جلوگیری از فرسودگی شغلی تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار

599

نتایج یک نظر‌سنجی نشان داد که بیش از 80 درصد توسعه‌دهندگانی که در تیم‌های در حال رشد کار می‌کنند، به خاطر افزایش حجم کاری از فرسودگی شغلی رنج می‌برند. بنابراین شرکت‌هایی که دست به افزایش محصولات و خدمات خود می‌زنند بایستی امکان گسترش تیم‌های توسعهٔ خود را نیز فراهم کنند تا وظایف میان توسعه‌دهندگان به‌درستی توزیع شود.

البته گسترش تیم اگر به‌درستی انجام نشود، خود می‌تواند اعضای تیم را در تنگنا قرار داده و به ‌بهره‌وری و ارتباطات آسیب برساند. این امر در تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار توزیع‌شده که به ندرت در یک اتاق کار می‌کنند، اهمیت بسیار بیشتری دارد.

در ادامه، نحوه گسترش و مدیریت صحیح تیم‌ها را جهت بهبود روحیه و افزایش احساس رضایت توسعه‌دهندگان و همچنین جلوگیری از فرسودگی شغلی آن‌ها مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تسهیل فرایند استخدام فنی

فرسودگی شغلی تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار

برای رشد بهتر تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار، به مجموعه‌ای از افراد واجد شرایط نیاز دارید تا بتوانید بهترین‌ فرد را از میان آن‌ها انتخاب کنید. بنابراین باید با تیم‌‌ استخدام همکاری نزدیکی داشته باشید تا بتوانید فرایند جذب و استخدام مؤثری را تدوین کنید.

به منظور ایجاد یک فرایند استخدام قوی برای جذب افراد مناسب، شما باید با اشتراک‌گذاری اطلاعات لازم از استخدام‌کنندگان خود حمایت کنید. به دنبال روش‌هایی باشید که توسعه‌دهندگان را خارج از پلتفرم‌های معمول استخدام، مثلاً جلسات و کنفرانس‌ها، ملاقات کنید. میزبانی چالش‌های کدنویسی نیز از دیگر راه‌های هیجان‌انگیز برای پیشبرد روند استخدامی شما است.

در طول فرایند استخدام، اطمینان حاصل کنید که از استراتژی خاصی پیروی می‌کنید که اهداف استخدام شما را منعکس کرده و تجربه مثبت و همه‌جانبه‌ای را برای متقاضیان شغل فراهم می‌آورد. به هر حال، هر یک از متقاضیان نظر خود درباره شرکت شما را به جامعه منتقل می‌کند. بنابراین، تأثیر مطلوبی بر روی آن‌ها بگذارید و مطمئن شوید که در این فرایند انصاف، شفافیت و ارزیابی بی‌طرفانه رعایت می‌شود.

استفاده از ابزارهای استخدامی پشتیبان

شما باید برای کمک به ارزیابی و مصاحبه کاندیداها و به ویژه در موقعیت‌های شغلی دورکاری بر روی ابزارهای مناسب سرمایه‌گذاری کنید. پلتفرم‌های استخدام، مدیران و استخدام‌کنندگان را قادر می‌سازد تا زمان کمتری را برای وظایف سازمانی اختصاص دهند و درعوض بر مصاحبه‌ها تمرکز کنند.

ابزارهای تست کد به شما کمک می‌کنند که فرد مناسب را با مهارت‌های مطلوب استخدام کنید. به عنوان مثال، CodeCheck امکان ارزیابی بی‌طرفانه را فراهم کرده و به شما کمک می‌کند تا میزان تنوع و مشارکت در تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار را افزایش دهید.

در نهایت در طول مصاحبه، آشنایی با متقاضیان را در اولویت قرار دهید. شما باید به این موضوع پی ببرید که آن‌ها چگونه می‌توانند به تیم کمک کنند و آیا ارزش‌ها و اهداف مشترکی با تیم شما دارند یا خیر.

بهبود فرایند آنبوردینگ

فرسودگی شغلی تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار

پیوستن به یک تیم سریع و درحال رشد ممکن است برای همکاران جدید شما ترسناک به نظر برسد. بنابراین، ایجاد یک راهنمای مناسب برای کمک به آن‌ها ضروری است تا بتوانند به‌سرعت و با اعتماد‌به‌نفس به مهارت‌های لازم دست پیدا کنند.

در حالی که شرکت‌های بسیاری تمرکز اصلی خود را بر ایجاد شیوه‌های استخدام معطوف می‌کنند، اغلب فرایند آنبوردینگ نادیده گرفته می‌شود. در حقیقت، نزدیک به 22 درصد از توسعه‌دهندگانی که توسط Stack Overflow مورد بررسی قرار گرفتند، اذعان داشتند که شرکت آن‌ها هیچ برنامه‌‌ای را برای آنبوردینگ افراد در نظر نگرفته است.

شما باید با طراحی فرایند آنبوردینگ و ایجاد تمام مراحل لازم جهت پیوستن همکاران جدید خود به تیم‌ها و پروژه‌های توسعهٔ نرم‌افزار، به آن‌ها خود کمک کنید تا به‌سرعت با فرایند کاری شما آشنا شوند. همچنین، بهتر است افرادی را به‌عنوان مربی برای انتقال دانش و حمایت از افراد جدید در نظر بگیرید.

در پایان، برخی از برنامه‌های اجتماعی را به منظور آشنایی توسعه‌دهندگان جدید با هم‌تیمی‌هایشان در فرایند آنبوردینگ بگنجانید. بدین ترتیب، آن‌ها سریع‌تر خود را به عنوان عضوی از تیم پذیرفته و راحت‌تر از افراد گروه کمک می‌گیرند و تصور نمی‌کنند که برای حل مشکلات خود باید به‌تنهایی وارد عمل شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع آنبوردینگ توسعه‌‌دهندگان دورکار

تسهیل ارتباطات

معمولاً یک تیم در حال رشد، تیمی پرمشغله است و اغلب مجبور است که ددلاین جلسات را بر ارتباطات باکیفیت اولویت دهد. با این وجود، بهتر است دستورالعمل‌هایی را جهت برگزاری جلسات مؤثر ایجاد کرده و آن‌ها را در دسترس همه قرار دهید. این دستورالعمل باید شامل موارد زیر باشد:

  • تعیین و به اشتراک‌گذاری اهداف جلسات
  • دعوت و معرفی افراد مرتبط
  •  ایجاد و به اشتراک‌گذاری دستور‌جلسه
  •  تعیین محدودیت‌های زمانی
  • متناسب با شرایط دورکاری باشد

با این اوصاف، زیاده‌روی نکردن در برگزاری جلسات که تیم شما را از انجام کار باز می‌دارد، بسیار اهمیت دارد. ممکن است نیاز باشد که کارآمدی و اثربخشی روش‌های مختلف ارتباطی را بررسی کرده و از تیم خود بازخورد بگیرید.

ممکن است علاقه‌مند باشید: راهنمای جامع رهبری تیم‌های توسعه‌ٔ توزیع‌شده

ایجاد فرهنگ ارتباط و بازخورد

فرسودگی شغلی تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار

رهبری و گسترش صحیح تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار به منظور جلوگیری از فرسودگی شغلی توسعه‌دهندگان فقط وظیفه شما نیست. تمام افرادی که در پروژه‌های شما دخیل هستند نیز باید برای ایجاد یک فرهنگ ارتباط و بازخورد که موجب تقویت و رشد تیم شده و از فرسودگی شغلی افراد جلوگیری می‌کند، با شما همراه باشند.

رسیدگی و توجه به تمامی نکاتی که در این مقاله ذکر شد، نیازمند تلاش و کوشش زیادی است. بنابراین بدون استفاده از یک استراتژی و فرایند مؤثر، سریعاً تمرکز خود بر جنبه‌های مختلف موضوع را از دست خواهید داد.

از سایر تیم‌ها و همکاران خود بازخورد گرفته و به‌صورت فعالانه از آن‌ها درخواست پشتیبانی کنید. بدین ترتیب، می‌توانید با سرعت بیشتری به تغییرات واکنش نشان داده و جهت بهبود فرایند‌های استخدام، آنبوردینگ و مدیریت تیم توسعهٔ خود با یکدیگر همکاری کنید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
اسماء غفاری

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments