لاراول یا جنگو؟

895
مقایسه لاراول با جنگو | لاراول یا جنگو

در هر یک از دوره‌های آموزش جنگو و آموزش لاراول، تاکید مربی بر اثربخشی، کارایی و درآمد بالای برنامه‌نویسان این دو فریم‌ورک است؛ اما بسیاری از دانشجویان در پی یافتن پاسخ «لاراول یا جنگو» هستند. این دو فریم‌ورک در سال‌های اخیر محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده‌اند؛ زیرا هر دو منبع‌باز بوده و به‌خوبی توسط سایر برنامه‌نویسان خبره و جامعه توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شوند. با این حال، برخی از تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد که ممکن است یکی از آن‌ها را به انتخاب بهتری برای پروژه شما نسبت به دیگری تبدیل کند. در این مقاله از کوئرا بلاگ، به مقایسه لاراول و جنگو خواهیم پرداخت تا در نهایت با دانش و تسلط کافی، بهترین فریم‌ورک را برای خود انتخاب کنید. پیش از مقایسه لاراول و جنگو، به سراغ توصیف هر یک از آن‌ها، ویژگی‌ها و مزایایشان خواهیم رفت.

لاراول چیست؟

بررسی فریمورک لاراول
فریم‌ورک توسعه وب لاراول

لاراول یک فریم‌ورک بک‌اند برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب و وب‌سایت‌ها است که Taylor Otwell آن را در سال 2011 توسعه داد. این فریم‌ورک از الگوهای طراحی Model-View-Controller یا MVC پیروی می‌کند. توسعه‌دهندگان به‌دلیل دسترسی سریع و ساختار دایرکتوری بسیار ساده، استفاده از آن را آسان می‌دانند. یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های لاراول، رابط خط فرمان “Artisan” آن است. این ویژگی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا کدهایی را برای دستوراتی مانند کنترل نسخه پایگاه‌ داده، Seeding (امکان به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین کامپیوترها به‌صورت Peer to Peer) و احراز هویت تولید کنند. علاوه‌براین، لاراول بسته‌هایی از کتابخانه‌ها را ارائه می‌دهد که به‌راحتی نصب و در پایگاه کد یک برنامه موجود ادغام می‌شوند.

به‌طور کلی، اگر به‌دنبال فریم‌ورک با رابط کاربری ساده و پشتیبانی فراوان از طرف جامعه توسعه‌دهندگان هستید، لاراول ممکن است همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: لاراول چیست؟ آشنایی کامل با Laravel

ویژگی‌های لاراول

در این بخش به ویژگی‌های لاراول اشاره خواهیم کرد که می‌تواند تصمیم‌گیری را برای انتخاب ساده کند.

ماژولار بودن (Modularity)

لاراول بیش از 20 ماژول داخلی را ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک می‌کند تا عملکرد برنامه‌های خود را افزایش دهند. نحوه عملکرد این ویژگی بدین صورت است که لاراول برنامه‌ها را به ماژول‌های کوچکتر و مستقل تقسیم می‌کند. هر ماژول باید مجموعه‌ای از مدل‌ها، کنترل‌کننده‌ها، نماها و مسیرهای خاص خود را داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود برنامه شما سازماندهی‌شده، قابل استفاده مجدد و نگهداری باشد.

قالب (Templating)

این فریم‌ورک به‌دلیل سیستم قالب‌سازی داخلی خود به نام Blade شناخته شده است. این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از ساختارهای کنترلی متنوع مانند حلقه‌ها و شرط‌ها، قالب‌های پویا را به‌سرعت و به‌راحتی با HTML ایجاد کنید. علاوه‌براین، لاراول از چندین زبان نمایش مانند Twig و Markdown پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین می‌توانید امکانات قالب لاراول را در صورت نیاز گسترش دهید.

 کنترل نسخه پایگاه داده‌ (Database Migration)

لاراول قدرت زیادی در کنترل نسخه پایگاه‌های داده دارد که این موضوع منجر به سادگی در به‌روز نگه داشتن Database می‌شود. این سیستم تغییرات ایجادشده در پایگاه داده را ردیابی و بازگرداندن آن‌ها را آسان می‌کند.

 Query Builder و ORM 

Query Builder یکی از ابزارهای قدرتمند لاراول است که امکان ایجاد و اجرای کوئری‌های پایگاه داده را بدون نیاز به نوشتن SQL خام در اختیار می‌گذارد. از طرفی دیگر، ORM تکنیکی است که به شما امکان می‌دهد با اشیاء پایگاه داده به گونه‌ای تعامل کنید که گویی اشیاء PHP هستند. این کار نوشتن و نگهداری برنامه‌های پیچیده Database را بسیار آسان‌تر می‌کند. ORM داخلی لاراول با نام Eloquent شناخته می‌شود.

Schema Builder

Schema Builder در لاراول یک روش مبتنی بر پایگاه داده برای دستکاری جداول است. این ویژگی به‌خوبی با تمام پایگاه‌های داده پشتیبانی‌شده توسط لاراول کار می‌کند و دارای یک API یکپارچه است. Schema Builder تعدادی روش برای ایجاد، اصلاح و حذف جداول و ستون‌ها ارائه می‌دهد و درعین‌حال شامل روش‌هایی می‌شود که برای بررسی وجود جداول و ستون‌ها به‌کار می‌رود. همچنین می‌توان از این ویژگی برای افزودن شاخص‌ها و کلیدهای خارجی استفاده کرد.

مدیریت پیکربندی (Configuration Management)

فریم‌ورک لاراول به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های کاربردی برای محیط‌های مختلف بسازند و از این طریق بتوانند مدیریت تنظیمات را به‌صورت کارآمدی انجام دهند. مدیریت پیکربندی در لاراول فرآیند ذخیره، مدیریت و حفظ مقادیر پیکربندی برنامه است. این ویژگی شامل مواردی مانند اطلاعات ارتباطی پایگاه داده، تنظیمات سرور ایمیل و گزینه‌های خاص برنامه می‌شود.

 تست‌پذیری (Testability)

تست‌پذیری در لاراول به سهولت آزمایش برنامه‌های نوشته‌شده توسط این فریم‌ورک اشاره دارد. لاراول به‌گونه‌ای طراحی شده است که قابل آزمایش باشد و تعدادی ویژگی را برای آسان‌تر کردن تست ارائه می‌دهد، از جمله: Pest، PHPUnit و Codeception.

موتور قالب (Template Engine

موتور قالب در لاراول ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا قالب‌های HTML را از کدهای PHP تولید کنید. این امر ایجاد صفحات وب پویا و تعاملی را آسان‌تر می‌کند. لاراول با موتور قالب خود به نام Blade عرضه می‌شود که یک موتور قالب قدرتمند و انعطاف‌پذیر است و امکان ایجاد صفحات وب زیبا و واکنش‌گرا را آسان می‌کند. قالب‌های Blade کش هستند؛ به این معنی که آن‌ها فقط یک‌بار کامپایل می‌شوند و سپس برای درخواست‌های بعدی مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موضوع می‌تواند عملکرد برنامه را با کاهش مقدار کد PHP که باید اجرا شود، بهبود بخشد.

ایمیل (Emails)

این فریم‌ورک دارای کلاس ایمیل است تا از طریق آن بتوان ایمیل‌های حاوی متن و فایل‌های ضمیمه را به‌وسیله وب اپلیکیشن‌ها ارسال کرد. لاراول یک سرویس ایمیل داخلی ارائه می‌دهد که توسط کتابخانه SwiftMailer پشتیبانی می‌شود.

صف‌ها (Queues)

لاراول برای انجام کارهایی مانند ارسال چندین ایمیل به‌طور همزمان و Cron Job یک صف دارد. صف‌ها در لاراول راهی برای موکول کردن پردازش کارهای وقت‌گیر به یک فرآیند پس‌زمینه است. این ویژگی می‌تواند با آزاد کردن پردازنده برای رسیدگی به سایر درخواست‌ها، عملکرد برنامه را بهبود بخشد.

Event Bus

Event Bus و Command Bus در لاراول دو ابزار قدرتمندی هستند که می‌توان از آن‌ها برای جدا کردن برنامه‌ و افزایش مقیاس‌پذیری و نگهداری آن استفاده کرد. Event Bus یک توزیع‌کننده مرکزی است که به شما امکان می‌دهد رویدادها را منتشر کنید و در آن‌ها مشترک شوید. رویدادها اعلان‌هایی هستند که زمانی که اتفاقی در برنامه شما رخ می‌دهد، مانند ورود کاربر یا ثبت سفارش، مطرح می‌شوند. مشترکین رویداد کلاس‌هایی هستند که به رویدادهای خاص گوش می‌دهند و در صورت رخ دادن، انجام اقدام لازم را از سر می‌گیرند.

Command Bus

Command Bus در لاراول مانند راهی برای دادن دستورالعمل به کد است. شما می‌توانید دستوراتی را ایجاد کنید که مانند لیستی از دستورالعمل‌ها هستند و سپس آن دستورات را به کد خود ارسال کنید؛ کد شما دستورات را اجرا می‌کند و کار را برای شما انجام می‌دهد. تصور کنید خانه بزرگی دارید و می‌خواهید برخی از کارهایتان را انجام دهید. شما می‌توانید تمام کارهای خانه را خودتان انجام دهید؛ اما این کار بسیار خسته‌کننده خواهد بود. درعوض، می‌توانید به بچه‌هایتان دستورالعمل بدهید و از آن‌ها بخواهید کارهای خانه را برای شما انجام دهند. Command Bus در لاراول دقیقا به همین شکل عمل می‌کند.

احراز هویت

این فریم‌ورک چندین ویژگی احراز هویت مانند ثبت‌نام، فراموشی رمز عبور و ارسال یادآوری رمز عبور را در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار می‌دهد. درواقع احراز هویت در لاراول فرآیند تایید هویت یک کاربر و اجازه دسترسی آن‌ها به برنامه شما است. این فرآیند معمولا با درخواست از کاربران برای ارائه یک نام کاربری و رمز عبور انجام می‌شود. هنگامی که اعتبار آن‌ها تایید شد، کاربر احراز هویت می‌شود و می‌تواند به منابع برنامه شما دسترسی داشته باشد.

Redis 

Redis یک ذخیره‌سازی سریع داده در حافظه است که می‌تواند برای اهداف مختلفی در برنامه‌های لاراول استفاده شود. Redis را می‌توان برای ذخیره اطلاعاتی که اغلب به آن‌ها نیاز داریم، مانند نتایج پایگاه داده و پاسخ‌های API استفاده کرد. همچنین از Redis برای اجرای صف‌ها به‌منظور پردازش وظایف به‌صورت غیرهمزمان استفاده می‌شود. این امکان می‌تواند با جدا کردن پردازش وظایف از رسیدگی به درخواست‌های دریافتی، پاسخگویی برنامه را بهبود بخشد. Redis در Sessionها و ارسال اعلان‌های بی‌درنگ هم استفاده می‌شود؛ بدین‌صورت‌که استفاده از Redis برای ذخیره داده‌های جلسه و کاهش تعداد پرس‌وجوهای پایگاه داده‌، عملکرد برنامه را سریع‌تر و دقیق‌تر می‌کند. از Redis می‌توان برای ارسال اعلان‌های بی‌درنگ (Immediate Notifications) به کاربران استفاده کرد؛ مانند زمانی که پیام جدیدی دریافت می‌کنند یا زمانی که سفارششان ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین پروژه‌های متن‌باز Laravel

مزایای لاراول

لاراول یک فریم‌ورک محبوب PHP است که ساخت برنامه‌های وب را همراه با ویژگی‌های بسیار آسان می‌کند. این فریم‌ورک با سینتکس‌های ساده، اسناد گسترده و مجموعه‌ای از ویژگی‌های قوی شناخته شده است. در ادامه به مزایای لاراول اشاره خواهیم کرد.

پشتیبانی از معماری MVC

لاراول مبتنی بر معماری MVC است که توسعه برنامه‌های پیچیده وب را از طریق این فریم‌ورک ساده می‌کند.

قالب‌های آماده

لاراول ویجت‌های زیادی دارد که کدهای CSS و جاوا اسکریپت را ترکیب می‌کنند. این فریم‌ورک برای ایجاد فرم‌های جذاب، از قالب‌های آماده که امکان ویرایش دارند، استفاده می‌کند.

پیاده‌سازی Eloquent Object Relational Mapping 

Eloquent ORM در لاراول می‌تواند برای استفاده از کوئری‌های پایگاه داده با استفاده از PHP به‌جای کوئری‌های SQL استفاده شود. همچنین لاراول از پیاده‌سازی PHP Active Record پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های ماژولار و کتابخانه فعال

کتابخانه‌های شی‌گرا و ماژولار از پیش نصب‌شده در لاراول به مهندسان نرم‌افزار کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را به‌راحتی توسعه دهند.

ابزارهای داخلی

لاراول از چندین ابزار داخلی مانند Debugger، Laravel tinker، IDE (Integrated Development Environment) Helper و Laravel Socialite پشتیبانی می‌کند که هر کدام برای توسعه نرم‌افزار به‌کار می‌رود.

جنگو چیست؟

بررسی فریمورک جنگو
فریم‌ورک توسعه وب جنگو

جنگو یک فریم‌ورک توسعه برنامه تحت وب مبتنی بر پایتون است که برای توسعه و استقرار سریع برنامه‌های کاربردی وب به‌کار می‌رود. یادگیری این فریم‌ورک به آسانی پیش می‌رود؛ زیرا مستندات جامع و زیادی به‌صورت آنلاین در دسترس است تا به برنامه‌نویسان کمک کند برنامه‌های کاربردی وب را توسعه دهند.

همچنین جنگو یک جامعه کاربر فعال دارد که آماده ارائه پشتیبانی و کمک به توسعه‌دهندگان هستند. علاوه‌براین، این فریم‌ورک دارای پنل مدیریتی خود است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا به‌سرعت تغییراتی در برنامه‌های خود با حداقل تلاش ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: جنگو (Django) چیست؟

ویژگی‌های جنگو

جنگو توسط طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و سازمان‌های مطرح از جمله اینستاگرام، پینترست و موزیلا استفاده می‌شود. این فریم‌ورک یک انتخاب محبوب برای توسعه‌دهندگان در تمام سطوح مهارتی است. در ادامه به ویژگی‌های جنگو اشاره خواهیم کرد.

توسعه سریع

جنگو در بین مهندسان نرم‌‌افزار معروف است؛ زیرا امکان توسعه سریع نرم‌افزار را فراهم می‌کند. فرآیندهای SDLC، توسعه یا پیاده‌سازی نرم‌افزار به زمان زیادی نیاز دارند؛ اما جنگو این زمان را کاهش می‌دهد.

همه‌کاره

جنگو یک فریم‌ورک همه‌کاره است که به توسعه برنامه‌های کاربردی وب با دامنه‌های مختلف کمک می‌کند. شرکت‌ها با کمک جنگو نرم‌افزارهای مختلفی مانند سیستم‌های مدیریت محتوا، شبکه‌های اجتماعی و غیره را می‌سازند.

امنیت

یکی از مزایای اصلی جنگو امنیت آن است. این فریم‌ورک تدابیر امنیتی داخلی دارد که به محافظت در برابر حملات مخرب و نقض داده‌ها کمک و آن را به یک پلتفرم امن برای ساخت برنامه یا وب‌سایت تبدیل می‌کند.

توسعه‌پذیری

یکی دیگر از ویژگی‌های عالی جنگو، توسعه‌پذیری آن است. هزاران افزونه و پلاگین وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای سفارشی کردن اپلیکیشن یا وب‌سایت خود استفاده کنید و آن را دقیقا مطابق با همان چیزی که نیاز دارید، بسازید.

مقیاس‌پذیری

جنگو به گونه‌ای طراحی شده که بسیار مقیاس‌پذیر باشد؛ به این معنی که با رشد برنامه یا وب‌سایت، می‌توانید ترافیک بیشتری را بدون کاهش عملکرد مدیریت کنید. این مقیاس‌پذیری آن را برای پروژه‌های بزرگتر که به عملکرد مطمئن نیاز دارند، عالی می‌کند.

متن‌باز

جنگو یک فریم‌ورک رایگان و آزاد است که در دسترس عموم قرار دارد. در این فریم‌ورک می‌توانید کد منبع را از مخزن عمومی دانلود کنید. 

بیشتر بخوانید: آیا جنگو یک فریم‌ ورک سریع است؟

لاراول یا جنگو؟

وقتی صحبت از لاراول و جنگو به میان می‌آید، باید به سراغ مقایسه مزایا و معایب هر دو فریم‌ورک برویم. با این کار می‌توانیم بهترین فریم‌ورک توسعه را پیدا و انتخاب کنیم. در این قسمت از مقاله، به‌همراه جدول مزایا و معایب این دو فریم‌ورک، به مقایسه آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای لاراولمعایب لاراول
یک فریم‌ورک جدید، به‌روزتر و مدرن‌تر نسبت به جنگو است.یادگیری آن برای تازه‌کارها دشوار است؛ زیرا به یادگیری مفاهیم زیادی از برنامه‌نویسی شی‌گرا نیاز دارد.
با طیف گسترده‌ای از پایگاه‌های داده سازگار است و انعطاف‌پذیری زیادی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.به‌دلیل سهولت استفاده و انعطاف‌پذیری‌اش شناخته شده است؛ اما این موضوع می‌تواند به قیمت عملکرد آن تمام شود. برنامه‌های ساخته‌شده توسط لاراول می‌توانند کندتر از برنامه‌های ساخته‌شده با فریم‌ورک‌های دیگر باشند، به‌خصوص برنامه‌های پیچیده با کدهای زیاد.
یک فریم‌ورک بسیار منعطف که می‌تواند برای ساخت انواع مختلف برنامه‌های کاربردی وب، از وب‌سایت‌های ساده گرفته تا پلتفرم‌های پیچیده مانند فروشگاه‌های اینترنتی استفاده شود.دائما در حال به‌روزرسانی است که می‌تواند چیز خوبی باشد؛ اما همچنین می‌تواند برای توسعه‌دهندگان، به‌ویژه مبتدیان چالشی برای همراهی با آخرین تغییرات باشد.
مزایا و معایب لاراول

مزایا جنگومعایب جنگو
دارای منابع آنلاین گسترده‌ای برای کمک به یادگیری سریع است.عملکرد برنامه و وب‌سایت‌های نوشته‌شده با جنگو تحت شرایط خاصی به‌دلیل اتکا به پردازش سمت سرور به‌جای رندر سمت کلاینت، ممکن است آسیب ببیند.
از شیوه‌های کدگذاری امن مانند رمزنگاری پسوورد، XSS و اعتبارسنجی فرم پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل، بهترین انتخاب برای پروژه‌هایی است که به حفاظت از داده‌ها و به‌ویژه برنامه‌های مالی امن نیاز دارند.برای پروژه‌های ساده و کوچک مناسب نیست؛ زیرا فریم‌ورک سطح بالایی است که ویژگی‌های پیچیده‌ای دارد.
دارای بسیاری از ویژگی‌های قدرتمند دیگر است که در یک هسته ساخته شده و توسعه سریع را با حداقل تلاش برای کدنویسی و زمان امکان‌پذیر می‌کند.به‌خاطر سهولت استفاده‌اش شناخته‌شده است؛ اما هنوز هم منحنی یادگیری تندتری نسبت به سایر فریم‌ورک‌های پایتون دارد. دلیل این موضوع ویژگی‌ها و مفاهیم زیاد جنگو است که توسعه‌دهندگان باید آن‌ها را درک کنند.
برنامه‌ها و وب‌سایت‌های نوشته‌شده با جنگو می‌توانند بسیار کارآمد باشند؛ به‌خصوص زمانی که با کش و سایر تکنیک‌های بهینه‌سازی سرعت استفاده می‌شوند.یک فریم‌ورک سبک‌وزن است؛ به این معنی که پشتیبانی محدودی برای انواع خاصی از برنامه‌ها دارد. این موضوع می‌تواند توسعه انواع خاصی از برنامه‌ها با جنگو را دشوارتر کند.
مزایا و معایب جنگو

لاراول یا جنگو؟ کدام بهتر است؟

به‌طورکلی، جنگو و لاراول هر دو فریم‎ورک‌های قدرتمند و همه‌کاره با مزایا و معایب منحصربه‌فرد خود هستند. بهترین انتخاب برای یک پروژه به نیازهای خاص آن و ترجیحات توسعه‌دهندگان بستگی دارد. در ادامه به پاسخ پرسش «لاراول یا جنگو؟ کدام بهتر است؟» خواهیم پرداخت.

  •  جنگو انتخاب خوبی برای مبتدیان است. جنگو برای یادگیری و استفاده آسان‌تر از لاراول است، به‌خصوص برای مبتدیان. همچنین دارای اسناد جامع‌تر و جامعه بزرگتری از توسعه‌دهندگان است که همیشه مایل به کمک هستند.
  •  لاراول انتخاب بهتری برای توسعه‌دهندگان باتجربه است. لاراول فریم‌ورک قدرتمندتر و انعطاف‌پذیرتری نسبت به جنگو است؛ اما فرآیند یادگیری پیچیده‌تری دارد. لاراول یک انتخاب خوب برای توسعه‌دهندگان باتجربه است که نیاز به ساخت برنامه‌های کاربردی وب در سطح سازمانی دارند.
  •  جنگو نسبت به لاراول انتخاب بهتری برای برنامه‌هایی که مبتنی بر کارایی و اجرا هستند، است. جنگو یک انتخاب خوب برای برنامه‌هایی است که باید ترافیک زیادی را مدیریت کنند یا در مقابل ترافیک عظیم وب‌سایت پاسخگو باشند.
  • لاراول انتخاب خوبی برای برنامه‌های کاربردی سازمانی است. لاراول به‌دلیل مجموعه‌ای  گسترده از ویژگی‌ها، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری، انتخاب خوبی برای برنامه‌های کاربردی در سطح سازمانی است.

در نهایت، بهترین راه برای انتخاب بین لاراول یا جنگو این است که نیازهای خاص پروژه خود را به‌دقت در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم‌ افزارهای برنامه نویسی

آنچه در مقایسه لاراول و جنگو خواندیم

لاراول و جنگو هر دو فریم‌ورک‌های قدرتمند و همه‌کاره وب هستند که نقاط قوت و ضعف منحصربه‌فرد خود را دارند. در مقایسه لاراول و جنگو باید بگوییم که به‌طور کلی، لاراول و جنگو هر دو گزینه‌های عالی برای ساخت برنامه‌های وب و وب‌سایت هستند. اگر در زمینه توسعه وب تازه‌کار هستید، جنگو را توصیه می‌کنیم؛ زیرا یادگیری آن آسان‌تر از لاراول است و مستندات جامع‌تری دارد. اما اگر یک توسعه‌دهنده باتجربه هستید و نیاز به ساخت برنامه‌های کاربردی در سطح سازمانی دارید، لاراول می‌تواند انتخاب بهتری برای شما و نیازهایتان باشد؛ زیرا قدرتمندتر و انعطاف‌پذیرتر از جنگو است.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

از اسفند 99 مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم؛ با این هدف که خوب بنویسم و این چشم‌انداز که کمک‌های موثری کنم. بعداز گذشت سه‌ سال و مطالعه زیاد در زمینه‌های گوناگون بازاریابی ازجمله رفتارشناسی مخاطب آنلاین، حالا تلاش می‌کنم محتوایی بنویسم که شما بخونی، لُب‌کلام رو متوجه بشی، لذت ببری و با دست پر صفحه رو ترک کنی؛ شایدم بقیه نوشته‌هام رو بخونی :)

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments