مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است؟

1322
مدت زمان یادگیری برنامه نویسی

تمام برنامه‌نویسان و کدنویسان تازه‌کار معمولا سوالی یکسان در ذهن دارند و می‌خواهند بدانند مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است و با چه میزان تلاش و انرژی می‌توان آموزش برنامه نویسی را پشت سر گذاشت. پاسخ این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد، مثلا بعضی از افراد با سرعت بیشتری نسبت به دیگران دانش‌های جدید را فرا می‌گیرند و برخی منابع آموزشی هم مفاهیم پیچیده را با سرعت بیشتری نسبت به سایرین توضیح می‌دهند. از سوی دیگر، حداقل سه مسیر مختلف برای آموزش برنامه‌نویسی وجود دارد که می‌توانند مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را تحت تاثیر قرار دهند. در این مطلب با کوئرا بلاگ همراه باشید تا ببینیم مسیرهای مختلف آموزش چیست، یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می کشد و مزایای هر مسیر چه خواهد بود.

عوامل موثر بر مدت زمان یادگیری برنامه نویسی

اگر به دنبال پاسخی سرراست و واضح برای سوال ابتدای مطلب باشید، باید گفت که یادگیری برنامه‌نویسی آنقدرها دشوار نیست و اگر بخواهید بر مفاهیم بنیادین مسلط شوید، تنها به سه الی شش ماه زمان نیاز خواهید داشت. اما اگر بخواهید برنامه نویسی را به شغل تمام‌وقت خود تبدیل کنید و از این راه به درآمد برسید، باید زمان بیشتری به یادگیری اختصاص دهید. اینکه زمان اضافه چقدر خواهد بود، بستگی به عوامل گوناگونی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • زبان مورد نظر: یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر مدت‌زمانی که باید صرف یادگیری کنید، زبان برنامه نویسی مورد نظرتان است. به عنوان یک قاعده کلی، یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی آسان‌تر، حدودا ۴ الی ۶ ماه زمان می‌برد. بنابراین اگر به تمرین تمام‌وقت ادامه دهید، می‌توانید زبان‌هایی مانند HTML ،CSS و پایتون را به سرعت یاد بگیرید. اما یادگیری تمام این زبان‌ها درست مثل یادگیری یک زبان خارجی است و طول می‌کشد تا به آن‌ها عادت کنید. ضمنا اگر دانش قبلی اندک داشته باشید، یادگیری زبان‌های دشوارتر مانند جاوا اسکریپت، سی پلاس پلاس و یا جاوا می‌تواند خیلی بیشتر زمان ببرد.
  • سبک آموزش: اگر همین حالا به جستجو برای انواع محتوای آموزشی مشغول شوید، خواهید دید که هرکدام پیش‌نیازهای زمانی خاص خودشان دارند. برای مثال اگر به سراغ برنامه‌های ساختارمند و اندک سخت‌گیرانه – مانند یک بوت کمپ برنامه نویسی – بروید، کدنویسی را خیلی زودتر از کسی که به خودآموزی مشغول شده، یاد خواهید گرفت.
مدت زمان یادگیری برنامه نویسی
  • دانش قبلی: هرچه قبلا دانش بیشتری در زمینه‌های گوناگون – مانند ریاضیات، ساختمان داده و کارکرد الگوریتم‌ها – کسب کرده باشید، مسیر آسان‌تری در پیش خواهید داشت. برنامه نویسان معمولا از این مهارت‌ها در ساخت برنامه‌های کامپیوتری کمک می‌گیرند و آشنایی با آن‌ها ضروری خواهد بود.
  • اهداف غایی: به عنوان نکته پایانی باید گفت که فرایند یادگیری برنامه نویسی قرار نیست هیچوقت به پایان برسد و حتی بعد از آشنایی کامل با برخی زبان‌ها و استخدام نیز باید به فراگیری مفاهیم جدید ادامه دهید. بنابراین بسته به اینکه چه اهدافی در ذهن خود دارید، گاهی ممکن است نیازمند سال‌ها آموزش مداوم باشید.

بیشتر بخوانید: برنامه نویسی چیست؟

مسیرهای مختلف یادگیری برنامه نویسی

به صورت کلی سه راه اصلی برای یادگیری برنامه نویسی داریم. ابتدا نگاهی کوتاه به هرکدام از این مسیرها می‌پردازیم و سپس به بررسی کامل‌تر هر یک مشغول می‌شویم.

  • خودآموزی: اگر با خودآموزی راحت هستید، این روزها انبوهی دوره آنلاین، محتوای آموزشی و ویدیوی یوتیوبی پیدا می‌کنید که کدنویسی را به شما آموزش خواهند داد. بخش اعظمی از این منابع کاملا رایگان هستند، اما دنبال کردن دوره‌های آموزشی مختلف می‌تواند روند یادگیری را کند و گاهی شما را از مسیر اصلی دور کند. در این مسیر، معمولا ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا آشنایی خوبی با ۳ یا ۴ زبان مختلف به دست آورید.
  • مدرک دانشگاهی: دریافت مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر، معمولا ۴ سال طول می‌کشد. در این مسیر، سال اول و دوم را صرف فراگیری پیش‌نیازها خواهید کرد و طی دو سال پایانی نیز روی کار با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف متمرکز خواهید بود.
  • بوت کمپ برنامه‌نویسی: بوت کمپ‌های برنامه نویسی معمولا ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشند، اما برخی از آن‌ها ممکن است تا ۶ ماه یا حتی بیشتر هم زمان ببرند. در مسیر بوت کمپ شاهد فرایند آموزش ساختارمندی خواهید بود که دانشجویان را برای ورود به مشاغل برنامه‌نویسی سطح پایین آماده می‌کنند. علاوه بر این، مزیت بزرگ بوت کمپ‌ها این است که شما را وادار به تکمیل پروژه‌هایی می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را در سوابق کاری یا به اصطلاح پورتفولیو خود بیاورید.

خودآموزی

خودآموزی برنامه نویسی گزینه‌ای بسیار محبوب میان برنامه‌نویسان تازه‌کار است، زیرا کمترین هزینه و بیشترین انعطاف‌پذیری را دارد. ضمنا این روزها انبوهی دوره آنلاین، کتاب، وب‌سایت و اپلیکیشنی برای یادگیری مهارت‌های کدنویسی در تمام سطوح پیدا می‌کنید.

خودآموزی Programming

مهم‌ترین چالش خودآموزی این است که باید از خود دیسیپلین فراوان نشان دهید. یادگیری برنامه‌نویسی فرایندی پیوسته و خستگی‌ناپذیر است و اگر طبق برنامه‌ای فکرشده پیش نروید، پیشرفت چندانی نخواهید داشت. علاوه بر این، مدت زمان یادگیری برنامه نویسی نیز طولانی‌تر از رویکردهای ساختارمندتر مانند بوت کمپ خواهد بود. اما انبوهی مزایا هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • انعطاف‌پذیری: اکثر منابع آنلاین، آموزش را با سرعت بالایی پیش می‌برند و این یعنی می‌توانید خودتان برای یادگیری برنامه‌ریزی کنید و آموزش را موازی با شغل تمام‌وقت خود پیش بروید. علاوه بر این آزادی عمل فراوان خواهید داشت و می‌توانید کاملا روی درک مفاهیم جدید وقت بگذارید.
  • دسترس‌پذیری: هرکسی که به یک کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند به سراغ دوره‌های آنلاین، ویدیوهای آموزشی و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تعاملی برود. دیگر نیازی به حضور فیزیکی در کلاس‌ها هم نخواهد بود.
  • مقرون به صرفگی: اگرچه برخی دوره‌های آنلاین قیمت بالایی دارند، اما کماکان ارزان‌تر از آموزش دانشگاهی یا کلاس‌های خصوصی تمام می‌شوند. از سوی دیگر، می‌توانید کاملا با استفاده از منابع آموزشی رایگان در سطح وب نیز پیش بروید.
  • تعامل‌پذیری: مادامی که واقعا کدنویسی نکنید، برنامه‌نویسی را به خوبی یاد نخواهید گرفت. با خودآموزی می‌توانید رویکردی تعاملی در پیش بگیرید و کدنویسی در دنیای واقعی را تجربه کنید.
  • تنوع محتوا: همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، در مسیر خودآموزی به انواع دوره‌ها و محتوای آموزشی دسترسی دارید و می‌توانید دقیقا به سراغ همان مفاهیم و مهارت‌هایی بروید که نیاز دارید. مثلا می‌توانید از میان برنامه‌های فشرده، ویدیوهای آموزشی و مقالات اینترنتی، هرکدام را انتخاب کنید.

مدرک آکادمیک علوم کامپیوتر

دنبال کردن برنامه‌های آکادمیک سنتی در رشته علوم کامپیوتر، راهی موثر برای یادگیری کدنویسی و مهارت‌های توسعه وب به حساب می‌آید. در واقع این رویکرد احتمالا بهترین نتایج را در سمت‌های شغلی حوزه تکنولوژی به همراه آورد. با اینکه بدون مدرک هم می‌شود وارد مشاغل پایین‌رده برنامه‌نویسی شد، اما خیلی از کافرمایان بالقوه ترجیح می‌دهند فارغ‌التحصیلان را استخدام کنند.

بزرگ‌ترین ایراد تحصیل آکادمیک چهار ساله، نیاز به سرمایه‌گذاری پولی و زمانی فراوان است. بسیاری از افراد، خصوصا آن‌ها که می‌خواهند تغییر شغلی دهند، نمی‌توانند چهار سال روی فرایند آموزش وقت بگذارند. این را هم فراموش نکنیم که آموزش آکادمیک گران‌ترین مسیر ممکن به حساب می‌آید.

بوت کمپ‌های کدنویسی

بوت کمپ‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی را می‌توان برنامه‌های آموزشی کوتاه‌مدتی توصیف کرد که مبانی و دیگر ضروریات را به شما آموزش می‌دهند. اگر به سراغ این مسیر بروید، معمولا ظرف ۳ تا ۶ ماه به مهارت‌های لازم برای ورود به مشاغل گوناگون دسترسی خواهید یافت.

بوت‌کمپ برنامه‌نویسی

علاوه بر اینِ، در بوت کمپ برنامه نویسی به منتورها و انبوهی ابزار معرکه دسترسی خواهید یافت. این منابع نه‌تنها مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را کوتاه‌تر می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند خیلی سریع به مشاغل حوزه مورد نظر خود ورود کنید. دیگر مزایای بوت کمپ‌ها را در ادامه مطالعه می‌کنید:

  • ساختار قاعده‌مند: بوت کمپ‌ها ساختاری کاملا قاعده‌مند را دنبال می‌کنند و شما را از یک تازه‌کار تبدیل به کدنویسی می‌کنند که برای نخستین شغل خود آماده است. مادامی که در تمام کلاس‌ها شرکت کنید و از برنامه عقب نیفتید، به محض اتمام آموزش برای ارسال درخواست‌های شغلی آماده خواهید بود.
  • دریافت بازخورد: از دیگر مزایای بوت کمپ می‌توان به حضور مربیان و مدرسان اشاره کرد. بخش مهمی از تجربه بوت کمپ، طرح پرسش از مدرسان و کمک گرفتن از آن‌ها هنگام مواجهه با چالش‌ها است. برخی بوت کمپ‌ها «برنامه منتورشیپ» هم دارند و یعنی دسترسی هرچه بیشتر به مدرسان خواهید داشت.
  • مدت زمان کوتاه: در بوت کمپ‌های برنامه‌نویسی می‌توانید منتظر یادگیری فشرده باشید و بنابراین فرایند آموزش ظرف تنها چند ماه به پایان می‌رسد. در اکثر مواقع، این سریع‌ترین راه یادگیری کدنویسی است. در اکثر بوت کمپ‌ها زبان‌های HTML ،CSS و JavaScript آموزش داده می‌شوند و این یعنی پیش‌نیاز لازم برای ورود به مشاغل فرانت‌اند یا توسعه وب فول‌استک را برآورده می‌کنید.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی برای تبدیل شدن به کدنویس تازه‌کار

برای اینکه بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم که یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می کشد باید منظورمان از «کدنویس تازه‌کار» را شرح دهیم. منظور از کدنویس تازه‌کار کسی است که مسیر آموزش یک زبان را شروع کرده، پروژه‌ای آسان را به پایان رسانده است و پیش از این هم تجربه‌ای در این زمینه نداشته است. اگر کاملا از صفر شروع کنید، حدودا ۳ الی ۶ ماه طول می‌کشد تا با مبانی آشنا شوید. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند با زبان «پایتون» شروع کنند، زبانی که معمولا دانشمندان داده و توسعه‌دهندگان وب به سراغش می‌روند.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی

از پایتون در توسعه پلتفرم‌های مهمی مانند یوتیوب، اینستاگرام و اسپاتیفای استفاده شده است. علاوه بر این، خوانایی بسیار بالایی دارد و از بهترین زبان‌ها برای افراد ناآشنا با برنامه‌نویسی تلقی می‌شود. قواعد نحوی یا به اصطلاح «سینتکس» پایتون کاملا شبیه به زبان انگلیسی است و بنابراین در ابتدا با چالش خواندن کدها روبه‌رو نمی‌شوید. HTML هم یک زبان نسبتا آسان دیگر است.

تمرین دائمی برای یادگیری برنامه‌نویسی ضروری است، اما به عنوان یک تازه‌کار احتمالا ندانید کار را از کجا شروع کنید. می‌توانید در ابتدا به سراغ آموزش‌هایی بروید که پروژه‌های آسان – مانند ساخت بازی شطرنج، ماشین حساب یا سایتی ساده – را تشریح می‌کنند. در این مرحله هنوز نمی‌دانید که در پشت صحنه دقیقا چه می‌گذرد، اما بازی کردن با کدها و پیش بردن پروژه‌های ساده، تمام فرایند را سرگرم‌کننده و جالب نگه خواهد داشت. اگر به دنبال منابع آموزشی رایگان بودید، سری به سایت سازمان غیرانتفاعی FreeCodeCamp بزنید که فهرستی بلندبالا از دوره‌های برنامه‌نویسی رایگان در زمینه‌ پایتون، لینوکس، HTML و انبوهی سوژه دیگر دارد.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی برای تبدیل شدن به کدنویس سطح میانی

همان‌طور که قطعا خودتان هم متوجه شده‌اید، پشت سر گذاشتن آموزش کافی برای ورود به مشاغل برنامه‌نویسی می‌تواند مقداری زمان‌بر باشد. آمار و ارقام نشان می‌دهند که به صورت میانگین باید بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت روی آموزش وقت بگذارید تا به برنامه‌نویسی سطح میانی تبدیل شوید. با چهار ساعت تمرین روزانه در پنج روز هفته، این فرایند بین ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. بازه زمانی دقیق نیز به این بستگی دارد که کدام یک از مسیرهای آموزشی را در پیش می‌گیرید.

اما فارغ از اینکه خودآموزی را ترجیح می‌دهید یا بوت کمپ و یا تحصیل آکادمیک، نیازمند کسب مهارت‌هایی گوناگون خواهید بود. نه‌تنها باید دانش بیشتری راجع به زبان‌های مختلف به دست آورید، بلکه باید بهترین رویکردهای کدنویسی تمیز را بیاموزید و با مفاهیم پیچیده‌تر مثل ساختمان داده و الگوریتم‌ها هم آشنا شوید.

یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می کشد

مهارت‌های مختلف می‌توانند نیازمند زمان‌های گوناگون باشند. برای مثال آن‌هایی که تجربه کدنویسی دارند، برای یادگیری مبانی سی پلاس پلاس (یکی از دشوارترین زبان‌های برنامه‌نویسی فعلی) باید به مدت یک تا سه ماه، تمرین روزانه داشته باشند. برای رسیدن به درجه استادی در این زبان هم باید دست کم ۲ سال وقت گذاشت.

از طرف دیگر یادگیری ساختمان داده و الگوریتم‌ها که از مهم‌ترین پیش‌نیازها به حساب می‌آیند نیز در صورت مطالعه ۳-۴ ساعته در روز، طی ۶ تا ۸ هفته امکان‌پذیر می‌شود. فراموش نکنید که هرچه مهارت‌های متنوع‌تری داشته باشید، فرصت‌های شغلی بیشتری هم به دست خواهید آورد.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی برای تبدیل شدن به کدنویس حرفه‌ای

اولین و مهم‌ترین مساله این است که هیچکس نمی‌تواند واقعا در برنامه‌نویسی «استاد» شود، بنابراین تبدیل شدن به برنامه‌نویس حرفه‌ای، فرایندی به درازای عمر شما خواهد بود. همیشه چیزهایی جدید برای یادگیری وجود دارد، مثلا «یادگیری ماشین» (Machine Learning | ML) که از زیرمجموعه‌های «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) است.

آمارها نشان می‌دهند که پشت سر گذاشتن دوره آموزش یادگیری ماشین می‌تواند شش ماه زمان ببرد. از سوی دیگر، تبدیل شدن به برنامه‌نویس فول-استک (کسی که هم با فرانت‌اند و هم بک‌اند سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کار می‌کند) بسته به میزان تجارب و تعهد شما متغیر خواهد بود. در برخی از منابع آمده که این فرایند ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد، برخی دیگر به حدود ۱ سال اشاره دارند. در دنیای توسعه فول-استک سمت‌های شغلی متعددی خواهید یافت و سمت‌های مدیریتی هم نیاز به تجربه حداقل ۱۰ ساله دارند.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی

البته که قرار نیست همه توسعه‌دهندگان به سمت یادگیری ماشین و توسعه فول‌-استک حرکت کنند، اما اگر بخواهید برنامه‌نویسی واقعا حرفه‌ای باشید، نیاز به آشنایی نسبی با این مفاهیم خواهید داشت. از دیگر پیش‌نیازهای مشابه می‌شود به آشنایی با اپلیکیشن‌های پیچیده، نحوه کار با استک‌ها، ساخت توابع پیشرفته و مواردی از این دست اشاره کرد.

چطور سریع‌تر برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

حالا که می‌دانید مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است و چه مسیرهایی را می‌توانید در پیش بگیرید، بد نیست به چند ترفندی که در ادامه آورده‌ایم نیز توجه کنید تا این فرایند را با حداکثر سرعت پشت سر بگذارید.

۱. استفاده از فریم‌ورک‌ها

تمام برنامه‌نویسان به صورت مداوم از فریم ورک ها (Frameworks) برای کدنویسی کمک می‌گیرند. فریم‌ورک‌ها به فرایند یادگیری برنامه‌نویسی سرعت می‌بخشند، زیرا بهینگی امور را بالا می‌برند. در واقع لازم نیست کدهای پروژه‌های خود را از ابتدا تا انتها بنویسید و در عوض می‌توانید وظایف ساده مانند تولید هدر و فوتر را به فریم‌ورک‌ها بسپارید.

فریم‌ورک‌ها به آسانی با کدهای شما تطبیق پیدا می‌کنند و توابعی داخلی برای بهبود امنیت نیز دارند. از سوی دیگر، فریم‌ورک‌ها به صورت گسترده پشتیبانی می‌شوند و به شما در حذف کدهای تکراری که سرعت اپلیکیشن‌ها را پایین می‌آورند، کمک خواهند کرد. در ادامه با برخی از فریم‌ورک‌های محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا می‌شوید:

  • React JS – فریم‌ورک و کتابخانه‌ای برای زبان جاوا اسکریپت
  • Ruby on Rails – فریم‌ورکی برای زبان روبی
  • Django – یکی از محبوب‌ترین فریم ورک های پایتون

۲. تمرین زودهنگام و مداوم کدنویسی

اگرچه فریم‌ورک‌ها و دیگر ابزارهای مشابه می‌توانند واقعا کاربردی ظاهر شوند، اما به هیچ وجه جای تمرین کردن را نمی‌گیرند. یادگیری کدنویسی نیازمند تلاش مداوم است، درست مثل زمانی که نواختن یک ساز یا صحبت به زبانی جدید را فرا می‌گیرید.

چالش‌های کدنویسی

منابعی که می‌توانند به تمرین دائمی کمک کنند را در ادامه آورده‌ایم:

  • چالش‌های کدنویسی: سایت‌هایی مثل CoderByte انبوهی چالش کدنویسی رایگان دارند که براساس تست‌های کدنویسی در مصاحبه‌های شغلی طراحی شده‌اند و با درجه‌های سختی گوناگون به دست‌تان می‌رسند.
  • تمرین‌های خلاصه: وب‌سایت‌هایی مانند Briefup و FakeClients هزاران تمرین «خلاصه» یا به اصطلاح «بریف» (Brief) دارند. از این بریف‌ها می‌توان برای ساخت پروژه‌های عملی کمک گرفت، درست مانند پروژه‌هایی که کارفرمایان آتی از شما خواهند خواست.
  • انجمن‌های اینترنتی: در انجمن‌های اینترنتی گوناگون مانند Reddit نیز انبوهی چالش کدنویسی روزانه پیدا خواهید کرد. از طرف دیگر، کاربران به گفتگو و پرسش و پاسخ مشغول می‌شوند و جواب بسیاری از چالش‌های رایج را پیدا می‌کنید.

اگر از تمام این منابع آموزشی برای تمرین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه‌ای در روز استفاده کنید، به سرعت مهارت‌های خود را صیقل خواهید داد.

۳. استفاده از ChatGPT و سایر ابزارهای هوش مصنوعی

ابزارهای هوش مصنوعی هم کمک قابل توجهی به کاهش مدت زمان یادگیری برنامه نویسی و افزایش بهینگی فرایندها می‌کنند. برای مثال چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، کدنویسان و دیگر افراد فعال در این حوزه در نوشتن کدها و بهبود دادن آن‌ها یاری می‌رساند. برخی از روش‌های استفاده از ChatGPT برای یادگیری برنامه‌نویسی را در ادامه آورده‌ایم:

  • شناسایی خطاها: از ChatGPT می‌توان برای شناسایی آنی خطاها در کد استفاده کرد. هوش مصنوعی به سرعت راهکارهایی جایگزین برای برطرف‌سازی ایرادها در اختیارتان می‌گذارد.
  • پژوهش روی ابزارها و مفاهیم کدنویسی: ChatGPT می‌تواند به سوالات شما راجع به زبان‌ها و ابزارهای برنامه‌نویسی پاسخ دهد. برای مثال می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید اطلاعات بیشتری راجع به پایتون یا راهکاری برای حل فلان مشکل در اختیارتان بگذارد.
  • تشریح کدها: بررسی کدهایی که توسط دیگران نوشته‌ شده‌اند راهی موثر برای یادگیری برنامه‌نویسی به حساب می‌آید، اما گاهی ممکن است کارکرد دقیق توابع را متوجه نشوید. ChatGPT می‌تواند کدهایی که در اختیارش می‌گذارید را با جزییات فراوان تشریح کند.

علی‌رغم تمام این موارد، به یاد داشته باشید که ChatGPT (و سایر ابزارهای مشابه مانند گوگل بارد) نباید به تنها ابزار شما برای یادگیری قواعد و فونداسیون برنامه‌نویسی تبدیل شود. بسیاری از اوقات پاسخ‌های هوش مصنوعی دچار خطا هستند و باید تا جای ممکن صحت‌سنجی شوند. خیلی از کاربران هم از وجود اشتباه در کدهای دریافتی از این هوش مصنوعی خبر داده‌اند. وقتی نسبت به این محدودیت‌ها خودآگاه باشید، ChatGPT تبدیل به ابزاری ارزشمند می‌شود.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون مدت زمان یادگیری برنامه نویسی

همانطور که با مطالعه این مقاله متوجه شدید، مسیرهای گوناگون برای پشت سر گذاشتن آموزش برنامه‌نویسی وجود دارد و مدت‌زمان این فرایند، تا حد زیادی وابسته به ترجیح شخصی شما است، هرچند که فاکتورهای دیگری مانند دانش و تجربه قبلی هم روی آن تاثیر می‌گذارند. در مجموع باید گفت خودآموزی برنامه‌نویسی با اندکی تعهد و دیسیپلین به راحتی امکان‌پذیر است، اما اگر می‌خواهید وارد مسیر شغلی حرفه‌ای شوید، شرکت در بوت کمپ‌ها و یا دوره‌های آموزشی آکادمیک انتخابی بهتر خواهد بود.

آیا یادگیری کدنویسی سخت است؟

برخی زبان‌های برنامه‌نویسی مثل پایتون و جاوا اسکریپت را می‌توان تقریبا به سادگی یاد گرفت. اما زبان‌هایی مانند سی پلاس پلاس و سی شارپ به مراتب سخت‌تر هستند. اما در نهایت همه‌چیز به خود شما بستگی دارد. اگر حاضر به سختکوشی و تمرین مداوم باشید، با شرکت در بوت کمپ‌ها یا بهره‌گیری از دوره‌های آموزشی آنلاین می‌توانید در کمتر از یک سال به مهارت‌ها و دانشی قابل توجه دست پیدا کنید.

آیا در برنامه‌نویسی نیاز به ریاضی داریم؟

اینکه در کار خود به ریاضیات نیاز خواهید داشت یا خیر، بستگی به پروژه‌ای که پیش می‌برید دارد. برای مثال هنگام طراحی صفحات وب معمولی نیازی به ریاضی ندارید. اما برای کار با الگوریتم‌ها ممکن است به ریاضی نیاز پیدا کنید. اگر از الگوریتم‌های موجود در کتابخانه‌ها کمک بگیرید، بخش قابل توجهی از کار را پیش‌تر برایتان انجام داده‌اند. اما اگر نیاز به نوشتن الگوریتم‌های سفارشی پیدا کنید، مهارت‌های ریاضیاتی شکلی ضروری به خود می‌گیرند.

منبع: Career Karma و Multiverse و OpenEducationOnline

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments