پنج ترند آینده مهندسی نرم افزار که توسعه برنامه‌ها را شکل می‌دهند

291
ترندهای توسعه نرم افزار

آگاهی از ترندهای مهندسی نرم افزار شما را در مسیر صحیح نگه می‌دارد؛ به‌طوری‌که دیگر از جایگزینی با هوش مصنوعی ترسی نداشته باشید. به بیانی ساده، این ترندها فرصت یادگیری مباحث جدید را فراهم می‌کنند؛ فرصتی که می‌توانید از آن برای حل مسائل پیچیده و توسعه نرم‌افزارتان استفاده کنید.

در این مطلب از کوئرا بلاگ، پنج مورد از ترندهای مهندسی نرم افزار در دهه آینده را بررسی خواهیم کرد که وب‌سایت STRATOFLOW پیش‌بینی می‌کند جزو تاثیرگذارترین ترندها خواهند بود.

1. فرصت‌های جدید به‌واسطه رویکرد حداقل‌ترین کد ایجاد خواهند شد

ترند حداقل‌ کد (Low-Code) قرار است در آینده فرصت‌های جدیدی را پیش‌روی مهندسان قرار دهد. درواقع این ترند، یکی از مهم‌ترین گرایش‌های مهندسی نرم‌افزار در سال 2024 خواهد بود.

نگرانی‌ توسعه‌دهندگان در این زمینه موارد متعددی را شامل می‌شود؛ از جمله غرق شدن در بدهی‌های فنی، از دست دادن مالکیت داده‌ها و قرار گرفتن در معرض وابستگی زیاد به یک فروشنده برای معرفی محصول خود.

این نگرانی‌ها تاحدودی موجه هستند؛ اما وب‌سایت STRATOFLOW جایگزین تمام آن‌ها را ورود به دنیای منبع‌باز (Open-Source) می‌داند. 

پلتفرم‌های منبع باز به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا برنامه‌های SaaS مقیاس‌پذیر، قابل توسعه و ایمن را با حفظ مالکیت کامل کد، سریع‌تر و کارآمدتر بسازند. 

طبق تحقیقات اخیر گارتنر، سوددهی بازار جهانی فناوری‌های بدون کد و کم‌کد تا پایان سال 2023، به ۲۶.۹ میلیارد دلار رسید. این تخمین نشان‌دهنده افزایش نزدیک به 20% نسبت به سال 2022 است که مشخص می‌کند نرم‌افزارهای Open-Source تا چه میزان نسبت به شیوه‌های سنتی برنامه‌نویسی پیشی گرفته است.

2. فناوری‌های هوش مصنوعی بازی را تغییر خواهند داد

هوش مصنوعی‌هایی مانند Google Gemini و DALL-E 3 توسط بسیاری از افراد و صنعت‌ها استفاده می‌شوند که یکی از آن‌ها، صنعت IT و به‌خصوص توسعه نرم‌افزار است.

درحال‌حاضر، ChatGPT می‌تواند یک کد کامل HTML را برای وب‌سایتی بنویسد یا بازی مار (Snake) را تنها براساس دستورات ساده بسازد. 

این هنرنمایی‌ها روی GPT 3 انجام شده است. گفته می‌شود GPT-5 که قرار است تا پایان سال 2024 منتشر شود، تا 100 برابر پارامترهای بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد که آن را به یکی از بزرگترین‌های AI تبدیل می‌کند. 

این مطالب برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار چه معنایی خواهند داشت؟ خب، پیش‌بینی دقیق آن سخت است؛ اما وب‌سایت STRATOFLOW نسبت به یک چیز اطمینان دارد؛ استخدام برنامه نویس باتجربه همچنان برای سازمان‌هایی که به‌دنبال توسعه برنامه‌های اختصاصی هستند، ضروری است. 

پیش‌بینی دومی که می‌توان از این اطلاعات داشت، ذخیره کردن زمان بیشتر و افزایش خلاقیت است. حجم وظایف روزانه توسعه‌دهندگان با استفاده از این قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی کاهش خواهند یافت و می‌توانند از زمان باقی‌مانده، برای خلق ایده یا راه‌کارهای نوآورانه استفاده کنند.

3. ایمنی در فضای دیجیتال افزایش یافته و منعطف می‌شود

ازآنجایی‌که خطر جرایم سایبری با پیشرفت تکنولوژی افزایش می‌یابد، توسعه مداوم روش‌های جدید برای محافظت از سیستم‌ها و کاربران آن‌ها هم اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

تهدیدات سایبری نه‌تنها اطلاعات حساس کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهند، بلکه موضوع مهم‌تر دیگری را که در تجارت نقش پررنگی دارد – یعنی شهرت یک شرکت – هم تهدید می‌کند. 

در نتیجه، سازمان‌ها فعالانه به‌دنبال راه‌های نوآورانه برای انعطاف‌پذیری در تکنولوژی و توسعه نرم‌افزارهای امنیتی هستند.

برای دستیابی به مصونیت کامل سایبری، بسیاری از شرکت‌ها رویکردی جامع را برای امنیت سایبری در پیش می‌گیرند. این رویکرد تکنیک‌های مختلفی مانند امکان مشاهده ترافیک شبکه، آزمایش خودکار تهدیدات فرضی، مهندسی حملات، بهبود قابلیت اتکا به سیستم و امنیت زنجیره تامین نرم‌افزار را پوشش می‌دهد. 

فرآیند مذکور قرار است در آینده با شیوه نوینی مانند DevSecOps ترکیب شود تا رسیدن به اهداف سازمان را تسهیل کند. 

با استفاده از این تکنیک‌ها، شرکت‌ها قصد دارند دوام محصولات، خدمات و سیستم‌های نرم‌افزاری خود را بهبود بخشند و از این طریق خطرات احتمالی جرایم سایبری را کاهش دهند.

4. کسب‌وکارها به فضای رایانش ابری کوچ خواهند کرد

اگرچه از پیدایش و عرضه خدمات ابری مدت طولانی‌ای می‌گذرد، اما اکنون به یکی از گزینه‌های ایده‌آل و مناسب برای مشاغل در صنایع مختلف تبدیل شده است. 

شرکت‌هایی مانند آمازون، مایکروسافت، نتفلیکس، فیس‌بوک و جنرال الکتریک به‌طور کامل بسیاری از خدمات خود را روی این فضا مستقر کرده‌اند. این غول‌های فناوری دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها را به این‌کار ترغیب می‌کنند و حدس ما را – کوچ شرکت‌ها به فضای ابری – قوت می‌بخشند. 

انتقال داده‌ها، سرویس‌ها و خدمات آنلاین به فضای ابری مزایای زیادی دارد؛ از جمله صرفه‌جویی در هزینه، بهبود امنیت و مقیاس‌پذیری بیشتر. 

علاوه‌براین، بسیاری از خدمات مبتنی بر ابر، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را به‌صورت آنلاین در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهند. این امکان ابزاری ضروری برای کسانی است که تصمیم دارند اهداف آینده کسب‌وکارشان را برمبنای داده‌های به‌دست‌آمده از مشتریان‌شان بنا کنند. 

اما دو دلیل کسب‌وکارها را از استقرار در این فضا منصرف می‌کنند: 1) هزینه‌های رایانش ابری در مقایسه با زیرساخت‌های داخلی بیشتر است و 2) نگرانی‌هایی در زمینه حریم خصوصی داده‌ها در این فضا وجود دارد. 

5. میکروسرویس‌هایی که به‌صورت چندزمانه کار می‌کنند

معماری میکروسرویس‌ها روشی برای توسعه برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری است. در این معماری، مجموعه‌ای از سرویس‌های کوچک، مستقل، ماژولار و قابل استقرار وجود دارند که هرکدام در فرآیند خاص خود اجرا می‌شوند. درنهایت با مکانیسم‌های سبک مانند APIهای مبتنی‌بر HTTP ارتباط برقرار می‌کنند.

در سال 2024، انتظار می‌رود معماری میکروسرویس‌ها به رشد خود ادامه دهد و به‌تدریج به میکروسرویس‌های چندزمانه (Multi-runtime Microservices) تبدیل شود. 

این معماری با نام MACH شناخته می‌شود؛ اصطلاحی که از حروف اول Microservices-based، API-first، Cloud-native و Headless ایجاد شده است. 

معماری MACH به سرویس‌های گوناگون اجازه می‌دهد تا به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف نوشته شوند و از فناوری‌های متفاوت ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده کنند. همچنین مزیت دیگر این معماری، امکان اجرای سرویس‌ها در محیط‌های Runtime مختلف است. 

این تنوع در زمان‌های اجرا، نیازها و ویژگی‌های خاص هر سرویس را برآورده می‌کند و رویکردی متناسب‌تر و بهینه‌تر را برای هر جزء از برنامه ممکن می‌سازد.

جمع‌بندی

احتمالا در سال 2024، ترندهای مهندسی نرم افزار در جهت نوآوری مسئولانه و اخلاقی حرکت خواهد کرد؛ زیرا سنگ‌بنای تمام تلاش‌های برنامه‌نویسان بر این اساس نهاده می‌شود. اگر در پی یادگیری برنامه نویسی هستید، انواع بوت کمپ های مهندسی نرم افزار کوئرا را پیشنهاد می‌دهیم؛ دوره‌هایی که به‌صورت فشرده برگزار می‌شوند و شانس استخدام شما را به‌واسطه منتورهای باتجربه و شبیه‌سازی مصاحبه، بالا خواهند برد.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

نزدیک به سه سالی هست که مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم. از خوندن و نوشتن لذت زیادی می‌برم و تلاش می‌کنم جوری بنویسم که خواننده‌ها محتوام رو به‌خوبی متوجه بشن.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments