چالش‌های کدنویسی: سایت‌هایی مانند Codewars و Coderbyte، به صورت مداوم به برگزاری چالش‌های کدنویسی می‌پردازند که به شما اجازه می‌دهند سطح دانش کدنویسی خود را بسنجید. این سایت‌ها معمولا چالش‌هایی مجزا برای توسعه‌دهندگان سی شارپ دارند و با مشارکت در آن‌ها، قطعا مهارت‌های خود را صیقل خواهید داد.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون اینکه سی شارپ چیست

در مجموع باید گفت اگرچه سی شارپ زبانی قدیمی‌تر از بسیاری دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی فعلی است، اما هنوز هم کاربردهای فراوان و جامعه‌ای فعال دارد. چه به دنبال بازی‌سازی برای پلتفرم ویندوز باشید، چه طراحی سایت با NET. و چه اپلیکیشنی برای کامپیوترهای شخصی، آشنایی با سی شارپ ارزش‌اش را خواهد داشت.

اصلی‌ترین کاربرد زبان سی شارپ چیست ؟

اگرچه ده‌ها کاربرد مختلف می‌توان برای سی شارپ یافت، اما معمولا آن را زبان ایده‌آل برای بازی‌سازی به حساب می‌آورند. به عنوان مثال اغلب بازی‌هایی که با موتور بسیار محبوب Unity ساخته می‌شوند، اتکای فراوان به سی شارپ دارند.

شبیه‌ترین زبان برنامه‌نویسی به سی شارپ چیست ؟

نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین زبان به سی شارپ، جاوا است. نوع‌دهی در هر دو زبان یکسان است، هر دو برای برنامه‌نویسی شی‌گرا به کار گرفته می‌شوند و هر دو – درست مثل سی و سی پلاس پلاس – در دسته‌بندی زبان‌های آکولادی (Curly-Bracket) قرار می‌گیرند.

منبع: CareerKarma و SimpliLearn و CourseEra

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments