بازار کار PHP چطور است؟

579
بازار کار PHP

PHP یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب است که برای توسعه اکثر وب‌سایت‌ها و پردازش فرایندهای مختلف در آن‌ها استفاده می‌شود. به طوری که حتی نام‌های بزرگی مانند فیسبوک، ویکی‌پدیا و اسپاتیفای جزو وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند هستند. بنابراین با توجه به استقبال روزافزون تجارت‌ها از ایجاد وب‌سایت برند، انتظار می‌رود که برنامه‌نویسی زبان PHP بازار کار خوبی داشته باشد و آموزش PHP در سال ۲۰۲۳ همچنان ارزشمند و درآمدزا باشد.

البته با توجه به اینکه بازار کار برنامه‌نویسی در ایران نسبت به سطح جهانی کمی تفاوت دارد، باید تمام فاکتورهای تأثیرگذار را بررسی کنیم. به‌طورکلی عوامل متعددی مانند موقعیت مکانی، سطح تخصص، سابقه کاری، مهارت و تقاضای کسب‌وکارها بر بازار کار این زبان و حقوق برنامه‌نویسان آن تأثیر دارد. در این مقاله قصد داریم به کاربرد PHP، مهارت‌های برنامه‌نویسان و بازار کار آن در ایران و جهان بپردازیم. پس تا انتها، با ما همراه باشید.

PHP از گذشته تا حالا

تاریخچه PHP

به‌طورکلی PHP ‌زبانی متن‌باز و چندمنظوره است که برای توسعه بک‌اند وب‌سایت‌ها به کار می‌رود و تمامی کدهای PHP در سمت سرور پردازش می‌شوند. از ویژگی بسیار مهم این زبان این است که می‌توان از کدهای آن درون کدهای HTML استفاده و بدون مشکل اجرا کرد.

ظهور و پیشرفت PHP

راسموس لردورف (Rasmus Lerdorf) در سال 1994، زبان برنامه‌نویسی PHP را (کوتاه شده عبارت Personal Home Page) نوشت. لردورف از زبان Perl برای نوشتن چندین CGI استفاده کرد تا رزومه‌ خود را در وب‌سایت شخصی‌اش منتشر کند و ترافیک وب‌سایت خود را نمایش دهد. در ادامه نسخه‌های اولیه PHP با استفاده از زبان C بازنویسی شد و در نهایت در سال 1996 نسخهٔ دوم به‌طور رسمی عرضه شد.

پس از آن، در سال 1998 دو برنامه‌نویس دیگر داوطلب شدند تا به رفع مشکل نسخه دوم بپردازند. آن دو درنهایت نسخه سوم PHP که این بار مخفف Personal Home Page Hypertext Preprocessor بود را معرفی کردند. در نهایت، با همکاری توسعه‌دهندگان دیگر، این زبان به‌مرورزمان به یک پروژه متن‌باز واقعی تبدیل شد.

در سال 2000 هسته اصلی PHP بازنویسی شد و نسخه 4 در قالب Zend Engine در 22 ماه مه سال 2000 عرضه شد. در سال 2004، نسخه 5 با ویژگی‌های جدید، شامل برنامه‌نویسی شی‌گرا و ارتباط بهتر با پایگاه داده‌ها، عرضه شد که به‌عنوان نقطه عطفی برای زبان PHP در نظر گرفته می‌شود.

PHP در سال‌های اخیر

قابل‌توجه است که نسخه 6.0 از زبان پی‌اچ‌پی هرگز عرضه نشد و متوقف شد. در سال 2015، تغییرات نسخه 7 نیز به کاهش استفاده از حافظه و افزایش سرعت تا 2 برابر کمک بزرگی کرد. با استفاده از این نسخه، توسعه‌دهندگان می‌توانستند پرفورمنس وب اپلیکیشن‌های خود را بهبود بخشند. نسخه 8 نیز با تغییرات اساسی و با حذف روش‌های منسوخ در تاریخ ۲۶ نوامبر سال ۲۰۲۰ منتشر شد. تغییرات جدید PHP 8 نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان این زبان به هدف خود یعنی تبدیل آن به سریع‌ترین زبان برنامه‌نویسی مفسری دنیا تا حدودی موفق بوده‌اند؛ زیرا که پیشرفت‌های چشمگیری که در عملکرد و ویژگی‌های جدید در زبان محبوب PHP ایجادشده است و به‌طور خاص کامپایلر جدید JIT که باعث هیجان زیادی شده، بسیار مفید و کاربردی هستند.

شاید علاقه‌مند باشید: PHP چیست؟

به چه کسی برنامه نویس PHP گفته می‌شود؟

به فردی برنامه‌نویس PHP گفته می‌شود که تسلط کامل بر PHP و فریمورک‌های آن دارد و با مهارت‌های برنامه‌نویسی بتواند انواع مختلفی از صفحات وب و وب‌اپلیکیشن‌ها را با استفاده از کدهای پی‌اچ‌پی اجرا کند.

برنامه‌نویسان PHP در زمینهٔ توسعه وب، توسعه وب‌اپلیکیشن و سیستم‌های مدیریت فعالیت می‌کنند. همچنین شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار، شرکت‌های بزرگ فناوری وب و یا شرکت‌های طراحی وب تقاضای بالایی برای استخدام برنامه‌نویسان PHP دارند.

وظایف برنامه نویس PHP چیست؟

بازار کار Php: وظایف برنامه نویس PHP

برنامه‌نویس PHP به توسعه وب‌سایت، توسعه اپلیکیشن و سیستم‌های مدیریت محتوا، اتصال به پایگاه داده، ایجاد تجربه کاربری بهینه، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، امنیت و غیره می‌پردازد. برای این منظور برنامه‌نویسان PHP معمولاً دانش و تسلط در زمینه‌های HTML، CSS، Javascript، MySQL و دیگر فنّاوری‌های مرتبط دارند.

برنامه‌نویسان PHP صفحات وب داینامیک و پویا را تولید می‌کنند و قابلیت‌های مختلفی نظیر ارسال و دریافت اطلاعات از دیتابیس، پردازش اطلاعات فرم، استفاده از کوکی‌ها و موارد مشابه را طراحی می‌کنند وب‌سایت‌هایی با کارایی بالا را پیاده‌سازی و توسعه می‌دهند. برنامه‌نویس PHP با نرم‌افزارهایی نظیر Apache نیز آشنایی دارند و از زبان PHP برای توسعه بسیاری از CMS های محبوب جهان مانند WordPress و Drupal استفاده می‌کنند.

شاید علاقه‌مند باشید: مسیر یادگیری PHP – پیش‌نیازها، مهارت‌ها و دانستنی‌ها

بازار کار PHP در کشورهای مختلف

PHP زبان پرکاربردی برای توسعه وب‌سایت‌ها در سطح جهان است و در نتیجه استخدام برنامه نویس PHP در تمام دنیا و به‌خصوص در کشورهایی مانند آمریکا و اروپا بسیار رایج است. به‌ویژه شرکت‌های بین‌المللی فناوری وب و شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار تقاضای بالایی برای برنامه‌نویسان PHP دارند. آماری از سال 2021 نشان می‌دهد که انگلستان، آلمان و لهستان ایده‌آل‌ترین کشورها از نظر حقوق برای برنامه‌نویسان PHP هستند. در جایگاه بعدی، کشورهایی مانند ایالات‌متحده، کانادا و اسپانیا قرار دارند که برای برنامه‌نویسان موقعیت مناسبی را به وجود آورده‌اند. ولی باید بدانید که درآمد برنامه‌نویسان PHP در سطوح مبتدی، متوسط و حرفه‌ای در کشورهای مختلف جهان متفاوت است.

بازار کار PHP در ایران

اگر با برنامه‌نویسی آشنایی کمی هم داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که وضعیت بازار کار درزمینهٔ زبان‌های برنامه‌نویسی در ایران با بازار کار دیگر کشورهای جهان به‌شدت متفاوت است. در کشورهای خارج از ایران، بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی از بازار کار مطلوبی برخوردارند، درحالی‌که در ایران این امر برای همه زبان‌های برنامه‌نویسی صدق نمی‌کند. بااین‌حال، PHP در ایران به‌عنوان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب، مورداستفاده و استقبال قرار گرفته است و از بازار کار ایدئالی برخوردار است. چراکه برنامه‌نویسان برای طراحی وب در ایران عموماً از PHP و یا تکنولوژی ASP.NET استفاده می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت برنامه‌نویسان PHP در ایران در صورت کسب مهارت و تجربه، آینده شغلی خوبی خواهند داشت.

از طرفی، مزایای این زبان برنامه‌نویسی مانند متن‌باز بودن سورس کد، انعطاف‌پذیری، قابلیت مقیاس‌پذیری و امنیت منجر به استقبال زیادی برای توسعه وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب و حتی برخی از CMS محبوب جهان نیز شده است. به همین دلیل، نباید نگران منسوخ شدن PHP باشیم. زبان PHP بنیان بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر دنیا را تشکیل می‌دهد. از این رو پیش‌بینی می‌شود که تعداد طرفداران و کاربران این زبان برنامه‌نویسی در سال‌های آینده افزایش پیدا کرده و شاهد گسترش استفاده از PHP در پروژه‌های مختلف باشیم

به‌عنوان برنامه‌نویس PHP چطور می‌توانیم به حقوق بالاتری برسیم؟

اگر به‌عنوان یک برنامه‌نویس PHP می‌خواهید حقوق بالاتری کسب کنید، باید توانایی و مهارت خود را درزمینهٔ توسعه زبان PHP تقویت کنید و همیشه اطلاعات خود را در مورد بسترهای توسعه وب و پایگاه داده به‌روز نگه‌دارید. به یاد داشته باشید که فراگرفتن و تسلط HTML و CSS و توانایی کار کردن با CMS های مختلف، توانایی انجام کار تیمی، توانایی طراحی وب‌سایت و افزونه‌های پلاگین نیز به شما کمک می‌کند تا رزومه قوی‌تری بسازید و پایه حقوق خود را بالا ببرید.

روش‌های درآمدزایی از PHP

اگر مایلید درآمد بالایی از این زبان برنامه‌نویسی داشته باشید، در ابتدا نیاز است تجربه کافی کسب کنید و نمونه کارهای مناسب با کدهای قابل‌فهم و اجرایی داشته باشید. اگر مایل هستید پس از رسیدن به سطح معقولی، از این زبان درآمدزایی کنید، می‌توانید درزمینهٔ فروش قالب‌های وب، ساخت اپلیکیشن‌های وب، توسعه افزونه‌های مرورگر، فروش افزونه‌ها و پلاگین‌هایی برای سیستم‌های مدیریت محتوا فعالیت داشته باشید. بااین‌حال، برای موفقیت در روش‌های درآمدزایی باید ایده‌های جدید داشته باشید و با استفاده از روش‌های برند سازی در میان برنامه‌نویسان شناخته شوید و پیشرفت کنید.

شاید علاقه‌مند باشید: پایتون یا PHP ؟ – مقایسه پایتون و پی اچ پی به زبان ساده

جمع‌بندی

استفاده از PHP برای توسعه وب‌سایت‌ها، وب‌اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا باعث شده تا بازار کار PHP در سراسر جهان رو به رشد باشد. برنامه‌نویسان PHP باید دانش خود را در تمامی زمینه‌ها به‌روز نگه‌دارند و با تکنولوژی‌های مرتبط با توسعه وب آشنا باشند.

یادگیری PHP ممکن است در ابتدا مهارت سختی به نظر برسد و بازار کار برنامه‌نویسی PHP در ایران نسبت به کشورهای دیگر رونق کمتری داشته باشد. اما واقعیت این است که این زبان همچنان برای توسعه بک‌اند وب‌سایت‌ها حرف اول را میزند و میزان استقبال و استفاده از آن در کشور نیز رشد صعودی داشته است. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مهارت‌ها و سابقه کار یک برنامه‌نویس، میزان درآمد او را در همه جای دنیا به‌طور مشابه تعیین می‌کند. بنابراین، چه در ایران چه در کشورهای دیگر حقوق شما به مهارت شما وابسته است.

نظر شما چیست؟ آیا با تمامی این تفاسیر هنوز هم PHP ارزش یادگیری دارد؟ پیش‌بینی شما از آینده شغلی این زبان چیست؟ حتما نظرات خود را در این موارد با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
زهرا فغانی

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Mehrzad
Mehrzad
3 ماه قبل

من مدتی هست که زبان php رو یاد گرفتم. بنظرم یکی از اون زبان هایی هست که توی یادگیری درکنارش لذت هم میبری(شایدم من دوستش داشتم). در حال حاضر افرادی رو میشناسم که با php دارن کسب درامد میکنن و درامد خوبی هم دارن. من هم تازه اول راه هستم و توش حرفه ای نیستم که نظر تخصصی بدم.
تا الان وقتی به مشکلات مختلف برمیخوردم بخاطر وجود جامعه گستردش به مشکل نخوردم هیچوقت و جواب توی یه جستجو ویا پرسش و پاسخ پیدا میشه.
بنظر من هنوز هم ارزش یادگیری رو داره.