پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟ – فهرست ۱۲ زبان پرتقاضا و پول‌ساز

7490
پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟ در سال ۲۰۲۳ بین پایتون یا جاوا اسکریپت کدام را انتخاب کنیم؟ کدام زبان آینده‌ای تضمین شده‌تر دارد؟ این دست از سوالات ذهن تمام توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را به خود مشغول می‌کنند و معمولا هم پاسخ دقیقی به آن‌ها داده نمی‌شود. اما خبر خوب اینکه به کمک برخی ابزارها و فهرست‌هایی که توسط موسسات معتبر تدارک دیده شده‌اند، می‌توان دید کدام زبان‌ها محبوبیت بیشتری دارند و در نتیجه، هنگام استخدام برنامه نویس، پرتقاضاتر و پردرآمدتر به حساب می‌آیند. در ادامه با کوئرا بلاگ همراه باشید تا با ۱۲ زبان برنامه نویسی پردرآمد آشنا شویم.

معیارهای شناسایی پرتقاضاترین و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟

با تحلیل داده‌های گوناگون متوجه می‌شویم کدام زبان عملکرد موفقیت‌آمیزتری دارد و مردم آموزش برنامه نویسی را با کدام زبان‌ها پیش می‌برند. برای مثال می‌توان به چنین داده‌هایی اشاره کرد:

  • رده‌بندی‌ها در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی
  • تعداد آگهی‌هایی که به هر زبان اشاره داشته‌اند
  • تعداد پروژه‌های متن‌باز نوشته شده با هر زبان
  • تعداد ویدیوهای آموزشی مربوط به هر زبان
  • تعداد دانشجویانی که در دوره‌های آموزشی هر زبان شرکت می‌کنند
پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

از طرف دیگر، معیارهایی استاندارد نیز برای سنجش عملکرد هر زبان وجود دارد:

  • فهرست PYPL: فهرست «Popularity of Programming Language» براساس اطلاعات گوگل ترندز به‌دست می‌آید و بازتابگر الگوهای جستجوی کاربران هنگام آموزش دیدن زبان‌های گوناگون است. چهار زبان پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت و C# بالاترین رتبه‌های این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.
  • فهرست TIOBE: فهرست TIOBE به رده‌بندی برترین زبان‌های برنامه نویسی براساس سرچ‌های انجام شده در موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل، یوتیوب، بینگ، ویکیپدیا و آمازون می‌پردازد. چهار زبان برتر در این فهرست پایتون، C ،C++ و جاوا هستند.
  • طیف IEEE: در طیف IEEE، یازده معیار سنجش عملکرد مختلف با اطلاعات گردآوری شده از ۸ منبع – نظیرگوگل، گیت‌هاب، توییتر، StackOverflow و ردیت – ادغام می‌شوند. بررسی ترندها، آگهی‌های استخدام و رده‌بندی‌ها نشان می‌دهد پایتون، جاوا، C++ و C در صدر قرار دارند.
  • نظرسنجی‌های StackOverflow: از وب‌سایت StackOverflow برای پرسش و پاسخ میان توسعه‌دهندگان استفاده می‌شود. پرتقاضاترین زبان‌های این سایت در سال ۲۰۲۳ جاوا اسکریپت، HTML/CSS، پایتون و SQL بودند.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۲۳

حالا که درکی کلی از روش‌های شناسایی سودده‌ترین زبان‌ها به دست آورده‌ایم، بیایید بهترین زبان‌های سال ۲۰۲۳ و سال‌های آتی را بررسی کنیم.

۱. پایتون (Python)

زبان پایتون

پایتون برای سالیان سال جزو محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به حساب آمده است. این زبان زمانی واقعا رشد کرد که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند نتفلیکس، فیسبوک و خان آکادمی، آن را به عنوان زبان اصلی کسب‌وکار خود برگزیدند و تقریبا نیمی از توسعه‌دهندگان سراسر جهان هم آموزش پایتون را برای خود ضروری دیدند.

از پایتون می‌شود برای رسیدگی به امور مختلف استفاده کرد، از اسکریپت‌نویسی‌های ساده گرفته تا ساخت وب اپلیکیشن‌ها و هوش مصنوعی‌های پیچیده. به عنوان مثال Google TensorFlow پلتفرمی متن‌باز برای یادگیری ماشین است که سازگاری کامل با پایتون دارد. پایتون بهترین ابزار ممکن برای علم داده به حساب می‌آید و باعث می‌شود فرایندهای یادگیری ماشین به شکلی ساده، موثر و بهینه پیش بروند. با بررسی بزرگ‌ترین سایت‌های کاریابی جهان، با ده‌ها هزار آگهی برای استخدام برنامه نویس پایتون مواجه می‌شوید که محبوبیت بی‌حد و حصر آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: پایتون چیست؟ آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Python

۲. جاوا (Java)

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

جاوا یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال پرمخاطب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان است و به صورت خاص در DevOps، واقعیت مجازی، کلان‌داده، یکپارچه‌سازی مداوم و چت‌بات‌های موبایل کاربردی ظاهر می‌شود. اگر می‌خواهید از میزان محبوبیت جاوا باخبر شوید، باید بگوییم اندروید سهمی ۸۵ درصدی از بازار موبایل دارد . شرکت‌هایی مانند Airbnb، گوگل، نتفلیکس، اینستاگرام، اوبر، آمازون و اسپاتیفای از جاوا در پشته‌های فناوری خود استفاده می‌کنند.

جاوا در هر سال یک میلیارد بار دانلود می‌شود و جزو زبان‌های منتخب ۹۷ درصد از سازمان‌های سراسر جهان به حساب می‌آید که از هر زبان برنامه نویسی دیگری بیشتر است. با تمام این تفاسیر جاوا به راحتی در فهرست پردرآمدترین زبان برنامه نویسی ۲۰۲۳ جای می‌گیرد و اکثر کسب‌وکارها به دنبال استخدام برنامه نویس جاوا برای پیشبرد پروژه‌های توسعه نرم‌افزار خود هستند.

۳. جاوا اسکریپت (JavaScript)

زبان جاوا اسکریپت

در سراسر جهان بیش از ۱.۸ میلیارد وب‌سایت داریم و جاوا اسکریپت در توسعه بیش از ۹۵ درصد از آن‌ها نقش داشته است. جاوا اسکریپت در واقع به مرورگر جان می‌دهد و صفحاتی تعاملی در سطح وب ایجاد می‌کند. با این زبان می‌توانید محتوای پویا و تعاملی، عناصر انیمیشنی و قابلیت‌های پیچیده را به وب‌سایت خود بیاورید.

تمام مرورگرهای برجسته، از گوگل کروم گرفته تا سافاری اپل از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند و بسیاری از اپلیکیشن‌های وب و موبایل هم با فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت نوشته می‌شوند. گاهی اوقات هم شرکت‌ها در صدد استخدام برنامه نویس جاوا اسکریپت برمی‌آیند تا زیرساخت بک‌اند را به کمک Node.js توسعه دهند.

4. تایپ‌ اسکریپت (TypeScript)

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

مایکروسافت زبان TypeScript را در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد تا ورژن «نوع‌دار» (Typed) جاوا اسکریپت باشد. تایپ اسکریپت در واقع مثل ابرمجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و برنامه‌هایی است که از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند. در این زبان می‌توانید منتظر قابلیت‌هایی پیشرفته مانند Type-Check نیز باشید که همه‌چیز را اعتبارسنجی و اطمینان حاصل می‌کند کدهایی عاری از خطا بنویسید. تایپ اسکریپت ضمنا قواعد نحوی یا همان سینتکس جاوا اسکریپت را بسط می‌دهد و بهتر با ادیتورها ادغام می‌شود.

۵. پی اچ پی (PHP)

زبان PHP

PHP زبانی برای اسکریپت‌نویسی و کدنویسی سمت سرور است که از آن برای توسعه سایت‌های پویا و تعاملی استفاده می‌کنند. PHP را می‌توان درون HTML تعبیه کرد و از قابلیت‌های پیشرفته آن برای نوشتن اسکریپت‌های ساده کمک گرفت. برای شروع آموزش PHP نیازی به دانش یا تخصصی در توسعه وب ندارید. از دیگر ویژگی‌های مهم این زبان می‌شود به سازگاری آن با تمام پلتفرم‌های بزرگ مثل macOS، ویندوز و لینوکس اشاره کرد.

آمار و ارقام نشان می‌دهند ۷۸ درصد از تمام سایت‌‌ها از PHP برای برنامه‌نویسی سمت سرور کمک گرفته‌اند. به عبارت دیگر، از هر ۱۰ وب‌سایت، ۸ سایت به هر طریقی از PHP استفاده کرده است. بنابراین بازار استخدام برنامه نویس پی اچ پی واقعا داغ است.

بیشتر بخوانید: پایتون یا PHP ؟ – مقایسه پایتون و پی اچ پی به زبان ساده

۶. سی پلاس پلاس (++C)

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

سی پلاس پلاس نسخه پیشزفته زبان برنامه‌نویسی C است و توسعه‌دهندگان غالبا از آن برای طراحی اپلیکیشن‌های ساده برای سیستم عامل‌های گوناگون استفاده می‌کنند. ضمنا ++C در توسعه اپلیکیشن‌های پیچیده موبایل هم کاربردی ظاهر می‌شود. از دیگر حوزه‌هایی که نفع فراوان از ++C می‌برند می‌توان به بازی‌سازی، توسعه وب، یادگیری ماشین و استخراج داده اشاره کرد.

ناگفته نماند برنامه‌هایی که با این زبان نوشته می‌شوند با سرعت بیشتری نسبت به هر زبان دیگری اجرا می‌شوند و شرکت‌ها هیچوقت از استخدام برنامه نویس سی پلاس پلاس دست نخواهند کشید. همچنین آموزش برنامه نویسی C++ برای شرکت در مسابقات الگوریتمی و المپیادهای برنامه‌نویسی بسیار حائز اهمیت است.

۷. سوئیفت (Swift)

زبان سویفت

سوئیفت که توسط شرکت اپل توسعه یافته، زبانی سریع، امن، تعاملی و کاملا مدرن به حساب می‌آید. اگرچه بخش اعظمی از بازار بین‌المللی در اختیار اندروید است، اما در کشورهایی مانند آمریکا این iOS است که سهم بیشتری از بازار سیستم‌های عامل موبایل دارد. همین باعث شده سوئیفت پرتقاضاترین و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی برای محصولات اپل باشد. اگرچه استفاده از زبان اپل برای توسعه چنین برنامه‌هایی الزامی نیست، اما خیلی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند با استخدام برنامه نویس سویفت، کار خود را آسان و بهینه پیش ببرند.

۸. کاتلین (Kotlin)

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

از iOS که بگذریم، Kotlin یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در میان توسعه‌دهندگان اندروید است، عمدتا به این خاطر که ساختاری ساده‌تر از جاوا دارد. ضمنا به خاطر تعامل‌پذیری با جاوا، توسعه‌دهندگان می‌توانند حتی در میانه کار، پروژه کاتلین خود را با این زبان پیش ببرند و نیازی به کدنویسی مجدد نخواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که از سال ۲۰۲۲ به بعد، کاتلین در جمع سه زبانی بوده است که اکثر کسب‌وکارها تصمیم به مهاجرت روی آن‌ها گرفته‌اند. شرکت‌هایی مانند گوگل، ترلو، نتفلیکس و آمازون از کاتلین استفاده می‌کنند و اپلیکیشن‌های اوبر و پینترست هم جزو مشهورترین موارد مهاجرت از جاوا به کاتلین هستند. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، موقعیت‌ها و آگهی‌های استخدام برنامه نویس کاتلین صرفا در گذر زمان بیشتر و بیشتر خواهند شد.

۹. پرل (Perl)

زبان پرل

پرل زبانی ۳۰ ساله است که در گذر زمان تبدیل به خانواده‌ای از زبان‌های مختلف – از جمله Raku – شده است. این زبان برنامه‌نویسی قدرتمند روی گستره وسیعی از سیستم‌ها عمل می‌کند، از لپ‌تاپ‌های کوچک گرفته تا ابرکامپیوترها. پروتوتایپ‌سازی، دستکاری متن، توسعه وب و برنامه‌نویسی شبکه از جمله وظایفی هستند که با پرل می‌شود به آن‌ها رسیدگی کرد. همین انعطاف‌پذیری هم باعث شده شرکت‌های فعال در حوزه‌های کاملا متفاوتی به دنبال استخدام برنامه نویس پرل باشند.

۱۰. راست (Rust)

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

زبان راست در سال ۲۰۱۰ از راه رسید و در ابتدا صرفا پروژه‌ای ثانویه برای یکی از کارمندان شرکتی کامپیوتری به حساب می‌آمد. این زبان شباهت زیادی به C و ++C دارد و در عین حال که از فرمان‌ها و کلمات کلیدی یکسان استفاده می‌کند، مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد را با خود به همراه می‌آورد. داده‌های گیت‌هاب نشان می‌دهد Rust نه‌تنها در جمع پردرآمدترین زبان برنامه نویسی ها است، بلکه با سرعتی بسیار بیشتر از اکثر همتایان خود فراگیر شده است. معمولا شرکت‌هایی به استخدام برنامه نویس راست مشغول می‌شوند که نیازمند تخصص در زمینه مرورگرهای وب، پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری فایل و بازارهای آنلاین هستند.

۱۱. گو (Go)

زبان برنامه‌نویسی گو

زبان Go که به آن Golang هم می‌گویند توسط Google در سال ۲۰۰۷ ساخته و در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. درست مثل جاوا و پی اچ پی، گو هم براساس زبان برنامه‌نویسی C طراحی شده و اصلا قرار بود جایگزینی برای ++C و جاوا باشد. گیت‌هاب می‌گوید این زبان این زبان سطح سیستمی معمولا در سرورهای شبکه مقیاس بزرگ و سیستم‌های توزیع‌شده استفاده می‌شود. از جمله شرکت‌های نیازمند به استخدام برنامه نویس گو می‌شود به کسب‌وکارهای فعال در زمینه سرویس‌های استریمینگ، برنامه‌های اشتراک‌گذاری فایل و سیستم‌های توزیع موسیقی اشاره کرد.

۱۲. ارلنگ (Erlang)

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

تردیدی نداریم که از میان تمام گزینه‌های حاضر در فهرست پردرآمدترین زبان برنامه نویسی ما، نام ارلنگ کمتر از همه به گوش مردم خورده است. اما این زبان به شکلی بی‌سر و صدا در حال قوت‌رسانی به پیام‌رسان‌هایی مانند WeChat و WhatsApp بوده است. در واقع برنامه‌های پیام‌رسان و سرویس‌های متکی بر بلاکچین و توزیع بیشترین نفع را از مزایایی که Erlang به همراه می‌آورد، می‌برند. اصلی‌ترین وظیفه ارلنگ، تسهیل ارتباط میان سیستم‌های عامل است.

خوب است بدانید کمبود نیرو و تقاضای زیاد باعث شده ارلنگ خیلی از اوقات پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کشورهایی مانند آمریکا باشد. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی علاقه‌مند به استخدام برنامه نویس Erlang حاضر به پرداخت میانگین ۱۷۰ هزار دلار به چنین متخصصانی هستند، آن هم درحالی که میانگین درآمد بسیاری از زبان‌های دیگر نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار در سال است.

پاسخ به سوالات متداول پیرامون پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

در نهایت کار را با پاسخ دادن به برخی از سوالات رایج کاربران به پایان می‌رسانیم.

پرتقاضاترین زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ چیست؟

از جمله زبان‌های پرتقاضا و پردرآمد در سال ۲۰۲۳ باید به پایتون، جاوا اسکریپت، پی اچ پی، سی پلاس پلاس و تایپ اسکریپت اشاره کرد.

آیا آموزش پایتون در سال ۲۰۲۳ ارزش‌اش را دارد؟

بله، پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی سال ۲۰۲۳ و سال‌های بعد از آن به حساب می‌آید که به خاطر انعطاف‌پذیری بالا و سهولت در یادگیری، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۴۸ درصد از توسعه‌دهندگان سراسر جهان از پایتون کمک می‌گیرند.

یادگیری جاوا در سال ۲۰۲۳ بهتر است یا پایتون؟

پایتون بهترین گزینه برای تازه‌کاران است، زیرا قواعد نحوی سرراست دارد و به آسانی می‌توان آموزش آن را پشت سر گذاشت. جاوا از طرف دیگر برای کاربران حرفه‌ای‌تر طراحی شده، زیرا حتی برای ساده‌ترین محاسبات هم نیازمند به کدنویسی سختگیرانه دارد.

سخت‌ترین زبان برنامه نویسی چیست؟

از جمله دشوارترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی می‌شود به Malbolge ،LISP ،Haskell و Prolog اشاره کرد.

+ منبع: Turing و BScholarly

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
امیرحسین
امیرحسین
2 ماه قبل

سلام
مورد 12 ام برام جالب بود . این نشون میده گاها کمبود یک تخصص میتونه باعث با ارزش شدن اون توی بازار بشه!

Mostafa
Mostafa
8 روز قبل

جالبه در تمام منابعی که لینک داده بودی سی شارپ در رتبه ششم بود ولی خودت سی شارپ رو اصلا در لیست قرار ندادی

reyhaneh karami
ادمین
6 روز قبل
پاسخ به  Mostafa

چیزی که گفتید صحت نداره. پیشنهاد می‌کنم یک بار دیگه منابع رو چک کنید.