راهنمای جامع رهبری تیم‌های توسعه‌ٔ توزیع‌شده

504

کار کردن با تیم‌های توزیع‌شده می‌تواند تازگی و انعطاف‌پذیری را برای شرکت‌ها و پروژه‌های مختلف به همراه بیاورد. با این حال، مدیریت این تیم‌ها برای پویا، کارآمد و مقیاس‌پذیر نگه‌داشتن آن‌ها همیشه کار آسانی نیست.

در این مقاله، شش نکته کاربردی را برای رهبری تیم‌های توسعه توزیع‌شده به اشتراک گذاشته‌ایم. شما می‌توانید در زمان تشکیل یک تیم جدید یا بهبود فرایندهای رهبری خود از آن‌ها استفاده کنید.

1. اهمیت ارتباط باکیفیت

ارتباط باکیفیت عامل تأثیرگذار و ضروری در موفقیت هر تیم و پروژه‌ای به‌شمار می‌رود. با این وجود، در تیم‌های توسعهٔ توزیع‌شده که به ندرت امکان گفتگوی حضوری وجود دارد، بایستی استفاده از روش‌های ارتباطی را تا حد ممکن سهولت ببخشید و اطمینان حاصل کنید که همه افراد تیم در جریان موضوعات قرار می‌گیرند.

در ادامه راهکارهایی برای بهبود ارتباطات در تیم‌های توسعهٔ توزیع‌شده ارائه شده است:

  • توسعه دستورالعمل‌های ارتباطی: این دستورالعمل‌ها بایستی از بروز سوء‌تفاهم و انتظارات نادرست در زمان برقراری ارتباط کتبی تیم‌ها جلوگیری کنند. مثلاً قوانین و نکاتی را برای نوشتن پیام‌های واضح تدوین کرده و به همه اعضای تیم ارائه دهید.
  • روش‌های ارتباطی: ابزارهای ارتباطی آنلاین برای گفتگوهای معمولی، برگزاری جلسات و دورهمی‌ها عالی هستند.
  • تسهیل همکاری: همه افراد باید بتوانند از وضعیت پروژه مطلع شده و آنچه که دیگران بر روی آن کار می‌کنند را مشاهده کنند. ابزارهای مدیریت پروژه به تیم‌های توسعه توزیع‌شده کمک می‌کنند تا صرف‌نظر از جایی که کار می‌کنند، بتوانند به صورت کارآمدی با یکدیگر همکاری کنند.
  • تعریف قوانین جلسات: شما باید تعیین کنید که تیم‌ها، چگونه از ملاقات با افراد مناسب برای رسیدن به اهداف تیم اطمینان حاصل کنند. همچنین باید تعداد جلسات مربوطه را کنترل کنید تا جلسات غیرضروری مانع انجام وظایف و کارها نشوند.

2. ایجاد فرهنگ سازمانی قوی

فرهنگ تیمی نیرویی است که توسعه‌دهندگان را در تیم شما در کنار یکدیگر نگه‎ می‌دارد. این نیرو خصوصاً برای تیم‌های توسعه توزیع‌شده که دفتر کار مشترکی ندارند، بایستی قوی‌تر باشد.

نکاتی که باید برای بهبود فرهنگ تیمی و کار گروهی در نظر گرفته شوند، به شرح زیر است:

  • تقویت حس تعلق به گروه: از اعضای تیم‌ خود بخواهید تا با پیروی از ارزش‌ها و اصول یکسان، در جهت کار گروهی و تلاش مشترک پیش بروند.
  • تسهیل همکاری سازنده: انتظارات مربوط به هر یک از اعضای تیم را تعیین کنید تا نقش و وظایف آن‌ها در پیشبرد و موفقیت پروژه کاملاً مشخص شود.
  • اختصاص زمان برای تعاملات اجتماعی: بدیهی است که تیم‌های توسعه توزیع‌شده نمی‌توانند با تمام اعضای تیم مکالمات معمولی داشته باشند. بنابراین به‌صورت منظم زمان‌هایی را به جلسات و چت‌های غیررسمی اختصاص دهید.
  • شخصی‌سازی: بهترین فناوری‌های موجود در جهان نیز نمی‌توانند جایگزین ارتباط حضوری و تماس رو‌در‌رو با همکاران شوند. زمانی که یک توسعه‌دهنده جدید استخدام می‌کنید، بهتر است اجازه دهید که به مدت یک هفته در دفتر اصلی شرکت کار کند. با انجام این کار، همکار جدید شما با سایر همکاران بهتر آشنا شده و می‌تواند فرهنگ تیمی شرکت را مستقیماً درک کند.

3. استخدام افراد مناسب

موفقیت یا عدم موفقیت یک تیم به اعضای آن تیم بستگی دارد. به همین جهت باید توسعه‌دهندگانی را استخدام کنید که علاوه بر دارا بودن مهارت‌های لازم، بتوانند به‌راحتی خود را با دورکاری و فرهنگ تیم شما تطبیق دهند.

بهتر است در هنگام استخدام، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • استخدام افراد با تجربه دورکاری: توسعه‌دهندگانی را استخدام کنید که تجربه دورکاری داشته باشند؛ زیرا این افراد با مراحل کار آشنا بوده و می‌توانند هم‌تیمی‌های کم‌تجربه را نیز در این رابطه راهنمایی کنند.
  • استفاده از ابزارهای استخدام از‌راه‌دور: شما می‌توانید از پلتفرم‌های تستِ کد برای ارزیابی سریع و بدون جهت‌گیریِ مهارت‌های داوطلبان استفاده کنید. برای مصاحبه‌های از‌راه‌دور، ابزارهایی نظیر CodeLive تمام مواردی که برای اطمینان از واجد شرایط بودن داوطلبان و تطبیق آن‌ها با روند کار تیم شما نیاز است، فراهم می‌کنند.
  • اطمینان از سلامت روحی و جسمی اعضای تیم: حدود 80 درصد توسعه‌دهندگانی که در مطالعه اخیر Haystack مورد بررسی قرار گرفتند، اظهار داشتند که به خاطر افزایش حجم کاری، احساس خستگی می‌کنند و دچار فرسودگی شغلی شده‌اند. بنابراین، برنامه‌ای تنظیم کنید تا تیم خود را گسترش دهید و با توزیع بهتر وظایف، توسعه‌دهندگان را شاد و سرحال نگه‌دارید.

ممکن است علاقه مند باشید: چگونگی جذب و استخدام افراد تازه‌کار

4. به اشتراک گذاشتن دانش و دستاوردها

در یک فرهنگ گروهی قوی، توسعه‌دهندگان از به اشتراک گذاشتن دانش خود خرسند هستند و با همکاری یکدیگر مهارت‌هایشان را بهبود می‌بخشند. در ادامه اقداماتی که به اعضای تیم‌های توزیع‌شده کمک می کند تا از یکدیگر یاد بگیرند، توضیح داده شده است:

  • ایجاد فرهنگ اشتراک‌گذاری دانش در تیم: هیچ مزیتی در احتکار اطلاعات وجود ندارد و تیم‌ها باید دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بنابراین، درباره اهمیت تبادل دانش با تیم خود صحبت کنید و با به اشتراک گذاشتن مهارت و تخصص خود با سایر مدیران، الگویی برای اعضای تیم خود باشید.
  • به‌کارگیری ابزار مناسب: بهتر است دانش تیم را در جایی جمع‌آوری کنید که گم نشده یا از بین نرود. پس از ابزارهای اختصاصی نظیر Confluence برای ایجاد ویکی‌ها استفاده کنید تا کارمندان بتوانند به‌آسانی محتواها را ایجاد کرده و آن‌ها را ویرایش کنند. 
  • میزبانی رویدادها: برگزاری جلسات آنلاین به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که درباره موضوعات مورد‌علاقه خود صحبت کنند. چنین رویدادهایی علاوه بر تقویت فرهنگ تیم، فرصت مناسبی را فراهم می‌کنند تا اعضا یکدیگر را بهتر بشناسند.
  • فضاسازی: توسعه‌دهندگان باید بتوانند زمان کافی را برای به اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات اختصاص دهند. بنابراین به‌طور منظم، یک روز یا چند ساعت را برای جلسات و برنامه‌نویسی دو‌نفره در نظر بگیرید.

ممکن است علاقه‌مند باشید: فراگیران مادام‌العمر را شناسایی و استخدام کنید

5. مدیریت چابک

ایجاد تیم‌های توسعه توزیع‌شده کاری نیست که بتوان یک‌روزه انجام داد، بلکه فرایندی مداوم است که می‌تواند خسته‌کننده نیز باشد. مهم‌تر از همه اینکه، شما پیوسته باید روش‌ها و استراتژی‌های خود را اصلاح کنید تا همچنان انعطاف‌پذیر و مشتاق باقی بمانید. بیایید به مواردی که بهتر است در نظر داشته باشید، نگاهی بیندازیم:

  • پیگیری اقدامات: شما باید به اینکه فرایندها و ابزارها چقدر برای تیم شما کارساز هستند نظارت داشته باشید و کاربردی بودن آن‌ها را برای تیم‌های خود بررسی کنید. اگر مورد نامناسبی را مشاهده کردید، بایستی برای بهبود وضعیت موجود اقداماتی را انجام دهید.
  • انعطاف‌پذیری: درست مانند پروژه‌هایی که کار می‌کنید یا ابزارهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، تیم‌ شما نیز در طول زمان تغییر خواهد کرد. بنابراین باید همه‌چیز را تا حد امکان منعطف نگه‌دارید تا تیم‌ها در عین حفظ ثبات، جهت کارآمد و مولد بودن به سمت جلو حرکت کنند.
  • استقبال از نظرات و ایده‌های اعضا: با درخواست بازخورد و نظرات توسعه‌دهندگان، کار خود را آسان کنید؛ زیرا آن‌ها اغلب بینش و تجربه عملی بهتری از اقدامات و نحوه عملکرد شما دارند و می‌توانند به شما در ایجاد یک روش جدید کمک زیادی کنند.

6. گسترش هوشمندانه تیم‌های توسعه توزیع‌شده

انعطاف‌پذیری عنصر اساسی در گسترش تیم‌های توسعهٔ توزیع‌شده به‌شمار می‌رود. شما باید فرایندها و ابزارهای مناسب برای تیم خود را بیابید، اما به خاطر داشته باشید که آن‌ها باید قابلیت مقیاس‌پذیری داشته باشند. در این صورت، نیازی نیست که با رشد و گسترش تیم‌، کار خود را از ابتدا آغاز کنید.

در اینجا چند نکته قابل‌تأمل وجود دارد:

  • همکاری برای یک هدف مشترک: تفاوتی ندارد که تیم شما سه‌نفره باشد یا سی‌نفره، اهداف مشترک به آن‌ها کمک می‌کند که سرزنده و باانگیزه بمانند. بدین منظور، ابزارها و اقدامات مورد‌استفاده نیز باید به حفظ همبستگی افراد کمک کنند.
  • فرصت برای اظهارنظر: تمام اعضای تیم بایستی فرصت ارائه بازخورد و بیان نظرات و ایده‌های خود را داشته باشند. هرچقدر که تیم‌های توسعه توزیع‌شده بزرگتر باشند، ارائه چنین فرصتی برای تمام اعضا دشوارتر است. با این وجود، داشتن یک فرهنگ تیمی قوی همراه با ابزارها و ملزومات مناسب، انجام این کار را آسان‌تر می‌کند.
  • واگذاری مسئولیت و اعتماد: مسلماً با رشد و بزرگتر شدن تیم‌ها، اختصاص زمان به هریک از اعضای تیم دشوارتر خواهد شد. بنابراین، شما باید بتوانید برخی مسئولیت‌ها و وظایف مدیریتی را به سایر اعضا محول کنید تا به صورت منظم با اعضای تیم‌ تعامل داشته و دیدگاه آن‌ها را با شما به اشتراک بگذارند.

ساخت، مدیریت و گسترش تیم‌های توسعه توزیع‌شده نیازمند این است که فرایندها و ابزارهای مختلف را برای یافتن راه‌حل مناسب مورد آزمایش قرار دهید. البته شما باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشید تا با توجه به تغییر ساختار تیم، بتوانید موارد لازم را به‌سرعت تغییر دهید.

امیدواریم که این مقاله بتواند شما را در زمینه رهبری تیم‌های توسعه توزیع‌شده‌ای که آماده همکاری با یکدیگر برای حل چالش‌ها و رسیدن به اهداف تیم هستند، یاری کند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
اسماء غفاری

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments