ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native) چه تفاوت‌هایی دارند؟

218
تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو

React یکی از پراستفاده‌ترین کتابخانه‌های امروزی برای ساخت رابط‌های کاربری موبایل و وب به حساب می‌آید. انعطاف‌پذیری و کاربردهای گسترده این کتابخانه باعث شده تیم‌های توسعه در سراسر جهان به سراغ آن بروند و بنابراین با پشت سر گذاشتن آموزش React به یکی از محبوب‌ترین مهارت‌ها در بازار مشاغل حوزه IT دسترسی خواهید داشت. اما نسخه‌های مختلف React، با نام‌های متفاوتی مانند React JS و React Native از راه رسیده‌اند و به همین خاطر، تشخیص تفاوت‌های میان آن‌ها معمولا برای افراد تازه‌کار دشوار است. در ادامه این مطلب با کوئرا بلاگ همراه باشید به صورت گسترده به بررسی تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو بپردازیم و کاربردها، مزایا و محدودیت‌های هرکدام را بررسی کنیم.

تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو به صورت خلاصه

اگر مایل به دریافت پاسخی سریع برای پرسش خود هستید، در این بخش نگاهی کوتاه به تفاوت React JS و React Native می‌اندازیم و سپس به معرفی و بررسی تمام و کمال هر دو مشغول می‌شویم. React JS و React Native هر دو توسط فیسبوک توسعه یافته‌اند و در مدت‌زمانی کوتاه، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند.

تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو

React JS (که به نام React نیز شناخته می‌شود)، کتابخانه‌ای برای جاوا اسکریپت است که به شما در ساخت اپلیکیشن‌های وب تک‌صفحه‌ای کمک می‌کند. از سوی دیگر، React Native فریم‌ورکی مبتنی بر React JS است که برای طراحی اپلیکیشن‌های موبایل ساخته شده است. برجسته‌ترین فرق‌ها را در ادامه مطالعه خواهید کرد:

  • React کتابخانه‌ای برای جاوا اسکریپت است که برای طراحی اسکلت اپلیکیشن‌ها به کمک اجزایی با قابلیت استفاده مجدد ساخته شده. از طرف دیگر، React Native در ساخت اپلیکیشن‌های بومی موبایل کاربردی ظاهر می‌شود.
  • از React برای ساخت رابط کاربری در اپلیکیشن‌های وب استفاده می‌شود، اما React Native در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل برای اندروید و iOS کاربردی خواهد بود.
  • React از زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون مانند HTML ،CSS و جاوا اسکریپت برای ساخت رابط‌های کاربری تعاملی بهره می‌گیرد، اما React Native از رابط‌های برنامه‌نویسی (API) و اجزای بومی رابط کاربری برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌کند.
  • در React از رابط DOM مجازی (یا Virtual Document Object Model) برای رندر کدهای مرورگر استفاده می‌شود، اما React Native از رابط‌های برنامه‌نویسی بومی (Native API) برای رندر اجزای اپلیکیشن‌های موبایل کمک می‌گیرد.
  • مسیر یادگیری React نسبتا دشوار و نیازمند آشنایی با انواع کتابخانه‌ها است، اما درک React Native با داشتن دانش نسبی راجع به React و جاوا اسکریپت، آسان‌تر خواهد بود.
  • هم React و هم React Native جزو پراستفاده‌ترین ابزارهای صنعت تکنولوژی هستند و به صورت گسترده در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و وب به کار بسته می‌شوند.

ReactJS چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ReactJS کتابخانه‌ای برای زبان جاوا اسکریپت است که از آن در ساخت رابط کاربری برای اپلیکیشن‌های وب استفاده می‌شود. توسعه این کتابخانه برعهده فیسبوک بوده و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین کتابخانه‌ای جاوا اسکریپت به حساب می‌آید.

ری اکت جی اس عناصر رابط کاربری را به اجزایی خرد با قابلیت استفاده مجدد تبدیل می‌کند و بنابراین به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد رابط‌های کاربری پویا و مقیاس‌پذیر برای اپلیکیشن‌های وب بسازند. این اجزا را می‌توان به صورت مستقل مدیریت و به‌روزرسانی کرد و بنابراین ساخت رابط‌های کاربری پیچیده‌تر، آسان می‌شود.

React JS چیست

این کتابخانه ضمنا راهی بهینه برای به‌روزرسانی رابط‌های کاربری، از طریق DOM مجازی در اختیار شما می‌گذارد. DOM مجازی را می‌توان نمایه‌ای سبک‌وزن از DOM واقعی (Real DOM) توصیف کرد و ReactJS از آن برای محاسبه تغییرات ضروری در رابط کاربری استفاده می‌کند.

به این ترتیب، فرایند به‌روزرسانی رابط کاربری با بیشترین سرعت و بهینگی ممکن پیش می‌رود، چرا که تنها بخش‌های تغییریافته رابط کاربری به‌روزرسانی می‌شوند و لازم نیست هر بار تمام رابط کاربری آپدیت شود. ناگفته نماند که ReactJS سهم قابل توجهی از بازار دارد و بسیاری از کمپانی‌های معروف مانند فیسبوک، اینستاگرام، نتفلیکس، Airbnb و والمارت از آن استفاده می‌کنند.

کاربردهای ReactJS

ری اکت جی اس بیش از هرچیز دیگر برای آن دسته از پروژه‌های توسعه وب مناسب است که نیاز به طراحی رابط‌های کاربری تعاملی و پویا با جاوا اسکریپت دارند. برخی از رایج‌ترین کاربردهای ReactJS را در ادامه آورده‌ایم:

  • اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای: ReactJS گزینه‌ای ایده‌آل برای طراحی اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای (Single Page Applications | SPA) به حساب می‌آید. در این اپلیکیشن‌ها، تمام اجزای رابط کاربری به صورت پویا به‌روزرسانی می‌شوند و نیازی به رفرش تمام صفحه نیست.
  • رابط‌های کاربری وب پیچیده: ReactJS با تقسیم کردن رابط‌های کاربری پیچیده به اجزای کوچک‌تر و با قابلیت استفاده مجدد، ساخت آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. به این ترتیب فرایند توسعه با سهولت بیشتری پیش می‌رود و کدی قابل مدیریت‌تر خواهید داشت.
  • اپلیکیشن‌های وب مقیاس بزرگ: ReactJS بارها و بارها عملکرد خود را در مقیاس بزرگ ثابت کرده و به همین خاطر، بسیاری از شرکت‌ها از آن در توسعه اپلیکیشن‌های وب کمک می‌گیرند.
  • طراحی وب واکنش‌پذیر: ReactJS به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد رابط‌های کاربری واکنش‌پذیر و تطبیق‌پذیری بسازند که روی هر دستگاهی عالی ظاهر می‌شوند، از کامپیوترهای دسکتاپ گرفته تا موبایل‌های هوشمند.

در مجموع باید گفت که جامعه بزرگ توسعه‌دهندگان و اکوسیستم گسترده ابزارها و منابع ReactJS باعث می‌شوند این کتابخانه انتخابی بی‌نقص برای پروژه‌های توسعه وب به حساب آید.

React Native چیست و چه کاربردهایی دارد؟

React Native فریم‌ورکی برای ساخت اپلیکیشن‌های بومی موبایل است که کدهای جاوا اسکریپت را به کدهای بومی اپلیکیشن‌های اندروید و iOS تبدیل می‌کند. این فریم‌ورک نیز توسط فیسبوک توسعه یافته و راهکاری ارزشمند برای توسعه اپلیکیشن‌های بومی و باکیفیت روی اندروید و iOS به حساب می‌آید، آن هم تنها با نوشتن یک مجموعه کد.

تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو

عبارت React در نام‌گذاری این فریم‌ورک نشان می‌دهد که بسیاری از ویژگی‌های آن – مانند اجزا، نحوه مدیریت وضعیت و DOM مجازی – با ReactJS به اشتراک گذاشته‌ شده‌اند. اما بزرگ‌ترین تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو در این است که React Native صرفا هنگام ساخت اپلیکیشن‌های موبایل به کار می‌آید.

این یعنی توسعه‌دهندگان می‌توانند به ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی مشغول شوند که ظاهر و عملکردی کاملا مشابه اپلیکیشن‌های بومی و سنتی دارند، و در عین حال از مزایایی مانند استفاده از کدهای باثبات و ReactJS نیز برخوردار خواهند بود.

کاربردهای React Native

از React Native می‌شود برای گستره وسیعی از پروژه‌ها و چالش‌ها در حوزه توسعه اپلیکیشن موبایل استفاده کرد. برخی از این کاربردها را در ادامه آورده‌ایم:

  • توسعه کراس‌پلتفرم: React Native گزینه‌ای عالی برای ساخت اپلیکیشن‌های کراس‌پلتفرم (Cross-Platform) به حساب می‌آید، زیرا اجازه می‌دهد کدی واحد بنویسید که هم روی اندروید و هم iOS به اجرا درمی‌آید. به این ترتیب برای توسعه و نگهداری اپلیکیشن‌ها به زمان و منابع کمتری نیاز خواهید داشت.
  • مقرون‌به‌صرفگی: React Native سرعت و بهینگی پروژه‌ها را بالا می‌برد و در نتیجه، هزینه‌ها را نسبت به توسعه اپلیکیشن‌های بومی و سنتی کاهش خواهد داد. مهم‌ترین دلیل این بهینگی، امکان استفاده مجدد از کدها در پلتفرم‌های گوناگون و سهولت توسعه با فریم‌ورک React است.
  • عرضه سریع‌تر: ری اکت نیتیو به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ها را با سرعت بیشتری روانه بازار کنند، زیرا وقت کمتری صرف توسعه، تست و عرضه خواهد شد. این موضوع به صورت خاص برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچکی که می‌خواهند ایده‌های خود را سریع پیاده‌کنند، مهم تلقی می‌شود.
  • فرایند توسعه تکرارشونده: با React Native می‌شود فرایند توسعه تکرارشونده (Iterative Development) را در پیش گرفت. این یعنی فرایند ساخت و تست و بعد تکرار آن، سریع‌تر و آسان‌تر از روش‌های توسعه سنتی خواهد بود.
  • کارکردهای بومی: React Native امکان دسترسی به رابط‌های برنامه‌نویسی بومی و قابلیت‌های اختصاصی هر پلتفرم را مهیا می‌کند و بنابراین می‌توان اپلیکیشن‌هایی ساخت که علی‌رغم ظاهر و کارکرد مشابه به اپلیکیشن‌های سنتی و بومی، از مزایا و قابلیت‌هایی اضافه برخوردار خواهند بود.
فرق ReactJS و React Native

مزایا و معایب ReactJS

تا به اینجای کار ذهنیتی کلی از تفاوت ری اکت جی اس با ری اکت نیتیو به دست آورده‌ایم، اما بد نیست که مزایا و معایب هرکدام را نیز بررسی کنیم تا به خوبی با ویژگی‌های هر دو آشنا شویم. ابتدا به سراغ مزایا و معایب ReactJS می‌رویم.

مزایای استفاده از ReactJS به جای توسعه وب سنتی را در ادامه می‌خوانید:

  • پرفورمنس بالاتر: ReactJS از DOM مجازی کمک می‌گیرد که باعث می‌شود به‌روزرسانی رابط کاربری، سریع‌تر و بهینه‌تر از رویکردهای سنتی در توسعه وب باشد. به این ترتیب نه‌تنها تجربه کاربری بهتری شکل می‌گیرد، بلکه پرفورمنس کلی هم بالاتر می‌رود.
  • امکان استفاده دوباره از اجزا: ReactJS به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد رابط کاربری را به اجزایی خرد تبدیل کنند. در نتیجه، پیاده‌سازی و مقیاس‌بندی رابط‌های کاربری پیچیده‌، آسان‌تر خواهد بود.
  • سازگاری با انواع مرورگرها: ReactJS روی اکثر مرورگرهای برجسته امروزی به اجرا درمی‌آید و بنابراین راهکاری عالی برای توسعه وب روی تمام مرورگرها است. توسعه‌دهندگان می‌توانند کدهایی بنویسند که بدون نیاز به هیچ‌گونه شخصی‌سازی، روی مرورگرهای دسکتاپ و موبایل اجرا خواهند شد.
  • جامعه کاربری بزرگ و فعال: این روزها شمار قابل توجهی از توسعه‌دهندگان از ReactJS استفاده می‌کنند و بنابراین یافتن پاسخ سوالات و منابع ضروری برای پروژه، به راحتی امکان‌پذیر می‌شود. از سوی دیگر سرعت پیشرفت پروژه بالا می‌رود و از موفقیت طولانی‌مدت آن مطمئن خواهید بود.
  • اکوسیستمی غنی از ابزارها و منابع: ReactJS اکوسیستمی کاملا تثبیت‌شده از ابزارها و منابع گوناگون دارد. برای مثال می‌شود به انبوهی کتابخانه، افزونه و منابع مشابه دیگر اشاره کرد که فرایند توسعه را تسهیل می‌کنند و کیفیت کدها را بالا می‌برند.
تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو

اما با استفاده از ReactJS، شاهد معایبی نیز در قیاس با توسعه وب سنتی خواهید بود. برخی از این موارد را در ادامه آورده‌ایم:

  • مسیر یادگیری دشوار: یادگیری ReactJS می‌تواند واقعا دشوار و زمان‌بر باشد، خصوصا برای توسعه‌دهندگانی که به تازگی وارد قلمرو توسعه وب یا جاوا اسکریپت شده‌اند.
  • کدبیس پیچیده: ReactJS باعث می‌شود کدهایی پیچیده‌تر نسبت به فرایند توسعه وب سنتی داشته باشید، زیرا تا حد زیادی وابسته به اجزای گوناگون و DOM مجازی خواهید بود.
  • اتکا بر سایر تکنولوژی‌ها: ReactJS اتکای زیادی بر تکنولوژی‌های دیگر – مانند جاوا اسکریپت، DOM، تایپ‌اسکیپت و Redux – دارد و همین باعث می‌شود انعطاف‌پذیری کمتری از خود به نمایش بگذارد و برای برخی نیازهای به‌خصوص، مناسب نباشد.
  • محدودیت‌های JSX: ری اکت جی اس از JSX بهره می‌گیرد که افزونه‌ای برای قواعد نحوی (سینتکس) جاوا اسکریپت است. اگرچه JSX واقعا قدرتمند به حساب می‌آید، اما پیچیدگی کدها را بالا می‌برد و از خوانایی آن‌ها می‌کاهد.
  • عدم سازگاری با مرورگرهای قدیمی: اپلیکیشن‌های ReactJS عملکرد خوبی روی مرورگرهای قدیمی‌تر ندارند، زیرا از تکنولوژی‌های وب مدرن بهره می‌برند که در مرورگرهای قدیمی پیدا نخواهند شد.

مزایا و معایب React Native

بعد از ReactJS، نوبت به React Native می‌رسد. مهم‌ترین مزایای استفاده از React Native به جای توسعه سنتی اپلیکیشن را در ادامه می‌خوانید:

  • توسعه‌ سریع‌تر: React Native به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کدهایی واحد بنویسند که روی اندروید و iOS اجرا می‌شوند، بنابراین دیگر نیازی به صرف وقت و انرژی اضافه برای توسعه جداگانه اپلیکیشن روی هر پلتفرم نیست.
  • جامعه توسعه‌دهندگان: ری اکت نیتیو جامعه‌ای وسیع از توسعه‌دهندگان فعال دارد و بنابراین، دریافت پشتیبانی و یافتن منابع ضروری آسان می‌شود. به این ترتیب از موفقیت طولانی‌مدت اپلیکیشن مطمئن خواهید بود و می‌دانید که همواره با آخرین ترندها و تکنولوژی‌های توسعه اپلیکیشن موبایل همگام می‌ماند.
  • ورود به بازار با کمترین هزینه: فرایند ساخت و عرضه اپلیکیشن با React Native، به مراتب کم‌هزینه‌تر از توسعه اپلیکیشن‌های بومی است، زیرا وقت کمتری را صرف توسعه، تست و عرضه خواهید کرد.
React Native

اما کار با React Native می‌تواند معایبی هم نسبت به توسعه اپلیکیشن‌های بومی داشته باشد. برخی از این معایب را در ادامه آورده‌ایم:

  • محدودیت‌های پرفورمنس: اگرچه React Native پرفورمنس بهتری نسبت به سایر فریم‌ورک‌های هیبریدی موبایل دارد، اما در برخی سناریوها، اندازه اپلیکیشن‌های بومی و سنتی سریع ظاهر نمی‌شود.
  • دسترسی محدود به رابط‌های برنامه‌نویسی بومی: React Native دسترسی محدود به برخی از رابط‌های برنامه‌نویسی بومی را به همراه می‌آورد و ممکن است اصلا از برخی قابلیت‌ها و کارکردهای بومی پشتیبانی نکند. این ایرادی بزرگ برای توسعه‌دهندگانی است که می‌خواهند اپلیکیشن‌هایی با کارکردهای بومی پیچیده بسازند.
  • عیب‌یابی دشوار: عیب‌یابی یا همان دیباگ با React Native معمولا دشوارتر است، زیرا ممکن است به جای بروز خطا در کد جاوا اسکریپت، شاهد بروز خطا در کد بومی باشید.
  • فرایند یادگیری دشوار: یادگیری React Native برای توسعه‌دهندگانی که آشنایی قبلی با فریم‌ورک‌های React یا توسعه اپلیکیشن موبایل ندارند، دشوار خواهد بود. علاوه بر این، افرادی که به توسعه اپلیکیشن‌های بومی و سنتی عادت دارند نیز با چالش‌های متعدد روبه‌رو خواهند شد.
  • عناصر پیچیده در رابط کاربری: React Native احتمالا بهترین انتخاب ممکن برای پروژه‌هایی نباشد که نیاز به عناصر و انیمیشن‌های پیچیده در رابط کاربری دارند. در واقع پیاده‌سازی این موارد با React Native سخت‌تر خواهد بود.

تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو در یک نگاه

برای اینکه درکی بهتر از تفاوت React JS و React Native به دست بیاورید، به جدول پایین دقت کنید.

وجه تمایزReact JSReact Native
هدفتوسعه اپلیکیشن‌های وبتوسعه اپلیکیشن‌های بومی موبایل برای اندروید و iOS
پلتفرم مقصدوبموبایل (اندروید و iOS)
موتور زبانجاوا اسکریپتجاوا اسکریپت
معماریDOM مجازیاجزا و رابط‌های برنامه‌نویسی بومی
اجزای رابط کاربریاجزای مبتنی بر HTML و CSSاجزای بومی
پرفورمنسسریع و بهینهسریع و بهینه، اما نه به اندازه اجزای بومی
توسعه کراس‌پلتفرمندارد، اما از توسعه برای مرورگرهای گوناگون پشتیبانی می‌کنددارد، برای اندروید و iOS
دیباگسریع و سرراستبه خاطر ادغام با کدهای بومی می‌تواند دشوار باشد
شخصی‌سازیانبوهی گزینه برای شخصی‌سازی گستردهگزینه‌های شخصی‌سازی محدود نسبت به توسعه بومی

تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو از نظر موارد استفاده

اگر در دوراهی گیر کرده‌اید و نمی‌دانید چه زمانی باید به سراغ ReactJS بروید و چه زمانی به سراغ React Native، جدول پایین به بخش اعظمی از سوالات‌تان پاسخ می‌دهد.

سناریوReact JSReact Nativeسایر ابزارها
ساخت اپلیکیشن‌های وب پیچیدهمناسبنامناسبRedux و Webpack و Babel
ساخت اپلیکیشنی ساده برای موبایلنامناسبمناسبRedux و Expo
ساخت اپلیکیشن‌های کراس‌پلتفرممناسب اما محدودکاملا مناسب برای توسعه کراس‌پلتفرمRedux و Webpack و Babel
توسعه اپلیکیشنی نیازمند به پرفورمنس بالامناسب، با پتانسیل بالا برای پرفورمنس خوبمناسب، با پتانسیل بالا برای رسیدن به پرفورمنسی حتی بهتر از React JSNext.js و Gatsby
ساخت اپلیکیشنی با اجزای پیچیده در رابط کاربریمناسب اما محدودمناسب اما محدودstyled-components و Material UI
ساخت اپلیکیشنی نیازمند به‌روزرسانی دائمیمناسب، در صورت پیاده‌سازی سیکل‌های سریع توسعهمناسب، اما نیازمند کارهای اضافه برای به‌روزرسانی کدهای بومیNext.js و Gatsby
ساخت اپلیکیشنی نیازمند به دسترسی به قابلیت‌های بومینامناسبمناسب، همراه با دسترسی به قابلیت‌های بومی از طریق ماژول‌های بومیReact Native Navigation وReact Native Maps

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول

در مجموع باید گفت که ReactJS گزینه‌ای عالی برای توسعه وب است و اجازه می‌دهد انبوهی از قابلیت‌های گوناگون را به شکلی سریع روی گستره وسیعی از مرورگرها پیاده‌سازی کنید. از طرف دیگر، React Native بهترین گزینه برای توسعه اپلیکیشن موبایل است، زیرا دسترسی به رابط‌های برنامه‌نویسی بومی را مهیا می‌کند، پرفورمنس نزدیک به پرفورمنس اپلیکیشن‌های بومی دارد و اجازه می‌دهد برای پلتفرم‌های iOS و اندروید، کدی واحد بنویسید.

تفاوت ReactJS و React Native

در نهایت کار را با پاسخ دادن به برخی از سوالات متداول کاربران راجع به تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو به پایان می‌رسانیم.

آیا ReactJS همان JavaScript است؟

خیر، جاوا اسکریپت نام زبانی برای برنامه‌نویسی است که عمدتا در توسعه اپلیکیشن‌های وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، ReactJS کتابخانه‌ای برای زبان جاوا اسکریپت است که از آن برای ساخت رابط کاربری اپلیکیشن‌ها کمک می‌گیرند.

ReactJS بهتر است یا React Native؟

از آن‌جایی که React (یا همان ReactJS) از DOM مجازی برای نمایش محتوای پویا کمک می‌گیرد، بهینه‌تر و موثرتر به حساب آمده و سرعت بیشتری در رندر اجزا از خود به نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر، React Native از DOM واقعی استفاده می‌کند که پرفورمنس و مدت‌زمان رندر صفحات پیچیده را پایین می‌آورد.

منبع: BrowserStack و RadixWeb

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments